خوتسپه ی جدید سردمداران آمریکا! سرلشگر سلیمانی را نشانه رفته است.

...مثال مصطلح خوتسپه به نوجوانی اطلاق می شود که به دست خود،والد یا والدین خود را می کُشد و سپس در کمال بی شرمی از قاضی یا دادگاه می خواهد به دلیل یتیم بودن! به او رحم و ارفاق نمایند!...

الف:
اصطلاح عبری خوتسپه با املای انگلیسی (Chutzpah) ، چه در ریشه ی مفهوم خوب و چه در بارِ بد معنایی اش، به معناي گستاخی، شهامت و تهور بسیار زیاد و مثال زدنی! بوده است.

خوتسپه از واژه عبري «خوشپه» به معناي بي حرمتي و اهانت آن هم با شهامت ، تهور و گستاخي زیاد مشتق شده است. امروزه كاربرد آن در انگليسي مدرن ،حتی گستره معنايي وسيع تري پيدا كرده است ولي با وجود اين، از طريق كاربري زبان بومي در سينما، ادبيات و تلويزيون رواج يافته و دیگر بار معنایی عبرانی اش عموميت پيدا كرده است.
مثال مصطلح خوتسپه به نوجوانی اطلاق می شود که به دست خود،والد یا والدین خود را می کُشد و سپس در کمال بی شرمی از قاضی یا دادگاه می خواهد به دلیل یتیم بودن! به او رحم وارفاق نمایند!
در زبان عبري، خوتسپه با برآشفتگي مورد استفاده قرار مي گيرد تا فردي را توصيف كند كه از هر حد و مرزی فراتر رفته و رفتار بي شرمانه را محورفعالیت خود قرار داده است.
با کاویدن ریشه ی کهن این لغت در زبان «ييديش (Yiddish) «(زبان يهوديان اروپايي كه عمدتاً از آلماني مشتق شده است ) خوتسپه به صورتي مغاير با اصل خود نیز رشد يافته و حتي معني ضمني مثبتي به خود گرفته بوده است ،هر چند حتی در آن ریشه نیز واژه خوتسپه را مي توان جهت ابراز تحسين از شجاعت و تهور غيرهمرنگ با جماعت اما رک و بي پرده اش مورد استفاده قرار داد.

"لئو روستن" (Leo Rosten) در کتاب لذات ييديش واژه خوتسپه را به صورت» وقاحت و بي شرمي، بي حيايي، گستاخي و پررويي، دل و جرأت بسيار، جسارت به علاوه نخوت و تكبر» توصيف مي كند طوري كه هيچ واژه ديگر و هيچ زبان ديگري نمي تواند معنايش را (آن طور كه در زبان عبری و فرهنگ یهود هست )نشان دهد.
از اين لحاظ، خوتسپه هم عدم تأييد و نارضايتي شديد را باز مي نمايد هم تحسين و تمجيد از روي اكراه. در همان اثر، "روستن" اين واژه را اين طور توصيف مي كند: «ويژگي و خصوصيت فردي كه بعد از كشتن پدر و مادرش، از دادگاه مي خواهد كه لطف خود را از او دريغ ندارد چرا كه يتيم است.«
واژه هاي مرتبط با خوتسپه در زبان عبري عبارتند از «ختسوف» و «ختسوفه» به ترتيب به معناي «مرد بي شرم» و «زن بي شرم.«
قاضي الكس كوزينسكي (Alex Kozinski) و اوژنه ولوخ (Eugene Volokh) در مقاله اي با عنوان "Lawsuit Shmawsuit" موضوع افزايش كاربري واژه هاي ييديش در دادگاه ها را مورد بررسي قرار مي دهند. آنان يادآور مي شوند كه خوتسپه 231 بار در احكام حقوقي امريكا به كار رفته است كه 220 مورد آن بعد از 1980 بوده است...


ب :
وزارت دادگستری آمریکا روز سه شنبه 11 اکتبر 2011 کنفرانس خبری را ترتیب داد که در آن با استناد به دادنامه ی صادر شده توسط اریک هولدر (Eric Holder) دادستان کل ایالات متحده و رابرت مولر (Robert Muller) رئیس اف.بی.آی علت بازداشت "منصور ارباب سیار" (Manssor Arbabsiar)یک تاجر خودروی آمریکایی (ایرانی الاصل ) به 5 عنوان اتهامی :

*برنامه ریزی برای قتل سفیر عربستان سعودی در آمریکا ؛
*برنامه ریزی برای جابجایی مبالغی پول جهت استخدام قاتلین؛
*برنامه ریزی برای به کارگیری مواد منفجره در عملیات تروریستی ؛
*شکستن قوانین و مقررات و مرزهای قانونی ایالات متحده و نهایتاً
*انجام مسافرت برون مرزی و استفاده از حساب بانکی آمریکایی برای استخدام قاتلین
اعلام گردید.

در همان کنفرانس خبری اعلام شد که 4 عنوان نخست اتهامی همچنین به فردی ایرانی به اسم علی غلام شکوری (Ali Gholam Shakuri) از اقوام ارباب سیار که از او به عنوان عضو سپاه قدس ایران نام برده شد وارد آمده است که البته اف.بی.آی موفق به دستگیری این فرد نشده است!
دلیل اصلی ایراد این اتهام هم غیر از انصراف باورنکردنی شخصِ ارباب سیار از حق سکوت بعد از دستگیری اش (در فرودگاه بین المللی JFK نیویورک) تا زمان انتخاب وکیل ودادگاه (و علی الاصول همکاری بی چون و چرای او با اف.بی.آی !) ؛ همکاری و شهادت یکی از منابع خبرچین آژانس دولتی کنترل مواد مخدر موسوم به دی.ای.اِی (Drug Enforcement Agency) بوده که به دلایل امنیتی از اعلام اسم و هویت و سابقه اش خودداری می گردد!

