از دید حوزه علمیه، رئیس جمهور پیشین اسلام شناس نبوده و نباید در مسائل دینی ابراز نظر می کرد و لیکن حجه الاسلام روحانی چون فرزند حوزه است طبیعتا حق اظهارنظر در مورد تمامی مسائل(خاصه مسائل فرهنگی) مشابه با همان جملاتِ انحرافی خوانده شده از سوی دکتر احمدی نژاد و گاها با غلظت بیشتر را خواهد داشت!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ 16 شهریور 93 رئیس دولت یازدهم در جمع نخبگان و برگزیدگان استان خراسان‌رضوی گفت

« فکر می‌کنیم تعالی بخشیدن جامعه، ون و مینی‌بوس و پاسبان و سرباز است، با اینها فرهنگ درست نمی‌شود. راه ارتقای فرهنگ با علما، بزرگان و حوزه‌ها، محققین و اساتید دانشگاهی است، چگونه ما تشویق می‌کنیم، یعنی راه عفاف برای بانوان ما ون است؟ راه دیگری نداریم؟ خود بانوان ما که فرهیختگان جامعه هستند، دانشگاهی، محقق و اساتید دانشگاهی هستند، خودشان برای استقرار عفاف در این جامعه و گسترش حجاب آیا راه بلد نیستند؟ وی با بیان اینکه هم‌اکنون وزیر کشور که مسئول این کار است در جمع ما نشسته است، گفت: به ما می‌گفتند آدم اگر یک چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر نباید عین آن را انجام دهد باید یک جوری آن را اصلاح کنیم. ما باید برای ارتقای اخلاق، نشاط در جامعه و نحوه رفتار با جوانان جامعه (پسر و دختر) راه علمی بیابیم، مدام می‌گویند دختر و پسر را جدا کنیم؟ در یک زمانی در اول انقلاب یک آقایی به من گفت این پیاده‌رو خیلی مشکل دارد، گفتم چرا؟ گفت: زن و مرد در یک پیاده‌رو راه می‌روند و تنها راهش دیوار است و باید وسط دیوار بکشیم، گفتم پس لطفا دیوارش کوتاه باشد ما بتوانیم افراد را پیدا کنیم واقعا با این حل می‌شود؟ وی با بیان خاطره‌ای دیگر اظهار کرد: در اول انقلاب که دانشگاه افتتاح شده بود یک عده در دانشگاه تهران دنبال کشیدن دیوار در کلاس بودند، تا دختر و پسر جدا شوند، زمانی که امام(ره) اطلاع یافت، عصبانی شد و به آنان نهیب زد که این کارها چیست؟ اینها هَُو کردن اسلام و سخیف کردن موازین اسلام است و چیز دیگری نیست. روحانی در ادامه اظهار کرد: خداوند به ما امر کرده که آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم، اما اگر در یک جامعه‌ای مساله معروف بودن مورد خدشه قرار گرفت اول باید آن را درست کنیم. معروف یعنی کار شایسته و درست، امر به معروف یعنی از مردم بخواهیم کار درست و روا انجام دهند.باید اول معروف را درست کنیم؛ باید برای مردم توضیح داده و شرح دهیم؛ وا… با… در عصر و دنیای ما، راهی جز اقناع نسل جوان نداریم؛ با زور نمی‌شود بیاییم اینجا یا آنجا را ببندیم، نمی‌شود؛ دو چیز یاد گرفته‌ایم دیوار و فیلتر که فکر می‌کنیم با این حل می‌شود (تشویق حاضران) کسی که مریض می‌شود چه کار می‌کنیم؟ مریضی با فیلتر، دیوار و ون حل نمی‌شود؛ مریض را به متخصص می‌بریم و بعد راه‌حل می‌یابد؛ یعنی اول بیماری را شناسایی می‌کند و بعد دارو می‌دهد؛ پس هر کاری راه علمی دارد.»

