به نظر می‌رسد که امریکا پس از جمع‌بندی نهایی مذاکرات در وین و حتی پیش از آن، پروژه‌های پساتوافق را کلید زده است؛ امریکا علیه ایران دو راهبرد کلان را در دستور کار خود قرار داده است که شامل: 1- "تغییر نرم در ایران از طریق مدیریت افکار عمومی" 2- "کنترل قدرت در ایران است" که این دو راهبرد را به صورت موازی و هماهنگ دنبال می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با اعضای مجمع جهانی اهل بیت(علیهم‌السلام)-مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۲۶- پیرامون خطر نفوذ آمریکا فرمودند: «در منطقه هم آنها میخواهند نفوذ ایجاد کنند؛ حضور برای خودشان دست‌وپا کنند و اهداف خودشان را در منطقه دنبال کنند. ما به حول و قوّه‌ی الهی تا آنجایی که بتوانیم نخواهیم گذاشت این اتّفاق بیفتد. سیاستهای ما در منطقه، نقطه‌ی مقابل سیاستهای آمریکا است.»

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛اظهارات مقامات امریکایی بعد از جمع‌بندی مذاکرات در وین و انتشار برجام نشان داد که امریکا برنامه گسترده‌ای برای حضور و نفوذ در ایران دارد. از منظر این کشور پس از توافق تنها مسائل اقتصادی نیست که باید حل و فصل شود. بلکه اگر توافق نهایی شود، موضوعاتی مانند مسائل سیاست داخلی، حوزه فرهنگ و تأثیرات اجتماعی آن هم باید مورد توجه قرار گیرد.

در حقیقت آمریکایی‌ها تصور می‌کنند توافق هسته‌ای با ایران فضایی را برای آنها باز می‌کند تا نفوذ خود را در داخل و منطقه افزایش دهند. کاخ سفید با توافق هسته‌ای فکر می‌کند روزنه‌هایی را به دست آورده است تا بتواند با ورود از این روزنه‌ها، دسیسه‌های گذشته خود را که با شکست روبرو شده بود، با شکل و رنگ دیگری ادامه دهد تا شاید بتواند اهداف خود را پیاده کند.

این موضوعی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در دیدار با علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل‌بیت‌(علیهم‌السلام) و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی به آن اشاره و تاکید کردند که اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا را با همه‌ توان، نخواهیم داد و با این نفوذ مقابله خواهیم کرد‌.

در تاریخ ایران، کودتای سال 32 نمونه بارزی است که آمریکایی‌ها علیه ملت ایران کودتا کردند و برای حفظ نظام ستمشاهی بر ملت آتش گشودند.

همچنین پس انقلاب با محدود شدن فعالیت آمریکایی‌ها آن‌ها دست به خرابکاری زدند و ده‌ها حادثه تجزیه‌طلبانه مانند پاوه، کودتای نوژه، فعالیت منافقین و لیبرال‌ها را هدایت کردند، وقتی دیدند موفق نشدند، صدام را علیه انقلاب مسلح کردند و هشت سال جنگ بر ملت شریف ایران تحمیل کردند.

سید‌حسین نقوی عضو کمیسیون امنیت ملی در این‌باره گفت: کوتاهی در مقابل نفوذ آمریکا به مثابه تقویت گروه‌های تروریستی همچون داعش است.

نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، خطر نفوذ آمریکا مسئله‌ای بسیار مهمتر از برجام و توافق هسته‌ای است، گفت: ما نباید نسبت به نفوذ آمریکا در منطقه و البته تلاش برای عادی کردن روابط با ایران بی‌تفاوت باشیم، چراکه این امر به لحاظ راهبردی بسیار خطرناک است.

