خوارج انقلاب

  • واکاوی ماهیت و سرنوشت 20 نفر سیاسیون همسفر با امام خمینی(ره) از پاریس به ایران در 12 فروردین 1357

    در این گفتار به سرنوشت کسانی پرداخته می شود که در شکل گیری انقلاب اسلامی به روش های مختلف نقش داشتند و در فرانسه در کنار امام خمینی قرار گرفته و در 12 بهمن 1357 جزو 30 نفر همراهان امام از فرانسه به ایران بازگشتند. برخی با صداقت و عزت نفس این مبارزه و ایستادگی بر روی آرمان های انقلاب و امام شان را تا پای جای ادامه می دهند و عده ای نیز مردود و در مقابل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، قرار می گیرند. در این میان برخی از خبرنگاران ایرانی نیز همراه امام در پرواز بودند مانند رسول صدرعاملی و شاهرخ حاتمی، که در این نوشتار تنها به زندگی سیاسیون پرداخته می شود.
  • از جمعه خونین 66 تا پنجشنبه سیاه 94/ بازخوانی نقش خوارج انقلاب و منافقین در كشتار خونین مكه در سال 66

    در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال 1407 قمری، مراسم برائت از مشركین كه از سوی حجاج در مكه مكرمه برگزار شد، توسط دولت سعودی با خشونت سركوب شد و در این بین بسیاری از حجاج ایرانی به شهادت رسیدند. اكنون شواهدی وجود دارد كه نشان‌گر نقش سازمان منافقین و همكاری آنان با رژیم بعثی عراق و عربستان سعودی در قتل‌عام حجاج ایرانی است.

  • مرجع تقلید فاسد؛ بازخوانی نامه تاریخی امام خمینی(ره) به حسینعلی منتظری

    امام خمینی(ره) در نامه ای خطاب به منتظری: " از آنجا كه روشن شده است كه شما این كشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از كانال آنها به منافقین می‏ سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده ‏اید/نامه‏ ها و سخنرانی‌های منافقین كه به وسیلۀ شما از رسانه‏ های گروهی به مردم می ‏رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خون‌های پاك شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینكه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه كنید، شاید خدا كمكتان كند."

  • نگاهی گذرا بر اندیشه های سیاسی آیت‌الله حسینعلی منتظری/ از تبیین ولایت فقیه تا تقابل با ولی فقیه

    آنچه دلیل اصلی کنار نهاده شدن منتظری شد، مربوط به دو مسئله می‌شود: یکی حمایت آیت‌الله منتظری از باند سید مهدی هاشمی، علاوه بر جنایات و قتل‌هایی که این باند انجام داد و دیگری اتفاقات سال 1367 و اعدام منافقین با دستور حضرت امام (ره) و مخالفت آیت‌الله منتظری در این باب؛ البته می‌بایست برخی اظهارات وی، در مورد مسائل بنیادین نظام، مِن جمله جنگ تحمیلی را نیز به این موارد افزود.

  • بازخوانی وصیت نامه امام خمینی(ره) و پاسخ به اتهام افراطی بودن امام از سوی ضدانقلاب و خوارج انقلاب + متن سخنرانی

    افراطی خواندن امام خمینی(ره)، از جانب مدعیانی صورت میگیرد که با ادعای عقلانیت و تدبیر، با مطرح کردن اصول امام و وصیت ها و جملات امام خمینی(ره) و بدون ذکر نام ایشان، گوینده این جملات را افراطی میخوانند و به بازگوکنندگان این جملات برچسب افراطی و افراطی گری میزنند! در این سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی با پرداختن به بحث خروج از خط امام، ضمن ضرورت بازخوانی وصیتنامه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، هدف استکبار را، جمع آوری افرادی ازگروه های مختلف به نام «عقلا» که از جمهوری اسلامی موجودی خنثی بسازد، عنوان نموده و تأکید می نماید: باید به مفاهیم نفوذ توجه کرد و اسناد موجود لانه جاسوسی را به شیوه علمی مطالعه کنیم.»