این منبع در دادنامه ی دادگستری آمریکا با کُد رمز سی.اس.یک (CS1) نام برده شده است. سی.اس.یک اما عضو کارتل جنایتکار لُس زِتاس (LosZetas) مکزیک بوده که برای دی.ای.اِی خبرچینی می کرده و در بهار 2011 با ارباب سیار ارتباط گرفته و ادعا کرده ارباب سیار از او خواسته که ترتیب چند عملیات را در ازای دریافت پول برای فامیل ارباب سیار که در نیروی قدس سپاه در تهران مشغول به کار بوده بدهد! و صد البته در کنفرانس دادگستری آمریکا اعلام شد که سی.اس.یک در تمام این مراحل چه در مکزیک و چه در داخل آمریکا تحت نظارت اف.بی.آی بوده است! و مبلغی حدود یکصد هزار دلار هم توسط ارباب سیار به پیشنهاد سی.اس.یک به حسابهایی ریخته شده که باز آن حساب ها هم متعلق به اف.بی.آی بوده است.

لُس زتاس یک گروه نیرو مخصوص ارتش مکزیک بوده که بالاترین آموزشهای امنیتی و عملیاتی را زیر نظر سازمان سیا و موساد اسرائیل دیده بودند اما هفت نفر کلیدی گروه که وارد کار مواد مخدر شدند با اسلحه ها و آموزشهایی که از اسرائیل و آمریکا دریافت کرده بودند در حال حاضر از جنایتکارترین کارتل های مواد مخدر در قاره ی آمریکا به شمار می روند.
امسال در یکی از دلخراش ترین این جنایات در یک نمونه عملیات معروف به

193 (Tamaulipas massacre ) نفر را با اتوبوس های حاملشان دزدیده ،قتل عام کرده و در یک گور دسته جمعی دفن کردند.دهها نمونه جنایات این کارتل جانی چنان نفرتی حتی در افکار عمومی آمریکاییها ایجاد کرده که کنگره ی آمریکا در ماههای اخیر کمیسیون های تحقیق درباره ی دلایل اعطای سلاح و آموزشهای ویژه توسط پنتاگون و سیا را فعال کرده است. جالب اینجاست نیروهای امنیتی اطلاعاتی و نظامی آمریکا و اسرائیل که لُس زِتاس را در مکزیک ایجاد کرده و در سراسر آمریکا رشد دادند با استناد به شهادت یک عضو همآن گروه به استفاده از موج نفرت افکار عمومی از اعضا و عملکرد این کارتل با نسبت دادن سفارش خنده دار یک ایرانی که فامیلش ! عضو سپاه قدس می باشد پرداخته اند.

نکاتی که با استناد به مستندات مطروحه در رسانه های خود آمریکا به شدت در این سناریوی صهیونیستی جای مداقه دارد :
منصور ارباب سیار در اواخر دهه ی هفتاد میلادی با دوستانش به عنوان دانشجو به آمریکا رفته و در آمریکا دوستانش ، او را جَک صدا میزدند که اشاره داشت به شدت علاقه ی او به ویسکی جک دانیلز (Jack Daniel,s) ،دوست قدیمی اش با نام فامیلی حسینی که در آمریکا به تام معروف است اشاره به مصرف مواد روانگردان توسط ارباب سیار و حتی دستگیری اش به این دلیل حدود یک سال پیش دارد که احتمال لینک شدنش به لُس زِتاس ، دی.ای.اِی ، اف.بی.آی و نظائر آن را برای اجرای یک سناریوی صهیونیستی عقلاً بالا می برد.

با اراذل و اوباش تگزاس مراوده داشته ، در سال 1983 در یک منازعه با چاقو صورت و سینه اش به شدت آسیب دید . همواره گردنبند طلا می پوشید و معروف بود به اینکه در خوشگذرانی و پارتی اسرافکار است و به همین دلیل به حکم دادگاه با شکایت اولین همسرش (اسپرانزا (Esperanza) ( در 1987 محکوم شد.همینطور بعدها با دومین زنش هم ( یعنی خانم مارتا گواِرّرو (Marta Guerrero) ( متارکه کرد.با وجودی که میلیون ها دلار پول در اختیار داشت مجبور شد سهم دو بنگاه تجارت خودروی خودش یعنی(B & M AutoSales) را در تگزاس و آستِن به شریک خود دیویدتامچا (David Tomscha) بفروشد.

