ماجرای طالوت و لشگریانش در سوره مبارکه بقره (آیات 246 – 252) از شواهد مهم قرآنی برای هدایت انسان امروز بوده و نمایانگر راهنمایی قرآن در تربیّت یاران مهدی (عج) و تشکیل جامعه هدف تمام انبیاء و اولیاء می باشد. داستان طالوت بخشی از تاریخ بنی اسرائیل می باشد که در زمان نبوت «حضرت صموئیل» به دلیل کردارهای زشتشان تحت تجاوز کفّار زمان خویش قرار گرفتند و به ذلّت و خفّت افتاده بودند

«پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»/مسعود شفیعی کیا- اینکه خداوند متعال شرافت و سبب برتری ماهش را نزول قرآن قرار داده و ما بندگان را برای ورود به ضیافت ماه رمضان و درک شب های قدر به سختی روزه داری شرفیاب کرده، گویای حکمت های فراوانی از راز عبودیّت است که فرمود:

«لقد خلقنا الانسان فی کبد» (بلد 4 )

«تحقیقاً ما انسان را در سختی خلق کردیم.»

آری گوهر انسانیّت ما به ظاهر آدمیان در سختی ها شکوفا می شود و بهار انسانیّت را پس از گذر از تنگه های دشواری ها و ابتلائات خواهیم یافت.

ماجرای طالوت و لشگریانش در سوره مبارکه بقره (آیات 246 – 252) از شواهد مهم قرآنی برای هدایت انسان امروز بوده و نمایانگر راهنمایی قرآن در تربیّت یاران مهدی (عج) و تشکیل جامعه هدف تمام انبیاء و اولیاء می باشد. داستان طالوت بخشی از تاریخ بنی اسرائیل می باشد که در زمان نبوت «حضرت صموئیل» به دلیل کردارهای زشتشان تحت تجاوز کفّار زمان خویش قرار گرفتند و به ذلّت و خفّت افتاده بودند تا اینکه از پیامبر خویش خواستند فرمانروایی را برای ایشان معیّن کند که با سرداری وی به جنگ با طاغوت زمانشان «جالوت» بپردازند و از ذلت شکست مقابل کفار خارج شوند و سرانجام با حاشیه سازی های بنی اسرائیلی در ناباوری و ناخشنودی اشراف به فرمان خدا «طالوت» از طبقه ی فرودست عهده دار این مسئولیّت شد و هزاران مرد جنگی به همراهش برای جنگ با جالوت رهسپار شدند. ولی به امر خدا قرار شد طالوت ایشان را سر نهر آبی به تشنگی و صبر در مقابل عطش امتحان کند تا مردان خویشتندار فقط در این میدان نبرد سهمگین باقی بمانند.

و البته خدا تخفیفی برای ضعیفان قرار داد تا کسانی که بیم از دست دادن جان خود از شدت تشنگی را دارند به اندازه کف دستی از آن آب بهره گیرند. در ادامه کسانی که بی محابا از آب نوشیدند از ادامه همراهی باز داشته شدند و حتّی کسانی که کف دست آبی بر گرفتند وقت کارزار با جالوت قالب تهی کردند و از میدان فرار کردند و فقط 313 نفر که قطره ای آب نیز نخوردند پابرجا ماندند و در آن جنگ نابرابر با امداد إلهی پیروز میدان شدند. (ر.ک المیزان)

نکته رمز آمیز این ماجرا تعداد 313 نفر است که با رزمندگان «جنگ بدر » و یاران ویژه ی امام عصر علیه السلام برابری می کند.

امام جواد علیه السلام در وصف 313 نفر یار خاص امام عصر علیه السلام فرمودند:

«... فإذا اجتمعت له هذه العدّة (313 رجلاً ) من أهل الإخلاص أظهر الله امره ...» (کمال الدّین2ص72)
پس هنگامی که 313 مرد از اهل اخلاص گرد مهدی جمع شوند خدا امرش را ظاهر کند .

بنابر این روایت و روایاتی دیگر مهمترین شاخصه اصلی یاران امام عصر علیه السلام اخلاص می باشد و از طرف دیگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها علّت وجوب روزه ماه مبارک رمضان را چنین بیان می کنند:

«فرض الله الصیّام تثبیتاً للإخلاص» (خطبه مشهور به فدکیه)
خداوند روزه را واجب کرد برای تثبیت و نهادینه کردن اخلاص در بندگانش.

روزه مانند همان ابتلای یاران طالوت به نهر آب، رزمایشی برای اخلاص ورزی است. به خصوص که روزه دار در گرمای تابستان دچار عطش شود که در خود عطش رمزی آشنا وجود دارد که کربلا مؤید آن است.

همانطور که پیامبر اعظم صل الله علیه و آله فرمودند:
«الصوم فی الحرّ جهاد» روزه در گرما جهاد است. (بحارالأنوار96ص 256)
و بلکه به فرموده امام صادق علیه السلام، آن برترین جهاد است. (قبل ص257)

و به فرموده ایشان:
«هر کس که یک روز در شدّت گرما روزه بگیرد و دچار عطش شود، خدا هزار فرشته از طرف خود مأمور می کند تا غبار رویش بگیرند و بشارتش دهند، تا وقتی که افطار کند که آنگاه خداوند عزیز و جلیل فرماید : "ما أطیب ریحک و روحک، ملائکتی أشهدوا أنّی قد غفرت له." چقدر بو و روحت خوشبو شده است! فرشتگان من شاهد باشید که من وی را آمرزیدم.» (کافی ج4 ص 65)

بنابر این روزه داری با رضایت خاطر به خصوص در روزهای بلند و گرم تابستان و تشنگی آن رزمایش اخلاص ورزیدن و میدان شکوفایی انسانیّت ما در سختی هاست تا ارواح خوشبوی ما پس از فرمانبرداری خالصانه از خداوند متعال لایق شود، إن شاءالله.

شایسته است از راهیان این طریق در عصر خود یادی کنیم؛ از شهیدان تشنه لب جبهه های هشت سال دفاع مقدس مثل شهدای مظلوم عملیّات های رمضان، بیت المقدس 2، تک شرهانی، ابوغریب و ... طلب جرعه نوری کنیم بلکه چون یاران علمدار کربلا در امتحان تشنگی و گذشت مردانه تا شهادت بتازیم.