"رهبر معظم انقلاب در بیست وششمین سالگرد ارتحال امام (ره) از منظومه فکری امام (ره) که در ابعاد فکری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و ابتنای این منظومه بر جهان‌بینی توحیدی است، سخن گفتند؛ اینکه چرا پس از 26 سال آیت الله العظمی خامنه‌ای سخن از خطر "تحریف امام و اصول امام (ره)" به میان آورده‌اند، مهم است."

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ متن یادداشت محمدکاظم انبارلویی با عنوان «بازخوانی اصول امام (ره)» را در ذیل می خوانید:
26 سال از ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر نهضت همیشه پیروز اسلامی می‌گذرد. ملت ما در یکصد سال اخیر سه نهضت را تجربه کرد و تنها نهضت سوم به پیروزی رسید.
پاسداشت رمز و راز این پیروزی یکی از مهمترین وظایف انقلابی ماست. انقلاب اسلامی را در جهان به نام خمینی (ره) می‌شناسند و هنوز سکه خمینی در بازار سیاست منطقه و جهانی معتبر و راه او پر رهرو است.
رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای 26 سال است مومنانه در نگاهبانی از خط امام (ره) چیزی فروگذار نکرده است.
او انقلاب را در حالی از خمینی کبیر تحویل گرفت که هیچ ادعایی برای جانشینی او نداشت. این بار عظیم و سترگ را خبرگان به گردن او نهادند.
بی‌تردید امام خمینی (ره) در ریل‌گذاری رهبری پس از خود برحسب نقل نزدیکان امام (ره) بویژه مرحوم سیداحمد آقا نقش آفرین بود. هم او بود که رهبری را به فردی سپرد که در صدق، ایثارگری، شجاعت، علم، حلم، امانت‌داری، عدالت و آگاهی‌های او تردید نداشت. اینکه چرا پس از 26 سال آیت الله العظمی خامنه‌ای سخن از خطر "تحریف امام و اصول امام (ره)" به میان آورده‌اند، مهم است.
مخاطب او در درجه اول نسل سوم انقلاب و در درجه دوم مسئولان نظام است، چرا که نسل اول و دوم، امام را درک کرده‌اند و نسل سوم از امام (ره) و یادگاری‌های او فقط 21 جلد صحیفه نور را در اختیار دارد.
رهبری معظم انقلاب در بیست وششمین سالگرد ارتحال امام (ره) از منظومه فکری امام (ره) که در ابعاد فکری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و ابتنای این منظومه بر جهان‌بینی توحیدی است، سخن گفتند.
تصویری که او از امام (ره) ارائه می دهد یک انقلابی است که حرف اول را در ضدیت با کفر و استکبار جهانی در جهان می‌زند. کسی که پویا و پرتحرک و در میدان عمل، رهبری عملیات را خود به دست می‌گرفت، درست همین تصویری که ملت ایران از رهبری کنونی انقلاب دارد، کسی که الحق پا جای پای مقدس امام (ره) گذاشته و با درس آموزی از امام (ره) همان نقش را درست ایفاء می‌کند؛ قاطع، راسخ و غیرمتزلزل در برابر دشمنان و لطیف و پرعاطفه در برابر ملت بویژه محرومان و مستضعفان.
رهبر معظم انقلاب در نطق 14 خرداد امسال خود 7 اصل از اصول خط امام را بازخوانی فرمودند که یادآوری سرفصل های این اصول خالی از لطف نیست؛
1- دفاع از اسلام ناب محمدی(ص) و مبارزه با اسلام آمریکایی
2- اتکال به خداوند و ایمان به صدق وعده الهی و بی‌اعتمادی به قدرت‌های زورگوی جهانی
3- اعتقاد به اراده مردم و احترام به رای ملت
4- حمایت از محرومان و مستضعفان
5- مقابله با قلدران جهان و دفاع از مظلومان عالم
6- پاسداشت استقلال کشور و مقابله با سلطه‌پذیری
7- پاسداری از وحدت ملی و مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکن
بیانات مفصل معظم له به تشریح خطوط هفت‌گانه بازخوانی اصول احکام اختصاص یافت.
آنچه امروز از این روشنگری نصیب دولت و ملت می‌شود این است که در دفاع از اسلام و انقلاب راسختر از گذشته عمل کنند. باید به خدا اعتماد کنیم و از اعتماد به قدرت‌هایی که در صدد غارت کشور و بازگشت استبداد و سلطه خارجی هستند پرهیز کنیم. در این راه، دولت سرمایه اجتماعی حمایت مردم بویژه محرومان را دارد و باید از آن غفلت نکند.
امروزه مهمترین وظیفه، حفظ استقلال کشور در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن است. پیروزی در برابر دشمن تنها یک رمز دارد؛ آن هم وحدت ملی است. کسانی که به جای فریاد بر سر دشمنان اسلام و ایران بر سر دلسوزان و مشفقان و منتقدین فریاد می‌زنند، به بیراهه می‌روند.
امسال سال همدلی و همزبانی است. باید از دولت حمایت کرد تا بارهای سنگینی را که بر دوش دارد به مقصد برساند. مهمترین بار، اکنون نبرد دیپلماتیک با دشمن است. این نبرد باید با پیروزی ملت و عقب نشینی دشمن پایان یابد. ان شاء الله.
رهبر انقلاب در سخنان 14 خرداد خود در حرم امام (ره) تاکید کردند که اصول امام (ره) منحصر در این موارد نیست، صاحب‌نظران می توانند در این زمینه تحقیق کنند.
به نظر می‌رسد یکی از اصول و مبانی حضرت امام (ره) تاکید ایشان بر نقش علما و مراجع در پدیداری انقلاب و حفظ استقلال کشور بوده است. امام (ره) بارها حمایت از حوزه‌های علمیه و روحانیون را یادآور شده‌اند و به اصل ولایت فقیه به عنوان یک اصل که کشور را از خطر استبداد نجات می‌دهد تکیه کرده‌اند.
امام سه ماه قبل از ارتحال ملکوتی خود در پیامی خطاب به روحانیون، مراجع و مدرسین و طلاب و ائمه جمعه و جماعات که بعدها به "منشور روحانیت" معروف شد، این جایگاه مهم را تبیین و مطالب کلیدی و مهمی مطرح فرمودند که در خور توجه است.
بازخوانی این پیام، امروز برای تبیین یکی از کلیدی‌ترین اصول خط امام (ره) یعنی نقش و جایگاه روحانیت در پدیداری انقلاب و حفظ اسلام، ضروری است. در خصوص ولایت فقیه به عنوان یکی از اساسی‌ترین اصول و مبانی امام کافی است به چند جمله زیر توجه کنید؛
- ولایت فقیه ولایت رسول الله(ص) است.
- ولایت فقیه برای شما یک هدیه الهی است.
- به ملت اطمینان می‌دهم اگر امر دولت اسلامی با نظارت ولایت فقیه باشد آسیبی بر این مملکت وارد نمی‌شود.
اعتقاد و التزام به ولایت فقیه کلید فهم اصول امام (ره) است. اگر این کلید را در دست نداشته باشیم اصول دیگر امام را نمی‌فهمیم و خیلی زود به وادی فتنه و فتنه‌گری سقوط می‌کنیم. کما اینکه در فتنه سال 88 جمعی به این وادی سقوط کردند و هنوز هم رهایی نیافته‌اند.

"Our President, analytical news site"