  • لزوم بازخوانی یک واقعیت: عدم التزام به ولایت فقیه؛شاخصه‌ی اصلی "تعارض گفتمان خوارج انقلاب با گفتمان امام و انقلاب"

    امام خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالي) در تقسیم بندی انواع دشمنی ها نسبت به گفتمان امام و انقلاب در مورخ ۱۳۸۷/۰۶/۰۲ می فرمایند:"بعضیها غرضهاشان غرضهای عمقی است؛ یعنی با نظام مسئله دارند، کینه‌ی امام در دلشان است و حرف‌های امام را یا از اول قبول نداشتند یا حالا قبول ندارند - آنهایی که از آن حرفها رو برگرداندند و پشیمان‌شده‌ها و برگشته‌ها - اینها یک طیف وسیعی از انگیزه‌هاست، لیکن بالاخره محصول و جمع‌بندی‌اش همین تهاجم‌ها و پنجه‌زدن‌ها و لجن پراکنی‌هاست که وجود دارد." این گفتار به بررسی شاخصه‌ی اصلی "تعارض گفتمان خوارج انقلاب با گفتمان امام و انقلاب" در قالب "عدم التزام به ولایت فقیه" می پردازد.

  • واکاوی تناقض آرای آیت‏ الله منتظری (3)؛ انتخاب رهبری در مجلس خبرگان و انتقاد از او

     درباره‌ی گزینش رهبری و انتخابات عمومی و بی‌واسطه یا با واسطه بودن آن، آیت ا... منتظری استدلال می‏کردند که گرچه مردم در انتخابات رهبری، مشارکت دارند اما نتیجه در مرحله‌ی دوم و با وساطت خبرگان، حاصل می‏شود و اطمینان در صورت دو مرحله‏ ای بودن انتخابات، بیش‌تر است زیرا احتمال خطا در توده‏های مردم ساده، بیش‌تر از احتمال خطای خبرگان ‏است. 

  • واکاوی تناقض آرای آیت‏ الله منتظری (2)؛ عدول از نظریات فقهی براساس مواضع سیاسی

    اساساً عدول عملی آقای منتظری از نظریه‌ی فقهی خود درباره‌ی اختیارات رهبری ـ در واقع ـ ، چیزی بیش از یک موضع‏گیری سیاسی نیست گرچه ایشان به تدریج در فقهی کردن آن بکوشند. در دوران قائم مقامی خود که رهبری خویش را مسجّل دیده و امتناع برخی از فقها، در تن دادن به رهبری ایشان پس از امام(ره) را آشکارا مشاهده می‏کردند، در حین بحث فقهی به مسأله‌ی نفسانیّت‌ها، حسادت‌ها و اطاعت ‏ناپذیری‏های سایر مدعیّان، توجه داده و چنان‌چه می‏بینیم ایشان نه تنها تخلّف از دستورات ولیّ فقیه را جایز نمی‏دانستند بلکه حتّی «مزاحمت» را حرام می دانستند.

  • واکاوی تناقض آرای آیت‏ الله منتظری (1)؛ رابطه‌ی رهبری و رئیس جمهور؛ قانونی یا تشریفاتی؟

     آقای منتظری بر اساس مبانی فقهی متین و مستدل بود که در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی نیز مواضع درستی(برخلاف برخی از مواضع آینده خود) گرفته و در دفاع از این اصل که کانون قانون اساسی جدید، اصل مربوط به ولایت فقیه می‏باشد و قانون بدون ولایت ‏فقیه، ساقط و بی اعتبار است در پاسخ به جریان سازی‌های کسانی چون «مقدم مراغه ‏ای، بنی‏صدر و عزّت ا...سحابی» در مجلس به پا خاست؛ ایشان استدلال فقهی کرده که مسؤولیت اصلی با رهبری است و دولت، مجلس و دادگستری، صرفاً در حکم کارگزاران و بازوان ایشان بوده و در مشروعیت خود، منوط به تنفیذ و نظارت استصوابی و ولایت ولی ‏فقیه می‏باشند.

