«آن طور که از شواهد برمی‌آید، احتمالاً آقای هاشمی رفسنجانی بهترین فرد برای این برنامه است و فرق نمی‌کند که وی از عمق این توطئه آگاه باشد یا نباشد.» این سخنان مردی است که هر چند به لحاظ علمی شناخته‌شده‌تر است اما علاوه بر سابقه طولانی مبارزاتی و حضور در ارکان تصمیم‌سازی پس از انقلاب، اشراف دقیق و جزیی بر تحولات سیاسی داخلی و خارجی دارد.

 «آن طور که از شواهد برمی‌آید، احتمالاً آقای هاشمی رفسنجانی بهترین فرد برای این برنامه است و فرق نمی‌کند که وی از عمق این توطئه آگاه باشد یا نباشد.» این سخنان مردی است که هر چند به لحاظ علمی شناخته‌شده‌تر است اما علاوه بر سابقه طولانی مبارزاتی و حضور در ارکان تصمیم‌سازی پس از انقلاب، اشراف دقیق و جزیی بر تحولات سیاسی داخلی و خارجی دارد.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌تر مقام معظم رهبری که به گفته خود سابقه آشنایی‌اش با آقای هاشمی به بیش از 55 سال می‌رسد که 20 سال از آن دوست نزدیک وی هم بوده است هر چند حضور مستقیمی در عرصه‌های سیاسی و حکومتی ندارد اما این بار به خاطر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری 92 و با تاکید بر وجود سناریوی پیچیده از سوی دشمنان انقلاب برای ایجاد فتنه جدید در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، وارد میدان شده و اهداف و ابعاد مختلف این سناریو، به‌ویژه مطرح شدن یک چهره مشهور سیاسی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

وزیر اطلاعات نیز چندی پیش در همایشی با بیان این که کسی که جزو سران فتنه بوده و نظام مانند دو تن دیگر او را محصور نکرده، امروز امر بر او اشتباه نشود، خاطرنشان کرده: کسی که جزو سران فتنه بوده و انقلاب و نظام به دلیل یک سری ملاحظات او را مانند آن دو تن دیگر چندان محصور نکرده و به او آزادی عمل داده است، امروز امر بر او اشتباه نشود که انقلاب یادش رفته این آقا در فتنه چه نقشی ایفا کرده است.

وی همچنین با انتقاد از آنچه منجی‌سازی کاذب خوانده می‌گوید: کسی که خود را پیشگوی حوادث 88 عنوان می‌کند و می‌گوید «من گفتم، من بیانیه دادم» در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است؛

گفت‌وگوی مشروح و تفصیلی ریاست بنیاد حکمت ملاصدرا متاسفانه به‌رغم وجود نقشه راهی دقیق و روشنگر به نوعی با سانسور و سکوت رسانه‌های مدعی روبه‌رو شد و در این میان تنها هر کدام براساس باب میل‌شان از آن برداشت کردند و حق مطلب را به جا نیاوردند.
فیلم تکراری آمدن و نیامدن
به گزارش ایران در حالی که فیلم تکراری «آمدن و نیامدن هاشمی» دوباره به اکران درآمده و رسانه‌ها و اهالی سیاست را سرگرم خود ساخته است، اما وی و نزدیکانش سخت در تدارک برنامه‌ریزی برای انتخابات پیش رو هستند! برنامه‌ریزی که در جهت تاثیرگذاری صورت می‌گیرد.

حال با حضور شخص وی یا با سناریوسازی‌های مدنظر! یاسر هاشمی، فرزند کوچک وی در این خصوص تاکید می‌کند: «قطعاً در ذهن پدر، کنار کشیدن از عرصه سیاسی، تحریم، دوری یا بی‌تاثیری در انتخابات جایی ندارد، چرا که پدرم انقلاب را فرزند خود می‌داند.»

11 بار حضور در انتخابات مختلف هم نشان می‌دهد که هاشمی همواره به دنبال تاثیرگذاری در نظام و تصمیمات آن بوده است. اما نکته کلیدی و قابل تامل آن است که هاشمی این بار و بعد از تجربه‌های شکست در دو انتخابات سابق یعنی سال 84 و 88 چگونه حضور خواهد داشت؟
پشتیبانی از فتنه88
آیت‌الله محمد خامنه‌ای با بیان این که دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سال 88 سنگ تمام گذاشتند، خاطرنشان می‌کند: «میرحسین موسوی را با دقت تمام و با عنایت به پشتیبانی آقای هاشمی و گروه‌های مخالف، برای هدف خود انتخاب کردند. طرح انقلاب رنگی آنها فی‌نفسه هیچ نقصی نداشت جز آن که غیرت اسلامی و ملی ملت ایران و هوشیاری مردم را ندیده گرفته بودند که به همین دلیل، کید و مکر و توطئه پلید آنها شکست مفتضحانه‌ای خورد.»

