با توجه به تدارکات و فضاسازی رسانه ها در چند روز اخیر در خصوص تعیین تکلیف پیرامون صلاحیت کاندیداها سوال این است که سخنگوی محترم شورای نگهبان همانگونه که پیرامون حضور رئیس جمهور در وزارت کشور در آخرین روز ثبت نام سریع واکنش نشان داده و از ارجاع پرونده به قوه قضائیه گفت چرا تاکنون به رسانه های داخلی پیرامون خط و نشان کشی درباره صلاحیت افراد و دخالت در امر شورای نگهبان تذکر نداده است؟!

مطابق قانون، اعضای محترم شورای نگهبان به عنوان حافظان و "ناظران بی طرف" انتخابات شناخته می شوند بر همین اساس در راستای سلامت انتخابات، شکل گیری حماسه سیاسی با حضور باشکوه مردمی و پاسخگویی به افکار عمومی توجه به نکات زیر از سوی اعضای محترم این شورا ضروری است:

1) توجه به قوانین و پرهیز از جهت گیری های شخصی و جناحی
از جمله مواردی که طبق قانون مترقی جمهوری اسلامی ایران و منویات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب لازم است توسط افراد حقیقی و حقوقی و گروه های مختلف مد نظر قرار گیرد، توجه به قوانین و پرهیز از اعمال سلیقه های شخصی و جناحی است.
در برنامه گذشته دیروز/ امروز/ فردا، الیاس حضرتی به نمایندگی از طیف اصلاح طلب از ورود برخی اعضای شورای نگهبان به عنوان ناظران و امینان بی طرف انتخابات به جهت گیریهای سیاسی و صحبت پیش از موعد درباره رد یا تإیید صلاحیت افراد در انتخابات گذشته اعتراض کرده و آن را از دلایل سوء تفاهم پیرامون سلامت انتخابات ریاست جمهوری گذشته دانست.

متإسفانه این از مواردی است که بارها مورد سوء استفاده دشمنان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی خصوصا در فتنه 88 قرار گرفت، بنابراین توجه به این نکته از ویژیگی های بدیهی و طبیعی اعضای محترم شورای نگهبان به عنوان ناظران انتخابات است. مسإله ای که ممکن است در افکار عمومی شائبه نقض آن در انتخابات پیش رو بوجود آمده باشد. به عنوان مثال در تاریخ92/01/23 آیت الله مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه به عنوان یکی از طیف های سیاسی ذینفع و درگیر در بحث انتخابات سخنان زیر را مطرح می نماید:
" ما اگر بوی انحراف از کسی احساس کنیم شبهه‌ای نداشته باشید که او را رد صلاحیت خواهیم کرد."

یا آیت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان و عضو سابق شورای نگهبان چنین گفت: قطعاً جریان فتنه و انحراف در انتخابات تأیید صلاحیت نمی‌شوند چرا که صلاحیت هیچ مسئولیتی را در نظام ندارند.

البته آیت‌الله احمد جنتی در گفت‌وگو با فارس در خصوص نحوه برخورد شورای نگهبان با افراد وابسته به جریان فتنه و انحراف که قصد ورود به عرصه انتخابات دارند بدون توجه جو سازی های اخیر اظهار داشت: ما با این افراد، قانونی برخورد می‌کنیم. که این قانون گرایی و بی توجهی به جوسازی رسانه های ذینفع در انتخابات نشان دهنده تضمین کننده سلامت انتخابات است.

مقام معظم رهبری در این رابطه چنین می فرمایند:
"اگر یک نفر در جایى حرفى زده و در جاى دیگرى هم حرف دیگرى زده که نقطه‌ى مقابل آن حرف است، این هم باید به حساب بیاید و انسان از مجموع و برآیند این‌ها مطلبى را احراز کند؛ یعنى آن نقاط اثبات‌کننده هم در کنار نقاطى که به حسب ظاهر، صلاحیتها را نفى مى‌کند، به حساب آید... مؤکّداً توصیه مى‌کنم که مراقب باشید حقّ کسى ضایع نشود؛ چون ردّ صلاحیت چیز کوچکى نیست؛ یعنى اینکه ما کسى را ردّ صلاحیت کنیم و احیاناً صلاحیت داشته باشد. «جرح»، مسأله‌ى خیلى مهمى است. این‌طور نیست که بگوییم ما این‌طور فهمیدیم؛ نه، باید جوانبش کاملًا دیده و رعایت شود." 1382/10/24
2) عدم اثر پذیری از پروپاگاندای رسانه ای و سلایق جناح ها و احزاب مختلف سیاسی
الف) در کمال تعجب در هفته جاری بیش از صد نفر از نمایندگان مجلس با امضای نامه ای خواستار اعمال نظر خود در روند احراز صلاحیت برخی کاندیداها توسط شورای نگهبان شدند حتی روزنامه کیهان نیز به عنوان رسانه ای مدعی ولایتپذیری و اصولگرایی در اقدامی عجیب با تیتری درشت در صفحه اول خویش درخواست 7456 حقوقدان از شورای نگهبان برای رد صلاحیت عوامل فتنه و انحراف را مطرح کرد.