  • عبرت تاریخ؛ واکاوی پروژه های قبلی نفوذ دشمن در حوزه تأثیرگذاری بر علما و مراجع یا بیوت آنها - قسمت سوم: آیت الله شریعتمداری

    آیت‌الله شریعتمداری در یک نگاه تاریخی شاید فقط و فقط یک مخالف امام خمینی (ره) در عقیده و عمل جلوه کند ولی آنچه با توجه به زوایای دیگر شخصیتی ایشان و همچنین نگاه جامعه‌‌ شناختی به آن دوره به دست می‌آید این است که او خواسته یا ناخواسته تبدیل به رهبری موسوم به جریان "اسلام مداراگر" یا "تجددخواه" شد و هیچ‌گاه با انقلاب اسلامی چه در مفهوم و چه در عمل سر سازش نداشت.

  • عبرت تاریخ؛ واکاوی پروژه های قبلی نفوذ دشمن در حوزه تأثیرگذاری بر علما و مراجع یا بیوت آنها - قسمت دوم: آیت الله منتظری

    آیت الله منتظری از چهره‌های مطرح در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بوده و نقش وی در به ثمر رسیدن انقلاب بر کسی پوشیده نیست. از سوابق مبارزاتی و زندان های رژیم ستم شاهی گرفته تا سمت قائم مقامی رهبری انقلاب اسلامی و برکناری از این مقام و فراز و نشیب‌هائی که آنچنان حیرت آور و غیر قابل تصور است که اگر بصیرت، تیزبینی و هوش سیاسی کافی برای تحلیل این تحولات مرحوم منتظری را نداشته باشیم این منحنی چه بسا ما را دچار سردرگمی و تشویش خاطر نماید، چنانکه برای کسانی چنین شد و هم اکنون نیز چنین هست- زندگی افراد چه در بُعد سیاسی، یا عقیدتی و حتی اجتماعی و خانوادگی از معاش گرفته تا معاد دچار نوسان می‌گردد و دارای تناوب است.

  • عبرت تاریخ؛ واکاوی پروژه های قبلی نفوذ دشمن در حوزه تأثیرگذاری بر علما و مراجع یا بیوت آنها - قسمت اول : اطرافیان آیت الله طالقانی

    چهره پر صلابت و مقتدر آیت الله طالقانی هیچگاه لبخند و شادی را بر چهره دشمن نظام اسلامی نیاورد ولی متأسفانه با بررسی تاریخی بیت ایشان و افراد نزدیک به ایشان درمی‌یابیم که دشمن اگرچه نتوانست این ابوذر زمان را تحت تأثیر قرار دهد ولی توانست با نفوذ در اطراف ایشان تأثیرات مخربی را بر جریان انقلاب وارد کند. به هر حال نگاه قرآنی ایشان از باب مفرسر قرآن بودن، موجب شد تا از خطرات نفوذ مصون بمانند ولی دشمن قصد داشت با نزدیک شدن به ایشان همواره به دنبال این بود که بر نظرات فقهی این عالم بزرگوار تأثیر بگذارد. پروژه نفوذ در ایشان تا جایی پیش رفت که نظراتی را در باب حجاب مطرح نمودند که مورد تائید رهبر و بنیان‌گذار انقلاب یعنی امام خمینی (ره)، نبود.

  • واکاوی ریشه‌های انحراف خوارج و تهدید بالقوه موجود در خصوص بروز فتنه‌‌ خوارج زمان

    خطر بروز فتنه‌هایی مثل خوارج، یعنی در پوشش دین و داشتن درد دین، امروز هم جامعه‌ی ما را تهدید می‌کند. این فتنه‌ها بیشتر در موقعیت‌هایی پدید می‌آیند که حاکمیت حق برقرار است. امروز به لطف الهی، برای نخستین بار در تاریخ اسلام، حکومت ولایی تشکیل شده است. من تأکید دارم که بعد از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) تا امروز ما حکومت ولایی نداشته‌ایم. حتی حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی (علیهما السلام) بر مبنای ولایت این بزرگواران نبود، بلکه آن‌ها به عنوان خلیفه‌ی چهارم و پنجم روی کار آمده بودند؛ چرا که لازمه‌ی ولایت اطاعت است. اگر از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) حمایت می‌کردند که حکومت ایشان متزلزل نمی‌شد.