به نظر می آید حتی با فرض صحت اینکه یکی از اعضای فامیلش در سپاه قدس بوده باشد و حتی خواسته باشد سفیر بی خاصیت سعودی ها در آمریکا را هم ترور نماید و به جای جامعه ی مسلمانان آمریکا سراغ جنایتکاران مکزیکی هم برود انتخاب سوژهای شلخته و بی قید و بی عُرضه مثل منصور ارباب سیار با هیچ منطقی سازگار نباشد!
حتی اسرائیلی ها که خدایگان جنایت و آدمکشی اند برای ترور یک تاجر معمولی فلسطینی در دبی حداقل 27 آدمکش حرفه ای وارد و خارج کرده اند.آنوقت ارباب سیار تلفنی از مکزیک آدمکش استخدام کرده آنهم وسط همه ی اعضای لُس زِتاس ، جرجیس منبع اف.بی.آی را!
از طرف دیگر حتی اگر این فرض را هم بپذیریم که ارباب سیار قریب به شصت ساله ، بعد از عمری عرق خوری وشلختگی و بیعاری خواسته غیرت به خرج بدهد!ربط دادنش به متهم دوم یعنی غلام شکوری بر اساس آنچه در گزارش 21 صفحه ای دادگستری آمریکا منتشر شده مضحک تر و احمقانه تر و به راستی نوبر است:
پس از جلب همکاری ارباب سیار(پس از دستگیری!) در اکتبر 2011 از تلفنی تجهیز شده ارباب سیار به شماره ای در ایران تماس گرفته و تأیید کرده که این صدای شکوری است.
در صفحه ی 18 گزارش دادگستری آمریکا در ترجمه ی تلفن شنود شده از ارباب سیار پس از دستگیری عیناً چنین آمده :
} خطاب به منصور ارباب سیار ؛ صدای طرف ایرانی که ادعا میشود شکوری نامِ
عضو سپاه قدس بوده است :{
چطوری ؟...حالت خوبه؟
}ارباب سیار:} بله...خواستم زنگ بزنم بگم حالم خوبه ...
}فرد ایرانی:}الحمدلله...چه خبر؟ ...منتظر تماست بودم...درباره ی ساختمون
چیکار کردی؟

کارشناس اف.بی.آی در این قسمت توضیح داده : بر اساس تجربیات و استنتاجات من کلمه ی ساختمان کد رمز عملیات انفجار در رستوران میزبان سفیر عربستان در آمریکا بوده است!

در صفحه ی 19 گزارش :
}ارباب سیار :}ماشین شورلت ها حاضر و آماده است.میخواهیشون دیگه.درسته؟
{فرد ایرانی:}آره آره آره.حتماً...منظورت اینه که همشون حاضرن ؟کل شورلت ها؟
{ارباب سیار :}...الان نمیدونم دقیق...
{فرد ایرانی:}باشه ...بخرشون...همه شونو بخر...
کارشناس اف.بی.آی در این قسمت هم توضیح داده : بر اساس تجربیات و استنتاجات من کلمه ی شورلت کد رمز قبول عملیات قتل سفیر عربستان در آمریکا بوده است!

چون از روده بُر شدن خوانندگان محترم بیمناکم علاقمندان به خواندن جدیدترین جوکهای مضحک را ارجاع میدهم به خواندن این 21 صفحه ی فکاهی! تا اینجا البته حداقل مستندات اف.بی.آی یا همان اسم رمز شورلت! و خرید ساختمان! را داریم اما در گزارش تحریم افراد مرتبط با آقای شکوری یعنی آقایان شهلایی ،مسئول او و عبداللهی مسئول شهلایی و حاج قاسم سلیمانی مسئول عبداللهی که دیگر حتی یک کلمه اشاره ولو در حد همین فکاهیات را هم ارائه نکرده اند. بگذریم...
اما براستی هدف این سناریوپردازی های صهیونیستی در جامعه ی آمریکایی چیست؟برای پاسخ به این سؤال با عرض ادب به پیشگاه سرور ایثارگران جهان حضرت ابالفضل العباس قمر بنی هاشم (علیهم السلام)بدون هیچ قضاوتی عین ترجمه ی مطالب منتشره از زاویه ی دید وابستگان به استکبار جهانی پبرامون جانباز سرافراز و یادگار قهرمان دفاع مقدس سردار سرلشگر پاسدار حاج قاسم سلیمانی را به پیوست مرور مینماییم:

ج:
عین متن ترجمه ی سایت غربی ويكي پديا (Wikipedia) ذیل کلیدواژه های سرلشگر حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه:
سردار قاسم سليماني (متولد 11 مارس 1957) فرماندهي نيروي قدس، از يگانهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، را برعهده دارد.

ايالات متحده او را در فهرست تروريست ها جاي داده است كه شهروندان امريكايي را از مناسبات تجاري و بازرگاني با او برحذر مي دارد.

*Designation of Iranian Entities and Individuals for Proliferation Activities and Support for Terrorism United States Department of State. October 25, 2007

http:// www.state.gov/r/pa/prs/ps/2007/oct/94193.htm

*Iranian Who Brokered Iraq Peace is on U.S. Terrorist Watch ListMc Clatchy Newspapers March 31, 2008

http:// www.%20mcclatchydc.Com/iraq/story/32141.html

در مارس 2007، نام وي در فهرست ايرانياني قرار گرفت كه هدف تحريم هاي مندرج در قطعنامه 1747 شوراي امنيت سازمان ملل واقع بودند.

United Nations Security Council Resolution 1747 United Nations. 24 March 2007.

http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/NO7/281/40/PDF/NO728140.pdf? Open Element

سردارسليماني در مارس 2008 در برقراري يك آتش بس ميان ارتش عراق و لشكر مهدي مساعدت نمود.
در سال 2009، يك گزارش افشا شده اعلام داشت كه سردار سليماني با كريستوفر ار.هيل (Christopher R. Hill) و ريموند تي. اديرنو (Raymond T. Odierno)
)دو تن از بالاترين مقام هاي امريكايي آن زمان در عراق) ديدار نمود. اين ديدار با پیگیری "جلال طالباني”، رئيس جمهور عراق (كه از ده ها سال پيش سليماني را مي شناخت) انجام گرفت. كريستوفر هيل و ژنرال اديرنو انجام چنين ملاقاتي را تكذيب كردند.

Iraq and its neighbours: A regional cockpit

نيروي قدس

نيروي قدس يك واحد ويژه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي ايران است. مسؤوليت» صدور انقلاب اسلامي ايران» يا «انجام عمليات برون مرزي پاسداران انقلاب «به عهده اين واحد گذارده شده است.

