نزدیک به یک‌هفته از پیام امام خامنه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی گذشته است و در این بین ظهور و بروزی از سوی وزارت امور خارجه مشاهده نشده است و این ناشی از انفعال این وزارتخانه در قبال این نامه مهم است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در صحنه بین الملل کمتر اتفاق می افتد که رهبر و یا رئیس جمهور کشوری دست به قلم ببرد و مخاطبش را جوانان کشورهای دیگر قرار دهد. این اتفاق در اول بهمن ماه افتاد و رهبر انقلاب در پی حوادث اخیر فرانسه و انتشار تصاویر توهین آمیز به مقدسات اسلامی در یک نشریه فرانسوی، و تشدید جریان ضد اسلامی و اسلام هراسی از سوی مقامات و رسانه‌های غربی، در نامه ای که مخاطبان آن «عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی» بودند، توصیه های مهمی را بیان فرمودند.

پس از انتشار این نامه بسیاری از کاربران ایرانی و غیر ایرانی شبکه های مختلف اجتماعی، متن کامل یا بخش هایی از این پیام مهم را به اشتراک گذاشته و در مورد آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. برخی کاربران ایرانی، این پیام را یادآور نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف درباره فروپاشی نظام کمونیستی شوروی دانسته و از آن به عنوان «نقطه عطف» روابط غرب با اسلام یاد کرده‌اند. البته تنها رسانه‌‌های رسمی بین‌المللی نبودند که به این پیام مهم واکنش نشان دادند، کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز به باز نشر این نامه پرداختند، به‌طوری که کمپین‌هایی در برخی از شبکه‌های مجازی با عنوان " نامه‌ای برای شما" در رابطه با این موضوع راه‌اندازی شد.

اقدام مقام معظم رهبری در نگارش این نامه به قدی غیرمنتظره بود که پایگاه خبری فارین پالیسی این نامه را سرگشاده و غیرمنتظره دانسته و می‌نویسد: آیت الله خامنه ای در نامه ای بسیار غیرمعمول از جوانان اروپا و امریکای شمالی خواسته برای شناخت اسلام قبل از محکوم کردن آن تلاش کنند.

بلومبرگ، هفته نامه "نیویورک مگزین"،سی ان ان، روزنامه نیویورک تایمز، خبرگزاری رسمی ترکیه، بی بی سی، پایگاه خبری صدای روسیه، روزنامه بین‌المللی چند زبانه "اپکو تایمز" آمریکا و روزنامه صهیونیستی ها آرتص بخشی از رسانه هایی بودند که به پیام رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی اشاره داشتند.

رهبر معظم انقلاب در این نامه از جوانان اروپایی و آمریکای شمالی خواستند که اجازه ندهند با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین آنان و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از آنها سلب کنند: «تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.»

براساس این گزارش، نامه نگاری رهبر معظم انقلاب اگرچه امری مبارک است ولیکن این اتفاق در شرایطی افتاده که هیچ ابزار دیگر برای تاثیرگذاری بر اتفاقات فرانسه را نداشته و هیچ یک از دستگاه های داخلی و همچنین هیچ یک از کشورهای اسلامی نتوانسته جلوی این موج گسترده اسلام هراسی را بگیرد؛ بر همین اساس نیز رهبر انقلاب شخصا وارد میدان شده و بر خلاف رویه سابق که در حسینیه امام خمینی (ره) سخنرانی می کردند، نامه ای را به جوانان اروپایی می نویسند و با طرح پرسش هایی از آنان درخواست هایی نیز دارند.

هوشایری رهبر معظم انقلاب در تعیین نوع مخاطبان، مورد تائید آیت‌ا... جوادی آملی از مراجع عالیقدر تقلید، نیز قرار گرفته است. وی عصر دیروز در دیدار با تحریریه ماهنامه "عصر اندیشه" در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "پس از پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکای شمالی، تکلیف جوانها در این مقطع تاریخی چیست و برای شناخت حقیقت اسلام چه باید کرد؟" گفت: صراط مستقیم در درون هر انسان است و عدل است، اعتقاد است، اخلاق است و جایی مهندسی شده نیست. این راه بیرون از ما نیست و وقتی راه پیدا شود، همه این جوانان که در تعبیر رهبر انقلاب آمده است، تکلیف خود را می دانند. چراغ را باید در درون این جوانها روشن کرد. باید ره توشه ای تهیه کرد که با ابدیت انسان سازگار باشد و نقش علوم انسانی اسلامی در این میان اهمیت ویژه ای دارد.

