منتقدان روند توافق هسته‌ای پیش از این بارها تاکید کردند که اقدامات نقد دولت ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل، جز خالی کردن دست ایران از توانایی‌های استراتژیک، ماحصل دیگری نخواهد داشت. در هفته‌های اخیر، آمریکا ضمن نقض صریح مفاد برجام، فاز جدید بهانه‌جویی با موضوع موشک‌های بالستیک ایران کلید زده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالیکه دولت ایران، تعهدات هسته‌ای خود را با شتاب انجام می‌دهد، نقض برجام از سوی آمریکا هر روز رنگ و بوی بیشتری به خود می‌گیرد.
وعده مقامات دولتی مبنی بر لغو تحریم‌ها در دی ماه در حالی بیان شده است که هیچ نشانه‌ای از این امر در رفتار طرف مقابل مشاهده نمی‌شود.
منتقدان روند توافق هسته‌ای پیش از این بارها تاکید کردند که اقدامات نقد دولت ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل، جز خالی کردن دست ایران از توانایی‌های استراتژیک، ماحصل دیگری نخواهد داشت.
در هفته‌های اخیر، آمریکا ضمن نقض صریح مفاد برجام، فاز جدید بهانه‌جویی با موضوع موشک‌های بالستیک ایران کلید زده است.
 کاخ سفید: برجام  مانع اعمال تحریم‌های جدید نیست
در همین حال، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: برجام، ما را از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بازنمی‌دارد.
کربی افزود: آزمایش‌های موشکی ایران برایمان نگران‌کننده است؛ پیش تر به این آزمایش‌ها (با تحریم) پاسخ داده‌ایم و در آینده هم این کار را خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: در مکالمه تلفنی اخیر «جان کری» و «محمد جواد ظریف» هم موضوع «جیسون رضائیان»، خبرنگار بازداشت‌شده واشنگتن پست در ایران، مطرح شد.
به گزارش فارس، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جمع خبرنگاران گفت: با «جواد ظریف» به صورت تلفنی صحبت کردم، ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که ایران به تعهدات خود پایبند می‌ماند؛ اگر همه‌چیز خوب پیش برود، چند روز بیشتر تا اجرای برجام فاصله نخواهیم داشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح «دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران» را تصویب و برای رأی‌گیری دوباره به صحن اصلی مجلس ارجاع کرد.
در صورتی که این طرح در مجلس و سپس در سنا تصویب شود، به شرط داشتن امضای «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، ابلاغ خواهد شد.
«ریچارد نفیو» مقام اسبق دولت آمریکا که از او به عنوان «معمار تحریم‌های ایران» یاد می‌شود درباره این طرح گفت: «این به معنی ان است که نمی‌توانیم توافق را اجرا کنیم.
در همین حال، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی اعلام کرد: طرح مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار محدود کردن اختیارات دولت این کشور برای رفع تحریم‌های موسسات مالی علیه ایران است، نقض صریح «برجام» است.
در ادامه گزارش آمده است: این طرح قانونی، امکان رفع تحریم‌ها علیه بانک‌های ایرانی را به رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌دهد، این در حالی است که واشنگتن مطابق برجام باید به این تعهدش عمل کند.
 ابراز شگفتی  مقامات آمریکایی از سرعت انجام تعهدات ایران
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس خبری گفت: در طی تعطیلات (کریسمس)، برجام پیشرفت چشمگیری را تجربه کرد زیرا ایران 25 هزار پوند اورانیوم خود را خارج کرد؛ رویکردمان در خصوص ایران، در مسیر موفقیت است.
واشنگتن پست نیز در گزارشی اعلام کرد: آزمایش موشکی ایران تحریک کننده کنگره آمریکا برای تحریم‌های جدید و بیشتری خواهد بود.
 تحریم های موشکی باقی می‌ماند
در ادامه گزارش آمده است: با وجود اجرایی شدن توافق، تحریم‌های آمریکا علیه موشک های بالستیک در جای خودش باقی خواهد ماند.
«الیوت انگل» نماینده دموکرات آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک با اشاره به اقدامات کنگره گفت: طرح جدید تحریم‌های ایران که از سوی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده، مانع از پایبندی واشنگتن به تعهدات خود برای لغو تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای خواهد شد.
خبرگزاری اینترفکس نیز در گزارشی اعلام کرد: یک مقام روس می‌گوید مسکو دلیلی برای اعمال تحریم علیه ایران به دلیل آزمایش موشکی نمی‌بیند.
جریمه شرکت ایرانی به بهانه نقض تحریم‌ها
به گزارش خبرگزاری‌ها، یک قاضی در آمریکا، شرکت ایرانی «فیمکو» را به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا، حدود 700 هزار دلار جریمه شد.
در همین حال، هفت قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور خواستار تحریم «فوری» ایران به بهانه آزمایش موشکی این کشور شدند.
این نامه که در تاریخ 6 ژانویه 2016، برابر با 16 دی‌ماه، به اوباما نوشته شده آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل دانسته است.
در بخشی از این نامه آمده است: ما می‌دانیم که دولت در حال آماده‌سازی تحریم علیه افراد و موسسات دخیل در برنامه موشکی ایران است و از شما می‌خواهیم این تحریم‌ها را بدون تأخیر اعلام کنید.(+

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/i07J0