رهبر معظم انقلاب در سخنان روز پنج‌شنبه‌ خود در جمع خبرگان ملت با تشکر از نمایندگان مردم در مجلس خبرگان به واسطه ناکام گذاشتن دشمن در انتخابات هیئت رئیسه به ترسیم شرایط منطقه والگوگیری آنها از انقلاب اسلامی پرداختند و عوامل درونی و بیرونی تضعیف این الگو را برشمردند که هر کدام آنها نیازمند واکاوی دقیق و تأمل همراه با تدبر است که مطمئناً در این مقال نمی‌گنجد.

ایشان در ادامه این جلسه سه موضوع و سه توصیه را مطرح کرده و بر آن تأکید ورزیدند که دو توصیه اول خطاب به جوانان و توصیه آخر خطاب به بزرگان بود.

توصیه اول: هتک حرمت افراد حرام شرعی است

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای در توصیه اول خود با انتقاد شدید از جو تهمت‌زنی و هتک حرمت افراد خطاب به جوانان تصریح کردند:«این پیام من است: هرگونه هتک حرمت و رفتارهای غیراخلاقی و توهین‌آمیز، «خلاف شرع، مخالف عقل سیاسی و ضربه به جمهوری اسلامی است و خداوند را خشمگین می‌سازد.» همانگونه که از کلمات صریح و قاطع ایشان مشخص است، رهبر انقلاب «تمسک جستن به هتک افراد» تحت هر عنوانی از جمله توهم دفاع از نظام و رهبری، دفاع از ارزش‌ها یا انتقاد داشتن از عملکرد افراد را «حرام شرعی» اعلام کرده و بر ضرورت پاک‌سازی جامعه از این بداخلاقی‌ها تأکید کردند. البته خود رهبر انقلاب حساسیت خاص این موضوع را تبیین کرده و سرایت آن به کل جامعه را دلیل اهمیت آن می‌دانند. تصور کنیم اگر این هتاکی‌هایی که توسط برخی افراد خاص که شاید عدد آنها به عدد انگشتان دست نیز نرسد به گونه‌ای شیوع یابد که هر کس با تصور اینکه تفکر یکی از نخبگان و خواص یا مسئولان جامعه را قبول ندارد به او فحاشی کند، آیا آن روز می‌توان امید داشتن آرامش در جامعه را داشت یا اینکه فضای هرج و مرج آنقدر گسترش می‌یابد که هر حرف حقی در جامعه تخطئه خواهد شد. این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که برخی افراد به جای تبعیت از ستون خیمه نظام و حتی دلسوزان واقعی نظام در موضع‌گیری‌ها، خود را در حوزه رفتاری «مجتهد» فرض کرده و با نیت دفاع از انقلاب هر کاری را مشروع فرض می‌کنند و طبق کلام معروف « هدف وسیله را توجیه می‌کند» برای تحقق هدف مدنظرشان که فکر می‌کنند حق است از ابزار نادرست استفاده می‌کنند کما اینکه طی چند روز قبل دیدیم فردی در شهرری خود را جای دستگاه قضایی قرار داده و فرزند یکی از مسئولان نظام را مورد فحاشی قرار داده و اسباب حمله رسانه‌های ضدانقلاب را به نظام فراهم می‌کند.

توصیه دوم: مراقب نفوذی‌ها باشیم

دومین توصیه‌ای که رهبر انقلاب خطاب به جوانان داشتند این بود که تصریح کردند:«همانگونه که امام نیز می‌فرمود: گاهی نفوذی‌ها وارد اجتماعات اشخاص مؤمن و مخلص می‌شوند و آنها را به حرکتی انحرافی می‌کشانند که از این هم، نباید غفلت کرد.» طی سال‌های پس از انقلاب بسیار مشاهده شده که افرادی با ظاهر حزب‌اللهی دست به اقداماتی زده‌اند که پس از چند صباحی پرده از ارتباط آن افراد با جریانات خاص ضدانقلاب برملا می‌شود اما به دلیل اینکه آنان نقش خود را خوب بازی می‌کنند شاید احدالناسی به آنان شک نکند، ولی گذشت زمان لازم است تا این اسرار هویدا شود. حشمت‌الله طبرزدی، امیرفرشاد ابراهیمی، سعید عسگر و ده‌ها نفر دیگر نمونه‌هایی از این دست هستند که تا زمانی که دم از نظام و ولایت می‌زدند، کمتر کسی به هویت مشکوک آنان پی می‌برد اما به محض اینکه ارتباطات آنان با معاندان نظام فاش می‌شود، هویت واقعی آنان مشخص می‌شود.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از تخطئه بزرگان

پس ازآنکه رهبر فرزانه انقلاب دو توصیه مهم را خطاب به جوانان داشتند، توصیه سوم آنان خطاب به خواص جامعه بود چرا که اگر قرار است این فضای تهمت از جامعه رخت بربندد، علاوه بر اینکه جوانان که احساسی رفتار کردن از خصایص این برهه از زندگی از انسان است باید بهانه را از جوانان برای هتک حرمت گرفت. ایشان در این خصوص می‌فرمایند:«مواضع درست، بیان صحیح و پرهیز از تأثیرپذیری از خبرهای دروغ جزو وظایفی است که بزرگان باید به آن کاملاً توجه کنند.» ایشان رعایت نکردن دو موضوع توسط بزرگان را به دمیدن در فضای تهمت و بداخلاقی در جامعه مؤثر می‌دانند، یکی از آنها تأثیر نپذیرفتن از افراد در موضع‌گیری‌ها و دومی زیرسؤال بردن نظام و تلاش‌های آن به واسطه اخبار کذب توسط برخی خواص جامعه است.
بزرگانی که اکنون از فضای بداخلاقی و تهمت دم می‌زنند و مدام بر شیپور آن می‌دمند آیا لحظه‌ای با خود می‌اندیشند که چرا این هتاکی‌ها قبل از مواضع زاویه‌دار آنان با نظام رخ نمی‌داد، مگر نه اینکه همین جوانان بودند که در حمایت از این خواص شعار می‌دانند، حال چه اتفاقی افتاده که موضوع وارونه شده است.