با گذشت بیش از یک سال از سخنان دکتر احمدی نژاد پیرامون تحولات منطقه ای و نتیجه ای که در حال حاضر در وضعیت های کشورهای منطقه نظیر مصر و لیبی و سوریه مشاهده می کنیم، می بینیم که پیش بینی های رئیس جمهور سابق منطبق با آنچه که در حال حاضر اتفاق افتاده، است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ پس از شدت گرفتن تحرکات در منطقه، تحلیل های متفاوتی از نتیجه این تحرکات ارایه شد. اما شاید نزدیک ترین تحلیل و ادبیات به آنچه که واقعیت داشت، تحلیل رئیس جمهور سابق بود که در ابتدا با واکنش های تندی از سوی مقامات ایران روبرو شد. حتی متاسفانه فضای مناسبی برای بیان نقطه نظر دکتر احمدی نژاد فراهم نشده و با تخریب و توهین جلوی سخن گفتن ایشان پیرامون این موضوع گرفته شد.

اما با گذشت بیش از یک سال از سخنان دکتر احمدی نژاد پیرامون تحولات منطقه ای و نتیجه ای که در حال حاضر در وضعیت کشورهای منطقه نظیر مصر و لیی و سوریه مشاهده می کنیم، متوجه خواهیم شد که پیش بینی های رئیس جمهور سابق منطبق با آنچه که در حال حاضر اتفاق افتاده، است.

همچنین با دقت در ادبیات تیزبینانه مقام معظم رهبری در ماه های اخیر پیرامون تحولات منطقه ای و همچنین اشاره ایشان به مدیریت دشمن بر روی این تحولات، می بینیم که اخطار های دکتر احمدی نژاد در صحنه ی دیپلماسی کشور، پیرامون احتمال مدیریت خیزش های مردمی منطقه توسط دشمنان، به وقوع پیوسته است.

رهبری معظم انقلاب با اشاره به سرکوب این خیزش ها در برخی از کشورها می فرمایند: 《به نظر ما بیدارى اسلامى به وجود آمده است؛ سعى شد از سوى دشمنان اسلام که این بیدارى را سرکوب کنند – و یک جاهایى هم سرکوب کردند – اما بیدارى اسلامى سرکوب شدنى نیست. بیدارى اسلامى ممکن است براى مدتى، در بخشى از دنیاى اسلام سرکوب بشود اما بلاشک ریشه‌کن نخواهد شد

اکنون با بحران امنیتی عراق که در چند روز گذشته گریبانگیر این کشور شده است، بازخوانی سخنان اندک دکتر احمدی نژاد پیرامون تحولات منطقه ای خالی از لطف نیست:

دکتر احمدی نژاد در ضیافت افطار رئیس جمهور با نمایندگان تشکل های دانشجویی (13 مرداد 1391) پیرامون تحلیل تحولات منطقه ای گفت:  هنر این است که در اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است شما دو گام جلوتر باشید و آینده را تحلیل کنید هنر این نیست که بتوانیم گذشته را خوب تحلیل کنید .

رئیس جمهور گفت: همه می دانستیم که خیزشهایی در منطقه در آستانه وقوع است اما مهم در این قضیه این است که بدانیم مدیریت این انقلابها در دست کیست. ما باید مدیریت تحولات و اصل تحولات را با هم تفکیک کنیم تا دچار تناقض نشویم.

احمدی نژاد با بیان اینکه مگر بیداری انسانی غیر از اسلام است و اسلام غیر از انسان گفت: شش ماه دیگر خواهید فهمید که موضع رئیس جمهور درست بوده است البته در این موضوع دیگران هم می توانند حرفهای خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه اسلام یکی بیشتر نیست گفت: اختلافات برای دین و پیامبران نیست بلکه برای مدعیان است. من از ابتدا گفتم که آمریکا در جریان حوادث منطقه بدنبال احیای رژیم صهیونیستی است و الان فهمیدیم که همانطور شده است.

رئیس جمهور افزود: بالاترین فریادها را بر علیه دیکتاتوری در دنیا من زده ام و خیلی ها معتقدند این تحولات به خاطر دولت های نهم و دهم بوده است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه خیلی حلقه ها در داخل و خارج کشور برای مقابله با دولت به هم پیوند خورده اند گفت: من بعد از سفر به لبنان و بعد از اجرای هدفمندی می دانستم از داخل و خارج برای زدن دولت می آیند.

همچنین رییس جمهور سابق در جمع حامیان گفتمان انقلاب اسلامی پیرامون انقلاب های منطقه گفت: جهان در حال بیدار شدن و پس زدن مناسبات ظالمانه است. ولی غربیها متوجه شده و با تحریک و جلو انداختن این حرکتها، سعی دارند آنها را مدیریت نمایند.

ایشان پیرامون تحولات سوریه افزود: مسئله سوریه نقطه تعادل این انقلابهاست و چنان چه بحث سوریه طبق نظر غرب و آمریکا، پیش رود؛ کل این انقلابها به ضرر ما خواهد شد. ولی اگر اصلاحات در سوریه به صورت موفق انجام پذیرد و مقاومت ضدصهیونیستی آسیبی نبیند، کل این تحولات به نفع ما رقم خواهد خورد.

احمدی نژاد گفت: در واکنش به تهدید حمله ناتو به سوریه، پیغام داده ایم که اگر اتفاقی بیافتد، منطقه را به هم خواهیم ریخت. در این میان موضع عربستان و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه، بسیار تعیین کننده است. در داخل سوریه ظرفیت براندازی حکومت بشار اسد وجود ندارد، ولی غرب می خواهد با درست کردن اجماع منطقه ای به وسیله ترکیه و عربستان علیه اسد، از طریق تهاجم نظامی ناتو به هدف خود دست یابد. با این وصف خارج کردن عربستان و ترکیه از این جبهه غرب، مسئله ای حیاتی می باشد و به همین دلیل است که ایران سعی دارد به صورت رسمی با عربستان تقابل نکند. جایگاه رسمی و تریبونهای غیررسمی با هم متفاوت اند و هر کدام اقتضائات خاص خود را دارند.

میدان ۷۲