نيروي قدس مستقيماً به آيت ا... علي خامنه اي، رهبر عالي ايران، پاسخ مي دهد. فرمانده كنوني آن سردار سرتيپ قاسم سليماني است.
اگرچه ناظران خارجي اطلاعات چنداني راجع به نيروي قدس در اختيار ندارند[6] ولي برآورد مي شود كه اين نيرو از سال 2007 به بعد داراي 15 هزار نيرو و مأمور دارد.

تاريخچه
نيروي قدس در جريان جنگ ايران – عراق به عنوان يگان ويژه اي از نيروي گسترده تر سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي ايران شكل گرفت. بعد از جنگ، نيروي قدس همچنان به حمايت از كردهاي در حال جنگ با صدام حسين ادامه داد. در زمان جنگ، نيروي مزبور كردها را در مقابله با ارتش عراق مورد حمايت قرار داد. نيروي قدس عمليات خود را به نواحي ديگر نيز گسترش بخشيد كه از همه مهم تر، كمك به ائتلاف شمال احمدشاه مسعود در جريان جنگ شوروي در افغانستان و سپس كمك به مسعود بعد از جنگ عليه نيروهاي طالبان بود. همچنين گزارش هايي وجود داشت داير بر اين كه در جريان جنگ هاي يوگسلاوي، نيروي قدس از بوسنيايي هاي مسلمان حمايت به عمل آورد.

به نوشته روزنامه مصري الاهرام، محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور فعلي ايران، هنگام خدمت در پادگان رمضان در اواخر دهه 1980 در نزديكي مرز عراق، در تشكيل نيروي قدس مساعدت داشت.

مأموريت
فدراسيون دانشمندان امريكا (FAS)، در يك سند مورخ سال 1998 مي گويد كه مأموريت اوليه نيروي قدس عبارت است از سازمان دهي، آموزش، تجهيز و تأمين مالي جنبش هاي انقلابي اسلامي خارجي.

فدراسيون مزبور همچنين مي گويد كه نيروي قدس با سازمان هاي اسلامي مبارز زيرزميني در سطح دنياي اسلام ارتباط دارد و برقرار مي كند.
سازمان
گفته مي شود نيروي قدس در ده ها كشور فعال است. به گفته "ديويد دايونيسی" David Dionisi))، افسر اطلاعاتي سابق ارتش ايالات متحده، نيروي قدس بسته به محل جغرافيايي عمليات آن به هشت مديريت تقسيم شده است...

* كشورهاي غربي
* عراق
* هند، افغانستان، پاكستان
* فلسطين اشغالي و كشورهاي همسايه
* تركيه
* شمال آفريقا
* عربستان و خليج فارس
* جمهوري هاي اتحاد شوروي سابق

به علاوه، "دايونيسی" در كتاب «هيروشيماي امريكا»ي خود (American Hiroshima) مي گويد كه قرارگاه هاي نيروي قدس ايران به منظور عمليات در عراق در سال 2004 به مرز ايران و عراق انتقال يافت تا نظارت بهتري بر فعاليت ها در عراق اعمال نمايند.
نيروي قدس يك قرارگاه نيز در محل سفارت سابق امريكا، كه در سال 1979 به تسخير درآمد، دارد.

در سپتامبر 2007، چند سال بعد از آن كه كتاب «هيروشيماي امريكا» منتشر شد، ژنرال "ديويد پترائوس" به كنگره گزارش داد كه نيروي قدس عراق را ترك كرده است. "پترائوس" گفت: «به اعتقاد ما، اعضاي نيروي قدس و نيز آموزش دهنده هاي حزب ا... لبنان كه به منظور بهبود عمليات موردنظر به كار گرفته شده بودند، از عراق بيرون كشيده شده اند.»

روز 7 ژوئيه 2008، "سيمور هرش" (Seymour Hersh)، نويسنده برنده جايزه پوليتزر(Pulitzer Prize) طي مقاله اي در نشريه نيويوركر (New Yorker) فاش ساخت كه رئيس جمهور "بوش" با صدور يك فرمان رياست جمهوري به بخش عمليات ويژه سيا اجازه داده است كه از عراق و افغانستان به عمليات چريكي} تروریستی}فرامرزي عليه ايران مبادرت ورزند. اين عمليات مي خواست عليه» اهداف پر ارزش» و نيروي قدس سپاه پاسداران ایران انجام پذيرد.

فرمان ویژه ی رياست جمهوري مزبور، به گفته يك فرد آشنا با متن آن، روي تضعيف برنامه هاي هسته اي ايران و تلاش جهت تضعيف دولت جمهوری اسلامی از طريق تغيير رژيم متمركز و مشتمل بر همكاري با همه ی گروه هاي مختلف مخالف نظام بود.
}پس دقت کنیم که در جمع بندی سران رژیم بوش اولین قدم در تمرکززدایی از حکومت ایران به مقصد تغییر نظام یا تجزیه ی ایران از طریق عملیات ویژه ی تروریستی نظامی بر علیه اهداف پر ارزش و در رأس آن نیروی قدس سپاه و بویژه شخص سرلشگر سلیمانی بوده است}.

اندازه
اندازه نيروي قدس مشخص نيست. برخي كارشناسان معتقدند كه تعداد اعضاي نيروي قدس از 2 هزار نفر كه 800 نفرشان مأمور مخفي هستند فراتر نمي رود.

ديگران اظهار عقيده مي كنند كه شمار اعضاي اين نيرو ممكن است بين 3 هزار تا 50 هزار نفر باشد.