وی با تاکید بر این نکته که در این دوره مسلم است که از همان سناریو استفاده نخواهد شد، می‌گوید: حاصل جمع نظرات و کارشناسی‌‌های طراحان و اتاق فکر امریکا و مشاوران داخلی آنها که سردمداران فتنه سال 88 بودند، همه بر روی هم به سناریوی جدیدی منتهی شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا روی کاندیداتوری هاشمی متمرکز شده‌اند، خاطرنشان می‌کند: سعی شده شخصی را مطرح کنند که امکان بیشتری برای شرکت و گردآوری رأی داشته باشد و از منظر فکری نزدیکی بیشتری با آنها داشته باشد.

آن طور که از شواهد برمی‌آید، احتمالاً آقای هاشمی رفسنجانی بهترین فرد برای این برنامه است و فرقی نمی‌کند که وی از عمق این توطئه آگاه باشد یا نباشد. وی در تشریح بندهای این سناریو می‌گوید: مطابق این طرح، شرکت فرد مورد نظر در انتخابات، باید با چراغ خاموش و بین القای احتمال شرکت و عدم شرکت و مشروط به احساس وظیفه شرعی و نبود افراد صالح و تردیدهایی مانند اینها باشد و مثل بعضی از فیلم‌های هالیوودی تا لحظات آخر فیلم، اصل ماجرا برای کسی معلوم نشود.
مصداق‌های فیلم‌های هالیوودی
مصداق این بند از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توان در این سخنان جست‌وجو کرد. محسن هاشمی، فرزند ارشد هاشمی: آقای هاشمی هنوز درباره نامزدی به جمع‌بندی نرسیده و حقیقتاً هنوز در تردید است. اگر بیایند، برای نجات کشور می‌آیند! اگر در انتخابات شرکت نکردند- تاکید می‌کنم که هیچ چیز مشخص نیست- خب معنایش این است که به این نتیجه رسیده‌اند که تنها امید نجات کشور نیستند!

صادق زیباکلام، از فعالان رسانه‌ای نزدیک به هاشمی نیز از قطعیت نامزدی هاشمی در انتخابات آینده سخن می‌گوید و تصریح می‌کند: اگر آقای هاشمی کوچک‌ترین امیدی می‌داشتند که خود اصولگرایان می‌توانستند این مشکلات را که کشور بعد از 8 سال پیدا کرده سامان بدهند، یقیناً نمی‌آمدند اما متاسفانه این امید و باور را ندارند!

در آن سوی میدان فاطمه هاشمی «دختر بزرگ هاشمی»‌ از مخالفت خانواده برای کاندیداتوری هاشمی گفته و خاطرنشان کرده: «در شرایط فعلی خانواده ما همه مخالف حضور پدرم در انتخابات ریاست جمهوری هستند.»

البته این سخنان در حالی است که خود هاشمی در دیدار چند روز اخیر خود با برخی از خبرنگاران اصلاح‌طلب تاکید کرد: «صراحتاً نمی‌گویم وارد عرصه انتخابات می‌شوم یا خیر!» و دست آخر دیروز حسن روحانی که اهالی رسانه و سیاست از آن به عنوان هاشمی دوم یاد می‌کنند هنگام ثبت‌نام در وزارت کشور می‌گوید: «همه چیز درباره حضور آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز دیگر مشخص می‌شود.»
باید حزب‌الله را دور زد
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در تشریح بندهای دیگر سناریویی که روی کاندیداتوری هاشمی تاکید دارد، خاطرنشان می‌کند: «اساس طرح بر این قرار گرفته که سناریو آن‌ها با مقاومت ملت و حزب‌الله روبه‌رو نشود. بنابراین با ظرافت تمام سعی می‌شود که حزب‌الله را دور بزند و با آن اصطکاکی نداشته باشد و در شعار و گفتار و رفتار مجریان طرح چیزی که موجب هوشیاری و حساسیت ملت و مسئولان می‌شود ابراز نگردد.»

