پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی در 27 فروردین ماه جاری اقدام به انتشار مصاحبه نوروزی وی با روزنامه شرق با تکیه بر عنوان «شرايطي راكه 8 سال پيش وجود داشت را قبول نداشتم و تمام اين هشت سال را مسير انحرافي مي دانستم كه يادگاري من مانده است» نمود که با توجه به تکرار ادبیات سیاسی جعلی مورد استفاده از سوی حضرت آیت الله، لازم دیدیم مروری مجدد بر « مفاهیم نبرد ترمینولوژیک هاشمی» داشته باشیم.

سال های دولـت دهـم و شخص دکتـر احمـدی نژاد برای عده ای از افرادی که اخـبار و تـحلیل های خود را از کانال هایی غیر از فرمایشات رهـبری معظم انـقلاب دریافت می نمـودند و به نوعی سخن “عمارها” و “بولتن ها” و “منبع آگاه” را فصل الخطاب می دانستـند ، از دست رفته و آلوده به انحراف و خطرناک به نظر می رسید! آنان از طرفی هر روز خبرهای نگران کننده ای از سازش شخص رئیس جمهور یا اطرافیان وی با دشمنان ملت ایران ، یا وجود فسـادهای گسترده مالی و اخلاقی را از رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب و حتی ضد انقلاب دریافت می نمودند و همه این مصائب را به پای موجودی خلق الساعه به نام “جریان انحرافی” و لیدر آن  می گذاشتند!

اما از آن سو، قاطبـه ملـت بزرگ ایران که تنـها خـود را ملزم به اطاعت از اوامـر و دستورات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی می دانستنـد در دام این تحلیل های پیـش پا افتاده و بعضا مضحک نیفـتادند و همچنان بر اساس حمایت های مستحکم و اصولی ولی فقیه خویش از دولت دهم و رئیس جمهور آن ، مستحکم و استوار ایستاند.

اما واقعا چه شـد که عـده ای اینگونه نسبت به دکتر احمدی نژاد با آن صفات برجسته و منحصر به فرد خویش و به دولتهای پرکـار و انقلابی و شجاع وی ، بد بین شـده و بعضا او را به بنی صدر و منافق و جاسوس و بهایی و… تشبیه می نمودند؟! آیا واقها توطئه ای در کار بود که یا واقعا احمدی نژاد در دام جریان های احرافی افتاده بود؟ آیا واقعا عده ای برای دلسوزی به دامن زدن به این مباحث می پرداختند یا هدف آنان منحرف کردن حواسملت از مسائل مهمتر بود؟ و….

در اینـجا بنا داریم با ارائه اصولی دلایلی همراه با اسناد و مدارک این سوال را مطرح نمائیم که جریان انحرافی و نسبت دادن آن به دولت دهم و شخص دکتر احمدی نژاد از کجا نشات گرفته است؟ آیا ابتدا از جانب دلسوزان و بزرگان انقلاب و فارق از دعواهای سیاسی مطرح شده است یا از جانب شخص یا اشخاصی که جز برخورد جناحی و سیاسی در سال های اخیر اقدامی از خود ثبت نکرده اند!؟

مخترع لفظ جریان انحرافی چه کسی بود؟

در ابتدا باید پی گیر این نکته باشیم که این لغت را چه کسی وارد ادبیات سیاسی ایران نمود و چه اهدافی از مطرح کردن آن داشته است. 

پاسخ این سوال را تنها شخص “اکبر هاشمی رفسنجانی” رقیب مستقیم محمود احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴ و رقیب غیرمستقیم وی در سال ۸۸ دانست ؛ کسی که در طول سال های دولت نهم و دهم و حتی در زمان حال و در ایام دولت یازدهم همچنان شدیدترین حملات و سیاه نمایی ها را بر علیه دکتر احمدی نژاد و دولت های وی مطرح نموده است.

همگان سخن مهم و تاریخی دکتر احمدی نژاد در منتاظره تاریخی خود با میرحسین موسوی در ۱۳ خرداد سال ۸۸ مبنی بر ورود وی به منقه ممنوعه قدرت از یاد نبرده اند ؛ سخنانی که این نکته را بیان می نمود که اکثر مخالفت ها و سیاهنمایی ها و کارشکنی ها در دوران دولت وی با محوریت آقای هاشمی برنامه ریزی و عملیاتی شده است.