تعبیر شیوای امیر المومنین علیه السلام اُنظُر إلى ما قالَ و لاتَنظُر إلى مَن قالَ : به گفته بنگر نه به گوینده آن .[1]خود قرینه ای است بر نظر مترقی اسلام و راهی است برای آشکار شدن حقیقت دین؛ چه اینکه روایت شریف مزبور بیانگر این نکته معرفتی است که سخن خوب را باید از هرکس پذیرفت و لیکن به تعبیر حقوقدانان و اصولیین این جمله یقینا مفهوم مخالف نیز دارد و تخالف در این عبارت برابر است با« نپذیرفتن حرف بد حتی از سوی انسانی خوب و موجه»

عقلانیت اسلامی نیز بر همین اصل صحه می گذارد و لیکن این عقلانیت از ادعای عقلانیت و در زیر پوشش آن، برخورد حذفی، طردی و ایجاد دو دستگی بین مردم، زمین تا آسمان متمایز است!

این حقیر به عنوان نظر شخصی معتقدم اگر این صحبت های حجه الاسلام حسن روحانی را با روایت اخیرالاشاره مولی الموحدین علی علیه السلام مورد تدقیق و تحلیل قرار دهیم، نمی توان بر اصل گفتار، چالش و یا نقدی اساسی داشت اگرچه می توان گفت که صحبت ها جامعیت صد در صدی نداشته و همه گروه ها و اقشار جامعه را در بر نخواهد گرفت چرا که با وجود قرار گرفتن اکثریت غالب جامعه( و به نظر نگارنده بالای 90درصد مردم) در این تقسیم بندیِ رئیس جمهور حقوقدان و لیکن باید به آن اقلیت کمتر از ده درصد ساختار شکنِ مامورِ برخی نهادها(ی احیانا خارج از کشور) نیز توجه داشت. اگرچه آنان نیز انسانند و قابل جذب و لیکن نمی توان آنان را در این گزاره ها جای داد.

اما سخن این وجیزه بررسی این موضوع نیز نخواهد بود، نگارنده به یقین معتقد است عدم اتخاذ مواضع دوگانه و متناقض در مسائل و مناقشات مشابه خصوصا در مباحث فرهنگی نشانگر عدم برخورد سیاسی و نمایان گر دغدغه فرهنگی و دوری از بازی های رایج سیاسی و نتیجتا اثرگذار بودن حرفها و اقدامات خواهد بود.

شاید برای بررسی بهتر موضوع و شناخت دغدغه مندان فرهنگی ناگزیر باید بازگشتی تاریخی داشت به چهار سال و دوماه و اندی قبل و بررسی نظریات رئیس جمهور پیشین در مسائل فرهنگی! چرا که معتقدم جریانی در داخل دولت یازدهم در صدد است تا تمام کوته بینی ها، تحجرها و دور بودن از بدنه اصلی جامعه را متوجه شخص دکتر احمدی نژاد بنماید.

واکاوی و رصد دو رسانه نزدیک به حجه الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی(سایت انتخاب و روزنامه آرمان) موید همین موضوع است.

عبارت « برخی در پی دیوار کشی بین پیاده روها هستند » که از سوی رئیس دولت یازدهم بیان شد هنگامی که با اظهارات محمد باقر نوبخت و در مناظره با محمد خوش چهره در سال 84 در کنار هم قرار گیرد مثبت همین فرضیه خواهد بود.

نوبخت در آن سخنرانی معروف در مورد دکتر احمدی نژاد اینگونه سخن راند:

مردم از این می ترسند که شما[اگر احمدی نژاد رای بیاورد]در خیابان ها دیوار بکشید و آن را مردانه-زنانه کنید!

