وزیر امور خارجه ایالات متحده برای امضای توافق‌نامه نهایی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی سه شرط تعیین کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، به نقل از جام نیوز، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر اطمینان داد که کشورش در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به‌طور کامل از اسرائیل حمایت خواهد کرد.
به گزارش دویچه وله(DW)، جان کری شامگاه دوشنبه (۳ مارس/ ۱۲ اسفند – به وقت محلی) در واشنگتن در سخنرانی خود در نشست "آیپک" تضمین کرد که سند توافق نهایی بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی با توجه به سه شرط امضا خواهد شد: نخست این‌که دستیابی تهران به تسلیحات اتمی منتفی باشد، دوم این‌که تضمین طولانی‌مدت وجود داشته باشد که تهران در برنامه اتمی خود تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و سوم این‌که برنامه هسته‌ای ایران شفاف باشد تا در صورت تلاش برای ساخت بمب اتمی ایالات متحده بتواند به موقع واکنش نشان دهد.
کری به حاضران در اجلاس آیپک قول داد که ایالات متحده تنها سندی را امضا کند که تضمین‌کننده تحقق این سه شرط باشد.
به گفته وزیر خارجه آمریکا مذاکرات هسته‌ای برای سنجش مواضع تهران است: «مطمئن باشید که اگر ایران از این آزمون سربلند بیرون نیاید، آمریکا اسرائیل را ناامید نخواهد کرد.»
او تصریح کرد که آمریکا، اسرائیل را "هر روز هفته و در تمام طول مسیر" همراهی خواهد کرد.
به گفته جان کری، دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای، مسابقه تسلیحاتی خطرناکی در منطقه به راه خواهد انداخت: «ما از وقوع چنین پدیده‌ای پیشگیری خواهیم کرد.»
وزیر خارجه آمریکا همزمان گفت که باید راه دیپلماسی را هم باز گذاشت.
به گفته وزیر خارجه اوباما، در صورتی که توافق موقت ژنو (۳ آذرماه ۹۲) به شکست بیانجامد، تحریم‌های لغو شده بلافاصله برقرار خواهند شد: «تصویب تحریم‌ها در مجلس نمایندگان و مجلس سنا تنها حدود دو ساعت طول خواهد کشید.»
"کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل" (آیپک) قدرتمندترین لابی طرفداران اسرائیل در آمریکاست. در این سازمان که مقر آن در واشنگتن است، حدود ۱۰۰ هزار فعال یهودی و غیر یهودی ورای تعلقات حزبی برای تعمیق مناسبات دو طرف تلاش تلاش می‌کنند. آیپک از جمله برای تحقق پشتیبانی مالی گسترده آمریکا از اسرائیل فعالیت می‌کند. از زمان تشکیل رژیم جعلی اسرائیل (۱۹۴۸) دست کم ۱۱۸ میلیارد دلار کمک مالی از آمریکا به این رژیم اهدا شده است.