  • خوارج انقلاب=> عالیجناب سایه؛ معاندی خطرناکتر از خاتمی/ قسمت دوم

    با پیروزی انقلاب اسلامی، سید محمد موسوی خوئینی ها در شرایط سیاسی جدید، تصمیم به یک «چرخش ایدئولوژیکِ صدوهشتاد درجه ای» گرفت؛ به این معنا که او از یک «مارکسیست تمام عیار» به یک «خط امامی دو آتشه»، تبدیل شد. در طول سال های 58 تا 60 که بسیاری از چهره های کلیدی انقلاب از طریق ترور به شهادت رسیدند، موسوی خوئینی ها توانست از کم اطلاعی شخصیت های سیاسی دیگر نسبت به پیشینه ی فکری خود، بهره برداری کند و به درون ساختار سیاسی «نفوذ» نماید.

  • بررسی عملکرد و آراء سید محمد خاتمی در دوران تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت هاشمی رفسنجانی

    سید محمد خاتمی نزدیک به 10 سال وزیر ارشاد بود. بدین صورت که میر حسین موسوی در کابینه دوم خود نیز نام او را برای تصدی وزارت ارشاد به مجلس معرفی کرد و وقتی کار دولت موسوی پایان یافت، هاشمی رفسنجانی در راس دولت قرار گرفت و این بار در مقام رئیس جمهور، یار دیرینه خود را در مقام وزارت ابقا کرد. این گفتار، نیم نگاهی دارد به عملکرد سید محمد خاتمی در دوران تصدی وزارت فرهنگ  وارشاد اسلامی در دولت هاشمی رفسنجانی.

  • به مناسبت سالروز فرار بنی صدر از کشور؛ شرح خیانت یک رئیس جمهور/ از ادعای انقلابی گری تا ترور و براندازی

     

    ماجرای ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر و فرآیند منتهی به عزل و نهایتا فرارش از کشور را می توان یکی از بحران های اولیه انقلاب نوپای اسلامی دانست، رخدادی که پیامدهای ویژه خود را در عرصه داخلی و منطقه ای در پی داشته و زمینه دگرگونی جریان های سیاسی را در داخل فراهم نموده است.

  • مجلس ششم جنجال به‌جای خدمت؛ عیار مجلس ایده‌آل اصلاح طلبان در سنجه اندیشه امام خمینی(ره)

    مجلس ششم حال و هوای متفاوتی نسبت به سایر دوره‌ها داشت. تنش‌هایی در این دوره به وقوع پیوست که حاصل آن تحمیل بحران‌های متعدد به نظام جمهوری اسلامی بود. این اتفاقات در مجلسی رخ می‌داد که اکثریت مطلق آن در دست اصطلاحاً جناح اصلاح‌طلب بود. جناحی که همواره خود را «خط امامی» و پیرو آرمان‌ها و منویات معمار انقلاب اسلامی معرفی کرده و از این رهگذر به کسب وجهه پرداخته است.

  • انتقام سخت شاگردان کواچ از مدافع عنوان قهرمانی؛ ایران 6 - آمریکا صفر

    تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه خود در هفته ششم رقابت‌های لیگ جهانی والیبال 2015 از ساعت 21 در سالن 12 هزار نفری آزادی مقابل آمریکا قرار گرفت. این بازی در حالی برگزار شد که دیدار قبلی را شاگردان کواچ با نتیجه 3 بر صفر با پیروزی پشت سر گذاشته بودند

  • نگاهی تطبیقی به راهبردهای فرهنگی امام خمینی و تجدیدنظرطلبان مدعی خط امام؛ گردش از خط امام به خط رویکردهای غربی

    یکی از ویژگی‌های حضرت امام خمینی به‌صراحت ایشان در برخوردهای فرهنگی برمی‌گردد، نگاهی به جریان تصمیمات و مواضع تاریخی حضرت امام خمینی حاکی از وجود روحیه‌ای جسورانه در مسیر برخورد با معضلات و مسائل مذهبی و فرهنگی بوده است.