مستقل و مستعد

اگرچه نيروي قدس مستقيماً به رهبر عالي ايران گزارش مي دهد، ولي بر سر اين كه نيرو تا چه اندازه آزادي عمل دارد، بحث است.
"ماهان عابدين"، رئيس بخش تحقيقات مركز مطالعات تروريسم لندن (Center for the Study of Terrorisim)، معتقد است كه اين واحد اصلاً مستقل نيست. او مي گويد: «نيروي قدس گرچه يك بخش كاملاً تخصصي است، اما مدیریت سفت و سخت الگوی ارتش را ندارد. اين نيرو در كل تحت نظر سلسله مراتب نظامي سپاه پاسداران انقلاب فعاليت مي كند و سپاه پاسداران زيرنظر بالاترين سطوح مديريت ايران اداره مي شود«.
طبق يك گزارش لس آنجلس تايمز، نيروي قدس سپاه از سوي برخي تحليل گران به عنوان يكي از بهترين واحدهاي تخصصي نيروهاي نظامي جهان به شمار مي رود.
از نظر "عابدين"، نيروي قدس يك نيروي بسيار كارآزموده است. اعضاي اين نيرو بسيار زيرك هستند و از جمله بهترين افراد سپاه مي باشند.

فعاليت ها
نيروي قدس گروه هاي انقلابي اسلامي خارجي را در خاورميانه آموزش داده و تجهيز مي كند. آموزش شبه نظامي نيروي قدس معمولاً در ايران يا سودان انجام مي گيرد. اعضاي خارجي از كشورهاي زادبومشان به ايران انتقال داده مي شوند تا دوره هاي آموزشي را طي كنند. نيروي قدس گاهي در عمليات نظامي نيروهايي كه آموزش مي دهد، از جمله در برنامهريزي پيش از عمل و ساير رهنمودهاي عملياتي نظامي خاص، نقش مستقيم تري ايفا مي كند.

افغانستان
ايران پيش از آن كه ايالات متحده طي حمله سال 2001 خود به افغانستان به حمايت از نيروهاي ائتلاف شمال افغانستان بپردازد از ائتلاف مزبور در برابر طالبان پشتيباني مي كرد. ايران در سال 1999 نزديك بود با افغانستان وارد جنگ شود و آن هنگامي بود كه نيروهاي طالبان چندين مقام ايراني را به قتل رساندند...

امريكاي جنوبي
گزارش شده است كه ايران از طريق ونزوئلا حضور خود را در امريكاي لاتين را گسترش بخشيده است. از اين كه اهداف آنها در اين منطقه چيست اطلاع چنداني در دست نيست اما در سال 2009، رابرت گيتس (Robert Gates)، وزير دفاع ايالات متحده، ايران را به خاطر مداخله در «فعاليت هاي خرابكارانه» به كمك نيروي قدس مورد انتقاد قرار داد. با وجود اين، ايران مدعي است كه از طريق گسترش نفوذ در منطقه صرفاً سعي در «تثبيت نظام» دارد...

عراق
نيروي قدس به عنوان يك نيروي ايراني توصيف شده است كه به دنبال حمله ايالات متحده به عراق، در عراق مستقر شده است تا با حضور نيروهاي امريكايي چالش نمايد. گفتني است بعد از اين حمله، امريكا 165 هزار نيرو در امتداد مرز غربي ايران و تعدادي نيرو نيز در افغانستان در امتداد مرز شرقي ايران مستقر ساخته است.
نيروي قدس در سطح عراق به فعاليت پرداخته و شبه نظاميان شيعه اين كشور را تسليح نموده، كمك هايي در اختيارشان گذارده و با آنان همراهی كرده است.
شبه نظاميان شيعه عراق اعضاي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، حزب دعوه و سپاه مهدي را تشكيل ميدهند. نهادهاي مزبور جملگي داراي مناسبات نزديك با ايران بودند كه سابقه بعضي شان به دهها سال پيش برمي گردد. سابقه آنان به مبارزات عليه رژيم ناسيوناليست عرب سركوبگر صدام حسين مربوط مي شود.
در نوامبر 2006، با افزايش خشونت فرقه ای در عراق، "جان ابی زید"، ژنرال امريكايي، نيروي قدس را به حمايت از «جوخه هاي شيعه» متهم ساخت حتي در موقعي كه دولت ايران قول داده بود در زمينه تثبيت اوضاع عراق همكاري نمايد. به همين ترتيب، در ژوئيه 2007، سرلشكر"كوين برگنر" (Kevin Bergner) از ارتش امريكا مدعي شد كه اعضاي نيروي قدس در برنامه ريزي يك حمله به نيروهاي امريكايي در شهر كربلاي عراق در ژانويه 2007 همكاري داشته اند.
رابرت بائر (Robert Baer)، مقام سابق سيا، معتقد است كه نيروي قدس جهت كليه ارتباطات حساس از پيك استفاده مي كند...

