تعداد متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از 20 تا 30 فروردین ماه جاری از مرز 70 میلیون نفر گذشته است.

 

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»،  به نقل از دولت بهار/ از زمان آغاز ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی تاکنون دولت با محوریت سازمان هدفمندی یارانه‌ها از اعلام تعداد دقیق ثبت نام کنندگان یارانه نقدی خودداری کرده است اما خبرگزاری مهر ساعاتی قبل اعلام کرد که به اطلاعاتی درباره جزئیات ثبت نام مردم دست پیدا کرده است.

خبرگزاری مهر گزارش داد که در 10 روز نخست ثبت نام، تعداد متقاضیان دریافت یارانه از مرز 70 میلیون نفر گذشته است، ضمن اینکه تعداد انصرافی ها هم همچنان کمتر از 10 درصد هستند.

به عبارت دیگر، از 24 میلیون خانوار ایرانی که در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها یارانه نقدی می‌گرفتند، تاکنون حدود 22 میلیون خانوار خواستار تداوم پرداخت یارانه نقدی شده‌اند و قطعا این تعداد در روزهای شنبه و یکشنبه (فرصت مجدد برای جاماندگان) بیشتر هم خواهد شد.

البته باید توجه داشت ممنوعیت ثبت نام ایرانیان مقیم خارج از کشور در سایت رفاهی (بستن سرور رفاهی به روی آنان) در آمار انصرافی‌ها تاکنون موثر بوده است.

نوع رویکرد دولت به فاز دوم هدفمندی یارانه ها و همراهی نا محدود صدا و سیما با دولت، این طرح را به رفراندومی درباره سیاست های اقتصادی دولت و مساله ای حیثیتی تبدیل کرده است. هم اکنون تمام ظرفیت دولت یازدهم و حامیانش با هدف قانع کردن مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی به میدان آمده است به گونه ای که حتی ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی نیز با صدور بیانه ای از مردم برای انصراف از یارانه دعوت بعمل آورده است.

دولت یازدهم اهداء کارت همیار ملی به انصراف دهندگان را به عنوان مشوق و تند شدن شیب افزایش قیمت، سرکشی به حساب های شخصی و محرومیت از دریافت وام را به عنوان تهدید علیه یارانه بگیران مورد استفاده قرار داده است. به علاوه، دولت مردان کوشیده اند با استفاده مکرر از واژه نیازمند، منزلت اجتماعی یارانه بگیران را تنزل دهند تا از این طریق نیز موفق به کاهش تعداد ثبت نام کنندگان شوند. با این وجود آمار ثبت نام کنندگان نشان می دهد که حتی یک سوم رای دهندگان به حسن روحانی هم حاضر به همراهی با او در فاز دوم هدفمندی یارانه ها نبوده اند. به نظر می رسد دولت طی روزهای آینده ناگزیر از صدور 2 میلیون کارت همیار ملی خواهد بود. دولت اعلام کرده است که علی رغم افزایش قیمت حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، رقم پرداختی به مردم حتی یک ریال نیز افزایش پیدا نخواهد کرد.

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها علی رغم تلاش محمود احمدی نژاد، با مخالفت نمایندگان مجلس و مخالفان دولت مواجه شد. مخالفان دولت دهم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را موجب افزایش نقدینگی و تورم می دانستند و این مساله را عامل نابسامانی های اقتصادی اعلام می کردند. دولت دهم در مقابل تاکید می کرد که اولا نقدینگی به معنی افزایش پایه پولی است و با پرداخت نقدی یارانه به مردم پایه پولی کشور افزایش نمی یابد، در ثانی نابسامانی های اقتصادی ناشی از تحریم هایی است که عملکرد بانک مرکزی را مختل کرده است. دولت دهم همچنین بر بهم ریختن بازار سکه و ارز توسط برخی از سودجویان تاکید می کرد.

محمد کردبچه، مشاور معاونت برنامه‌ریزی اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا، گفت: «تورم ناشی از افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله اول هدفمندی ۱۰ درصد هم نبود.»

مرکز آمار ایران، اسفند ماه سال 92 اعلام کرد که ظریب جینی در پایان دولت دهم به کمترین میزان خود خود رسیده است. در گزارش مرکز آمار آمده بود: «بر همین اساس، ضریب جینی از عدد 0.4304 در سال 80 و عدد 0.4248 در سال 84 به عدد 0.3659 در سال 91 رسیده است.»

تلاش محمود احمدی نژاد برای قانع کردن نمایندگان مجلس در ماه های پایانی سال 91 برای 5 برابر کردن میزان یارانه نقدی به مردم با هدف جبران فشار تحریم ها به جایی نرسید. دولت دهم بر توزیع یارانه نقدی در میان مردم اصرار داشت اما از سوی نمایندگان مجلس متهم به بی توجهی به تولید شد. رئیس جمهور سابق همچنین تاکید می کرد که متناسب با افزایش قیمت حامل های انرژی باید رقم پرداختی به مردم افزایش یابد.

دولت یازدهم اما با وجود تصمیم به افزایش قیمت حامل های انرژی، اعلام کرده است که حتی یک ریال از درآمد های آن را صرف افزایش یارانه نقدی به مردم نخواهد کرد. حسن روحانی تاکید کرده است که در آمد ناشی از فاز دوم صرف بهبود محیط زیست و بهداشت خواهد شد. با این وجود ثبت نام بیش از 70 میلیون ایرانی نشان دهنده آن است که ایرانیان دریافت نقدی یارانه را بر ایده دولت یازدهم ترجیح داده اند.