اگر چه کلی جیمز کلارک یک فیلسوف مسیحی معتقد و از خداباوران است، اما آثار عملی نظرات او را می‌توان مصداق «دینداری (اسلام) آمریکایی» دانست؛ یک دینداری فردی که در آن همه چیز مباح است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ سایت خراسانی صبح توس روز گذشته دربارۀ حضور کلی جیمز کلارک در مشهد نوشته بود: (لازم به ذکر است که سخنرانی کلارک لغو شده است)

کارگاه یک روزه «فلسفه دین» روز جمعه ۱۶ خرداد در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار می‌شود. مدرس این کارگاه دکتر کلی جیمز کلارک، محقق موسسه بینا ایمانی کافمن است. کلارک اخیرا کتاب «دین و دانش منشاء بحث‌های تاریخی و معاصر» (۱) را منتشر کرده و موضوع کارگاه فلسفه دین جهاد دانشگاهی نیز «دین و دانش منشاء» اعلام شده است.

با توجه به نظرات عجیب سیاسی و فرهنگی این فیلسوف آمریکایی، امید است نتایج گفتگوی بینا ایمانی و کارگاه فلسفه دین کلارک در جهاد دانشگاهی مشهد، توجیه دینی اباحه‌گری، شرعی‌سازی همجنس‌بازی، یافتن مبانی دینی برای ازدواج قانونی همجنس‌بازان در ایران، اثبات مشروعیت برای رژیم صهیونیستی، ایجاد آشتی و برادری میان ایرانیان مسلمان و یهودیان صهیونیست به عنوان فرزندان ابراهیم، تشویق به الگوبرداری از ترکیه به عنوان نظام سیاسی مطلوب، دفاع از حقوق آتئیستها (منکران خدا) در ایران و انتقاد از قوانین الهی بخصوص ارتداد و غیره نباشد. رای تنویر موضوع، در ادامه به بعضی از نظرات کلارک اشاره می‌شود:

۱ – کلی جیمز کلارک کاملا با پیوند دین و قدرت (دولت) و حکومت دینی مخالف است. برای مثال، وقتی در تیرماه ۱۳۹۲ دیوان عالی آمریکا «قانون دفاع از ازدواج» را لغو کرد و به زوج‌های هم‌جنس (همجنس‌گراها) هم حق ازدواج قانونی داد، کلارک در مقاله‌ای (۲) نوشت: مسیحیان باید برای لغو این قانون خدا را شکر کنند. به راستی، باید به خاک بیفتیم و حقیقتاً خدا را شکر کنیم. باید خدا را برای مزایای زندگی در یک دموکراسی قانونی و نه در یک جمهوری دینی یا حکومت دینی شکر کنیم.

کلی جیمز کلارک در دفاع از قانونی شدن ازدواج همجنس‌بازان در آمریکا (۳) می‌نویسد: برای همه؛ مسلمان، مسیحی، یهودی و حتی کمونیست بهتر است که در جامعه‌ای زندگی کنند که آزادی اعتقاد و رفتار تضمین شده باشد، برای همه بهتر است که در اجتماعی زندگی کنند که هیچ ایدئولوژی‌ یا دینی به لحاظ سیاسی یا فرهنگی مسلط نباشد.

او به مسیحیان توصیه می‌کند: «نباید به دنبال ایجاد امپراطوری مسیحی و قدرت باشید»، و از مسیحیان می‌خواهد که «بجای پیگیری دینی دولتی»، به کلام عیسی توجه کنند که می‌گفت «سلطنت من، پادشاهی زمینی نیست».

۲ – کلارک مدافع آزادی‌ دینی است؛ به شدت از قوانین اسلامی (به خصوص ارتداد) انتقاد می‌کند و از دین‌داران می‌خواهد حقوق منکران خدا (آتئیست‌ها) را به رسمیت بشناسند. زمانی که در اواخر دی ماه ۱۳۹۲ وزارت کشور استعمار پیر انگلیس اعلام کرد برای نخستین بار درخواست پناهندگی یک افغان به علت خطرات ناشی از انکار وجود خدا را پذیرفته، کلی کلارک در مطلبی با عنوان «منکران خدا در افغانستان» (۴) ضمن انتقاد از احکام دینی، قوانین افغانستان را متناقض اعلام کرد.

او با گزینش بعضی از آیات قرآن کریم، نتیجه‌گیری کرد: کشتن فرد مرتد ممنوع است. مسلمانان نمی‌توانند خود را به دیگران تحمیل کنند. مومنان مذهبی و منکران دین هر دو باید با هم برای دفاع از «حقوق بشر برای همه» تلاش کنند – چه باورمندان مذهبی و چه بی‌ایمان‌ها.