ترجمه ی متن روزنامه ی صهیونیستی هاآرتص منتشره در 17 آوريل 2008 پیرامون سرلشگر حاج قاسم سلیمانی به قلم يوسي ملمن (Yossi Melman) اسرائیلی

تلقي از سردار سرتيپ "قاسم سليماني" به عنوان يك به پيش برنده صلح دشوار است. ولي بايد گفت كه اخيراً تعدادي از تحليل گران در روزنامه هاي مهم ايالات متحده، بريتانيا و ساير كشورهاي غربي نامبرده را دقيقاً با همين خصوصيت توصيف كردند، و علت امر همانا مشاركت وي در مذاكرات مربوط به برقراري آتش بس در جنگ ميان شبه نظاميان شيعه عراق و دولت اين كشور بود.
تلاش هاي اين سردار ايراني، كه فرماندهي نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب [اسلامي] ايران را به عهده دارد، نتيجه داد. آتش بسي كه بعد از يك هفته زد و خورد خونين در پايان ماه مارس ميان دولت عراق به رياست نوري المالكي نخست وزير و لشكر مهدي، شبه نظاميان شيعه تحت رهبري مقتدي صدر روحاني، برقرار شد، به او نسبت داده شد.
اين دستاورد سردار"سليماني" گواهي است بر وجود دو خصوصيت مهم. يكي قدرت تأثیرگذار ايران در عراق...و ديگر عبارت است از موقعيت برجسته اي كه سردار "سليماني" در تشكيلات اطلاعاتي امنيتي ايران از آن برخوردار است.
درباره "سليماني" اطلاعات چنداني در غرب وجود ندارد و اين در حالي است كه اسرائيل توجه خاصي به وي دارد چرا كه سردار"سليماني" هماهنگ كننده استراتژي ايران در قبال حزب ا... بوده است. او در 11 مارس 1957 در شهر قم، مركز ديني مهم ايران و پرورنده ی آيت ا... خميني [ره]، رهبر انقلاب اسلامي، چشم به جهان گشود.
سردار "سليماني" از محصولات نمونه انقلاب اسلامی است و او بخش عمده دوره خدمت حرفه اي خود را در رده هاي مختلف سپاه پاسداران انقلاب سپري ساخته است.
سپاه پاسداران انقلاب در سال 1979 به فرمان [امام] خميني [ره] بنيان گذارده شد تا از انقلاب دفاع كند و روحانيون را در به اجرا درآوردن احكام و قوانين دين سالاري اي كه در ايران تأسيس شد، ياري بخشد...
در يك مرحله خاص در جريان جنگ ايران و عراق، ظاهراً در آغاز دهه 1980، »نيروي قدس» در چهارچوب سپاه پاسداران انقلاب به عنوان واحد نخبه اي براي انجام عمليات ويژه در پشت خطوط دشمن تشكيل گرديد. از همان زمان شروع، نيروي مزبور تحت فرماندهي مستقيم رهبر عالي نظام،امام خمینی و اکنون {آيت ا... العظمی} "علي خامنه اي" قرار داشته است.
... بر اساس يك سند فدراسيون دانشمندان امريكا (FAS)، مسؤوليت نيروي قدس، كه يك واحد كاملاً سري و تفكيك شده است، عبارت است از سازمان دهي، آموزش و تجهيز جنبش هاي اسلامي كه آرمان هاي انقلاب اسلامی را اشاعه مي دهند.
... به علت تفكيك شديد، اندازه دقيق اين نيرو معلوم نيست اما پرسنل آن حدود 3 هزار افسر و 20 هزار سرباز تخمين زده مي شود.
اعضاي نيروي قدس براي انجام حملات تروريستي و عمليات اطلاعاتي، و سازمان دهي هسته هاي مخفي آموزش كافي ديده اند. آنان از افسران كارآزموده اي براي انجام جنگ هاي هوايي و موشكي نيز برخوردارند. آنان با انجام مأموريت هايي كردهاي عراق را كه عليه "صدام حسين" مي جنگيدند و نيز ائتلاف شمال افغانستان را كه تحت رهبري "احمدشاه مسعود" با طالبان (كه از نظر آيت ا...هاي ايران دشمن تلقي مي شوند) در نبرد بودند، ياري رساندند و در جريان جنگ در منطقه بالكان نيز رزمندگان مسلمان بوسني را مورد حمايت قرار دادند.
ظرف چند سال گذشته، بخش اعظم فعاليت هاي رزمندگان قدس به كمك به لشكر مهدي در عراق، حزب ا... در لبنان و حماس و جهاد اسلامي فلسطين اختصاص داشته است.
سردار "سليماني" پنج سال پيش به فرماندهي نيروي قدس منصوب شد. دولت امريكا نيروي قدس و فرمانده آن را از عوامل اصلي برافروزنده آتش جنگ شيعيان، به ويژه لشكر مهدي در مبارزه عليه نيروهاي امريكايي در عراق، به حساب مي آورد.
آنان به تأمين مواد منفجره بسيار پيشرفته اي نيز متهمند كه توسط شبه نظاميان شيعه عليه نيروهاي امريكايي در عراق مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين يكي از دلايل قرار داشتن سردار"سليماني" در ليست سياهي است كه خزانه داري امريكا منتشر ساخته و شركت ها و شهروندان امريكايي را از داشتن ارتباط تجاري با او برحذر مي دارد.
در قطعنامه شماره 1747 مورخ مارس 2007 شوراي امنيت سازمان ملل نيز به ممنوعيت برقراري ارتباط با او اشاره شده است. طبق اين قطعنامه تحريم هايي عليه ايران، به خاطر خودداري آن از به حال تعليق درآوردن فعاليت هسته اي خود و دست برداشتن از غني سازي اورانيوم، وضع شده است.

