در حالی که سخنان غیرمسئولانه مشاور رئیس جمهور موجی از واکنش های ضد ایرانی در در پی داشته است، دولت فقط در صدد توجیه این سخنان برآمده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی است. آن چه از این سمت طولانی برمی‌آید، آن است که وی باید به‌دنبال ایجاد وحدت میان همه ایرانیان خصوصاً اقلیت‌های دینی و قومی و مذهبی گام بردارد اما ظاهراً وی توجه چندانی به وظیفه ذاتی جایگاه خود نداشته و تحت تأثیر جریانات فکری خاصی قرار دارد.
علی یونسی و نماد شیر و خورشید
علی یونسی که در کارنامه خود سابقه تصدی وزارت اطلاعات را هم دارد، سریالی از حواشی را در سمت تازه خود، برای دولت "تدبیر و امید" به‌بار آورده است. اردیبهشت سال ۹۳ در حالی که عمر روی کار آمدن دولت جدید به یک‌ سال نرسیده بود، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با سخنان حاشیه‌ساز خود به تیتر یک روزنامه‌ها تبدیل شد. وی در سخنان خود از مزایای نماد "شیر و خورشید" سخن گفت و تصریح کرد که اگر وی اختیار داشت، ترجیح می‌داد نماد هلال احمر را تغییر دهد و "شیر و خورشید" را جایگزین آن کند! بلافاصله بعد از انتشار سخنرانی یونسی، رسانه‌های ضدانقلاب نیز با ذوق‌زدگی به بازتاب سخنان وی پرداختند؛ سایت گویا سخنان یونسی درباره بازگشت نماد شیر و خورشید را «باور نکردنی» توصیف کرد و نوشت: «برای بیان چنین سخنانی در متن جمهوری اسلامی٬ گوینده باید در جایگاهی همانند جایگاه علی یونسی نشسته باشد.» بر‌خلاف ذوق‌زدگی رسانه‌های ضدانقلاب، در داخل کشور این سخنان بهت و تعجب بسیاری از افراد، اعم از شخصیت‌های سیاسی و مردم عادی را در پی داشت و اعتراضات فراوانی را در پی داشت.(1)
نتیجه تأسف‌آور این اظهارنظر سئوال‌برانگیز علی یونسی، شادمانی و استقبال گسترده رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران بود.(2)
البته نکته جالب در این سخنان عجیب دستیار رییس‌جمهور، عدم توجه وی به یک حقیقت واضح است. حقیقتی که در تاریخ انقلاب ثبت شده و نشان می‌دهد که حذف نماد شیر و خورشید به دستور امام‌خمینی(ره) انجام شده است و به همین سبب بسیاری از دلسوزان انقلاب، تذکرات جدی به رییس‌جمهور دادند.(3)
علی یونسی و جدیدترین ماجرایش
در روزهای پایانی سال 93 اما علی یونسی بار دیگر خبرساز شد. وی سخنانی باورنکردنی برزبان آورد و گفت: «امپراتوری ایران به پایتختی بغداد در حال شکل‌گیری است!»(4)
اینکه اصولاً ایشان در چه جایگاهی قرار گرفته که اجازه دارد این‌گونه جملات بحران‌آفرینی را بیان کند، خود جای سئوالی اساسی است اما واکنش‌های خارجی و داخلی این حرف نابجا حکایتی بس طولانی و تأسف‌آور را پیش چشمان همه دلسوزان ایران اسلامی قرا می‌دهد.
نتیجه سخنان غیرمسئولانه یونسی این بود که وزارت خارجه عراق به به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد کشور ما در میان ممالک عربی، سخنان یونسی را رسماً محکوم می‌کند(5) این اتفاق در حالی روی می‌دهد که جهان استکبار با همه توان برای ایجاد تفرقه بین ملت ایران و عراق کوشش می‌کند و منطقاً تمامی مسئولان کشور خصوصاً اهالی دولت اعتدال باید در راستای خنثی‌سازی توطئه دشمنان دو ملت مسلمان ایران و عراق گام بردارند.
متأسفانه عراقی‌ها از سخنان نسنجیده "یونسی" برآشفتند که البته ناراحتی آنها هم قابل درک است. در ادامه واکنش‌های مسئولان عراقی، وزیر خارجه عراق "ابراهیم جعفری" گفت: «عراق به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.»(6) نکته منفی در این بیانات آن است که وی یکی از نیروهای علاقه‌مند به افزایش رابطه با ایران است اما سخنان یونسی سبب شد تا وی نیز واکنش تندی از خود نشان بدهد.