پس از این اقدام مقام معظم رهبری، به نظر می رسد وظایف دستگاه ها و سازمانهایی که در نظام اسلامی خدمت می کنند، بسیار سنگین تر از قبل شده است. نهادها و جوانان انقلابی می توانند با تبیین و توزیع گسترده پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، این مرقومه را به مخاطبین الی خود برسانند تا فصل جدیدی از انقلاب را که رهبر معظم انقلاب گشودند، به نتیجه برسانند. اکنون امام خامنه ای خود لازم دیدند که وارد خط مقدم مبارزه با پدیده اسلام هراسی شوند، بنابراین اگر دستگاه های مسئول همچون دستگاه سیاست خارجی به سرعت و درست وارد این جریان نشود و سدها مانع انتقال درست این پیام شوند، آنچه باقی می ماند تداوم اسلام هراسی در اروپا و آمریکای شمالی است. البته در وبلاگ «جنبش letter4u» به این مساله پرداخته شده است. این وبلاگ که سایت khamenei.ir آن را معرفی کرده است،به ارائه راهکارهایی برای نشر هرچه بیشتر این پیام برای کسانی که به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و... تسلط ندارند، پرداخته وآورده است: این نامه و موجی که مستقیماً توسط رهبر عزیزمان ایجاد شده است، فرصت استثنایی و بی نظیری است تا ما به عنوان سربازان این جبهه فرهنگی به تکلیف خود جهت صدور اسلام و انقلاب اسلامی به سراسر دنیا و بیداری اذهان جوانان سایر کشورها عمل کنیم و همان‌طور که پدران و مادران مان در ایجاد انقلاب اسلامی ایران نقش ایفا کردند، ما هم در ایجاد انقلاب جهانی که در محدوده ذهن و فکر افراد رخ خواهد داد، به وظیفه خود عمل کنیم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ تا کنون ظهور و بروزی درباره نامه رهبری از سوی وزارت خارجه مشاهده نشده است و این ناشی از انفعال این وزارتخانه در قبال این نامه مهم است اما ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از رایزن‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور خواست تا با بهره‌مندی از توانمندی و ظرفیت نمایندگی‌ها در تعاملات فرهنگی به تبیین محورهای پیام مهم و تاریخی مقام معظم رهبری بپردازند. همچنین به گزارش مهر،، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان مشاور فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، با تبیین مهمترین ویژگی‌های نامه اخیر رهبر انقلاب به جوانان اروپا گفت: نباید فرصت‌سوزی کنیم؛ چراکه این نامه، فرصتی طلایی برای معرفی اسلام به غرب است.حجت الاسلام پناهیان در ادامه با بیان اینکه این کم‌کاری از جانب ما ست که از این موقعیت های ناب برای روشنگری استفاده نمی‌کنیم، تصریح کرد: امروز تمام ابزارهای ارتباطی از قبیل اینترنت، سینما و تلویزیون به خودی خود به ضرر آنها (دشمنان) تمام می شود؛ من معتقدم که این ابزارها می توانند برای مومنان یک فرصت باشد به شرطی که از آن استفاده کنند.

در مدت زمان گذشته از نامه مقام معظم رهبری، هیچ یک از نهادهای متولی، اقدام خاصی را انجام نداده اند و فقط این جوانان انقلابی بوده اند که متولی پخش پیام رهبری شده اند. به نظر می رسد باید در رابطه با این نهادها تصمیمی جدی گرفته شود چرا که رهبر انقلاب خود به خط مقدم زده است ولی این نهادها برای نشر پیام، واهمه و سردرگمی دارند.

منبع

"Our President, analytical news site"