ایشان در ادامه می‌افزاید: «به همین دلیل سعی می‌شود به جای مقابله با گروه‌های طرفدار انقلاب از برخی افراد معروف و نسبتاً خوشنام جامعه که به دلیل نمک‌پروردگی یا سادگی و خوش‌باوری!‌ و دلایلی مانند اینها میل باطنی به شخص آقای هاشمی دارند – برای تبلیغ به نفع او استفاده شود. این افراد ممکن است بازاری، روحانی، تکنوکرات یا حتی از حواشی اصولگرایان و معروف به اصولگرایی و طرفداری از ولایت فقیه و پیروی از مقام رهبری باشند.»

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نظر دشمنان فارغ از این‌که شخص مورد نظر مطلع باشد یا نباشد، می‌افزاید: «دلایل اولویت آقای هاشمی برای این منظور یکی سابقه طولانی اعتقاد او به ایجاد رابطه با امریکا و اظهارات علنی اوست! دوم داشتن موقعیت اداری و سیاسی در حال حاضر و احتمال غلبه بر سد شورای نگهبان است. سوم تبلیغات وسیع اطرافیان مبنی بر سوابق پیش از انقلاب و سمت‌های سیاسی تا پیش از فتنه سال 88 است. چهارم اعتماد بر حفظ مواضع قبلی و حمایت وی از فتنه‌گران 88 و برائت نجستن و عدم استتابه و استبرا از آن‌ها علی‌رغم برخی کلمات دوپهلو و نعل وارونه است و پنجم ریشه داشتن در برخی از نهادها و اقشار از هر قبیل و هر طایفه و آمادگی سازمان و حفظ روابط بین‌المللی با برخی از شیوخ عرب و همسایه!»
سناریوی گام به گام!
ایشان با بیان این‌که این طرح زمان‌بندی شده است و هر بخش آن به نظر آن‌ها در موقع مقتضی و گام به گام به انجام می‌رسد، درخصوص یکی از گام‌ها که طرح تز «اعتدال» و رد و طرد روش افراط و تفریط در جامعه بود، تاکید می‌کند: «علت انتخاب شعار اعتدال و این‌که آقای هاشمی سعی نکرده وعده اصلاح اقتصادی بدهد آن است که خود وی و همه می‌دانند که شروع مشکلات اقتصادی نه در زمان جنگ بلکه در دوره ریاست جمهوری ایشان بوده و در دولت پس از او اعلام شد که ده‌ها میلیارد دلار دیون خارجی در دولت هاشمی برای کشور ایجاد شده که معلوم نشد کجا رفته است. حال آن‌که در زمان جنگ با آن همه مخارج همراه با تحریم، کشور بدهی خارجی مهمی نداشت!»

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان این‌که یکی دیگر از گام‌های این مرحله پاسخ دادن به کسانی بود که می‌پرسیدند چرا در آستانه 80 سالگی و آن همه سوابق در فتنه 88 میل به ریاست جمهوری دارد، می‌گوید: «برای این منظور مکرر اعلام شد که اگر وظیفه شرعی ببیند خواهد آمد.
یعنی اگر وارد معرکه انتخابات شود وظیفه شرعی و وجوب عینی وجود داشته‌ نه مصالح شخصی و سیاسی!» شواهد امر نیز نشان می‌دهد که هاشمی علاوه بر استفاده از این گزاره برای حضور به دنبال هزینه‌سازی برای مقام معظم رهبری نیز هست. چندی پیش بود که خبری به سرعت در رسانه‌های ضدانقلاب منتشر شد مبنی بر این‌که هاشمی در دیدار با استانداران سابقش مدعی شده بود که رابطه ما [مقام معظم رهبری و آقای هاشمی] مثل دو برادر بوده اما مسائلی که در این سال‌ها پیش آمده موجب شده که ایشان دیگر به من اعتماد نداشته باشند!

خبری که تا بدین لحظه تکذیب نشده است. همچنین هاشمی در دیداری که پایگاه اطلاع‌رسانی وی آن را دیدار با دانشجویان می‌خواند با بیان این‌که من بدون موافقت مقام معظم رهبری وارد عرصه نخواهم شد، خاطرنشان می‌کند: «چون اگر ایشان موافق نباشند نتیجه‌ای که به بار می‌آید معکوس خواهد بود!»

وی در ادامه تاکید می‌کند: «اگر بخواهد شرایطی به وجود بیاید که بین من و رهبری حالت نزاع به وجود بیاید همه ما ضرر خواهیم کرد!»

