دستگاههای فرهنگی نظام و در رأس آنها شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش حلقات مکمل و تسهیل گر و الهام بخش را در فعالیت های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آنها کنار بزنند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ فرهنگ یعنی هوایی که در آن نفس می کشیم. این تعبیر و تعبیرهای فراوان دیگری که رهبر معظم انقلاب در رابطه با فرهنگ دارند اگرچه آنطور که باید از سوی مسئولان در همه این سالها و به درستی فهم نشده است، اما در میان مردم و آنهایی که فعالیت خودجوش فرهنگی دارند، به یک اصل اساسی تبدیل شده است. چونانکه در تلاشی بی وقفه برای رسیدن به آنچه در منویات رهبری است شب و روز خود را وقف کرده اند. ناامیدی از دستگاههای حاکمیتی و دست به کار شدن خود مردم در حوزه های مختلف فرهنگ اثری فوق تصور دارد. از این نظرگاه جشنواره مردمی عمار نمونه خوبی برای تحلیل است.. با توجه به عدم تخصیص ردیف بودجه مشخص برای این دست فعالیتها گاهی جوانان و کسانی که وقت خود را در این راه می گذارند با مشکلات عدیده ای برای برگزاری و اجرای فعالیتهای فرهنگی مواجه اند.
به خاطر همین مسئله بود که رهبر معظم انقلاب در آخرین توصیه نامه خود به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تسهیل فعالیتهای خودجوش فرهنگی تاکید کردند؛ ایشان در حکم آغاز دوره جدید این شورا خاطر نشان کردند: با توجه به رویش های معتنابه و جوشش های فراوان فعالیت های فرهنگی در سطوح مردمی، خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی، دستگاههای فرهنگی نظام و در رأس آنها شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش حلقات مکمل و تسهیل گر و الهام بخش را در فعالیت های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آنها کنار بزنند.
در این میان کاهش بودجه فرهنگی کشور در آنچه دولت به مجلس تقدیم کرده است، با اطلاع از این مسئله، قابل تامل می شود. با توجه به اینکه سالی که می گذرد سال فرهنگ بود و فعالیت‌های فرهنگی و مباحث فرهنگی از اولویت بالایی در برنامه ها و سیاستهای کلی کشور برخوردار است، عدم تخصیص بودجه مناسب و کاهش آن با توجه به میزان تورم در سال آتی نمی تواند پیام خوبی برای فرهنگ کشور را مخابره کند.
یک نماینده مجلس با گلایه مندی از سهم 4درصدی فرهنگ در بودجه سال آینده، گفت: زیر ساخت ها و بنای فعالیت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و عمرانی و نیز پیشرفت و توسعه کشور مرهون حوزه فرهنگ است و بطور کلی هر نوع تحرکی در حوزه اقتصاد با فرهنگ ارتباط مستقیم دارد.
شجاعی کیاسری گفته است: این بودجه در بخش هایی چون وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما و وزت فرهنگ وارشاد اسلامی کاهش غیر قابل قبولی داشته که این امر قطعاً در کاهش اهداف و فعالیت های فرهنگی کشور تأثیرگذار است.
نوباوه، نائب رییس کمیسیون فرهنگی نیز در این رابطه معتقد ست: بودجه فرهنگی کشور بخش‌های مختلفی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، رسانه‌ها و صداوسیما را شامل می‌شود با این وضعیت بودجه سازمان‌ها تنها می‌توانند حقوق و مزایای کارکنان‌شان را بدهند و دیگر دست‌شان برای فعالیت‌های فرهنگی باز نیست. فکر می‌کنم با این وضعیت بودجه رشد فرهنگی با نقص مواجه می‌شود و ما دچار مشکلات اساسی هستیم.
با این حال به نظر می رسد عزمی که در مدیریت فرهنگی و فرهنگ باید وجود داشته باشد، وجود ندارد و از روند تخصیص بودجه تا اجرای فعالیتهای فرهنگی وزارت ارشاد به عنوان تماشاچی خارجی این فعالیتها را نظاره می کند و جوانان و انهایی که خودجوش به پا خواسته اند، با اتکا به بودجه ای غیر از ردیف مشخص در وزارت ارشاد کارهای خود را پی بگیرند.
حال آنکه در بند بند اظهارات و منویات رهبر انقلاب درباره فرهنگ از تسهیل و مردمی شدن فرهنگ سخن به میان آمده اما در دستگاههای عریض و طویل بروکراتیک در فرهنگ با هزاران نفر کارمند تلاشی برای این امر مهم و اجتماعی وجود ندارد.
منبع

"Our President, analytical news site"