دکتر احمدی نژاد: هیچکس حق ندارد از یک زن و مرد بپرسد چه نسبتی با هم دارید

رئیس جمهور سابق کشور در تاریخ 23 خرداد 1389 و در گفتگوی تلویزیونی با مرتضی حیدری آن گاه که مجری از وی در مورد برخورد با زنان بد حجاب اینگونه پرسش می کند:

« آقای احمدی نژاد در موضوعاتی نظیر حجاب و عفاف بعضا زنان متهم ردیف اول هستند و اکنون شاهد مباحثی نظیر گشت نسبت یا برخورد با دو تار و موی زنان در خیابان‌های با جریمه‌های نقدی هستیم» با علم به این نکته که این صحبت های عدالتخواهانه، منطبق بر موازین دقیق اسلامی، دلسوزانه و در عین حال چالش برانگیز به یقین منجر به تخریب روابط وی با حوزه علمیه و برخی چهره های سرشناس می شود؛ با قاطعیت گفت:

« این موارد هیچ ربطی به دولت ندارد و دولت واقعا در آنها هیچ دخالتی ندارد و ما این موارد را توهین می‌دانیم که از یک زن و مرد در خیابان سؤال شود که چه نسبتی با هم دارید ؛ هیچ کس هم حق ندارد در این موارد از مردم سؤال کند ولیکن این موضوع به این معنی نیست که ما نابسامانی‌های اجتماعی را در جامعه نمی‌بینیم و یا به دنبال اصلاح آن نیستیم، بلکه تأکید می‌کنم که این روش برای حل این مشکل درست نیست اما در عین حال این‌گونه برخوردها را اساسا قبول نداریم و تا جایی که بتوانیم با این موارد برخورد می‌کنیم و آن را کنترل خواهیم کرد. این نگاه دولت است. برخی تا اسم زن به میان می‌آید ناراحت می‌شوند که این افراد باید خود را اصلاح کنند. خداوند در تمام هستی چند زن را قرار داده که همه باید به آنها افتخار کنند، حضرت زهرا(س) یکی از این بانوان بزرگ است که پیامبر(ص)، علی (ع) و تمام هستی برای وی خلق شده است. در نابسامانی‌های اخلاقی همه موثر هستند و این طور نیست که در این زمینه تنها نگاه به زنان باشد، این اندیشه غلطی است که در ذهن عده‌ای وجود دارد و باید آن را اصلاح کنیم. نباید مبانی نگاه را این قرار داد که زن مرکز مشکلات اخلاقی در جامعه است ما این نوع نگاه را قبول نداریم و به صراحت اعلام می‌کنم که ما این نوع نگاه را از اساس قبول نداریم. اما اگر عده‌ای می‌خواهند به صورت سازمان یافته مشکلات اخلاقی را در جامعه گسترش دهند هرگز از آنها چشم پوشی نخواهیم کرد و مسئولین مربوطه آنها را شناسایی خواهند کرد تا برخورد لازم با آنها انجام شود اما نوع برخورد‌ها با مردم عادی باید انسانی و فرهنگی باشد. برخی به امر به معروف اشاره می‌کنند که حرف درستی است اما قبل از آن باید یک پدیده‌ای در جامعه معروف شود که عموم جامعه آن را کار خوبی بدانند. وی اضافه کرد: در این شرایط می‌توان به مردم گفت که این کار، کار خوبی است و شما هم آن را رعایت کنید. رئیس جمهور پیشین با تاکید بر اینکه ارزش‌های انسانی با فشار منتقل نمی‌شوند، اظهار داشت: ارزش‌های انسانی تنها با محبت منتقل می‌شوند اما اگر فردی اصرار داشته باشد که به صورت سازمان یافته و شبکه‌ای با ارتباط با بیگانه یک نمایش تخریبی در جامعه بدهد و ذهن جوانان را مخدوش کند با آن برخورد خواهد شد. [2]»

موضع گیری اصولگرایان در برابر صحبت های احمدی نژاد چه بود؟

برای درک بهتر فضای رسانه ای بعد از این سخنان رئیس جمهور باید واکاوی داشت در آرشیو برخی خبرگزاری ها و سایت های داخلی.

