این روزها بازار شعارهای تبلیغاتی برای رأی جمع کردن داغ داغ است، کاندیداهای انتخاباتی به محض این‌که فضایی برای سخنرانی اعم از رسانه ملی یا حضور جمعی از مردم را پیدا نمایند شروع می‌کنند به تکرار یک سری حرف‌ها که چند وقتی است روی آن‌ها مانور می‌دهند.

سیاه نمایی وضع موجود کشور به‌ویژه در زمینه مسائل اقتصادی نخستین مبحث کاندیداها در تبلیغات است، آن‌ها تلاش می‌کنند به هر نحوی که شده اوضاع کشور را در نهایت مشکلات نشان داده و در مرحله بعد به عنوان منجی ملت وارد صحنه شوند.

 این روزها بازار شعارهای تبلیغاتی برای رأی جمع کردن داغ داغ است، کاندیداهای انتخاباتی به محض این‌که فضایی برای سخنرانی اعم از رسانه ملی یا حضور جمعی از مردم را پیدا نمایند شروع می‌کنند به تکرار یک سری حرف‌ها که چند وقتی است روی آن‌ها مانور می‌دهند. سیاه نمایی وضع موجود کشور به‌ویژه در زمینه مسائل اقتصادی نخستین مبحث کاندیداها در تبلیغات است، آن‌ها تلاش می‌کنند به هر نحوی که شده اوضاع کشور را در نهایت مشکلات نشان داده و در مرحله بعد به عنوان منجی ملت وارد صحنه شوند.
برخی کاندیداها در این بخش از سخنان تبلیغاتی خود با دادن وعده‌های بی‌بنیاد اقتصادی به مردم، از خود یک نجات‌دهنده و بلکه خود را تنها نجات‌دهنده ملت ایران می‌شمارند و به گونه‌ای بقیه کاندیداها را نفی و خودشان را ناجی ایران معرفی می‌کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها با انتقاد از سیاه نمایی اوضاع کشور بر ایجاد فضای امید تاکید داشته‌اند. اما مردم با شنیدن صحبت‌های این افراد سؤال بزرگی در ذهنشان ایجاد می‌شود، اگر کلید حل مشکلات کشور تا به امروز در جیب شما بود چرا آن را مخفی کردید و برای رهایی ملت از مشکلات آن را نشان ندادید؟! شما که راه حل مشکلات اقتصادی، ‌فرهنگی، ‌اجتماعی و سیاسی را به این خوبی می‌دانید چرا در همان جایی که مشغول فعالیت هستید این مشکلات را حل نکردید!

انتقام سیاسی ممنوع
برخــی از نامــــزدهای انتخابات ریاست جمهوری با سیاه‌نمایی مشکلات موجود، گویی دست به انتقام سیاسی زده‌اند و برنامه‌ریزی‌های رسانه ملی هم به‌گونه‌ای نیست که دولت بتواند از حق دفاع درباره عملکرد خود برخوردار باشد. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جای آن‌که برنامه‌های خود را در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی اعلام کنند، در انتقاد غیرمنصفانه که راحت‌ترین اقدامی است که هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد، مسابقه گذاشته‌اند. این موضوع به قدری برجسته و مشهود شد که عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از سعه صدر دولت در مقابل انتقادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در جلسه هیات دولت در این خصوص بحث شد و رئیس‌جمهوری با سعه صدر از این انتقادات استقبال کرد و حتی از ما خواست که این برنامه‌ها در چند نوبت برای مردم پخش شود.»

نادیده گرفتن اقدامات دولت
رهبر معظم انقلاب درباره این دولت می‌فرمایند: «امروز قوای سه گانه به‌ویژه دولت، حقاً و انصافاً در حال خدمت و تلاش هستند و ملت و رهبری همواره از خط کار و خدمت در کشور حمایت خواهند کرد.» در شرایطی که تمامی نامزدهای انتخاباتی داعیه ولایت مداری دارند و بر تبعیت خویش از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده‌اند، چگونه می‌توان شاهد عملکرد متفاوت از سوی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود؟ حال آن‌که علاوه بر نص صریح قانون انتخابات درخصوص رعایت اخلاق انتخاباتی، امام عظیم‌الشأن(ره) و رهبر معظم انقلاب هم بارها بر پرهیز از این‌گونه رفتارهای ناصواب هشدار داده و بر تثبیت اصول و مواضع عاقلانه و حکیمانه نظام اسلامی و پرهیز از تخریب و بداخلاقی در تبلیغات تاکید کرده‌اند. اما متاسفانه تنها نمونه‌هایی از تخریب دولت توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدین شرح است:

کشور با استبداد مدیریت نمی‌شود
محسن رضایی می‌گوید: مگر می‌شود با خرافات، جن‌گیری، رمالی و موضوع‌هایی از این دست، کشور را اداره کرد؟ مگر می‌شود با استبداد رأی و به تعطیلی کشاندن نهادهای مهمی چون سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور، مدیریت مطلوبی داشت؟

انحراف و فتنه دو لبه قیچی هستند
محمدباقر قالیباف می‌گوید: امروز جریان فتنه و انحراف بعضاً انقلاب نمایی می‌کنند و دو لبه قیچی هستند و خلاف هم حرکت می‌کنند اما این دو لبه بعداً ریشه انقلاب را می‌زنند. تحریم‌ها مهم هستند اما مطمئناً سوءمدیریت از آن مهمتر است. برای این‌که بفهمیم واقعاً مسأله اصلی ما چیست باید نگاهی واقع‌بینانه به‌موقعیت و وضع کشورمان داشته باشیم.

کشور در وضع بحرانی است
محمدرضا عارف می‌گوید: مدتی پیش یکی از فرماندهان ارشد کشور وضع کشور را بحرانی توصیف کرده و خواستار این بود که کشور از این وضع نجات پیدا کند. من نیز با استناد به این صحبت و به خاطر بی‌توجهی به ساختارها و نهادهای قانونی به این نتیجه رسیده‌ام که کشور در وضع بحرانی قرار دارد، از این رو وارد عرصه انتخابات شدم تا بتوانم کشور را پس از پیروزی در انتخابات به سمت آرامش سوق دهم.

فصل الخطاب
امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اســلامی بــه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توصیه کردند: آقایان داوطلبی که در صدا و سیما برنامه دارند، وظایف سنگینی بر عهده دارند و باید مراقب باشند که خدایی نکرده برای جلب توجه مردم، هر حرف خلاف واقعی را بر دهان نیاورند. ایشان تاکید کردند: سخنان کاندیداها باید واقعی، صمیمی، متکی بر اطلاعات درست و صادقانه باشد. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید فقط واقعیت را به مردم بگویند، هم واقعیت اوضاع کشور و هم واقعیت در مورد خودشان. ایشان تاکید کردند: کاندیداها نباید برای جلب رأی مردم، به تخریب نامزدهای دیگر و همچنین تخریب واقعیات جامعه اقدام کنند.