همزمان با آغاز دومين هفته اكران اخراجي‌هاي (3) آخرين ساخته مسعود ده‌نمكي سايت‌هاي ضدانقلاب در اقدامي هماهنگ و گسترده اقدام به هتاكي نسبت به بينندگان اين فيلم كه ركورد فروش در ميان فيلم‌هاي داراي نوبت اكران اول نوروزي هستند، كردند.

شايد در تصور اوليه اينگونه تلقي شود كه حمله به اخراجي‌ها به دليل مسائل سياسي و موضوع اين فيلم است اما اصطلاحات پيدا و پنهان نشانگر آن است كه يك كانون توطئه در بدنه سينما شكل گرفته تا به هر قيمتي اجازه ندهد يك فيلم دفاع مقدس و از آثار نيروهاي ارزشي، ركوردار تاريخ سينماي ايران شود.

اين كانون توسط چند خبرنگار و منتقد سينمايي كه هر كدام در چند سايت، مجله هنري و حتي سرويس‌هاي فرهنگي برخي خبرگزاري‌هاي رسمي حضور دارند و هم‌چنين چند چهره سينمايي مديريت مي‌شود.

از جمله افراد فعال در اين شبكه مي‌توان به (ر.ر) از بازيگراني كه با صدا و سيما نيز همكاري پراكنده دارد، (ح. ف) بازيگر سينما، (ر.ج) كارگردان و بازيگر سينماست، (الف.پ)، (م.ت) و (ر. الف) از نويسندگان و منتقدان هستند.

حركت اين كانون از سخنراني (الف.پ) در يكي از فرهنگسراهاي تهران عليه فيلم اخراجي‌ها و به بهانه نقد اين فيلم آغاز شد كه گفته بود "روشنفكران عرصه سينما به هر قيمتي شده حتي با ساخت فيلم‌هاي عامه‌پسند بايد بتوانند ركورد جذب مخاطب در سينماي ايران را از دست فيلم اخراجي‌ها بيرون بكشند. "

اخبار اين كانون را علاوه بر رسانه‌هاي ضدانقلاب خارجي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي، رسانه‌هاي منفعل در برابر جريان فتنه و براندازان نرم در داخل كشور نيز پوشش مي‌دهند.

در اين راستا طي دو سال گذشته با تقليد اخراجي‌ها در ژانر جبهه و جنگ و حتي در فضاي طنز فانتزي چند فيلم توسط كارگرداناني كه از اين نوع سينما گريزان بودند ساخته شده اما جالب آن است كه اين فيلم‌ها هيچ كدام در طول اكران نتوانستند ركوردي را به دست آورند.

از جمله اين فيلم‌ها مي‌توان به پوپك و مش‌ماشاءالله ساخته فرزاد معتمد و سنپطرزبورگ ساخته بهروز افخمي در ژانر طنز و زمهرير ساخته علي روئين‌تن و دمكراسي در روز روشن ساخته علي عطشاني كه از فيلترهاي نظارتي هم رد شده بودند و در فيلم اخير به شكلي سخيف رئيس‌جمهور به سخره گرفته شده اشاره كرد كه حتي به رقم قابل توجهي در تهران هم دست نيافتند و اكنون هم اميد اين جريان به ورود آقايان ممنوع ساخته رامبد جوان است.

طرح اوليه كانون توطئه عليه سينماي متعهد و ارزشي اين بود كه در جشنواره فيلم فجر، اخراجي‌هاي (3) را فيلمي ضعيف و فاقد استانداردهاي لازم معرفي كرده و با هو كردن و با هتاكي آن را بد جلوه دهند اما عدم نمايش فيلم در سينماي منتقدان رسانه‌ها و بر عكس اكران آن در سينماهاي مردمي و استقبال گسترده عمومي از جديدترين توليد ده‌نمكي آنها را غافلگير كرد.

بعد از استقبال مردم از اخراجي‌ها در جشنواره فيلم فجر اين شبكه به سوي دوقطبي و چندقطبي كردن اكران فيلم‌ها حركت كرد تا چند فيلم را در برابر اخراجي‌هاي (3) قرار دهد كه اكنون دو گزينه اصلي آنها يعني جدايي نادر از سيمين ساخته اصغر فرهادي و يكي از ما دو نفر ساخته تهمينه ميلاني همزمان با اخراجي‌هاي (3) به نمايش درآمد.

مدعيان معتقد بودند اگر فيلم "درباره الي " هم همزمان با اخراجي‌ها اكران مي‌شد، قطعاً مي‌توانست ركوردشكن باشد، اما اكران همزمان جدايي نادر از سيمين، آخرين ساخته اصغر فرهادي و ركوردشكني تازه فيلم ده‌نمكي نشانگر پوشالي بودن اين استدلال است.

با آغاز اكران فيلم‌هاي نوروزي در حالي كه هنوز كوكي اخراجي‌هاي (3) در سينماهاي تهران توزيع نشده بود در برنامه 7 (شبكه 3 سيما) گزينه اصلي در برابر اخراجي‌ها معرفي شد و در قالب يك نظرسنجي با اين عنوان كه مردم بگويند كدام فيلم پرفروش‌ترين فيلم گيشه خواهد شد دوقطبي شدن فضا كليد زده شد.

اعلام اخبار مشوش درباره ركورد يكي از فيلم‌هاي نوروزي در يكي از سينماهاي تهران كه البته گروهي از جوانان شمال شهري را به صورت سازماندهي شده در آن گردهم آورده‌اند تا ركورد فيلم مذكور را در سه روز اول به هر قيمتي حفظ كنند فضاي به وجود آمده را تشديد كرد اما با ساماندهي نمايش اخراجي‌ها در تهران و فروش چند برابري اين فيلم در سينماهاي جنوب و مركز شهر و در روزهاي اخير حتي در سينماهاي پرديسي بالاي شهر همه نقشه‌هاي جريان مخالف سينماي ارزشي نقش برآب شد.

بعد از شكست‌هاي پي‌درپي جريان مذكور فاز تحريم اخراجي‌هاي (3) كليد خورد و در فيس‌بوك صفحه‌اي بدين منظور تشكيل شد و هر هفته خبري عليه اين فيلم با تحريف مضمون آن روي سايت قرار گرفت.

فاز بعدي اين شبكه تهاجم به مردم و فحاشي به مخاطبان و بينندگان اخراجي‌ها بود كه اين ماموريت را سايت صهيونيستي بالاترين برعهده دارد و به نظر مي‌رسد براساس مكتوبات اين سايت‌ها و رسانه‌ها ترفند بعدي اين جريان قاچاق فيلم و پخش گسترده آن در سطح شهرها باشد.

اين مطلب نشانگر آن است كه پياده‌نظام ناتوي فرهنگي جريان شبه روشنفكري بيش از آنكه با مضمون انتخاباتي فيلم دشمني داشته باشند به سينماي ارزشي و عوامل آنها حسادت داشته و به آنها حب و بغض دارند چرا كه اگر مشكل آنان مربوط به فيلم بود بايد از رسيدن آن به دست مردم ممانعت مي‌كردند نه اينكه مردم را به ديدن قاچاق فيلم دعوت كنند.

با اين تحليل اين فرضيه كه جريان معاند با سينماي ارزشي و هنر متعهد به دنبال جلوگيري از شكستن ركورد دوباره اخراجي‌ها و در واقع شكست جريان شبه روشنفكري در سينما براي سومين بار متوالي است تقويت مي‌شود و روزهاي آينده تعيين‌كننده خواهد بود.