دولت يازدهم اولين دولتي است که از هيچ تئوري اقتصادي و گفتمان مديريتي برخوردار نيست. تمام توان اقتصادي دولت در برداشتن تحريم ها متمرکز شده و همين موضوع سبب شده تا فشار غربي ها بر اقتصاد کشور بيشتر شود در مقابل خيلي زود با فروکش کردن هيجانات کاذب ناشي از فعل و انفعالات سياسي، دولت در برابر اين سئوال عموم مردم قرار گرفت که چه طرح اقتصادي براي رفع مشکلات اقتصادي جامعه دارد؟

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، دولت روحاني را بايد اولين دولت بعد از انقلاب دانست که چند ماه بعد از آغاز به کارش، بدنه اجتماعي اش را از دست داد. اين دولت تا قبل از اولين سال عمرش نه تنها نتوانست از بدنه اجتماعي رقباي خود سهمي جذب کند که روز به روز با رفتارها و تصميماتش، بهانه به دست هوادارنش داده تا زبان به گلايه باز کنند و سهم خود را از دولت اعتدال جدا کنند.
به اين تعابير و جملات دقت کنيد:
حسين مرعشي سخنگوي کارگزاران: سياست هاي كلي روحاني را تاييد مي كنيم اما در عرصه سياست داخلي، سياست هاي دولت را تاييد نمي كنيم. در عرصه سياست داخلي كاملا زاويه انتقادي داريم.
عرب سرخي، از اصلاح طلبان همسو با فتنه: ارائه مطالب خلاف واقع از جانب دولت، به اعتماد مردم خدشه وارد مي کند. دولت تيم رسانه اي خود را تقويت کند.
محمدرضا تاجيک: در ميان اعتداليون، تعريف مشخصي از اعتدال وجود ندارد. ما اصلاح طلب ها براي عقلاني تر عمل کردن اعتداليون دعا مي کنيم. حمايت اصلاحات از دولت کاهش پيدا کرده و اعتدال درحال تبديل شدن به اختلاط است.
علي افشاري، اصلاح طلب خارج نشين: بحران «انصراف يارانه»، باطل کننده ديدگاه هايي است که ۲۴ خرداد را به معناي بروز رفتار سياسي هوشمند و مشي غيرقابل بازگشت ارزيابي مي کردند. تقاضاي اصلاح طلبان و بخشي مهمي از اپوزیسیون دموکراسي خواه، با بي اعتنايي۹۰ درصد جامعه مواجه شد.
دبيرکل حزب مردمي اصلاحات: هيچ اعتدالي از دولت يازدهم نديده ايم. دولت به جاي سرکشي به حساب شخصي مردم به فساد برخي مسئولان رسيدگي کند.
صادق زيباکلام: کاهش محبوبيت دولت، موجب کاهش انصراف دهندگان از يارانه شد.
اسدالله عسگراولادي: قرار بود واردات مديريت شود، اما پس از گذشت ۹ ماه از روي کار آمدن دولت اين اتفاق نيفتاده و شواهد نشان مي دهد حجم واردات از چين بسيار بيش از گذشته است.
اينها فقط نمونه اي از اظهارنظر چهره ها و شخصيت هايي است که تا چند ماه قبل، دولت حسن روحاني را آينه تمام نماي مطالبات خود مي دانستند اما خيلي زود و قبل از فرا رسيدن سالروز انتخاب حسن روحاني، اشتهايشان افول کرد و کي بود کي بود من نبودم اين جريان، سرزبان ها افتاد.
دولت روحاني را بايد اولين دولت بعد از انقلاب دانست که چند ماه بعد از آغاز به کارش، بدنه اجتماعي اش را از دست داد. اين دولت تا قبل از اولين سال عمرش نه تنها نتوانست از بدنه اجتماعي رقباي خود سهمي جذب کند که روز به روز با رفتارها و تصميماتش، بهانه به دست هوادارنش داده تا زبان به گلايه باز کنند و سهم خود را از دولت اعتدال جدا کنند.
شايد يکي از مهمترين دلايل ريزش هواداران روحاني، «اولين هايي» غير قابل دفاعي بود که در اين دولت رخ داد. دولت هاي بعد از جنگ هر يک از خود، برجستگي ها يا نقاط ضعفي را به يادگار گذاشتند که در کارنامه آنها به عنوان اولين ها ثبت شد و علي رغم اشکالاتي در عملکردشان اما هر يک حداقل تا چند سال از بدنه اجتماعي برخوردار بودند.