(بررسی تمام موضع گیری های انتقادی در برابر رئیس جمهور وقت از حوصله این گفتار خارج است و به همین جهت تنها به تعداد قلیلی از موج رسانه ای شکل گرفته علیه دولت سابق اشاره می گردد و تاکید می شود که این ها تنها قطره ای از اقیانوسی است که بر علیه دولت قبل شکل گرفته بود)

1- 25خرداد 1389: علی مطهری: سخنان رئیس جمهور در خصوص مسئله حجاب متاثر از افکار مشایی و مخالفت با حکم اسلام است!

تنها دو روز بعد از سخنان دکتر احمدی نژاد، نماینده همیشه مخالف دولت قبل (و وکیل الدوله امروز!) در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: 

« نظارت بر عفاف و حجاب کار مردم نیست و این مسئله مستلزم اعمال قانون و قدرت است بر این اساس باید گفت که دولت اسلامی وظیفه نظارت بر مسئله حجاب و عفاف را دارد و اگر دولت بخواهد با این موضوع مخالفت کند در واقع این مسئله به معنی مخالفت با حکم اسلام است! وی افزود:بی تفاوتی نسبت به مسائل فرهنگی مخصوص دولت‌های سکولار است که هیچ‌گونه تعهدی نسبت به اخلاق و عقاید مردم قائل نیستند و و اگر آقای رئیس جمهور بخواهد روی این موضع خود پافشاری کند مجلس قطعا عکس العمل نشان خواهد داد. مطهری در ادامه گفته بود:سخنانی که رئیس‌جمهور در خصوص عفاف و حجاب مطرح کرد متعلق به افکار آقای مشایی است در این راستا شاهد بودیم که اخیرا رئیس جمهور گفت ما فرزندان رستم و اسفندیار و آرش هستیم. این در حالی است که افکار آقای احمدی‌نژاد چنین چیزهایی نبود و سخنانی که وی مطرح می‌کند مربوط به افکار مشایی است که متاسفانه از زبان رئیس‌جمهور جاری می‌شود.»[3]

 

لازم به ذکر است در رد ادعای پایانی علی مطهری که در دوسال پایانی دولت دهم از سوی خودعمارپنداران انحراف یاب بارها تکرار شده و احمدی نژاد 84 و 92 را کاملا متفاوت تلقی می کردند می توان تنها بازنشری داشت بر سخنان دکتر احمدی نژاد شهردار وقت تهران در سال 84 که در برنامه گفتگوی ویژه خبری (ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری) گفته بود:

« واقعا مشکل مردم ما، الان، شکل موی بچه های ماست؟!بچه ها دوست دارند هرجوری مو شون رو بگذارند، به من و تو چه ربطی داره؟! ما باید به مسائل اساسی کشور برسیم. دولت باید اقتصاد رو سامان بده، فضای کشور رو آرامش ببخشه، امنیت روانی درست کنه، پشتیبانی بکنه از مردم، مردم سلایق گوناگونی دارند، سنت های مختلف، اقوام مختلف، تیپ های مختلف. دولت خدمتگزار همه ست. چرا مردم رو کوچیک می کنید؟! یعنی مردم رو اونقدر کوچیک می کنیم که الان مشکل مهم جوانان ما اینه که مدل موشون رو چطوری بذارن و دولت هم نمیذاره، یعنی شأن دولت اینه؟! شأن مردم اینه؟! اینه واقعا؟! این توهین به مردم ماست. چرا مردم رو دست کم می گیرید. واقعا اینقدر یعنی الان مشکل کشور ما اینه که مثلا فلان دختر ما فلان لباس رو پوشید؟! الان مشکل کشور ما اینه؟! یعنی مشکل مردم ما اینه؟!»