منظور از ائتلاف، حوزه چند مداره هاشمی است!
آیت‌الله خامنه‌ای استفاده از فرمول دعوت به ائتلاف را از گام‌های دیگر می‌داند و می‌گوید: «ائتلاف، یکی از الفاظ دلپسندی است که متاسفانه به سبک غربی امروز در فصل انتخابات در معنای خطرناکی به کار می‌رود. مقصود از ائتلاف در واقع هضم نامزدهای اصولگرا و جذب آن‌ها در درون یک اعتدال و حوزه چند مداره آقای هاشمی است.»

وی در ادامه به یکی دیگر از سفسطه‌های مطرح‌کنندگان نامزدی آقای هاشمی اشاره و تصریح می‌کند: طرح دو اصل جدید ولی بی‌محتوا و بدون معنای خارجی است.

یعنی پیشنهاد «راهکار عبور از وضع کنونی با دو اقدام اساسی یکی همدلی داخلی، دوم همزیستی جهانی.»

آیت‌الله خامنه‌ای منظور از راهکار را این گونه تبیین می‌کند: مقصود اثبات این موضوع است که ملت دچار بحران پیچیده و لاینحلی است و اکثریتی در جامعه ناهمدل و متخاصم وجود دارد! و برای برون رفت از این «بحران» که مقام اعلای کشور و مسئولین هم قادر به حل آن نیستند، ایشان آماده حل مشکلات است با این فرض که «مقبولیت عامه» دارد و می‌تواند به محض احراز ریاست جمهوری، در کشور همدلی ایجاد کند.
ایجاد لولوی انتخاباتی جریان انحرافی!
در ادامه آیت‌الله خامنه‌ای، به یکی دیگر از گام‌های این پروژه اشاره می‌کند که «همانا ایجاد یک قطب دیگر انحرافی برای ایجاد تمایل افراد انقلابی مخالف آقای هاشمی به سمت او و سوق مردم به منطق «بد و بدتر» است تا این افراد برای فرار از خطر جریان انحرافی و طرد او، جانب هاشمی را انتخاب کنند.»

وی همچنین می‌افزاید: «این جزء سناریو مهم به جای خود تاثیری در گزینش مردم می‌گذارد.
چون ایجاد یک «لولوی» انتخاباتی و سیاسی در مردم خیلی موثر است. به علاوه باعث انحراف ذهن مردم از طرف مقابل (هاشمی) می‌شود و مانع تمرکز بر فعالیت‌های پنهانی و آشکار این جریان می‌شود.

نکته قابل تامل در این بخش از سخنان ایشان آن است که وی برخلاف مدعیان اصولگرایی و مخالفان دولت که دائم بر شیپور جریان انحرافی ساخته هاشمی می‌دمند و آن را به دولت و مردانش با الفاظی چون لیدر انحرافی، حلقه انحرافی و... منتسب می‌کنند، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کنند و سرنخ و آدرس را در جای دیگری می‌دهند!»
آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه تبیین این سناریو می‌افزاید: «برخی مدعی شده‌اند که در پشت‌پرده، مثل قضیه شرکت مشترک دکتر معین و آقای هاشمی، این‌بار هم جریان معروف به اشرافیت [هاشمی] با گروه معروف به جریان انحرافی نوعی تقسیم کار کرده‌اند تا عامه مردم که چند سال است از این جریان گریزانند، از ترس توفیق جریان انحرافی، جبراً به هاشمی رأی دهند و به اصطلاح دفع «بدتر» به «بد» کنند!»
کنار کشیدن‌هایی به نفع هاشمی!
آیت‌الله خامنه‌ای، گام دیگر این سناریو را کنار کشیدن نامزدهای متعدد موجود به نفع هاشمی می‌داند و تصریح می‌کند: «در نزدیک به آغاز انتخابات ناگهان اکثر همین کسانی که نامزدی خود را اعلام کرده‌اند و بار سنگین وظیفه شرعی کمر آنها را خم کرده، طبق برنامه قبلی و به عنوان احترام به بزرگتر، نامزدی خود را پس می‌گیرند و انصراف خود را اعلام می‌کنند. این دسته اشخاص از سه حال بیرون نیستند، یا طرفدار وی هستند، یا نمک‌پرورده و محبت‌دیده‌اند یا برای آینده خود امیدی دارند و قرار سهم‌گیری در دولت آینده را با هم گذاشته‌اند. در زیر به اظهارنظرهای افراد در همین خصوص توجه کنید:
1- محمدرضا عارف: هاشمی در دقیقه 93 هم ثبت‌نام کند، انصراف می‌دهم.
2- یحیی آل‌اسحاق: مقام هاشمی اجل از این است که من به ایشان توصیه کنم!
3- علی‌اکبر ولایتی: در آن زمان (کناره‌گیری از انتخابات به نفع هاشمی در سال 84) گفتم ما عهدی با هم داشتیم که به همان دلیل کناره‌گیری کردم.
4- علی یونسی (وزیر اطلاعات دوران خاتمی): اگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد انتخابات شود، به‌طور حتم حسن روحانی به نفع وی کنار خواهد کشید! و... و.. و...
خشونتی به مراتب بالاتر از 88!
آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه تشریح سناریوی انتخاباتی تاکید می‌کند: «در این صورت، عرصه انتخابات، اگر در طرف مقابل (یعنی مخالف هاشمی) شاخص شناخته شده با مقبولیت عامه‌ای نباشد یا در طرف اصولگرایان اختلاف باشد و بیش از یک نفر شرکت کند، رأی اصولگرایان ضعیف و طرف صاحب سناریو - اگرچه با تفاوت چند رأی - پیروز خواهد شد و پیروزی، پیروزی است».
وی با بیان این‌که این در صورتی است که سناریو به خوبی ثمر بدهد و شخص مورد‌نظر به ریاست جمهوری برسد، تصریح می‌کند: «وگرنه اگر طرح و پروژه طبق برنامه پیش نرود و به حسب اتفاق رأی نیاورد، سناریوی دوم اجرا خواهد شد که خشونتی به مراتب بیشتر از سال 88 است!»