اما لفظ جریان انحرافی نیز اولین بار در “نامه بدون سلام و السلام” وی خطالب به رهبر انقلاب مطرح شد. آنجا که هاشمی خطاب به رهبری گفته بود : در موقع مناسب انحرافات دولت نهم بر مردم و تاریخ روشن خواهد شد.

این سخن زمانی جدی تر می شود که آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه نوروزی خود با سالنامه شرق به صراحت به این نکته اشاه می نماید : شرایطی راکه ۸ سال پیش وجود داشت را قبول نداشتم و تمام این هشت سال را مسیر انحرافی می دانستم که یادگاری من مانده است. اینها هنوز هم در جلسات خصوصی شان می گویند که فلانی این لقب را به ما داده است….

با بررسی عملکرد آقای هاشمی و سایت شخصی وی به خوبی می توانیم حرکت “آرام” و” پیوسته” ایشان را در برخورد با دولت های نهم و دهم و رئیـس جمهور آن مشـاهده نمود که در ذیل این مطلب بصورت تخصصی و با اسناد متقن به بررسی آن خواهیم پرداخت ؛ ولی در این بین نکته عجیبی که ذهن هر انسان دلسوز و آگاهی را به خود مشغول می سازد همراهی بی نظیر افراد منتسب به جبهه انقلاب و مدعی انقلابی گری و اسلام خواهی و البته منتقد شدید سیاست های آقای هاشمی رفسنجانی است که در این پروژه به خوبی در زمین تعبیه شده توسط وی بازی می کنند و به نیابت از وی محمود احمدی نژاد ، دولت و یاران وی را مورد شدیدترین حملات قرار میدهند.

چرا عده ای درصـدد جدا کردن ملت انقلابی از دولت انقلابی خویش بر می آمدند؟

اگر به سخنرانی های مقام معظم رهبری در ۵ سال گذشته توجه داشته باشیم در می یابیم که معظم له تقریبا در هر ۲ سخنرانی خویش ، یکبار نام فتنه ۸۸ و یادآوری مصائب و عبرت گیری های آن راگوشزد می نمایند. حال اگر توجه نماییم در ۵ سال گذشته رویکرد اصلی سایت ها و رسانه های داخلی و خارجی (انقلابی یا ضدانقلابی ، ساده لوحانه یا عامدانه) به سمت آن پیش رفت که مساله فتنه و سران و مسببان آن فراموش گردد و به جای آن اسم انحراف و جریان انحرافی به سکه رایج سیاست داخلی کشور تبدیل گردد ؛ ذکر این نکته نیز ضروری بود که رهبری انقلاب هیچ گاه در طول دوران دولت دهم از لفظ جریان انحرافی و هشدار پیرامون آن تذکر نفرموده اند ، این درحالی است که در آن زمان رسانه ها و اشخاص از انحرافات گسترده سیاسی ، اقتصادی ، اخلاقی و عقیدتی این جریان و نفوذ غیرقابل انکار آن بر بدنه مدیرت اجریایی کشور سخن می راندند ؛ در مقابل رهبری اتقلاب به صراحت در دیدار با دانشجویان در روز ۳۱ مرداد ۸۹ این موضوعات را جـزو مسائل تعییـن کننـده و اصـــلى نمی دانند. ایشان فرمودند:

یکى از دوستـان گفتند ما ازدست چپ و راست رئیس جمهـور دلمـان خـوناست. خوب، حالا دل شما خون – که خدا نکنـد خـون باشد -  اما بهش ما عرض بکنم ؛ اینها جـزو مسائل تعییـن کننـده و اصـــلى نیسـت. ممکـــن است ایـراد و اشـکال واردب اشـد مـن در اینمـورد هیچ قضـاوتى  نمیخواهم بکنم – ممکن است کسى به یک شخـصى یا به یک کـارى ایـرادداشته باشـد ؛ منتها باید توجـه کنیم که مسائل را اصلى- فرعى کنیم. مسـائل درجه‌ى دوم جـاى مسائل اصلى را در انگیزه‌هاى ما ، درهمـت ما، در صرف انـرژى‌اى که میشود، نگیـرد. من عرضم فقط این است ؛ والّا من نه اعتراض میکنم به اینکه شما چرا از زید یا عمرو خوشتان مى‌آید یا بدتانمى‌آید؛ نه، ممکن استخوشتان بیاید ، ممکناست بدتان بیاید – ایرادى ندارد- و نه اعتراض میکنمکه چرا آن ایراد را یک وقت به شکلى که یک مفسده‌اى نداشت هباشد ، بر زبان آوردید ؛ آن هم به نظرم اشکالى ندارد. فقط توجه کنید که این جاى مسائل اصلى را نگیرد.مسائل اصلى ما چیزهاى دیگرى است.

