گویا قرار نیست نمودار اکیداً صعودیِ مواضع عجیب و جنجالی آقای هاشمی رفسنجانی که در سال‌های اخیر به طور معناداری به سمت مخالفان نظام و حمایت از آنان بوده، از مسیر خود منحرف شود و او تصمیم دارد تا همچنان بر این مواضع جنجالی خود پافشاری کند.

چند روز پیش بود که هاشمی رفسنجانی مصاحبه‌ای طولانی را با روزنامه «جمهوری اسلامی» انجام داد و در بخش‌هایی از آن سخنان جنجالی جدیدی را مطرح کرد.؛ سخنانی که پیش از این فقط از سوی اطرافیان او بیان می‌شد و اکنون خود آقای هاشمی وظیفه بیان کردن آن‌ها را برعهده گرفته است.

دو موضع جنجالی در کمتر از 10 روز

تامل برانگیز‌ترین جمله آقای هاشمی که هم اکنون بر کرسی ریاست مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تکیه زده است، در این مصاحبه، سخن گفتن وی از «آلترناتیو برای وضع موجود» بود و درباره اینکه چرا از آلترناتیو برای نظام آن هم در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی سخن گفته، توضیحی نداد.

با این حال و درحالی که کمتر از ۱۰ روز از این سخنان عجیب و البته جنجالی او می‌گذرد، امروز نشریه ۹ دی متن سخنان مطرح شده در جلسه شورای مرکزی دانشگاه آزاد را منتشر کرده که در آن سخنانی بسیار عجیب را درباره اصلیترین اصل نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی ولایت مطلقه فقیه بیان کرده است.

هیأت امنای سابق دانشگاه آزاد در جلسه تاریخ ۷ اسفند ۸۷ درخصوص موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد و تغییر اساسنامه آن تشکیل جلسه می‌دهد. در این جلسه، هاشمی رفسنجانی ابتدا در خصوص ارسال اساسنامه پیشنهادی در دست بررسی بودنشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین ارسال کامل یا ناقص آن برای مقام معظم رهبری، از اعضا نظرخواهی می‌کند و هر یک از اعضا نظر خود را عنوان می‌کنند.

در این بین هاشمی پیشنهاد یکی از اعضا را که گفته بود «در صورت فوت کلیه یا اکثریت اعضای مؤسس در یک زمان، ولی‌فقیه تصمیم‌گیری کند و این مسئله در اساسنامه گنجانده شود»، رد کرده و می‌گوید: «ولی‌فقیه خوب است اما اشکالش این است که بعداً اگر نظام ما ولی‌فقیه نداشته باشد، اگر ما بخواهیم وقف ابدی باشد که نمی‌شود بگوییم ولی‌فقیه؛ ممکن است نظام ما ولی‌فقیه نداشته باشد... تعدادی علی‌البدل داشته باشد که در صورت حادثه جایگزین شود.»

این اظهارات جنجالی درحالی از سوی او عنوان شده که هاشمی اکنون به عنوان رئیس مجلس خبرگان فعالیت می‌کند و مهم‌ترین وظیفه این مجلس تعیین و نظارت بر عملکرد ولی‌فقیه است؛ مساله‌ای که اظهارات اخیر وی، صلاحیت او را برای تصدی این منصب به شدت دچار ابهام کرده است.

پاسخ معکوس هاشمی برای اصلاح مواضع جنجالی

همچنین واکنش آقای رفسنجانی به حوادث پراکنده ۲۵ بهمن و طفره رفتن او از محکوم کردن این اقدامات ضدانقلابی مجددا پیکان انتقادات دلسوزان انقلاب را متوجه او کرده است؛ انتقاداتی که از نامه جنجالی و بدون بسم‌الله او به رهبر معظم انقلاب و روزهای آغازین فتنه ۸۸ آغاز شد و همچنان ادامه دارد و البته وی تاکنون نه تنها پاسخی مناسب به درخواست منتقدان برای اصلاح مواضعش نداده بلکه چندی پیش صراحتا با بیان اینکه مواضعش‌‌ همان مواضع نمازجمعه ۲۶ تیر است، بر این لجاجت پافشاری کرده است.

رئیس مجلس خبرگان در ماه اخیر دو موضع گیری جنجالی دیگر هم اتخاذ کرده که وی را در معرض انتقادات بیشتری قرار داد است؛ تا جایی که روحانیون مجلس در اعتراض به مواضع او دست به قلم شدند و در نامه‌ای اعتراضی از آقای هاشمی خواستند که از جریان فتنه اعلام برائت کند.

از هاشمی 57 تا هاشمی 89

سخنان اخیر آقای هاشمی رفسنجانی که به نظر می رسد بیانگر نوع نگاه او به آینده انقلاب و جمهوری اسلامی است؛ نگاهی که حتی بخشی از حامیان او را هم درباره دیدگاه هایش دچار تردید کرده است.

اظهارنظر درباره آلترناتیو نظام و همچنین سخن گفتن از جمهوری اسلامی بدون ولایت‌فقیه، آن هم از سوی کسی که نقش مهمی در انقلاب اسلامی داشته است و خود در ابتدای انقلاب در مقابل جریانات انحرافی فتنه‌گون نظیر منافقین صف آرایی کرده، موضوعی سوال برانگیز و نیازمند توضیح ضروری است.

البته به اعتقاد برخی ناظران سیاسی مواضع حمایت آمیز او درباره جریان فتنه می تواند بخشی از ابهام اظهارات آقای هاشمی را روشن کند چرا که سران فتنه هم هرگز حاضر به پیروی از ولایت فقیه نشده اند.

با این حال، به نظر می‌رسد مواضع اخیر آقای هاشمی و سخن گفتن از جایگزین‌ برای نظام و همچنین زیرسوال بردن اساسی‌ترین اصل جمهوری اسلامی، نیازمند توضیح از سوی رئیس مجلس خبرگان باشد.

منبع