فراخوان از اساتید و دانشجویانی که بنا به دلایل سیاسی و امنیتی و مشارکت در فتنه سال ۸۸ از ادامه تدریس و تحصیل منع شده بودند به دانشگاه و استفاده از وزرای پیشنهادی که رای اعتماد در مجلس نیاورده بودند نقطه آغاز استیضاح وزیر علوم است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ استیضاح فرجی دانا که مخالفان استیضاح آن را مدالی برای وزارت علوم و دولت می دانستند، در حالی اتفاق افتاد که اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادعای عملکرد حزبی و گروهی ایشان و سیاست زدگی فضای دانشگاهی و علمی کشور را دارند. در مقابل وزیر کم حرف علوم فرجی دانا مدعی سامان دهی به وزارت علوم و فضای دانشگاهی کشور است که ثبات فعلی نتیجه حضور و تدبیر ایشان و آنچه نمایندگان از آن سخن می گویند ارث وزارت علوم قبلی است که به فرجی دانا رسیده است.

از دلایل نمایندگان موافق استیضاح وزیر علوم دولت اعتدال روحانی در عملکرد یک ساله خود می توان به موارد ذیل اشاره کرد : « بازگشت به کار برخی استادان بازنشسته ، باز گرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه ، ایجاد کارگروه های مدیریتی در دانشگاه ها ، استفاده از شخصیت هایی که در فتنه سال ۸۸ حضور داشتند و سابقه مخالفت با نظام جمهوری اسلامی را دارند در دانشگاه ها و وزارت خانه ایشان و موضوع بورسیه ها. »

فضای دانشگاه باید همواره مملو از آرامش و امنیت و نشاط علمی باشد و برای پیشرفت و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی، از تمام توان دانشگاه باید استفاده شود نه اینکه عده ایی به بهانه اصولگرایی حذف شوند و دانشگاه به صورت باندی و حزبی اداره شود؛ این آفت پیشرفت و ارتقای کشور است که بخشی از توانمندی های کشور را بلا استفاده می گذارد. فراخوان از اساتید و دانشجویانی که بنا به دلایل سیاسی و امنیتی و مشارکت در فتنه سال ۸۸ از ادامه تدریس و تحصیل منع شده بودند به دانشگاه و استفاده از وزرای پیشنهادی که رای اعتماد در مجلس نیاورده بودند نقطه آغاز استیضاح وزیر علوم است.

* استیضاح برای جلوگیری از فریب اذهان عمومی

نمایندگان با وصول طرح استیضاح وزیر علوم به دنبال یافتن پاسخ برای دغدغه ها و سوالات خود پیرو اقدامات غیر قانونی وزیر علوم هستند که در مقابل رسانه های تحت امر و وابسته در اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده سعی در حزبی جلوه دادن استیضاح را دارند و کشاندن مسائل فرعی بزرگنمایی و دروغ پردازی مبحث بورسیه های وزارت علوم قبلی در صحنه رسانه های قبیله ایی خود، افکار عمومی را منحرف کنند. ذهن عموم مردم را از علت اصلی استیضاح وزیر علوم فرجی‌دانا که به قصور و تقصیرات وی درباره موضوعاتی چون بازگشت اساتید و دانشجویان مسئله‌دار به دانشگاه‌ها، «روند بدعت‌آمیز در گزینش روسای دانشگاهی»، «توقف روند رو به رشد پیشرفت علمی کشور» و «بکارگیری عناصر فتنه‌گر در پست‌های معاونتی وزارت علوم» بازمی‌گردد، دور نمایند.

* بررسی دلایل کاهش روند علمی کشور

از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان در پیرامون استیضاح وزیر علوم، موضوع کاهش روند رو به رشد علمی کشور بوده است. به طوری که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خبر داد رتبه علمی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس به رتبه ۱۷ تنزل یافته و تایوان و فدراسیون روسیه از ایران پیشی گرفته اند که این مسئله باید از سوی مقامات مسئولین نظام آموزش عالی و تحقیقات علمی مورد بررسی و تحقیق و کنکاش قرار گیرد.