پس از مقدمه بالا و پیش از ارائه جدول عملکرد پیچیده و حساب شده آقای هاشمی در این پروژه، توجه شما را به سخنان مهم آیت الله سید محمد خامنه ای در مصاحبه با سایت فارس جلب می نماییم  : یکی از گام های دیگر این پروژه، ایجاد یک قطب دیگر انحرافی برای ایجاد تمایل افراد انقلابی مخالف آقای هاشمی به سمت او و سوق مردم به منطق «بد و بدتر» است، تا این افراد برای فرار از خطر جریان انحرافی و طرد او، جانب هاشمی را انتخاب کنند….  این جزء سناریو هم به جای خود تأثیری در گزینش مردم می‌گذارد چون ایجاد یک «لولوی» انتخاباتی و سیاسی در مردم خیلی مؤثر است. به علاوه باعث انصراف ذهن مردم از طرف مقابل می‌شود و مانع تمرکز بر فعالیت‌های پنهانی و آشکار این جریان می‌شود. برخی مدعی شده‌اند که در پشت پرده، مثل قضیه شرکت مشترک دکتر معین و آقای هاشمی، این بار هم جریان معروف به اشرافیت با گروه معروف به جریان انحرافی نوعی تقسیم کار کرده‌‌اند تا عامه مردم که چند سال است از این جریان گریزانند، از ترس توفیق جریان انحرافی، جبراً به هاشمی رأی دهند و باصطلاح دفع «بدتر» به «بد» کنند!

آرشیو پایگاه اطلاع رسانی آقای هاشمی در حدفاصل خرداد 88 تا حوالی خرداد 89 از دسترس خارج است؛ با این وجود، آرشیو در دسترس بیانگر این موضوع است که  در بازه زمانی 24 تیر ماه سال 89 تا پایان فروردین ماه 1393 ، پایگاه مذکور به میزان 156 بار( به طور متوسط بیش از سه با در هر ماه)از طریق انتشار یاداشت، خبر و نظرات و سخنرانی های آقای هاشمی، رفسنجانی ، محمود احمدی نژاد را متهم به انحراف کرده است. "انحراف از مهدویت"، "انحراف از رهبری"، "انحراف از قانون"، "انحراف از اخلاق"، "انحراف از عدالت"، "انحراف از روحانیت و مرجعیت"، "انحراف هدفمندی یارانه ها"، "انحراف در ارائه آمار" و ... بخشی از موضوعاتی است که مورد توجه آقای هاشمی قرار گرفته است.

پایگاه اطلاع رسانی آقای هاشمی با افتخار و در دفعات متعدد تاکید کرده است که گزاره انحراف دکتر احمدی نژاد را شخص هاشمی رفسنجانی ابداع کرده و بذر آن را در نامه بدون سلام والسلام وی به رهبر انقلاب پاشیده است.

مواضع آقای هاشمی درباره انحراف دکتر احمدی نژاد در جدولی که در ادامه می آید، قابل مشاهده است. بدیهی است که برخی از مخاطبان با منظومه ای از شبهات پیرامون جریان موسوم به انحرافی مواجه هستند. این گزارش و جدول پیش رو پاسخگوی هیچ یک از شبهات پیرامون اطرافیان رئیس جمهور نیست بلکه تنها کوششی است در جهت یادآوری مرزبندی های سیاسی. می توان با محمود احمدی نژاد مخالف بود اما مرزبندی خود با اکبرهاشمی رفسنجانی را حفظ کرد و در عین حال به ترمینولوژی رهبر انقلاب وفادار ماند. بسیاری از گروه های انقلابی و نخبگان ولایتمدار به دلیل عدم توجه به این مهم در پروژه آقای هاشمی غلتیده اند. امروز تا حدود زیادی کار از کار گذشته و بخش عمده ای از نیروهای انقلابی در منازعه ترمینولوژیک با هاشمی رفسنجانی دچار شکست شده و دست ها را به علامت تسلیم بالا آورده اند. زین پس فقط باید در انتظار تبعات شکست در منازعه ترمینولوژیک نشست.