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها و قرائن که نشان می‌دهد گروه‌های اوباش در سطح تهران از حد عادی گذشته، می‌گوید: «اخیراً در دستگیری اوباش شهری به وسیله نیروی انتظامی دیده شده که بر‌خلاف معمول و عادت اشرار که مسلح به سلاح سرد هستند و به ندرت اسلحه کمری دارند، در منازل این افراد تفنگ‌ها و سلاح‌های تهاجمی خیابانی، حتی در جایی مین ضد‌نفر! هم کشف شده است.»
وی تاکید می‌کند: «این نشانه آن است که آشوب شهری این سناریو هم پیش‌بینی شده است.»
همان‌طور که عفت مرعشی (همسر آقای هاشمی) در سال 88 و در پای صندوق‌های رأی گفت: «اگر موسوی رأی نیاورد، تقلب شده است و مردم به خیابان‌ها بریزند.»

در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس که آیت‌الله خامنه‌ای در این گزارش تاکید مجدد بر خواندن آن توسط نیروهای انقلابی دارند، آمده است: «همچنین هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات 88 نقش اساسی را ایفا نمود و با پیش‌بینی آن‌که «آتشی زیر خاکستر بروز خواهد کرد و خیابان‌ها اشغال خواهد شد» به نوعی فتنه را وارد فاز عملیاتی کرد.

نامه سرگشاده وی با لحن و ادبیات و نگارش نامناسب خطاب به رهبر انقلاب احتمال آشوب (و در واقع وعده آن) به صورت خیابانی به قلم می‌آورد.»آیت‌الله خامنه‌ای تاکید می‌کند: «نواختن شیپور جنگ و بسیج نیروهای معاند در سال 88، چیزی جز فرماندهی و صدور فرمان آتش و اعلام شروع عملیات در فازهای مختلف تا روز انتخابات نبود.»
* * *
اما بازی آمدن و نیامدن هاشمی همچنان ادامه دارد. فعالان سیاسی از جمله عباس عبدی می‌گوید: «هاشمی مترصد این است که ببیند وضعیت نامزد دولت چه می‌شود.» و حسین طلا آرایش انتخاباتی را منوط به آمدن و نیامدن هاشمی رفسنجانی به صحنه دانسته است.
آیت‌الله خامنه‌ای در پایان گفت‌و‌گوی تفصیلی خود خاطرنشان می‌کند: «من دلسوزانه به همه و از جمله به کسی که بیش از 55 سال با او آشنایی داشته و بیش از 20سال دوست نزدیک من بوده (آقای هاشمی) و هنوز هم خیر او را می‌خواهم، توصیه می‌کنم که آخر عمری و در آستانه 80 سالگی، به امور فرهنگی و دینی بپردازد.»