آنگونه که رسانه‌ها می‌گویند باراک اوباما در طول ۶سال ریاست‌جمهوری‌اش در ایالات متحده آمریکا تا به حال، ۴نامه محرمانه با موضوعات مختلف برای رهبر انقلاب ارسال کرده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از جوان انقلابی؛ آنگونه که رسانه‌های خارجی ادعا می‌کنند باراک اوباما چهارمین نامه محرمانه‌اش را این بار با موضوع مقابله با «داعش» حدود یک‌ماه پیش برای رهبر معظم انقلاب ارسال کرده است.

سخنگوی کاخ سفید البته درباره صحت ارسال این نامه به خبرنگاران گفته است که نمی‌تواند آن‌را تأیید کند و اساسا در جایگاهی نیست که درباره نامه نگاری شخصی میان رئیس‌جمهورکشورش و هر یک از رهبران جهان اظهارنظری کند. این طرف ماجرا هم گرچه هنوز منبعی در ایران درباره این خبر واکنشی نشان نداده است. خبر ارسال این نامه البته با تشکیک درباره اصل خودنامه و موضوع آن در داخل آمریکا مواجه شده‌است. رهبر انقلاب قبل از این به‌طور شفاف و جدی هرگونه همکاری میان تهران و واشنگتن درزمینه مقابله با داعش را رد کرده بودند. مقامات کشورمان تأکید دارند آمریکا در مقابله با تروریسم رویکرد غیرصادقانه دارد. در پیغام‌ها و نامه‌ها مطالبی را عنوان می‌کند اما در رسانه‌ها و به صورت عمومی خلاف آن را مدعی می‌شود.

انتشار خبر ارسال نامه محرمانه از سوی اوباما به رهبرانقلاب آن هم در آستانه مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران، آمریکا و مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته جاری در عمان، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته و برخی رسانه‌ها آن‌را مرتبط با توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا دانستند. شبکه۱۰ رژیم صهیونیستی در این خصوص خبر داد که ارسال این نامه بدون اطلاع تل آویو بوده است. از سوی دیگر شبکه ۷رژیم صهیونیستی نیز در تحلیل کوتاهی در این مورد مدعی شد: این نامه نشان‌دهنده این است که در موضوع هسته‌ای توافق سیاهی بین ایران و آمریکا انجام شده است. در ادامه این شبکه خبر داد، وزیر امور استراتژیک اسرائیل در پی مخابره نامه اوباما به رهبر انقلاب، به پاریس پایتخت فرانسه سفر خواهد کرد.

پشت پرده نامه نگاری ها و سیاست دوگانه اوباما

چند هفته پیش و همزمان با جدی‌تر شدن بحث تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی از سوی آمریکا برای مبارزه با داعش، مقامات آمریکایی مدعی بودند نیازی به حضور و مشارکت ایران در این ائتلاف نیست؛ ‌اما حالا کار به نامه‌نگاری‌های محرمانه و درخواست از ایران برای مقابله با داعش کشیده است. به گفته مقامات دولت آمریکا، دلیل نامه‌نگاری اوباما با رهبر ایران این است که وی باور دارد رهبر معظم انقلاب تصمیمات نهایی را در موضوع هسته‌ای و همچنین نقش ایران در مبارزه با داعش اتخاذ می‌کند.

ـاین در حالی است که رهبر معظم انقلاب حدود یک‌ماه پیش و در هنگام مرخص شدن از بیمارستان، اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند:

«اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه افتخار ماست و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم». ایشان به دعوت‌های پنهانی آمریکا از ایران برای مقابله با داعش اشاره کرده و فرمودند: «در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی درخصوص داعش داشته باشند.

سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم. اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد درحالی‌که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.»

حالا «وال استریت ژورنال» مدعی است باراک اوباما در نامه‌اش به رهبر معظم انقلاب از منافع مشترک ۲کشور در مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه سخن گفته است. بنا بر ادعای این روزنامه، هدف اوباما از ارسال این نامه، هم جذب ایران به سوی تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با داعش و هم مطرح کردن مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای بوده است. این روزنامه می‌نویسد، اوباما در نامه خود به این نکته هم اشاره کرده است که هرگونه همکاری میان ایران و آمریکا در موضوع مبارزه با داعش، تا حد زیادی منوط به دستیابی ایران و گروه۱+۵ به توافق جامع در موضوع هسته‌ای است.