.

نکته جالب توجه اینجاست که در اثنای ترویج انتصاب انحراف به احمدی نژاد و دولت وی، پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی در راستای اعمال سیاست «تکرار زیاد یک دروغ، برابر است با عادی سازی و باور تدریجی آن دروغ» و در رویه ای شبیه به  بنگاه خبرپراکنی بی بی سی، با تکرار انتشار چندین باره یاداشت ها و سخنرانی های مطروحة دربردارنده مفهوم انتسابی فوق در فواصل زمانی مختلف و با عناوین و خلاصه خبرهای متفاوت با یکدیگر، سعی در القا و عادی سازی دروغ انتسابی خود و تحقق پذیرش عمومی جامعه پیرامون وجود جریان انحرافی در دولت می نماید که به عنوان نمونه می توان به تکرار خبر« متن مصاحبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت با برنامه به سوی ظهور شبکه 2 سیما در آبان 87 » با موضوع تذکر فتنه اسلام ایرانی و انتساب آن به جران انحرافی اشاره نمود که این خبر  در فاصله 4 اسفند 1389 تا 29 فروردین 1390 است با 17 تیتر و خلاصه خبر متفاوت(از ردیف 34 تا 51، غیر از ردیف 43) در آن پایگاه منتشر می شود.

شایان ذکر است به جهت جلوگیری از تکرار و اطاله کلام، در جدول ذیل موارد مربوط به تکرار یک متن و خبر منتشره در قالب خبرهای متعدد دارای عنوان و خلاصه متفاوت(جز در مورد مثال فوق الذکر)، و عناوین خبری حاوی ترویج مضمون انحراف دولت احمدی نژاد که به نقل از سایر سایت ها در پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی به عنوان نتایج جستجو برای «جریان انحرافی» احصا شده، لیکن فاقد متن می باشد، خودداری گردیده است.

پیش از ارائه این جدول ذکر این نکته را ضروری است که در اوایل سال گذشته سخنی از قـول یکی از روحانیون نزدیک به هاشمی رفسنجانی منتشر شد خیلی زود نیز توسط دفتر وی تکذیب شد ولی با توجه تحرکات ، مواضع و اقدامات آقای هاشمی رفسنجانی در سال های دولت نهم و دهم می توان بر این باور بود که این سخن تکذیب شده آنچنان نیز دور از ذهن نیست!

دانلود فایل PDF جدول مطالب منتشره در پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی با موضوع جریان انحرافی

در این سخن که در روزنامه ایران ، مورخ ۱۳۹۲/۱/۲۷ منتشر شد آمده بود: اگر یک روز هم از عمر دولـت احمـدینژاد باقی مانـده باشـد ، باید حتمـاً زمیـن بخورد تا به ” ایشـان ” ثابت شود که قدرت تشخیص درست نداشته استچرایی ادامه پروژه تخریب دکتر احمدی نژاد و یارانش تاکنون را که بی شک مصداق نزاع تفکر اصیل "برپایی حکومت اسلامی با محوریت ولایت ، آرمان گرایی انقلابی و با تکیه بر مردم" و  "برپایی حکومت اسلامی با حمایت ولایت و آرمان گرایی غربی و با تکیه بر بازار" بوده و تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) ادامه خواهد داشت، را باید در ترس جبهه ریا و تزویر و و پایبندان به حبّ الدنیا از عرصه تقابل قریب الوقوع این دو تفکر در عرصه تصمیم آحاد مردم دانست که در این زمینه رجوعی به مطالب ذیل خالی از لطف نمی باشد:

ـ مهم: تکفیر مالک، انتقام از علی(ع)

ـ نبرد ترمینولوژیک/مخالفان احمدی نژاد چگونه در دام هاشمی افتادند؟(مهم) - منتشر شده در 22 اسفندماه 1391

ـ سناریوی بازگشت گام به گام

ـ مهم: پیچیدگی های نقش آفرینی هاشمی در انتخابات پیش رو

ـ چپ، راست، کارگزار: آقای احمدی نژاد لطفا به سیاست بازنگرد!

ـ شروطی برای بازگشت احمدی نژاد

ـ