طی روزهای گذشته رسانه های مختلف و گروه های درگیر در امر انتخابات سعی نمودند تا با مصاحبه و خبرسازی بر افکار عمومی نسبت به عملکرد شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت ها اثر گذاشته و به نوعی با استفاده از رویه شانتاژ خبری دخالت در عملکرد شورای نگهبان را رقم زنند، در همین رابطه درج اخبار دروغ رسانه هایی مانند رجانیوز درباره هماهنگی پشت پرده مشایی-هاشمی از همان ابتدای ثبت نام این کاندیداها آغاز شد. موارد زیر نمونه های قابل تإملی است که از دخالت رسانه ها و احزاب در امر بررسی صلاحیت ها در انتخابات حکایت دارد:

*سید امیر حسین قاضی‌زاده سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینکه انتظار می‌رود شورای نگهبان صلاحیت نامزدهایی که عوامل و مجرمین فتنه و انحراف هستند، تایید نکند، رد صلاحیت مشایی و هاشمی را مطالبه ای عمومی دانست
*به گزارش فارس، مجتبی ذوالنور در جلسه پرسش و پاسخ بسیجیان شهرستان کاشان در تاریخ 24 اردیبهشت 1392 از رد صلاحیت مشایی گفت.
* وزیر پیشین اطلاعات به عنوان یکی از نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوریدر جلسه جبهه پیروان امام و رهبری در مشهد مورخ 19 فروردین 1392: شورای نگهبان صلاحیت محمد خاتمی و اسفندیار رحیم‌مشایی را تائید نخواهد کرد.
*در این ارتباط حتی برخی رسانه های داخلی در راستای جهت گیری های سیاسی خویش دست به دامن اخبار رسانه های بیگانه شدند؛ جهان نیوز، خبر روزنامه کیهان درباره رد صلاحیت مشایی که توسط *رادیو زمانه* کار شده بود را جزو اخبار تاپ خویش قرار داد. است:http://www.jahannews.com/vdcjahe8tuqeaxz.fsfu.html
با توجه به تدارکات و فضاسازی رسانه ها در چند روز اخیر در خصوص تعیین تکلیف پیرامون صلاحیت کاندیداها سوال این است که سخنگوی محترم شورای نگهبان همانگونه که پیرامون حضور رئیس جمهور در وزارت کشور در آخرین روز ثبت نام سریع واکنش نشان داده و از ارجاع پرونده به قوه قضائیه گفت چرا تاکنون به رسانه های داخلی پیرامون خط و نشان کشی درباره صلاحیت افراد و دخالت در امر شورای نگهبان تذکر نداده است؟!

ب) متإسفانه طی دو سال گذشته تهمت ها و توهین های بسیاری از سوی اصحاب رسانه و برخی شخصیت های حقوقی علیه برخی کاندیداهای فعلی ریاست جمهوری خصوصا شخص آقای مشایی صورت گرفته است، تهمت ها و توهین هایی که هیچ کدام نه در دادگاهی مطرح شده و نه محکومیتی برای وی صادر شده است، بیان مکرر تهمت هایی چون انحرافی، فراماسونر، حجتیه ای و ساحر و جادوگر، حرام زاده و ... پیرامون آقای مشایی توسط رسانه های مختلف که مصداق این سخن رهبری است که در تذکری صریح فرمودند: "اینجور کارها، هم خلاف شرع است، هم خلاف قانون است، هم خلاف اخلاق است، هم تضییع حقوق اساسى مردم."
فقط در یک نمونه حجت الاسلام طائب در 14 تیر 1390 و در تحلیل مستند ظهور نزدیک است که از کارگردان وی رفع اتهام شد می گوید:
"بی شک این مستند کار یهود بود و این مستند توسط مشایی حمایت شد و مشایی نفوذی آن ها است و ابوبکر زمان است، به عبارتی ابوبکر در مشایی تجلی یافته است!!"
اکنون برخی رسانه ها و افراد حقیقی و حقوقی به واسطه پشتوانه همان تخریب ها و تهمت ها برای شورای نگهبان تعیین تکلیف می کنند و نسخه عدم صلاحیت وی را می پیچیند، جالب آنکه این سطح از تهمت ها و تخریب هایی که در هیچ دادگاهی تاکنون به اثبات نرسیده همیشه با سکوت دستگاه قضا همراه بوده است و دادستان تاکنون نسبت به طرح اتهامات و دروغپردازیها علیه یکی از شخصیتهای جمهوری اسلامی سکوت کرده است.
با توجه به موارد فوق انتظار می رود که مسئولان این شورا به دور از پروپاگاندای رسانه ها و سیاسیون به عنوان ناظران بی طرف، سازوکار بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را صرفا بر اساس نص صریح قانون لحاظ نمایند چنانکه مقام معظم رهبری در این رابطه تإکید فرمودند:

"باید به مسئولان احراز صلاحیت‌ها توصیه کنیم که با دید صددرصد قانونى و بدون هیچ ملاحظه‌یى از هیچ طرف نگاه کنند. این، چیزى است که بنده همیشه توصیه مى‌کنم." 1384/02/19

"نظارت شوراى نگهبان در مسائل انتخابات‌، یکى از مهم‌ترین کارهائى است که انجام مى‌دهد؛ کار بسیار مهمى است، کار بسیار لازمى است. به جوسازى‌هائى که علیه این کار مى‌شود، ابداً نباید اعتناء کرد. البته کار را باید درست انجام داد. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است. یعنى باید معیارها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیارها قبول کرد یا رد کرد. از این معیارها نباید تخطى شود، کوتاهى هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود." 1386/04/20
3) ارائه ملاک و معیار در راستای ضایع نشدن حقوق افراد وپاسخگویی مناسب به افکار عموی
دکتر یامین پور از کارشناسان رسانه ای پیرامون تفاوت سطح مردمسالاری در جامعه ما با دیگر جوامع خصوصا امریکا چنین می گوید:"در پس هیاهوی سیاسی احزاب و جریان ها، یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد؛ آنهم اینکه همه می دانند سرنوشت سیاسی و فرهنگی و بین المللی ایران بطور جدی بسته به فردی که انتخاب می شود، متفاوت خواهد بود. این یعنی اینکه جمهوری اسلامی ایران آنچنان به آراء عمومی مردم اعتقاد دارد که بطور تقریباً کنترل نشده ای همه ی تقدیرات خود را به صندوق رأی می سپارد. دموکراسی در این مرتبه از اعتماد به مردم و تا این اندازه غیرقابل پیش بینی در هیچ نظامی در دنیا وجود ندارد. مقایسه کنید با انتخابات در امریکا که حداکثر دو نفر از یک حزب شانس رقابت را پیدا میکنند و این یعنی یک انتخابات کنترل شده و پیش بینی پذیر (می دانید که دموکرات ها و جمهوری خواهان هردو از حزب راستگرای امریکا هستند و هیچ چپگرایی امکان حضور در انتخابات را نخواهد داشت). زیبایی و نشاط منحصربفرد انتخابات در ایران، همان تمایز نظام مردمسالاری دینی با دموکراسی های نمایشی غربی است"
با توجه به این ویژگی منحصر به فرد انتخابات درنظام اسلامی روانیست که به واسطه برخی اشتباهات در امر بررسی صلاحیت ها شکوه و عظمت انتخابات پیش رو خدشه دار شود بنابراین لازم است نتیجه بررسی صلاحیت ها به صورت دقیق و جامع به مردم اطلاع رسانی شود تا بهانه را از دشمنان خارجی و بیگانگان جهت تضعیف انتخابات و ایجاد خلل در حماسه سیاسی مردم سلب نماید.
بیان درست معیارها در رد صلاحیت کاندیداها اهمیت فوق العاده ای دارد، از موارد عجیبی که در انتخابات شورای شهر دیده شد دلیل رد صلاحیت یک روحانی است که سالها مدرس بحث ولایت فقیه بوده است بیان عبارات کلی و چند پهلویی در ارتباط با وی همانند "نامسلمان، مخالف ولایت فقیه و قانون اساسی" در نزد افکار عمومی توجیه پذیر نیست. بنابراین توجه به معیارها، احترام به افکار عمومی و پاسخگویی از جمله مواردی است که در راستای سلامت انتخابات می بایست در دستور کار اعضای محترم شورای نگهبان قرار گیرد، همانگونه که رهبری عزیز در این رابطه فرمودند:

"به نظر من مُرّ قانون خیلى مهم است. البته شما اهل قانون هستید و مى‌دانید که قانون زبان دارد؛ زبان قانون را باید دانست و حدود قانون را باید کشف کرد. گاهى اوقات کلمات و الفاظ براى بیان آن مغزها و محتواى حقیقىِ قانون کافى نیستند؛ قانون‌شناسى مثل شماها مى‌تواند درک کند که واقعاً قانون چه دارد مى‌گوید." 1370/12/04

"نظارت شوراى نگهبان در مسائل انتخابات‌، یکى از مهم‌ترین کارهائى است که انجام مى‌دهد؛ کار بسیار مهمى است، کار بسیار لازمى است. به جوسازى‌هائى که علیه این کار مى‌شود، ابداً نباید اعتناء کرد. البته کار را باید درست انجام داد. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است. یعنى باید معیارها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیارها قبول کرد یا رد کرد. از این معیارها نباید تخطى شود، کوتاهى هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود."1386/04/20

هاجر حسینی