به گفته منابع اطلاعاتي امنيتي غرب، سردار "سليماني" شخص اصلي مسؤول تجهيز حزب ا... با موشك و راكت هاي دوربرد است؛ و در تنظيم دكتريني كه در يك جنگ آينده با اسرائيل مورد استفاده قرار گيرد، نقش كليدي دارد.
...به رغم پس زمينه عرضه راكت به حزب ا...، سردار "سليماني" ظرف چند سال گذشته بارها به قصد گفت و گو و افزايش همكاري به لبنان سفر كرد و با }"سید}حسن نصرالله" و فرماندهان ارشد حزب الله ديدار نمود. او با "عماد مغنيه"، فرمانده عالي شاخه عملیات حزب الله، مناسبات بسيار خاصي برقرار كرد. گفتني است "عماد مغنيه" در ماه فوريه، در عملياتي كه گزارش هاي خارجي آن را به موساد نسبت مي دهند، در دمشق ترور شد.
مناسبات ميان اين دو به يك دوستي شخصي انجاميد و، به گفته منابع امريكايي، "مغنيه" هرگاه كه به تهران مي رفت در منزل سردار"سليماني" اقامت مي گزيد.
در جريان جنگ دوم لبنان، اين دوستي شخصي مانع از آن نشد كه سردار"سليماني"،" مغنيه" را به خاطر كوتاهي حزب الله در پنهان نگاه داشتن کامل محل اختفاي برخی موشك ها مورد سرزنش قرار دهد كه قرار بود در صورت تمايل ايران به انجام حمله انتقامجويانه عليه اسرائيل به خاطر حمله به تأسيسات هسته اي اش؛ به عنوان سلاح هاي استراتژيك مورد استفاده قرار گيرد.
مثل ساير فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب و نيروي قدس و در واقع مثل اكثر نخبگان سياسي و مذهبي در ايران، تميز دادن ميان زندگي شغلي و زندگي خصوصي سردار"سليماني" دشوار است. برخی منابع امريكايي مي گويند كه وي ... در لبنان و كشورهاي حوزه خليج [فارس] داراي سرمايه گذاري ها، املاك و مؤسسات تجاري اي است كه همه ساله درآمد هنگفتي نصيبش مي نمايد.
هرگز نباید فراموش کرد اگر اسرائيل در آينده نه چندان دور تصميم بگيرد به تأسيسات هسته اي ايران حمله كند، شكي نيست كه ايران با تمام امكاناتي كه در اختيار داشته باشد، واكنش نشان خواهد داد. يكي از آن واکنش ها عمليات هسته هاي سطح پايين پراکنده عليه اهداف اسرائيلي در نقاط مختلف جهان، و بویژه استفاده از حزب ا...، حماس و جهاد اسلامي فلسطين به عنوان ابزاري براي گرفتن انتقام از اسرائيل است. شخصي كه مسؤوليت به كارگيري اين نيروها را به عهده داشته باشد كسي نخواهد بود جز "سردار حاج قاسم سليماني".

ترجمه ی مقاله ی فهرست قدرتمندترين مردان امنیت خاورميانه منتشره در پایگاه تحلیلی لانگ وار جورنال20 ژوئيه 2009 به قلم پاتريك ديوني (Patrick Devenny) از كاركنان وزارت دفاع ايالات متحده:

...سردار قاسم سليماني
سِمَت: فرمانده نيروي قدس، شاخه برون مرزي سپاه پاسداران انقلاب ايران

سوابق خدمتي: سردار سرتيپ قاسم سليماني كه "ديويد ايگناتيوس" (David Ignatius) روزنامه نگار امريكايي از او به عنوان «نوك پيكان ايران زمین «نام مي برد، تا پيش از تصدي فرماندهي نيروي قدس( واحد مسؤول حمايت از نيروهاي وكالتي و متحدان منطقه اي ايران، ) ... از كهنه كاران با نام و نشان جنگ ايران – عراق، ... بود كه به دنبال پایان جنگ، اين قهرمان جوان جنگ به يك سمت فرماندهي عالی در سپاه پاسداران انقلاب منصوب گردید. از زمان ترفيع به رياست نيروي قدس در سال 2000، سردار "سليماني" به صورت فردي همه جا حاضر، منافع و علايق سپاه پاسداران انقلاب را در لبنان، افغانستان، عراق و آسياي مركزي نمايندگي كرده است.
فرماندهان امريكايي در عراق نيروي قدس را به گذارادن مجموعه اي از سلاح هاي پيشرفته در اختيار گروه هاي شبه نظامي متهم نموده اند. اين اتهام موجب شد كه سليماني در سال 2007 توسط وزارت خارجه ايالات متحده در فهرست حاميان تروريسم جاي گيرد. در اوايل سال 2008، به قرار اطلاع ، وي به بصره رفت و در آن جا طي مذاكراتي موجبات برقراري آتش بس ميان نيروهاي دولتي شبه نظاميان را فراهم ساخت كه آزموني بود در خصوص نفوذ وي در ميان محافل قدرت شيعيان عراق.

نفوذ: نقش كليدي سردار" سليماني" در اعمال نظارت بر استراتژي منطقه اي تهران و رابطه او با رهبران ارشد موجب شد كه وي به يك بازيگر عمده صحنه سياست خارجي ايران بدل شود. مقام هاي اطلاعاتي امنيتي سابق غرب گفته اند كه سردار "سليماني" با "آيت الله علي خامنه اي"، رهبر عالي ايران، ارتباط نزديك دارد و "ريچارد كلارك" (Richard Clarke)، كارشناس بزرگ ضدتروريسم امريكا، گفته است كه نيروي قدس مستقيماً به فرماندهی کل قوا گزارش مي دهد. "رابرت گرينر" (Robert Grenier)، مقام پيشين سيا، ضمن بازتاب نظر فوق از سردار"سليماني" به عنوان يك «آدم بسيار مهم و بانفوذ» ياد كرده است. ...سوابق عملکردهای او بيانگر آن است كه وي با آن دسته از رهبران ايران كه شديداً مخالف حضور امريكا در منطقه اند، متحد است.