اصلاحات و سابقه نفود امریکا

اگر به سال‌های گذشته بازگردیم و مرور کنیم به آنچه در زمان دولت اصلاحات در ایران گذشت، متوجه می‌شویم که آن زمان فضایی برای نفوذ آمریکا در ایران فراهم شد. اصلاحات سیاسی که مورد نظر دولت و حامیان سیاسی او در آن زمان بود، پس از مدتی از استقرار دولت و با تشکیل احزاب اصلاح‌طلب آغاز شد.

تنها پس از گذشت 2 سال از استقرار دولت اصلاحات تیرماه 78 بود که آن فتنه شوم به پا شد. بهانه‌ای برای این آشوب و اغتشاش ساخته شد و پس از آن آتش فتنه شعله‌ور شد. آمریکایی‌ها در جریان فتنه 78 با حمایت آشکار و پنهان خود با استفاده از عوامل خودفروخته و غرب زده داخلی به شکستن ساختارهای انقلاب اسلامی پرداختند.

شعارهایی که در جریان فتنه 78 از سوی آشوب طلبان سر داده می‌شد نشان می‌داد که بر روی این شعارها کار شده و فی‌البداهه ساخته نشده است. نوع رفتار و واکنش‌هایی که از سوی اغتشاش‌گران سر می‌زد به خوبی آشکار می‌ساخت که پشت این فتنه یک تیم قوی برای هدایت آن وجود دارد که با استفاده از عوامل خود فروخته داخلی این فتنه را راه انداخته است.
آمریکایی‌ها از تحریم و تهدید نظامی نا امید شده بودند، برای همین به چالش از درون ایران روی آوردند. چیزی نگذشت که اصلاح طلبان تندرو ماهیت خود را نشان دادند. این طیف سیاسی بهترین شرایط را برای نفوذ آمریکا در ایران برای اقدام به براندازی نظام ایجاد کرده بود.

اصلاحات سیاسی دولت اصلاحات به سیاست براندازی آمریکا در ایران تبدیل شد. اندیشکده‌های گوناگون آمریکایی با ارائه مقالات، تحلیل‌ها و ارائه تزهای براندازنه، خط را برای عوامل داخلی خود در ایران روشن می‌ساختند.

اتقاقات ایران همراه بود با ایجاد انقلاب‌های رنگی و مخملی در برخی کشورها که از سوی آمریکا تدارک می‌شد. انقلاب‌های مخملی که آمریکا در برخی کشورها راه انداخته بود، در ایران به ثمر نرسید. مانع دست یافتن به اهداف آمریکایی‌ها، حضور مردم، جایگاه رهبری و نهادهای انقلابی ایران اسلامی بود.

با این حال امریکایی‌ها که در جریان فتنه 78 شکست خورده بودند عبرت نگرفتند و با برنامه‌ریزی مجدد 10 سال بعد اقدامات خود را از سر گرفتند. آنها انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را هدف قرار دادند تا از این فرصت طلایی کمال استفاده را ببرند.

این فتنه هم گرچه مدتی برخی شهرهای کشور را آشوب زده کرد، اما فضای ایجاد شده این فرصت را به آمریکا و غرب داد تا تحریم‌های شدیدتری را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند که در نوع خود فرصتی بی‌نظیر برای امریکا بود. از این‌رو نباید فراموش کرد که دولت دهم کار خود را در شرایط دشواری آغاز کرد که دستاورد اصلاح‌طلبان تندرو حاصل تلاش امریکا برای نفوذ به کشور بود.

اما اکنون که می‌رود تا توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 نهایی شود، آمریکایی‌ها تصور می‌کنند فضایی در ایران ایجاد شده تا بتوانند حوزه نفوذ خود را افزایش دهند. امید آنها بار دیگر به عوامل داخلی غرب‌زده و شیفته آمریکاست. همان‌هایی که در سال‌های گذشته گراهای خوبی به دشمن دادند تا بتواند به امیال خود دست یابد.

