تغيير ناگهاني مدير اداره كتاب معاونت فرهنگي ارشاد يكي از چندين موردي است كه باعث شده تا حساسيت‌ها نسبت به آنچه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال انجام است، افزوده شود. موضع‌گيري‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در قبال مسائل فرهنگي و تغييراتي كه بر دامنه آنها افزوده شده است، همگي نشانه از تغيير مشي وزارتخانه دارد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي از چهره‌هاي خبرساز دولت تدبير و اميد است كه موضع‌گيري‌هاي خاص و تصميمات خارق‌العاده‌اش باعث شد تا صداي اعتراضات نسبت به آنچه جنتي مي‌خواهد در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهد، بسيار زود بلند شود. با آنكه دكتر روحاني هميشه پشتيباني خود را از جنتي اعلام كرده است، اما مديران ارشد و معاونان وزارتخانه هر كدام به نحوي بر زير سؤال بردن عملكرد شخص وزير دخيل هستند. در آخرين نمونه اين اتفاقات علي شجاعي‌صائين، مدير دفتر توسعه كتاب و كتابخواني به طور غيرمنتظره‌اي از كار بركنار شد. بركناري كه آن را حاصل خشم جنتي مي‌دانند.
انتشار آلبوم موسيقي اگرچه به صورت دو صداي زن و مرد اجرا شده است اما خواننده اصلي آن يك زن است و آلبوم در اصل به نام وي منتشر شده و تصوير وي روي كاور آلبوم مؤيد اين است كه تهيه‌كننده اثر نيز خود بر اينكه خواننده زن در اين آلبوم نقش اصلي را ايفا كرده است، تأكيد داشته است. اين آلبوم با مهر تأييد ارشاد عرضه شده است و اين سؤال را ايجاد مي‌كند كه آيا قرار است بعد از اين شاهد آلبوم تك‌خواني خواننده‌هاي زن نيز باشيم؟!
خبرگزاري «نسيم» طي گزارشي از احتمال انتشار رمان «زوال كلنل» بعد از بركناري شجاعي‌صائين خبر داد. اين خبرگزاري با اشاره به تحولات وزارت ارشاد، اين سؤال را مطرح مي‌كند كه آيا جنتي مي‌خواهد ادامه‌دهنده راه خاتمي باشد؟!

حضور حامي سلمان رشدي در ايران؟!
«اورهان پاموك»، نويسنده ترك و اولين كسي كه در جهان اسلام با فتواي حضرت امام خمینی(ره) عليه سلمان رشدی مخالفت كرد، قرار است اسفندماه به ايران بيايد. «فارس» در اين باره مي‌نويسد: سفر اين نويسنده به ايران در حالي رخ مي‌دهد كه او نه‌تنها سابقه مثبت و موضع درستي درباره انقلاب اسلامي ندارد بلكه يكي از شاخص‌ترين ويژگي‌هاي او كه در تمام سرگذشت‌هايش به آن اشاره شده، مخالفت علني با حكم امام خميني(ره) درباره حكم ارتداد سلمان رشدي است.
اورهان پاموك اولين كسي است كه در جهان اسلام با فتواي مرگ سلمان رشدي مخالفت كرد و پشت اين نويسنده مرتد كه آيات قرآن را تمسخر كرده و مورد وهن قرار داده ايستاد و همين باعث شده او را به عنوان شخصيتي حامي سلمان رشدي بشناسند.
اين نويسنده ترك كه در سال‌هاي اخير بيشتر عمرش را در امريكا مي‌گذراند، نويسنده كتاب‌هايي همچون «قلعه سفيد»، «زندگي نو»، «چهره پنهان»، «كتاب سياه»، «موزه معصوميت»، «نام من سرخ» و اثر زندگينامه‌اي «استانبول» است كه تعدادي از كتاب‌هاي او هم به فارسي ترجمه شده و تعدادي هم چون مجوز انتشار نيافته‌اند، در خارج از كشور به فارسي منتشر شده‌اند.
اما نكته مهم نوع نگاه او به قوانين اسلامي و ارتباطات انساني در كتاب‌هايش است. او در كتاب «موزه معصوميت» به موضوع عشق‌هاي ممنوعه در كشورهاي اسلامي مي‌پردازد. داستان درباره عشق ميان يك مرد ثروتمند و دختري فقير در استانبول است. داستان اين كتاب در سال‌هاي دهه 70 ميلادي مي‌گذرد و دو شخصيت اصلي آن بالاي 30 سال سن دارند. اين كتاب به مسائلي چون ارتباطات جنسي در تركيه اشاره مي‌كند و سوژه اصلي آن هم همين موضوع است.
اين نويسنده ترك يكي از طرفداران حكومت لائيك و سكولار است و بارها از اسلامگرايان تركيه انتقاد كرده است. پاموك پيش از اين نيز يك بار ديگر در سال 82 و در دوره اصلاحات به ايران سفر كرده بود كه به گفته خودش خاطرات بسيار خوشي از آن سفر برايش باقي مانده است.
عدم برخورد با نويسنده كتاب موهن «من اين نسل» و احتمال انتشار «زوال كلنل» كه به اساس انقلاب اسلامي حمله كرده در كنار حضور نويسنده حامي سلمان رشدي در ايران طي روز‌هاي آينده و عدم موضع‌گيري ارشاد در برابر آن، همگي اخباري هستند كه بر دامنه نگراني‌ها از عملكرد ارشاد مي‌افزايد.
هم‌اكنون جشنواره فيلم فجر با سياستگذاري عليرضا رضاداد تلاش كرده است كه حداقل در زمينه سينما با برگزاري يك جشنواره آرام جلوي انتقادات را بگيرد. اما با همه تلاش‌هايي كه صورت مي‌گيرد در حوزه كتاب، تئاتر، موسيقي و برخي از شاخه‌هاي تجسمي همچنان حاشيه‌سازي‌ها ادامه دارد، اتفاقاتي كه اگر با نظر وزير صورت گرفته باشد، بايد گفت در اين ارشاد بايد با چراغ به دنبال تدبير و اميد گشت.
محمدصادق عابديني

منبع

در همین زمینه بخوانید:

ـ سقوط فرهنگی یک وزارتخانه/از اعطای ممیزی به ناشران تا رونمایی ازکتاب حامی همجنس‌گرایی

"Our President, analytical news site"