در حالیکه یکی از ادعاهای دولت یازدهم کاهش نرخ تورم از طریق اعمال سیاستهای مختلف دولتمردان اقتصادی است، آمارها حکایت از آن دارد که کاهش نرخ تورم دلایلی دیگری دارد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالیکه یکی از ادعاهای دولت یازدهم کاهش نرخ تورم از طریق اعمال سیاستهای مختلف دولتمردان اقتصادی است، آمارها حکایت از آن دارد که کاهش نرخ تورم دلایلی دیگری دارد که به آن اشاره خواهد شد:

الف) بازی آماری کاهش تورم بعد از شوک ارزی

نرخ تورم از تقسیم شاخص های قیمتی ماههای مختلف یکسال بر سال گذشته با توجه به سال پایه بدست می آید؛ افزایش قیمت ناشی از شوک ارزی باعث شد تورم سنگینی بر کشور تحمیل شده و شاخص های قیمت سال ۹۱ و اوائل سال ۹۲ به نسبت سال گذشته بسیار بالا رفت و باعث تورم شدید شد اما شاخص های قیمتی در سال ۹۲ و ۹۳ بعد از فروکش کردن شوک ارزی دلیلی برای بالارفتن نداشت و در تقسیم بر شاخص های بالای سال گذشته، یکمرتبه افت محسوسی در نرخ تورم احساس شد که بیشتر حاصل یک نقسیم آماری بود! هرچند تغییر سال پایه (۱۳۹۰=۱۰۰) نیز تاثیر مثبتی بر کاهش آماری نرخ تورم داشت؛ البته اینکه مردم علیرغم ادعای مسؤولان، کاهش نرخ تورم را به صورت عملی و در خریدهای روزانه حس نمی کنند، شاید به همین دلیل باشد.

نرخ تورم بی سابقه ۴۹/۴ درصدی سال ۷۴ در زمان دولت هاشمی رفسنجانی که به نرخ ۲۳/۲ درصد درست در سال بعد یعنی ۷۵ رسید، موید این مطلب است.

ب) افزایش نقدینگی؛ کاهش یا افزایش تورم؟

در حالیکه تمام دولتمردان اقتصادی دولت یازدهم اتفاق نظر داشتند که رشد افسارگسیخته نقدینگی بویژه در خصوص مسکن مهر یکی از عوامل تورم سنگین سالهای پایانی دولت دهم بوده است، اما آمارها نشان از آن دارد که رشد نقدینگی در دولت نهم و دهم کمتر از رشد نقدینگی در دولتهای گذشته دارد؛ همچنین نکته قابل توجه اینکه افزایش سرسام آور نقدینگی در ۱۸ ماهه گذشته ناشی از افزایش پایه پولی و رشد خیره کننده ضریب فزاینده همراه با کاهش تورم بوده است! که مورد اخیر ادعای مسوولان اقتصادی دولت یازدهم را در خصوص اینکه “افزایش نقدینگی به هرنحو بدون لحاظ سایر عوامل اقتصادی باعث تورم می شود” را نقض کرد؛ هرچند اگر افزایش نقدینگی با هدف تولید نباشد با فاز و تناوب دیرتری اثر تورمی خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت.

ج) بازپرداخت اقساط طرح مسکن مهر

یکی از دلایل مغفول کاهش نقدینگی در ماههای اخیر را می توان بازگشت ۱۰% کل خط اعتباری مسکن مهر به بانک مسکن دانست؛ مردم در دو سال اخیر ۴،۷۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات پرداخت شده بابت مسکن مهر را به بانک مسکن بازگردانده اند که اگر واقعاً دغدغه مسولان اقتصادی کشور کاهش تورم باشد، ضروریست هرچه سریعتر ۱،۱۰۰،۰۰۰ واحد باقیمانده مسکن مهر را به اتمام برسانند و واحدهای مزبور را فروش اقساطی کنند؛ بنابر این میتوان یکی از دلایل کاهش واقعی نرخ تورم را در بازگشت اقساط مسکن مهر و جمع شدن نقدینگی از مردم به میزان ۴،۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد

منبع

"Our President, analytical news site"