سهم ایران در تولید علم در جهان ۱/۶ درصد بوده که در نوع خود رکوردی در سوابق دولت قبلی است که نه تنها در دولت فعلی حفظ و ارتقا پیدا نکرد بلکه به ۱/۵ درصد رسید و نگرانی های بسیاری پیرامون آینده تولیدات علمی کشور ایجاد کرد. در حقیقت این دغدغه ایی است که نمایندگان را برآن داشته است تا آقای فرجی دانا را به مجلس فراخوانده و از ایشان در مورد روند نزولی علمی کشور سوالاتی را مطرح نمایند.

اساساً مسیری که وزارت علوم در یک سال اخیر طی کرده، مسیر پیشرفت علمی نیست. و حرکت جهادی درآن دیده نمی شود چرا که بحث طرح‌های کلان ملی که در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها مطرح شد و با وجود کمبود هزینه، اجرای این طرح‌ها پیشرفت مناسبی را طی می‌کرد و به سرانجام می رسید، به یکباره ۴۷ طرح کلان در آخرین جلسه شورای عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) به ۸ طرح کاهش یافت!

* سیاسی بازی به جای کار علمی

مشخص است توان وزارت علوم صرف پیشرفت ارتقای تولیدات علمی و توسعه دانشگاههای کشور نشده و با نگاه سیاسی و سپردن یا بهتر بگوییم رها نمودن دانشگاههای بزرگ کشور به سرپرست ها عدم زمینه برنامه ریزی بلندمدت سیستم مدیریت دانشگاهی کشور را فراهم ساخته و به جای اینکه مسیر رشد و ترقی و اصرار بر استفاده از افراد مخالف نظام و تندروهای اصلاح طلاب افراطی در وزارت خانه تحت امر خود اعتماد ملت ایران را از فرجی دانا سلب کرده است.

گفتنی است نگاه سیاسی و سیاست زدگی وزارت علوم در طول یک سال اخیر روند رو به رشد پیشرفت علمی کشور را مختل کرده و حتی صدای رئیس جمهور را درآورده، وزارت علوم در طول مدیریت آقای فرجی دانا از مسیر مستقیم رشد و ترقی نظام آموزش عالی کشور خارج شده و به نقطه بی حرکت خود رسیده ، چنانچه مقام معظم رهبری با ابراز نگرانی از وضعیت روبه کاهش روند علمی کشور در بیانات خود اینگونه می فرمایند:

« حرکت علمی کشور یک چیز اساسی است برای حیات آینده ملت... آنچه من را دچار دغدغه می‌کند این است که ما این حرکتمان هنوز به نقطه ثبات نرسیده است... مبادا وضعیتی پیش بیاوریم که این حرکت روال عکس به خود بگیرد و یا متوقف بشود... . »

* خیانت به ملت در پوشش شعار اعتدال!

دولت آقای روحانی با شعار اعتدال پا به عرصه ی سیاسی کشور نهاد و امروز باید به دوستان اعتدالگرا یا اعتدال نمای خود بگوییم دعوت مجدد از اساتید سابق که عملا دارای فساد اخلاقی ، فساد اقتصادی ، ضدیت و مبارزه علیه مردم و اصل نظام جمهوری اسلامی ، مشارکت در فتنه سال ۸۸ و ادامه دانشجویان که مرتکب جرایم سیاسی و امنیتی شده اند و در کمیته انضباطی دانشگاه اخراج شده اند، از مفهوم اعتدال به دور و بدعتی دیگر است. برهمگان آشکار است این اعمال مفهوم اعتدال نیست بلکه خیانتی به ملت است و به نوعی زورآزمایی سیاسی در قبال منتقدان و ضایع نمودن زحمات و دست آوردهای وزیر علوم دولت قبلی است.

آنچه در دولت تدبیر امید می گذرد تدبیر در سیاسی بازی و تبدیل وزارت خانه ها به باشگاههای سیاسی و امید به سکوت ملت و نمایندگان مردم درخانه ملت است و حال باید منتظر ماند و دید دولت در واکنش به اولین استیضاح اعتدال و عزل "وزیر علوم" چه سیاست های را در پیش می گیرد؟