به عنوان مثال در دولت هاشمي رفسنجاني براي اولين بار با توجه به فضاي پايان جنگ تحميلي، به بازسازي زير ساخت هاي عمراني کشور پرداخته شد اما در عين حال در اين دولت زندگي اشرافي براي اولين بار در سطح گسترده اي از مديران کشور باب شد. براي اولين بار تورم به ۵/۴۹ درصد رسيد و براي اولين بار در برخي از شهرهاي کشور از جمله در قزوين، مشهد، اراک، اسلامشهر و ... آشوب هاي خياباني بدون اين که زير ساخت سياسي داشته باشد، رخ داد. به همين دليل براي اولين بار نه تنها مشارکت سياسي مردم و شرکت آنها در انتخابات به شکل چشم گيري کاهش يافت که از ميزان مقبوليت رئيس جمهور در دور دوم رياست جمهوري نسبت به دور اول کاسته شد. در دولت اصلاحات خاتمي نيز اولين هايي به وقوع پيوست. از جمله براي بعد از فشارهاي گسترده بر مطبوعات در دولت هاشمي، براي اولين بار توسعه فضاي سياسي کشور در دستور قرار گرفت و فضاي نقد بر رسانه هاي کشور حاکم شد يا براي اولين بار انتخابات شوراها برگزار شد اما در کنارش براي اولين بار به بهانه توسعه فضاي سياسي، در حجم گستره اي نسبت به مقدسات ديني و انقلابي کشور شبهه افکني شد. براي اولين بار استانداران به اعتصاب نشستند و تهديد به عدم برگزاري انتخابات کردند و براي اولين بار دشمنان نظام اسلامي به مديريت حاکم بر قوه مجريه دل بستند.
دولت احمدي نژاد اما اولين هايي از جنس خود داشت. براي اولين بار سفرهاي استاني و حضور رئيس جمهور در شهرها و روستاهاي کشور تحقق يافت، طرح هاي مهم اقتصادي از جمله مسکن مهر، سهام عدالت و هدفمندي يارانه ها اجرا شد. اما براي اولين بار تنش هاي جدي ميان دولت و مجلس رخ داد تا جايي که رهبري انقلاب فرمودند هر کس اختلاف را به جامعه بکشاند، خيانت کرده است. براي اولين بار رئيس جمهور در مجلس شوراي اسلامي مورد سئوال قرار گرفت و براي اولين بار به دليل اصرار بر نظر خودش در برابر نظر رهبري، خانه نشيني را برگزيد يا به تعبير اطرافيانش دور کاري کرد.
براي هر يک از روساي جمهور شايد بتوان ده ها مورد ديگر از اين اولين ها ليست کرد اما سخن اصلي در اين يادداشت، بررسي اولين ها در دولت هاي ديگر نيست بلکه با مرور عملکرد دولت به اولين هايي در دولت يازدهم برمي خوريم که راز کاهش محبوبيت اين دولت را بايد درآنها جستجو کرد.
دولت حسن روحاني، اولين دولتي بود که با رأي لب مرزي ۷ دهم درصد بيش از حد نصاب، توانست از رقباي خود پيشي بگيرد و به رياست جمهوري برسد. هر چند اين دولت براي اولين بار کابينه خود را سريعا و در جلسه مراسم تحليف معرفي کرد و برخي از روساي جمهور، در مراسم تحليف رئيس دولت يازدهم شرکت داشتند اما در عين حال دولت يازدهم براي اولين بار، پيرترين کابينه بعد از انقلاب را تشکيل داد و براي اولين بار حجم گسترده اي از مديران بازنشسته دولت سازندگي در پست هاي مديريتي آن جانمايي شدند و هيچ توجهي به جوانان حامي خود نکرد.
دولت يازدهم اولين دولتي است که از هيچ تئوري اقتصادي و گفتمان مديريتي برخوردار نيست. تمام توان اقتصادي دولت در برداشتن تحريم ها متمرکز شده و همين موضوع سبب شده تا فشار غربي ها بر اقتصاد کشور بيشتر شود در مقابل خيلي زود با فروکش کردن هيجانات کاذب ناشي از فعل و انفعالات سياسي، دولت در برابر اين سئوال عموم مردم قرار گرفت که چه طرح اقتصادي براي رفع مشکلات اقتصادي جامعه دارد؟
براي اولين بار رئيس جمهور کشورمان در حرکتي نابجا به گفتگوي تلفني با رئیس‌جمهور آمریکا تن داد . اين گفتگو نه تنها اندوخته اي براي ملت ايران فراهم نکرد که دشمن ديرينه اين مردم را براي تحقير بيشتر کشورمان تحريک کرد به طوري که علي رغم اين که آقاي روحاني اوباما را با هوش و مؤدب خطاب کرد اما در اين ۹ ماه، انواع و اقسام توهين ها از سوي آمريکايي ها نسبت به ملت ايران صورت گرفته است که آخرين نمونه آن، بر خلاف تمام ضوابط بين المللي براي اولين بار از صدور ويزا براي حضور نماينده سياسي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل خودداري شد!