منبعی که خبر ارسال این نامه را در اختیار روزنامه مذکور قرار داده، اظهار داشته این نامه بیانگر آن است که اوباما ایران را به‌عنوان عنصری مهم در مبارزه با داعش می‌بیند که به‌طور بالقوه می‌تواند در جریان تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با این گروه تروریستی هم نقش مثبت و هم نقش منفی در این زمینه ایفا کند.

ازجمله دیگر مواردی که از سوی این منبع مطلع بیان شده، این است که اوباما متحدین منطقه‌ای خود، ازجمله رژیم اسرائیل، عربستان سعودی و امارات را در جریان نامه اخیر خود به رهبر ایران قرار نداده است. این در حالی است که این کشورها این روزها بیش از هر زمان دیگری نسبت به ماهیت توافق هسته‌ای ایران و همچنین نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی می‌کنند. در این میان کارشناسان معتقدند اوباما در سیاست خارجه‌اش و یا حداقل درباره ایران، سیاست دوگانه‌ای را اتخاذ کرده است.

‌به این ترتیب که مواضع سخت دولت آمریکا در قبال ایران به‌صورت علنی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و از سویی دیگر وقتی آمریکا نیاز به ایران پیدا می‌کند لحن نرم و آرام مقامات آمریکایی در مقابل ایران از طریق مذاکرات و نامه‌های محرمانه دنبال می‌شود؛ سیاست دوگانه‌ای که اوباما در پرونده هسته‌ای ایران هم به همان روش عمل کرد. چند دور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان و درخصوص موضوع هسته‌ای کشورمان به دستور شخص اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نشان از این سیاست آمریکایی در قبال ایران است.

پاسخ رهبر انقلاب به پیغام‌های پنهانی آمریکا

آنگونه که رسانه‌ها می‌گویند باراک اوباما در طول ۶سال ریاست‌جمهوری‌اش در ایالات متحده آمریکا تا به حال، ۴نامه محرمانه با موضوعات مختلف برای رهبر انقلاب ارسال کرده است.این در حالی است که رهبر معظم انقلاب پیش از این هم به پیغام‌های پنهانی کاخ سفید به ایران اشاراتی داشته‌اند. ایشان در سخنرانی اول فروردین سال۲۹ فرمودند:

آمریکایی‌ها مرتب از راه‌های گوناگون به ما پیغام می‌دهند که بیایید در مسئله هسته‌ای گفت‌وگو کنیم. در تبلیغات جهانی‌شان هم این را بارها گفته‌اند که بیایید در کنار گفت‌وگوهای۱+۵، آمریکا و جمهوری اسلامی دو به دو درباره مسئله هسته‌ای ایران بحث کنند. من به این گفت‌وگو‌ها خوش‌بین نیستم. چون تجربه‌های گذشته ما نشان می‌دهد گفت‌وگو در منطق حضرات آمریکایی به این معنی نیست که بنشینیم و به راه‌حل منطقی دست پیدا کنیم. منظورشان این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید. لذا همیشه گفته‌ام که این گفت‌وگو نیست، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمی‌رود.

ایشان فرمودند: من به اظهارات آمریکایی‌ها خوش‌بین نیستم اما مخالفت هم ندارم. چند مطلب را باید روشن کنم. آمریکایی‌ها مرتب پیغام می‌دهند که ما قصد تغییر نظام اسلامی را نداریم. جواب این است که ما نگران این نیستیم که شما قصد این را داشته باشید یا خیر. آن‌روز هم که قصدش را داشتید و به صراحت اعلام کردید، هیچ‌کاری نتوانستید انجام بدهید و بعد از این هم نخواهید توانست.

سال ۱۳۸۴ منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه اولین نامه اوباما به رهبر انقلاب مربوط به سال ۸۴ و در واقع در ۶ ماهه اول دولت نهم بود. این نامه توسط سفیر آمریکا در سازمان ملل به سفیر ما تحویل داده شد .
سال ۱۳۹۰ روزنامه نیویورک تایمز دومین نامه رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب مربوط به هشدارهای ایران نسبت به انسداد تنگه هرمز است.
سال ۱۳۹۱ پایگاه اینترنتی «دبکا فایل» یک روز پس از اعلام این خبر که «رجب طیب اردوغان» در سفر اخیر خود به ایران، حامل نامه «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری بوده است، مفاد این نامه از سوی محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی فاش شد.
سال ۱۳۹۳ روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چهارمین نامه اوباما به رهبر انقلاب در خصوص مقابله با داعش بوده است.