فرمانده سابق پلیس که سال‌ها در خط مقدم سازندگی پایتخت قرار داشت، اکنون در این اندیشه است که کدام تیر او به خطا رفت؟ سردار محمدباقر قالیباف که در این سال‌ها با ساختن یک دشمن فرضی در راس مجموعه دولت، موشک‌های انتقاد خود را به سوی او هدف گرفته بود تا شاید تمرینی برای پیروزی در نبرد نهایی باشد، در نهایت مغلوب تاکتیک سردار سازندگی شد.

روزهای جهنمی برای رئیس ساختمان بهشت عنوان مطلبی است که پایگاه خبری «نکات پرس» آن را به رشته تحریر درآورده است.

متن کامل مطلب یاد شده به این شرح است:
فرمانده سابق پلیس که سال‌ها در خط مقدم سازندگی پایتخت قرار داشت، اکنون در این اندیشه است که کدام تیر او به خطا رفت؟ سردار محمدباقر قالیباف که در این سال‌ها با ساختن یک دشمن فرضی در راس مجموعه دولت، موشک‌های انتقاد خود را به سوی او هدف گرفته بود تا شاید تمرینی برای پیروزی در نبرد نهایی باشد، در نهایت مغلوب تاکتیک سردار سازندگی شد.

با پایان یافتن انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، روزهای سخت شهردار کنونی تهران آغاز شده است. قالیباف هفت سال به عنوان مدیر ارشد پایتخت، بیش از هفتاد هزار میلیارد تومان بودجه نقدی و مصوب شهرداری تهران را در اختیار داشت. او حالا باید در برابر معترضان و منتقدان به هزینه‌های تبلیغاتی خود در انتخابات پاسخگو باشد.
شهر تهران به اعتقاد حامیان قالیباف، در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ از ایجاد و توسعه خطوط مترو و بی‌آرتی تا ساخت بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری. از نظر این افراد، قالیباف با سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌هایی همچون صدر-نیایش و تونل توحید، نه‌تنها در زمان صرفه‌جویی کرد بلکه هزینه‌هایی را که به سبب گذشت زمان افزایش می‌یافت، مدیریت کرده و کاهش داد. همچنین به اعتقاد آنها اگر دولت‌های نهم و دهم سهم خود را از اعتبارات مترو و حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کردند، قالیباف در توسعه خطوط مترو و اتوبوس به پیشرفت‌های چشمگیرتری دست می‌یافت.

**بودجه هفتاد هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران

از سوی دیگر اما منتقدان قالیباف معتقدند او می‌تواند هزینه‌های مدیریت شهر را پایین بیاورد و در اجرای پروژه‌ها اسراف نکند. این طیف، هزینه‌کردهای تونل توحید و پروژه صدر-نیایش را چندین برابر رقم واقعی تخمین زده‌اند. به طور مثال از نظر آنها هزینه هفتصد تا هزار میلیارد تومانی برای تونل دو کیلومتری توحید به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. منتقدان همچنین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان هزینه برای صدر-نیایش را عجیب می‌دانند. آنها در سال‌های اخیر همواره به اسراف و هزینه‌کردهای زائد در شهر تهران اعتراض داشتند و البته معتقد بودند شهرداری تهران و شخص محمدباقر قالیباف بودجه های شهر تهران را در محل‌های دیگری و با اهداف خاصی هزینه می‌کند.
نخستین هشدارهای جدی را سال گذشته یکی از نمایندگان مجلس داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اینگونه به رویکرد قالیباف در استفاده تبلیغاتی از امکانات شهرداری اعتراض کرد: قالیباف شش سال است که با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری تهران تبلیغات انتخاباتی انجام می‌دهد لذا ایشان هیچگاه رضایت نمی‌دهد به نفع دو نفر دیگر از کاندیداتوری کنار بکشد. (گفت و گو با خبرگزاری آریا/ سوم دی ماه 1391)
حسین هاشمی سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور نیز چند روز قبل از برگزاری انتخابات اخیر، شیوه استفاده از بودجه هفتادهزار میلیارد تومانی توسط شهرداری تهران را عجیب دانسته بود: هزینه و درآمدهای سالیانه شهرداری تهران به طور متوسط ده هزار میلیارد تومان است. حدود هفتاد هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال در هفت سال گذشته در تهران توسط شهرداری خرج شده که به نظر کارشناسان با این پول می‌شد یک شهر مدرن با بهترین زیرساخت‌ها ساخت اما با هزینه‌کرد این پول کدامیک از مشکلات شهری پایتخت مثل ترافیک، آلودگی هوا و دیگر مسائل حل شده است. (گفت‌وگو با ایرنا/ 29 اردیبهشت 1392)

**برخورد تند قالیباف با سوء استفاده از بیت المال

از دیگر سو اما محمدباقر قالیباف به رغم انتقاداتی که به او شده، چندین بار در عملکرد خود نشان داده است که نسبت به هزینه‌کردهای نابجا در شهرداری تهران حساس است و حتی با این موارد برخورد می کند.
از جمله این موارد می‌توان به واکنش قالیباف به نصب بنرهای تبلیغاتی خودش و تعداد زیادی عکسِ تمجید آمیز از وی در مراسم افتتاح ایستگاه مترو کهریزک اشاره کرد. شهردار تهران در این مراسم گفت: پول عکس ها را باید مدیرعامل سازمان بهشت زهرا از جیب خودش بدهد. قالیباف همچنین دستور به جمع آوری عکس ها و بنرهای تبلیغاتی داد و در همان جلسه اظهار داشت: پول این بنرها از بیت‌المال پرداخت شده که اخلاقی نیست. (فردانیوز/ 29 تیرماه 1390)
فردانیوز همچنین نوشت: این اقدام مدیر متخلف در حالی است که محمدباقر قالیباف از ابتدای سال (90) به سازمان‌های شهرداری بخشنامه کرده است که از عکس و گفته‌های مبالغه‌آمیز درباره وی در مراسم مختلف استفاده نشود.

