در حالی که دولت یازدهم به بهانه این که دولت نباید وارد کار اجرایی ساخت مسکن شود، طرح مسکن مهر را متوقف کرده است، اما بر خلاف این رویکرد، طرح مسکن امید را با بودجه دولتی در دستور کار خود قرار داده است.

طرح مسکن مهر از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به بهانه نبود بودجه و اثرگذاری بر تورم، متوقف شد و این مسئله سبب سرگردانی تعداد زیادی از خانوارهایی شد که چشم امید به خانه‌دار شدن از طریق مسکن مهر داشتند.

تقریبا تمامی مسئولان ارشد دولت یازدهم از رئیس دولت تا وزیر راه و وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی، به طرح مسکن مهر حمله کردند و به خاطر استفاده از منابع بانک مرکزی، آن را عامل تورم معرفی کردند و حتی کار به جایی رسید که برخی مسئولان دولتی نیز خواستار انهدام و انفجار واحدهای مسکن مهر شدند.

عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نیز از همان ابتدای تصدی این مسئولیت با این بهانه که «مسکن مهر نماد یک مداخله عظیم و بی سابقه در اقتصاد کلان بوده است»، اعلام کرد: ‌«دولت جدید قصد ندارد پروژه مسکن مهر را ادامه دهد.»

اما پس از آن که بمباران تبلیغاتی دولتی‌ها علیه مسکن مهر، سبب نگرانی صدها هزار خانواری شد که برای مسکن مهر ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری کرده بودند، به تدریج مسئولان دولت یازدهم از انهدام مسکن مهر عقب‌نشینی کردند و وعده تکمیل واحدهای در حال ساخت را دادند.
 

با این حال، دولتی‌ها از گوشه و کنایه زدن به طرح مسکن مهر دست نکشیدند و در هر فرصتی از اشتباه بودن مسکن مهر و عوارض آن سخن گفته‌اند؛ عوارضی که تا چند دولت بعدی را نیز گروگان گرفته است.

اما بر خلاف آن همه هیاهو، در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم از طرح مسکن امید ویژه کارگران خبر داده که اتفاقا قرار است با بودجه دولتی اجرا شود، درست شبیه مسکن مهر. گویا آن همه سخنرانی‌های مقامات دولت یازدهم در مذمت طرح مسکن مهر به علت دخالت دولت در آن، به فراموشی سپرده شده است.

علی ربیعی با تاکید بر اینکه روحانی تاکید ویژه ای بر مسکن کارگری و مستمری بگیری دارد، گفته است: «در این زمینه تفاهم نامه ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی امضا شده است. براساس برنامه ریزی انجام شده، تا سه سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال از اعتبارات وزارتخانه برای مسکن کارگری و مستمری بگیران تخصیص می یابد و رایزنی برای جلب منابع بانکی و آورده کارگران نیز در دست انجام است.»

اکنون دولتمردان با این سوال مواجهند که اگر مسکن مهر را به خاطر مداخله مستقیم دولت و استفاده از منابع بانک مرکزی، کنار گذاشتند، چرا طرح مسکن امید را تقریبا با همان شرایط و ویژگی‌ها می‌خواهند اجرا کنند؟

آیا روال دولت یازدهم این است که هر طرح و برنامه‌ای که در دولت سابق شروع شده را با چوب جناحی می‌کوبد و کنار می‌گذارد، حتی اگر پای مصالح چند صد هزار خانوار ایرانی در میان باشد؟ آیا مشکل فقط نام مسکن مهر بود که همه را یاد دولت سابق می‌انداخت؟