اما چه چیزی باعث شده سناتورهای امریکایی تصور کنند لحن جدید ایران در مناسبات بین الملل، به معنی پذیرفتن چنین خواسته های بی شرمانه ای است؟ به نقل از یو اس ای تودی، سناتورهای امریکایی با ابراز عصبانیت از تردید کاخ سفید بر سر تخفیف یا تشدید تحریم ها عنوان کردند: ”اکنون زمان تشدید تحریم هاست نه تخفیف آنها.

ایالات متحده نباید هیچ اقدامی در راستای منافع ایران انجام دهد تا زمانیکه تهران فعالیت غنی سازی را متوقف نماید.“چیزی که در تبیین و تحلیل نرمش قهرمانه مدنظر رهبر انقلاب معلوم و مشهود است، امتیاز گرفتن از رقیب بدون از دست دادن امتیازات گزاف می باشد که دولت نیز متعهد به آن بوده و به ملت اطمینان داده است بر سر منافع ملی کوتاه نخواهد آمد. از طرفی تیم مذاکره کننده ایران به خوبی می داند که هیچگونه عقب نشینی از منافع ایران اسلامی مورد رضایت رهبر و ملت نخواهد بود.

پس همانطور که بارها اشاره شده این هنر دیپلماسی دولت جدید است که با طرح های نو – و نه فقط لحن گفتگوی جدید- طرف مذاکره را ترغیب کند تا مسئله هسته ای ایران را به نحوی قابل قبول و منصفانه حل و فصل نماید.

اما در این بین و با وجود اینکه برخی اخبار از سیگنال های امیددهنده غرب نسبت به ایران خبر می دهند، روزنامه های دیروز و امروز امریکا از اختلاف بین کاخ سفید و سنا خبر دادند. کاخ سفید در حال بررسی تخفیف تحریم ها برای نشان دادن حسن نیت خود است اما ظاهرا روند کار و لحن جدید تیم مذاکره کننده ایران، سناتورهای امریکا را به اشتباه انداخته است! چرا که آنها بدون در نظر گرفتن مقدمه ای که در سطور آغازین ذکر شد، گمان می کنند این تغییر لحن ایران در مذاکرات به این معنی است که فشار تحریم ها باعث خواهد شد جمهوری اسلامی تمام خواسته های غرب را بپذیرد.

سناتورهای امریکایی از هر دو جریان جمهوری خواه و دموکرات، در اقدامی هماهنگ از کاخ سفید خواستند تا تحریم های اقتصادی ایران را چندین برابر کند زیرا لحن جدید ایران در مذاکرات و بسته پیشنهادی جدید ایران، نشان دهنده این موضوع است که ایران ”زیر بار تحریم ها زانو زده است!".

البته کاخ سفید اعلام کرده تا وقتی از نتایج مذاکرات مطمئن نشده است هیچگونه تصمیم جدیدی مبنی بر سخت تر کردن تحریم ها اتخاذ نخواهد شد. اما فشار و نفوذ لابی های صهیونیستی سنای امریکا، ثابت قدم ماندن کاخ سفید بر تصمیم خود را در هاله ای از ابهام فرو می بَرَد.

سناتور مارک کیرک اظهار داشت: ” با پایان مذاکرات مشخص شد که در رفتار ایران تغییری ایجاد نشده است زیرا ایران نه حاضر شد ذخایر هسته ای خود را به خارج از ایران بفرستد و نه تعلیق غنی سازی را پذیرفت. بنابراین باید تحریم ها را تشدید کنیم تا علاوه بر تغییر لحن، شاهد تغییر رفتار ایران نیز باشیم."

اما چه چیزی باعث شده سناتورهای امریکایی تصور کنند لحن جدید ایران در مناسبات بین الملل، به معنی پذیرفتن چنین خواسته های بی شرمانه ای است؟ آیا دولت جدید تصورش را هم می کرد که عقب نشینی از گفتمان مقاومت و صحبت از اعتدال تا این حد باعث تفسیرهای سخیف طرف مقابل از عزت ایرانی گردد؟

به نقل از یو اس ای تودی، سناتورهای امریکایی با ابراز عصبانیت از تردید کاخ سفید بر سر تخفیف یا تشدید تحریم ها عنوان کردند: ”اکنون زمان تشدید تحریم هاست نه تخفیف آنها. ایالات متحده نباید هیچ اقدامی در راستای منافع ایران انجام دهد تا زمانیکه تهران فعالیت غنی سازی را متوقف نماید."

برنادت میهن، سخنگوی موقت شورای امنیت ملی امریکا به نقل از اوباما به سناتورها دلگرمی داد و تصریح کرد صحبت از تخفیف نوع خاصی از تحریم ها هنوز در حد حدس و گمان است. اما هنوز درباره تحریم های جدید نیز تصمیمی اتخاذ نشده است.

اوباما در تردید بین ادامه مذاکرات به نحو عاقلانه و تن دادن به خواسته های سناتورها هنوز موضع قطعی کاخ سفید را اعلام نکرده است و تحلیلگران در پیش بینی موضع وی نظرات مختلفی دارند. اما نکته اساسی اینجاست که کوچکترین لغزش و یا چراغ سبز از سوی تیم مذاکره کننده ایران، در تصمیم نهایی کاخ سفید تاثیر بسزایی خواهد داشت.

منابع:

http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/10/18/senate-considers-tougher-iran-sanctions/3009387

http://abcnews.go.com/Politics/wireStory/obama-congress-odds-iran-sanctions-relief-20614812

http://www.nytimes.com/2013/10/17/world/middleeast/examining-the-status-of-irans-nuclear-program-and-talks.html?_r=0