در ادامه اما بعضی رسانه‌های منطقه غرب آسیا که ارادتمند آل‌سعود بوده و مستقیم و غیرمستقیم از حکام نه‌چندان خوشنام عربستان تغذیه می‌شوند، با همه توان کوشیدند تا پروژه ایران‌هراسی را با هدف دور کردن مردم کشورهای همسایه از ایران را پیش برده و اهداف پلید خود را پیگیری کنند. محور اصلی تبلیغات آنها نیز، سخنان غیرقابل قبول یونسی با موضوع ایجاد امپراتوری ایران به مرکزیت بغداد بود.
رفتارهای دستیار رییس‌جمهور باعث بروز پرسش‌های بی‌شماری می‌شود. آیا یونسی نمی‌داند که سخنانش به‌پای دولت اعتدال نوشته می‌شود؟ آیا وی اطلاع ندارد که ناظران خارجی، خطاهای اهالی دولت یازدهم را به‌پای جمهوری اسلامی ایران ثبت می‌کنند؟
یونسی طلبکار شد
اینکه علی‌یونسی چرا و چگونه اجازه حضور در دولت یازدهم را یافته است، چندان مشخص نیست. از سوی دیگر شاهدیم که وی آزادانه سخنان مسأله‌ساز را تکرار می‌کند و دولت و اعضایش هم درصدد توجیه حرف‌های او برمی‌آیند.
در همین راستا مرضیه افخم به عنوان سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ یک خبرنگار عراقی گفت: « آنچه که از سوی مشاور محترم رییس جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و ایشان نیز مجددا با شفافیت بیشتری تصریح کرده اند، تنها تأکید بر پیوستگی عمیق و غیرقابل تفکیک تمدنی و فرهنگی بین ملت ایران و عراق بوده است!»(7)
البته محمدرضاصادق مشاور رسانه‌ای "حسن روحانی" هم در سخنانی وارد عرصه دفاع از سخنان علی یونسی شد تا یکی دیگر از مدافعان وی در دولت یازدهم باشد. صادق از یک‌سو گفت که سخنان علی یونسی تحریف شده و اصل حرف وی چیز دیگری بوده است و از سوی دیگر هم گفت که از علی یونسی خواسته است که سخنانش را تکذیب کند!(8)
متأسفانه واکنش علی یونسی به تذکر مشفقانه مجلس و فعالان سیاسی هم به‌شدت عجیب و باورنکردنی بود. وی گفت: «متاسفانه دوستان در داخل مسئله را جناحی و سیاسی کرده‌اند در صورتیکه این منافع جمهوری اسلامی است، حالا به دلیل اینکه این حرف‌های اساسی را من گفتم نباید حرف و هدف را مخدوش و صحبت‌های من را تحریف کنند و به خاطر دشمنی با من نباید با منافع ملی دشمن شوند»(9)
آنچه مسلم است مشی دولت یازدهم در حمله به عناصر داخلی و فعالان سیاسی خصوصاً منتقدان، این‌بار در سخنان عجیب "علی یونسی" متبلور شده است.
دسته‌گل بعدی "علی یونسی" چه خواهد بود؟
دفع خطر احتمالی در هر شرایطی، حکمی برآمده از خرد و نشانه تدبیر است. سخت نیست پیش‌بینی این امر که "علی یونسی" با تفکراتی که تاکنون از خود بروز داده است، دیر یا زود بار دیگر خبرساز خواهد شد. کسی که درباره "پرچم شیر و خورشید" اقدام به بیان سخنان غیرقابل قبول می‌کند و بدون رعایت مصالح ملی و دینی، جملاتی غلط‌انداز درباره نوع ارتباط ایران با مردم مسلمان عراق را در تریبونی عمومی بیان می‌کند، چرا باید باز هم در این جایگاه باقی بماند؟ با چنین روندی باید منتظر باشیم و ببینیم وی چگونه سایر خطوط ممنوعه و هنجارهای ملی و دینی را بی‌محابا رد کرده و چالشی جدید برای کشور و به‌تبع آن برای دولت موسوم به "اعتدال" ایجاد می‌کند.(*)

منبع

پی نوشت:

1)   مشاوری که چون آتش بر خرمن دولت است!   

2)  تشکر بالاترین از "یونسی عزیز"

3)   عزای نماد«شیر و خورشید» نگیرید/ رئیس جمهور جلوی اظهارات بی ربط مشاورانش را بگیرد  

4)   بازی یونسی در پروژه ایران هراسی غرب/بادی که در آسیاب دشمن می وزد  

5)  اعتراض وزارت خارجه عراق به اظهارات یونسی    

6)  واکنش وزارت خارجه و وزیر خارجه عراق به سخنان «یونسی» مشاور «روحانی»    

7)  سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهارات یونسی را توجیه کرد!    

8)  واکنش صادق به حاشیه‌سازی یونسی / به یونسی گفتم برو خودت تکذیب کن    

9)  یونسی: هیچ صحبت خلافی نکردم که تذکر بگیرم 


"Our President, analytical news site"