کلارک با استناد به یک گزارش حقوق بشری مغرضانه که در آن به جمهوری اسلامی ایران هم اتهام زده شده، نوشت: حداقل در ۱۳ کشور افغانستان، ایران، مالزی، مالدیو، موریتانی، نیجریه، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، امارات متحده عربی و یمن منکران خدا به علت باورشان مجازات می‌شوند.

۳ – کلارک مدافع حقوق همجنس‌بازان است و برای ادعای خود توجیهات دینی فراهم می‌کند. هنگامی که اوائل اسفند ۱۳۹۲ رئیس جمهوری اوگاندا قانون ضد هم‌جنس‌گرایی را امضا کرد، کلارک در نامه‌ای‌ سرگشاده به مسیحیان با عنوان «به افراد همجنس‌باز آسیب می‌زنید و این درست نیست»(۵)، به قوانین کشورهای اسلامی، مثلا اوگاندا و نیجریه، علیه همجنس‌بازان حمله کرده و مدعی می‌شود اگر حضرت عیسی مسیح (ع) بود چنین رفتاری نمی‌کرد.

کلارک در بخش دوم مقاله‌ «ازدواج همجنس‌بازان: عیسی چه می‌کرد» (۶) نوشت: پیروان عیسی در ایالات متحده نباید به دنبال تحمیل نظرات اخلاقی خود درباره ازدواج همجنس‌بازان باشند. مسیحیان باید از گسترش قانونی ازدواج همجنس‌بازان حمایت کنند (حتی اگر فکر می‌کنند همجنس‌بازی یک گناه است). چرا؟ به همان دلیل روشن که مسیحیان خواهان آزادی هم‌کیشان خود در کشورهای مسلمان و چین هستند.

۴ – اگرچه ظاهرا کلارک منتقد جنگ‌افروزی آمریکا در افغانستان و عراق است، اما برای بقای رژیم غاصب اسرائیل و ایجاد آشتی میان مسلمانان مظلوم و یهودیان صهیونیست‌ چاره‌اندیشی می‌کند، کاری که او در کتاب «فرزندان ابراهیم؛ آزادی و تساهل در عصر منازعات مذهبی» (۷) انجام داده است.

دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا، میان اوباما و رامنی (شهریور ۱۳۹۱)، کلارک در مقاله خود با عنوان «مهمترین موضوع سیاسی امروز» (۸)، به موضوع فلسطین پرداخت، البته نتوانست علاقه و نگرانی خود نسبت به بقای رژیم صهیونیستی را پنهان کند و نوشت: مشکلات ناشی از این است که اگر حقوق برابر به عربها داده شود، چگونه اسرائیل می‌تواند دولتی یهودی باقی بماند؟ اگر سرزمینهای اشغالی حائلی میان اسرائیلیها و عرب‌های مسلح و بی‌شمار باشد، چگونه اسرائیل کوچولو نسبت به امنیت خود امید داشته باشد؟ اسرائیل چگونه می‌تواند با افرادی مذاکره کند که از اعلام حق حیات اسرائیل اجتناب می‌کنند؟

کلارک در سال ۲۰۱۱ مهمان کنفرانس شیمون پرز رییس جمهور رژیم صهیونیستی به نام «مواجهه با فردا» بوده که به گفته خودش مجریان اصلی آن تونی بلر – نخست وزیر سابق انگلستان، بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ناتان شارانسکی – رییس آژانس یهود، سارا کیت سیلورمن – خواننده و کمدین آمریکایی و شکیرا – خواننده کلمبیایی، بوده‌اند (۹).

۵ – کلارک با اشاره به اخراج یهودیان از اسپانیا در قرن پانزدهم میلادی و پناهندگی آنها به بایزید دوم سلطان عثمانی، ترکیه معاصر را هم “یک جامعه سکولار” و دارای آزادی بیان دانسته، و به مقایسه ترکیه و سایر کشورهای مسلمان می‌پردازد.

کلارک از مسلمانان می‌خواهد ترکیه را الگوی خود قرار دهند (۲)، چرا که امپراطور عثمانی به یهودیان پناه داده‌ و امروز هم ترکیه روابط خوبی با رژیم صهیونیستی دارد.

۱) Religion and Sciences of Origins: Historical and Contemporary Discussion

2) Defense of Marriage Act Defeated, Thank God

3) Marriage: WWJD

4) Atheists in Afghanistan

5) An Open Letter to Christians: You’re Hurting Gay People and That Ain’t Right Gay

6) Gay Marriage: WWJD revisited

7) Abraham’s Children; Liberty and Tolerance in an Age of Religious Conflict

8) The Most Important Political Issue of Our Day

9) Religion as Politics