  • تحلیل ۳۲ چهره سیاسی جداشده از انقلاب در کتاب «بازگشت از نیمه راه»

    «بازگشت از نیمه راه» حدود 276 صفحه است و 1200 سند تاریخی روایی دارد، در کنار آن بیش از 1000 اسلاید تصویری در کتاب گنجانده شده است.این کتاب به بررسی جریان‌ها و زندگی‌نامه شخصیت‌هایی پرداخته که طی 35 سال گذشته به منتقدان جدی رهبر جمهوری اسلامی مبدل شده‌اند و در واقع خط واقعه نگاری درباره 32 نفر از کسانی­که رهبری برای آنها از واژه «انقلابیون پشیمان» استفاده می­کند و ابتدا با انقلاب بوده و بعد از قافله انقلاب به دلایل مختلف جدا شده ­اند را ترسیم می­کند.

  • مقایسه‌ی ابعاد سیاست خارجی در گفتمان امام خمینی (ره) و گفتمان تجدیدنظرطلبان یا همان خوارج انقلاب

    نگرش اصلاح‌طلبی که نگرشی شبه لیبرالی است در دهه‌ی اول به دلیل شرایط انقلابی آن دهه و وجود فضای جنگ، گفتمانی در حاشیه بود، با پایان جنگ و آغاز دولت سازندگی زمینه برای نیل از حاشیه به متن برای آن مهیا شد و با آغاز عصر اصلاح‌طلبی، کاملاً در متن قرار گرفت و در همه‌ی این مدت یک موضوع محوری را در دستور کار خویش داشت و آن هم «تجدیدنظر» بود.

  • عدم التزام به ولایت‌فقیه؛شاخصه‌ی اصلی "تعارض گفتمان خوارج انقلاب با گفتمان امام و انقلاب"

    امام خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالي) در تقسیم بندی انواع دشمنی ها نسبت به گفتمان امام و انقلاب در مورخ ۱۳۸۷/۰۶/۰۲ می فرمایند:"بعضیها غرضهاشان غرضهای عمقی است؛ یعنی با نظام مسئله دارند، کینه‌ی امام در دلشان است و حرف‌های امام را یا از اول قبول نداشتند یا حالا قبول ندارند - آنهایی که از آن حرفها رو برگرداندند و پشیمان‌شده‌ها و برگشته‌ها - اینها یک طیف وسیعی از انگیزه‌هاست، لیکن بالاخره محصول و جمع‌بندی‌اش همین تهاجم‌ها و پنجه‌زدن‌ها و لجن پراکنی‌هاست که وجود دارد." این گفتار به بررسی شاخصه‌ی اصلی "تعارض گفتمان خوارج انقلاب با گفتمان امام و انقلاب" در قالب "عدم التزام به ولایت‌فقیه" می پردازد.

  • دکتر حسن رحیم پور ازغدی: خط امام برای عده ای جبهه است اما برای بعضی سفره و شبهه! + صوت

    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه طرح فردا گفت: خط امامی داریم که برای بعضی ها شبهه است. خط امامی هم داریم که برای بعضی ها سفره است. یک خط امامی هم داریم که جبهه است.

  • واقفیه‌ انقلاب و عبور از آرمان‌های امام خمینی(ره)؛ راهی که خوارج انقلاب پس از امام بدان قدم گذاردند

    جریان «واقفیه‌ انقلاب اسلامی» پس از رحلت امام خمینی(ره) از ولی‌فقیه زمان فاصله گرفت و شدت انحراف آنان را به رویارویی با مکتب امام کشاند. کمتر از یک دهه پس از رحلت امام (ره) پرده‌ها برافتاد و اینان که با نفاق خود را همراه با انقلاب و امام معرفی می‌کردند، عملاً ماهیت حقیقی خویش را اثبات کردند.

  • نقدی بر آرای سعید حجاریان؛ تأملی بر تمنای عرفی‌سازی دین و سیاست توسط یک سکولار

    حجاریان در برخی مقالاتش به مسئله‏ی «عرفی شدن فقه اسلامی» پرداخته که نگاهی عمیق به محتوای آن‏ها، اختلاف ذاتی و فرضیه‏‌های معارضشان را نشان می‏دهد. این مقاله تلاشی است برای نشان دادن ناکارآمدی پروژه‏های نویسندگان سکولار در تحقق فرآیند عرفی‌سازی دین و مجموعه‌های متعلق به آن.