قالیباف چند هفته قبل از انتخابات اخیر در جمع دانشجویان دانشگاه شریف نیز در ارتباط با اتهام سوء استفاده شهرداری از امکانات بیت‌المال برای تبلیغ جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم گفت: به ما اتهام زدند که ماموران شهرداری از بیت‌المال استفاده کردند و تبلیغات جبهه متحد را در سطح شهر پخش کردند. وقتی موضوع در دادگاه مطرح شد دادگاه از ما خواستند که تصاویر همه دوربین‌های سطح شهر که مامور کنترل ترافیک هستند را به آن‌ها ارائه دهیم و آن‌ها در بازبینی فیلم‌ها به این نتیجه رسیدند که ماموران شهرداری در حال کندن تبلیغات هستند نه نصب آنها؛ چون نصب تبلیغات روی تیر چراغ برق غیرقانونی بود. (ایلنا/ 16 اردیبهشت 1392)
با این حال خبرنامه دانشجویان ایران از همان مراسم گزارش داد: محمدباقر قالیباف در نشست دانشجویی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید چرا با ماشین شهرداری به جلسه تبلیغاتی آمدید؟ پاسخی منطقی پیدا نمی‌کند و می‌گوید: لطفا سوال جدی‌بپرسید!

**مقصد بعدی رییس بهشت کجاست؟

انتقادات از هزینه‌های تبلیغاتی قالیباف قبل از برگزاری انتخابات به شدت بالا می‌گیرد. شبکه ایران هشتم خردادماه امسال با برشمردن 50 سایت خبری و تحلیلی که مستقیما برای محمدباقر قالیباف تبلیغات می‌کنند نوشت: چندی قبل رجانیوز طی مطلبی از فعالیت 40 سایت تبلیغاتی قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد. اما تعدادی از کاربران شبکه ایران لینک تعدادی دیگر از سایت‌های تبلیغاتی حامی شهردار تهران را ارسال کردند که با این حساب، تعداد آنها تا این لحظه به بیش از 50 سایت رسیده که درباره هزینه و نحوه اداره آنها سوالات فراوانی مطرح است.
حال اما با پایان یافتن انتخابات روزهای جهنمی برای مرد اول ساختمان بهشت آغاز شده است و منتقدان قالیباف ضمن اعتراض شدید به هزینه‌های تبلیغاتی او خواستار تحقیق و تفحص در این باره هستند.
عباس امیری‌فر مشاور فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در همین باره گفته است: کسی که بیشترین هزینه و اسراف را داشت، مردم به او اقبال نکردند. کسی که در دل مردم نباشد و فقط به پول و قدرت و منیت تکیه کند در بین مردم جایگاهی نخواهد داشت. (گفت‌وگو با خبرگزاری برنا/ 15 تیرماه 1392)
امیرحسین باقرنژاد معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری هم اظهار داشته است: اکنون که انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری با موفقیت و با انتخاب رئیس‌جمهور منتخب به پایان رسیده است لازم است دستگاه‌های مسئول هزینه‌های انتخاباتی قالیباف را بررسی و نتیجه آن را به اطلاع عموم برسانند. همچنین با توجه به اتمام دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران رسیدگی به اموال و دارایی‌های شخصی اعضای فعلی شورای شهر تهران ضروری است. (ایسنا/ 16 تیرماه 92)
باقرنژاد البته دلیل اینکار را پایان دادن به مطالب مطروحه در جامعه در خصوص هزینه هنگفت انتخاباتی قالیباف در دوره یازدهم و نیز دارایی‌های اعضای شورای شهر تهران ذکر کرده است.
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران اما از موضع دیگری سخن می‌گوید. او که خودش مشمول گفته‌ی معاون استاندار برای بررسی دارایی‌هایش است، در واکنش به شایعاتی درباره هزینه‌های تبلیغاتی قالیباف و در پاسخ به خبرنگاری که از مطرح شدن سخنانی مبنی بر صرف هزینه 16 میلیارد تومانی از بودجه شهرداری برای تبلیغات ریاست جمهوری شهردار تهران پرسیده بود، اظهار داشت: چنین چیزی نمِی‌تواند باشد چراکه تمام هزینه‌ها و خرج‌ها خود را در سیستم حسابداری و مالی نشان خواهد داد و هرگونه برداشت خلاف قانون در گزارش حسابرس نیز ارائه خواهد شد.
باید منتظر ماند و دید با این تفاسیر، مقصد بعدی مرد اول خیابان بهشت کجاست؟ آیا او در بهشت می‌ماند؟ رانده می‌شود؟ یا همچنان در برزخی که برای او ایجاد شده است گرفتار خواهد ماند.