قریب به ۳۳ سال پیش، ایران در مرزهای شلمچه و جبهه‌های غرب با دشمن بعثی می‌جنگید اما امروز جنگ عقیدتی و آرمانی انقلاب اسلامی، نبرد را به مرزهای اسرائیل کشیده است.

"به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ قدرت نفوذ ایران از محور ایران، عراق و سوریه تا مدیترانه رسیده و این سومین بار است که قدرت نفوذ ایران تا مدیترانه گسترده شده است. خط دفاعی ما دیگر شلمچه نیست، مرز دفاعی ما جنوب لبنان با اسراییل است و عمق دفاع استراتژیک ما تا کنار مدیترانه و بالای سر اسرائیل رسیده است. نگرانی غربی‌ها از توسعه نفوذ قدرت ایران از خلیج فارس تا مدیترانه است."

اینها بریده‌ای از سخنان اخیر سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا است. او این سخنان را در مراسمی ‏که به‌مناسبت سالگرد ‏ آغاز عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر برگزار شده بود، در سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان بیان کرده است.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون با در اختیار داشتن تجهیزات نظامی پیشرفته، موشک‌های متعدد در بردهای مختلف، کشتی‌های جنگی و ....، یکی از قدرت‌های برتر منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود.

البته توجه به این نکته ضروری است که داشتن تجهیزات نظامی صرف، در عرصه‌های نظامی امری ضروری ولی در عین حال ناقص است چرا که داشتن یک ارتش و نیروهای نظامی قوی، برای مقابله با تهاجم دشمنان می‌تواند مثمر ثمر باشد اما کافی نیست.

مثلا در جریان جنگ تحمیلی، افرادی از بیش از 30 کشور جهان با صدام حسین همکاری کرده و حتی برای وی در جبهه، می‌جنگیدند و در مقابل نیز، جوانانی از کشورهای مختلف در جبهه مقابل، یعنی در کنار جوانان ایرانی در مقابل ارتش مجهز صدام قرار گرفته بودند.

عمق استراتژیک یک ملت و یک نظام در جهان امروز، به معنای میزان نفوذ تفکرات، اهداف و آرمان‌هایی است که آن نظام دارد. جالب است که امروز، عمق استراتژیک انقلاب اسلامی تا اروپا هم پیش رفته و برخی جوانان این کشورها، تاسی از رفتار بسیجان ایرانی، چفیه و سربند بسته و در راهپیمایی‌های اعتراضی در خیابان‌ها حضور می‌یابند.

این تصویری است که در مجله سوره به سردبیری شهید آوینی در سال‌های گذشته منتشر شده است. در این شماره از سوره، شهید آوینی اقدام به چاپ تصویری از یک جوان بوسنیایی می‌کند که در تقلید از بسیجیان ایران، پیشانی بند «الله اکبر» بر پیشانی بسته است. آوینی معتقد بود این تصویر، نمادی از تهاجم فرهنگی اسلام به غرب است.

اما در بُعد نظامی، در سالیان نه چندان دور، ایران خط دفاعی مستحکمی در مناطق غربی و جنوب غربی کشور در مقابل دشمن متجاوز بعثی تشکیل داده بود که شاید شلمچه یکی از آن خطوط دفاعی بود اما امروز خط دفاعی ایران در سوریه، لبنان، فلسطین و عراق تشکیل شده و دیگر شلمچه و جبهه‌های غرب خط دفاعی نیستند،‌ بلکه اینها فقط خطوطی هستند که بسیار عقب‌تر از خط تهاجم یا خط مقدم قرار گرفته‌ و به خط پشتیبانی تبدیل شده‌اند.

جوانانی که این روزها در سوریه، لبنان، عراق و بحرین، مقاومت اسلامی تشکیل داده‌اند، همان جوانانی هستند که از تفکرات مقاومت اسلامی و شهید سید عباس موسوی یا همان حزب الله لبنان الگو گرفته‌اند.

اما در سوریه، ماجرا کاملا متفاوت است. جیش الشعبی یا همان نیروی مقاومت بسیج در این کشور تشکیل شده و در کنار یگان‌های حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در حال نبرد عقیدتی و آرمانی با دشمن در عرصه رزم میدانی است. در کنار اینها، همه آنچه که در جریان جنگ تحمیلی صدام به ایران رخ داده، در حال وقوع است و جوانان زیادی از کشورهای مختلف برای دفاع از آرمان اسلام، به سوریه رفته و در مقابل جوانانی که به فریب، برای نابودی خط مقدم مقاومت به پا به عرصه نبرد با سوریه گذاشته‌اند، نیز در جبهه مقابل حضور دارند.

حالا این بیان سرلشکر صفوی که می‌گوید، "امروز مرز دفاعی ما جنوب لبنان با اسرائیل است و عمق دفاع استراتژیک ما تا کنار مدیترانه و بالای سر اسراییل رسیده است"، روشن‌تر می‌شود.

خیلی دور نیست، زمانی که جوانانی از حزب الله پهپاد ایوب ایرانی را ساعت‌ها برفراز مهمترین تأسیسات نظامی و هسته‌ای اسرائیل به پرواز درآوردند. این یعنی، هستند افراد بسیاری در کشورهای مختلف که پیرو آرمان‌های انقلاب اسلامی باشند.

"سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره پهپاد ایوب، همان زمان گفته بود که این پهپاد تولید سال 1381 ایران بود."

رهبر معظم انقلاب نیز پس از جنگ 8 روزه غزه فرمودند، "ما هر جا دخالت کنیم صریحا می گوییم همچنانکه به علت ضدیت با غده سرطانی رژیم صهیونیستی، در دو جنگ پیروزمند 33 روزه و 22 روزه دخالت کردیم و از این پس نیز هرجا هر ملتی یا گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه و مقابله کند ما به او کمک می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این مسئله نداریم."

بگذریم از اینکه اسرائیلی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که هزاران موشک متعلق به ایران، تحت مدیریت حزب‌الله در مرزهای لبنان و رژیم صهیونیستی مستقر است و در صورت حمله اسرائیل به ایران، این موشک‌ها تمام نقاط حساس این رژیم را هدف قرار خواهند داد.

با گذشت 35 سال از وقوع انقلاب اسلامی، جوانانی در منطقه و در کشورهای شیعه و سنی نشین، دست به اعتراض و انقلاب زده‌اند و آنجایی هم که نیاز بوده، همچون سوریه، لبنان، فلسطین و عراق، همین انقلابیون به تاسی از ایران، دست به سلاح برده و از کشورشان در مقابل متجاوزان دفاع کرده اند؛ این شاید همان عمق استراتژیک ایران باشد، عمقی که دیگر در شلمچه و سومار و غرب ایران نیست.

حالا، ایران که مهمترین و قدرتمندترین دشمن اسرائیل است، عمق استراتژیک و بسیار گسترده‌ای از منطقه را در اختیار دارد، عمقی که بسیاری از کشورها در هراس گسترش آن به سرزمین حجاز و سرزمین‌های آفریقایی هستند و این یعنی محاصره کامل رژیم صهیونیستی توسط جوانان انقلابی و مسلمان.

حسین دلیریان