2_25 خرداد 1389 نماینده شاهین شهر در نطق علنی مجلس: بدحجابی را نباید مسئله‌ای عادی و ساده تصور کرد[4]

3_25 خرداد 1389 محمدتقی رهبر رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس: بدحجاب‌های سبز همان‌هایی هستند که به شما رای ندادند!!/ کسانی که اسلام‌شناس نیستند نباید در مورد مسائل اسلامی بحث کنند

حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر نماینده مردم اصفهان و رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس با اشاره به دیدارهای روحانیون مجلس با مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:

« علما این نکته را نیز مورد توصیه قرار دادند که دولت نباید از وظیفه عفاف و حجاب شانه خالی کند و مجلس نیز باید بر اساس وظیفه نظارتی و قانونی خود در این زمینه ورود پیدا کنند. حجت‌الاسلام رهبر در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پارلمانی با انتقاد از بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی پیرامون برخورد با مظاهر بدحجابی، بازتاب این سخنان احمدی‌نژاد درحوزه علمیه قم را بسیار منفی و موجب تعجب همگان عنوان کرد و افزود: ما هم با برخی برخوردهای نامشروع در زمینه حجاب و عفاف مخالفیم اما نباید به بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها چراغ سبز نشان داد. این مردم که به شما رای دادند همان‌هایی هستند که اهل نماز جمعه هستند از این رو رضایت عده‌ای فاسد را در نظر نگیرید! چرا که بدحجاب‌های سبز همان‌هایی هستند که به شما رای ندادند!!

رهبر افزود: کسانی که اسلام‌شناس نیستند نباید در مورد مسائل اسلامی بحث کنند.»[5]

به نظر می رسد همین یک جمله انتهایی محمدتقی رهبر خود گویای دلیل انحراف دکتر احمدی نژاد و هجمه ها به سمت ایشان باشد که از دید حوزه علمیه، رئیس جمهور پیشین اسلام شناس نبوده و نباید در مسائل دینی ابراز نظر می کرد و لیکن حجه الاسلام روحانی چون فرزند حوزه است طبیعتا حق اظهارنظر در مورد تمامی مسائل(خاصه مسائل فرهنگی) مشابه با همان جملاتِ انحرافی خوانده شده از سوی دکتر احمدی نژاد و گاها با غلظت بیشتر را خواهد داشت!

4- سردار احمدی مقدم: به روحانی گفتم احمدی نژاد در بحث ماهواره و حجاب همواره با ما چالش داشت!

فرمانده نیروی انتظامی در برنامه شناسنامه 4 مرداد 1392پرده از موضوعی بر می دارد که آگاهی از آن با توجه به موضع اخیر ایشان خالی از لطف نخواهد بود:

« در جلسه‌ای که با آقای روحانی داشتیم هم به ایشان گفتم که آقای دکتر احمدی نژاد در موضوع ماهواره و حجاب همیشه با ما چالش داشتند. ما به دنبال چالش نیستیم اما فکر می کنم بهتر است نظام در این موارد تصمیم بگیرد.»

نکته جالب اما موضع گیری سردار احمدی مقدم پس از صحبت های اخیر حجه الاسلام روحانی است و در حالی که انتظار می رفت به مثابه دولت قبل این بار هم فرمانده نیروی انتظامی در موضوع گشت ارشاد با دولت درگیر شود، وی دیروز و در حاشیه مراسم جلسه معاونین امنیتی استانداران در پاسخ به سوالی که نظرش در مورد صحبت های اخیر رئیس جمهور را جویا شده بود گفت:

«آقای رئیس جمهور حتما در چارچوب قانون صحبت کرده و این موضوع را پیگیری می‌کند و ما تعارضی بین صحبت های رئیس جمهور و اقدامات نیروی انتظامی در این حوزه نمی‌بینیم. برخورد انتظامی با موضوع حجاب باید آخرین ایستگاه باشد و همانطور که گفتم اولویت کار با موضوع فرهنگی است!»[6]

حسین مهدیزاده نراقی

_____________________________________________________________________

[1] غررالحکم و دررالکلم ، حدیث 5048

[2] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903231735

[3] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903250874

[4] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903250699

[5] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903250693

[6] http://www.nividar.com/news/540d77976d514240509ce59b
منبع