انتخاب مجدد محمد باقر قالیباف برای سومین دوره چهارساله شهرداری تهران بعد از کش و قوس های فراوان با رای لب مرزی 16 نفر از 31 نفر عضو شورای شهر تهران در حالی با پیروزی اصولگرایان به پایان رسید که به نظر می رسد شروع دور جدید ریاست قالیباف بر شهرداری تهران باید با رعایت نکاتی در جهت تحقق عینی مدیریت جهادی و اصلاح ساختاری در بدنه مدیریتی و فکری شهرداری تهران بزرگ همراه باشد.

انتخاب مجدد محمد باقر قالیباف برای سومین دوره چهارساله شهرداری تهران بعد از کش و قوس های فراوان با رای لب مرزی 16 نفر از 31 نفر عضو شورای شهر تهران در حالی با پیروزی اصولگرایان! به پایان رسید که به نظر می رسد شروع دور جدید ریاست قالیباف بر شهرداری تهران باید با رعایت نکاتی در جهت تحقق عینی مدیریت جهادی و اصلاح ساختاری در بدنه مدیریتی و فکری شهرداری تهران بزرگ همراه باشد.

در ابتدا به نظر می رسد با توجه به سابقه گذشته محمد باقر قالیباف در برنامه ریزی های بلند مدت برای حضور در انتخابات های ریاست جمهوری گذشته و حاکم شدن نگاه سیاسی در بدنه مدیریتی و خدماتی شهرداری تهران، ضروری است که شهردار محترم با حذف نگاه سیاسی به مدیریت شهری این فرصت را بیش از پیش برای خدمت رسانی بی منت در راستای شاخص های اسلام و انقلاب غنیمت شمرده و برنامه جامع و بلند مدت(آنهم در عمل) را دنبال نماید.

از همین روی رهبر معظم انقلاب در برشمردن مهمترین وظیفه شوراها و شهرداری ها می فرمایند: "شهرداريها و شوراى شهر كه بعد از اين انتخابات بر سرِ كار آمدند، بايد جزو كسانى باشند كه خدمت به مردم را سرلوحه كار خود قرار دهند. از اين‌جا آغاز كنند. برنامه‌هاى زايد و منحرف كننده و حرفهاى غيرمرتبط به كار را كه عدّه‌اى به آنها مبتلا بودند و هستند، كنار بگذارند و فقط براى مردم كار كنند." (82/1/1)

دوم آنکه با توجه به توسعه بی هویت شهری تهران و اوج گرفتن آسیب های اجتماعی و اخلاقی در این شهر لازم است که شهرداری تهران با تهیه پیوست فرهنگی جامعی در عرصه های گوناگون شهری از معماری و شهرسازی گرفته تا برنامه ریزی اجتماعی و فرهنگی آنهم با رویکرد تمدنی به جامعه اسلامی به نگاه غلط گذشته خود خط بطلان کشیده و با محور قرار دادن مساجد و حسینیه ها برای انجام امور فرهنگی زمینه رشد و تعالی شهروندان تهرانی را فراهم نماید.

از این حیث ضروری است که با بررسی تجارب تلخ گذشته سیاست های فرهنگی شهرداری تهران در به ابتذال کشیده شدن مراسمات و آئین های مذهبی و ملی و همچنین ترویج تجمل گرایی و استفاده از روش های غلط غربی در مدیریت اجتماعی بار دیگر شاهد اتفاقات تلخ سالیان گذشته در مدیریت فرهنگی شهر تهران نباشیم.

به نظر می رسد سومین اصلی که شهردار تهران باید به در رویه قبلی اش اصلاح نماید تغییر نگاه منفی به گروه ها و طیف های گفتمانی انقلاب اسلامی در رسیدن به اهداف و مقاصد خود می باشد که در این بین حمایت اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی حاضر در شورای شهر تهران از محمد باقر قالیباف علی رغم نامهربانی ها و درگیری های بسیار ایشان و اطرافیانشان در وقایع سیاسی گذشته با این طیف گفتمانی بزرگترین درس و موید این امر می باشد .

چهارمین نکته لزوم نظارت کامل بر رسانه های تحت مدیریت و حمایت شهردار تهران و اصلاح رویه سیاسی و رعایت اخلاق رسانه ای در برخورد با شخصیت ها و گروه های مذهبی، سیاسی و فرهنگی می باشد. زیرا تشکیل تراست مطبوعاتی و رسانه ای توسط شهرداری تهران و پیوند خوردن برخی از این رسانه ها با رسانه های جریان اصلاحات و فتنه سال 88 در ایجاد موجب تخریب و اتهام علیه شخصیت های انقلابی در کشور در وقایع سیاسی گذشته سرنوشتی غیر از تخریب ایشان توسط همین رسانه ها را که در روزهای گذشته در رقابت با محسن هاشمی( برادر مهدی هاشمی) شاهد آن بوده ایم را نداشت.

امید است که دور جدید شهرداری محمد باقر قالیباف به دور از آسیب ها و آفات گذشته همان طور که تا کنون شعارش را داده اند منجر به تحقق عینی مدیریت جهادی در شهرداری تهران گردد و توصیه مهم رهبر انقلاب که فرموده اند: "بايد با روحيه‌ای‌ بسيجی‌ يعنی‌ با «احساس‌ تكليف‌، بدون‌ توقع‌، فداكارانه‌، بدون‌ خودنمايی‌ و برای‌ رضای‌ خدا» كار كرد و حتی‌ يك‌ روز را برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ از دست‌ نداد." (81/12/19) سرلوحه رفتار مدیریتی ایشان قرار گیرد.

* محمد حسین رضایی