 

ترجمه ی مقاله ی قاسم سليماني، استاد عمليات پنهان تهران، چنان چه در ايران سرش زياد شلوغ نباشد ؛ نقش كليدي در آينده عراق ايفا نمايد.

به قلم "كريستوفر ديكي" (Christopher Dickey) از نویسندگان وابسته به سیا منتشره در هفته نامه ی صهیونیستی نیوزویک 4 مارس 2010

...مدت ها پيش از آن كه نيروهاي امريكايي عراقي را اشغال كردند، نيروهاي سردار"سليماني" سايه ها را اشغال كرده بودند. در تدارك حمله تحت رهبري ايالات متحده، سردار"سليماني" براي بخش اعظم نيروهاي كرد يا شيعه مخالف "صدام حسين" نقش مشكل گشا را ايفا مي كرد. شبكه هاي عوامل، همدستان، مشاوران نظامي، شبه نظاميان وابسته و منابع مخفي سردار"سليماني" چنان قدرتي به او مي بخشند كه به سختي مي توان ارزيابي كرد. او از قدرت بسياري برخوردار بود...
...هنگامي كه ديپلمات ها و افسران نظامي ارشد ايالات متحده در بغداد از سردار "سليماني" سخن مي گويند با همان ترس و وحشتي به او اشاره مي كنند كه "جرج اسمايلي" (George Smiley) قهرمان رمان هاي جاسوسي "ژان لوكاره" (John le Carre) به هنگام سخن گفتن راجع به كارلا (Karla) استاد امنیتی آلمان شرقي، از خود نشان مي داد. گفتني است كارلا «غول شني» لقب گرفته بود چون كه «هر كس كه بيش از اندازه به او نزديك ميشد، به خواب مي رفت«...

اواخر سال گذشته، مجله اكونوميست گزارش داد كه كريستوفر هيل (Christopher Hill)، سفير كنوني امريكا در بغداد، و ژنرال ريموند اوديرنو (Raymond Odierno) فرمانده فعلي نيروهاي امريكا، در واقع تا بدان جا پيش رفتند كه در دفتر يك مقام عراقي با سردار "سليماني" ديدار كنند و بكوشند اوضاع اين كشور و منطقه را تثبيت نمايند. اما تكذيب هاي امريكا آن قدر شديد بود كه اكونوميست داستان خود را پس گرفت.
در حال حاضر، سردار "قاسم سليماني" ممكن است آن قدرها در انظار نباشد. ولي در دنياي سايه هايي كه در هسته مركزي سياست خاورميانه جاي دارد، همواره احتمال بازگشت او وجود دارد.


ترجمه ی مقاله ی اين سردار در ايران يك قهرمان ملي است منتشره در روزنامه ی مک کلَچی (McClatchy) 28 آوريل 2008 :

گزارش هاي مربوط به گذشته قاسم سليماني نادر است و يك مقام جاسوسی ايالات متحده اذعان داشت كه اطلاعات واشنگتن درباره وي ناقص است.
گفته مي شود كه او به خانواده اي كوچك در استان كرمان ايران تعلق دارد. يك گزارش امريكا مي گويد او در قم، شهر مقدس شيعيان، به دنيا آمد. سليماني در اوايل دهه 1980 به سپاه پاسدارن انقلاب پيوست تا در جنگ ايران و عراق شركت جويد و او در سلسله مراتب سپاه ارتقا يافت و به فرماندهي يكي از ده لشكر ايران كه در منطقه مرزي مستقر بود رسيد.

در يك گزارش مي خوانيم كه او در عمق پشت خطوط نظامي عراق نفوذ كرد. يك مقام اطلاعاتي امنيتي ايالات متحده اظهار داشت كه به قرار اطلاع، سليماني رزمندگان عرب را در بوسني آموزش داده و در سال هاي 97 – 1996 در بحبوحه تنش هاي فزاينده ميان ايران شيعه و طالبان مسلمان سني حاكم بر افغانستان آن زمان، به مرز ايران – افغانستان رفته است. اندكي بعد از آن، ["آيت الله العظمی] علي خامنه اي"، رهبر عالي ايران، وي را به عنوان دومين فرمانده نيروي قدس از زمان تشكيل آن، منصوب كرد. در سال 2001، به گفته سياستمداران عراقي اي كه با او كار مي كردند، وي مسؤوليت سياست عراق به عهده گرفت.

اگرچه اسم سردار"سليماني" در ميان مردم ايران چندان شناخته شده نيست اما نظامیان ايران او را يك قهرمان ملي ميدانند. از او به ندرت عكسي ارايه مي شود و او فقط دو حضور كوتاه مدت در تلويزيون داشته كه در ايام برگزاري مراسم بزرگداشت افرادي بود كه در جنگ ايران و عراق از شهید شدند.
با همه اينها، يكي از همكاران نزديك عراقي اش مؤكداً مي گويد كه «او يك شخصيت مخفي نيست.» مقام امريكايي ضدتروريسم اظهار داشت كه گفته مي شود او ازدواج كرده و داري چهار فرزند است.

سردار"سليماني" كه عمدتاً به عنوان رهبر پرجذبه اما متواضعي توصيف مي شود كه هرگز از موقعيت و قدرت خود سوءاستفاده نمي كند، داراي سوابقي است كه به مراتب از عراق فراتر مي رود. در تابستان 2006 كه اسرائيل با چريك هاي شيعه حزب ا... در يك جنگ 33 روزه درگير شد، سردار"سليماني" به شوخي به يك دوست خود گفت كه از عراق مرخصي گرفته است تا فرماندهي طرف لبنان جنگ را به عهده گيرد. اين چيزي بود كه همكار عراقي ديرين سردار بيان داشت.