کار به اينجا هم ختم نشد و هيأت هاي پارلماني اروپا به راحتي در کشورمان حضور مي يابند و نه تنها به مقامات کشور بي احترامي مي کنند از جمله رفتار هيأت اروپايي در ديدار با هاشمي رفسنجاني- بلکه براي حضورشان در ايران شروطي از جمله ملاقات با محکومين دادگاه هاي ايران و مطالبه حقوق بشري به زعم خود را تعيين مي کنند.
وضعيت فرهنگي و جهت گيري هاي حاکم بر آن، به اندازه اي دلمشغولي علما و مراجع را به دنبال داشت که براي اولين بار، هنوز نيمي از سال اول عمر دولت نگذشته اما تذکرات مراجع تقليد در حوزه فرهنگ شدت گرفته و رهبري انقلاب نيز اعلام نگراني کردند.
براي اولين بار در حالي که بر اساس قوانين جمهوري اسلامي، استفاده از شبکه هاي اجتماعي تحت سيطره اسرائيل ممنوع و جرم است اما وزير ارشاد، معاون اول رئيس جمهور و وزير خارجه و برخي از مسئولان دولتي ديگر، اصرار به استفاده و ترويج اين شبکه هاي اجتماعي غير مجاز دارند!
در اين دولت براي اولين بار توافقنامه اي در جمهوري اسلامي در خصوص موضوع استراتژيک انرژي هسته اي با اصرار دولت مردان به امضا رسيد که مفاد آن استقلال کشور را به مخاطره انداخته و دشمنان ديرينه ما اعلام مي کنند آنچه از طريق مذاکرات، در مورد برنامه هسته اي ايران به دست آمده است، حتي از طريق حمله نظامي نيز قابل حصول نبود!
براي اولين بار امتيازات زيادي به طرف غربي داده ايم اما بيش از همه سال هاي قبل تحقير و تهديد شده ايم. به طوري که در شش ماه، پنج بار مورد تهديد نظامي قرار گرفته ايم.
براي اولين بار دولت براي اجراي دو طرح اقتصادي به دليل ناکارآمدي و بي برنامگي، عزت ملت ايران را خدشه دار کرد. بار اول با بکار گرفتن مديريتي ضعيف در توزيع سبد کالا ، چنان عملکردي از خود به جا گذاشت که رسانه هاي بيگانه در ايام الله دهه فجر، صف هاي طولاني سبد کالا را نشانه ناکارآمدي جمهوري اسلامي دانستند و بار دوم در ثبت نام اخذ يارانه، دولت چنان زياده روي کرد که تلقي عمومي اين شد که هر کس براي يارانه ها ثبت نام مي کند الزاما نيازمند و فقير بلکه گداست!
اين اقدامات دولت آن قدر ناراحت کننده بود که براي اولين بار در اقدامي مثبت توزیع سبد کالا کشور در تلويزيون حاضر شد و بابت نحوه عملکرد وزيرانش در توزيع سبد کالا عذرخواهي کرد هر چند معاون وي يک هفته بعد اين عذرخواهي را پس گرفت.
براي اولين بار رئيس دولت و تيم کابينه وي در برخورد با منتقدان، چنان عمل کردند که حتي هواداران خود را به واکنش وا داشتند. دولت در حالي که ادعاي آزادي بيان و تحمل مخالف و پناه بردن به خدا از بستن دهان منتقدان مي کرد، اما در شش ماه اول کاري اش، دو نشريه را به دليل انتقاد از دولت توقيف و چند رسانه را مستحق تذکر دانست و به دادگاه ارجاع داد و دبيرخانه شوراي امنيت ملي از چند نماينده مجلس شکايت کرد. حتي دولت براي اولين بار پا را از اين هم فراتر نهاد و منتقدانش را بي سواد، کم سواد، حسود، افراطي و کساني که پول مي گيرند تا نقد کنند، خطاب کرد!
اولين هاي دولت يازدهم را بايد ريشه از دست دادن مقبوليت آن دانست. شايد اگر دولت روحاني، مستقل از چهره هاي سياسي همچون هاشمي رفسنجاني و محمد خاتمي تشکيل مي شد، مي توانست در حفظ مقبوليتش موفق باشد اما اکنون بحران مقبوليت روز به روز بيشتر از قبل حلقه را بر دولت يازدهم تنگ تر کرده است.
قطعا حمله به رقباي انتخاباتي و در فشار قرار دادن منتقدان، هيچ افزوده اي براي دولت محترم نخواهد داشت. تنها راه حل، بازگشت دولت به جاده اي است که رهبر معظم انقلاب در اولين هفته دولت خطاب به آقاي روحاني و کابينه اش اشارت فرمودند : اصل قراردادن ساده زیستی، استکبارستیزی، مردم داري، حمايت از مظلومين عالم، پرکاري و کم خرجي، دوري از اشرافي گري، نگاه به ظرفيت هاي دروني و در يک کلام بازگشت به آرمان هاي خميني عزيز (قدس سره).
حمید رسایی