در همین زمینه «پیتر هارل» عضو اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» درباره فرا توافق توصیه کرد: «با سرمایه‌گذاری روی توافق هسته‌ای باید به دنبال ایجاد اصلاحات سیاسی و تداوم حمایت آمریکا از فعالان حامی ایجاد اصلاحات در ایران بود.»

وی ضمن توصیه بر لزوم «فشار برای استراتژی ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران» نوشته است: «آمریکا باید یک استراتژی تهاجمی ترویج اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران را دنبال کند. آمریکا در این موضوع که قبل از انقضای توافق هسته‌ای، شاهد اصلاحات سیاسی در ایران باشد، یک منفعت و علاقه زیادی دارد.»
پروژه پساتوافق امریکا چیست؟

به نظر می‌رسد که امریکا پس از جمع‌بندی نهایی مذاکرات در وین و حتی پیش از آن، پروژه‌های پساتوافق را کلید زده است؛

امریکا علیه ایران دو راهبرد کلان را در دستور کار خود قرار داده است که شامل: 1- "تغییر نرم در ایران از طریق مدیریت افکار عمومی" 2- "کنترل قدرت در ایران است" که این دو راهبرد را به صورت موازی و هماهنگ دنبال می‌کند.

باید در نظر داشت که یکی از تاکتیک‌های امریکا برای پیش بردن این دو راهبرد به شکل موازی ایجاد یک جریان سیاسی خاص در کشور است و ایجاد فضای دوقطبی است و استفاده و تقویت جریان غربگرا در داخل ایران است.

ایجاد فضای دو‌قطبی در مسائلی مولفه‌های سیاسی، قدرت و امنیت ملی، معیشت و توسعه، تحولات منطقه‌ای و حقوق بشر از جمله برنامه‌هایی است که امریکا و متحدانش تلاش می‌کنند تا در آینده آن را در کشور دنبال کنند.

پیش‌بینی امریکایی‌ها آن است که اگر آنها بتوانند چنین دوقطبی‌هایی را شکل دهند دو حالت بیشتر رخ نخواهد داد. حالت اول آن است که ایران بر اثر فشارهای بیرونی و شکل‌گیری دوقطبی‌های درونی و به منظور پیش‌گیری از معضلات امنیتی و شورش‌های اجتماعی به درخواست‌ قدرت‌های زورگو تن داده و به ترتیب از راهبردهای خود در منطقه، تصمیمات خود در حوزه‌هایی مانند فناوری موشکی و‌... و همچنین اعتقادات خود در زمینه‌های فرهنگی و حقوق بشر چشم‌پوشی کرده و آنها را "تا حد رضایت‌بخشی برای غرب" به کنار بگذارد.
و اما حالت دوم آن است که با شکل‌گیری دوقطبی‌هایی که عنصر کاتالیزور و قوام‌بخش آن یک جریان غرب‌زده داخلی است، اگر جمهوری اسلامی نیز از تمکین به خواست‌ غربی‌ها که اینک با شکل‌گیری دوقطبی‌ها به مطالبه بخش مهمی از افکار عمومی نیز تبدیلش کرده‌اند، سرباز زد، ناآرامی‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای شکل گرفته و کودتای نرمی همچون آنچه در فتنه 88 به دنبالش بودند رخ دهد.

لذا آمریکا هم برای تغییر در ایران و همچنین برای بسط قدرت و سیطره در منطقه، خواب‌های مهمی دیده‌ است، که از طریق آن نفوذ و تغییر در درون ایران می‌گذرد.

لطف‌الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در این‌باره گفت: یکی از برنامه‌های آمریکایی‌ها پس از برجام نفوذ بیشتر در ایران است، آن‌ها می‌خواهند برنامه‌های خود را مجدد از سر بگیرند و اهداف خود را راحت‌تر به دست بیاورند.

وی درباره سیاست آمریکا در جهت اعمال نفوذ بیشتر درمنطقه پس از تصویب برجام گفت: آمریکایی‌ها برنامه مفصلی را از پیش طراحی کرده‌اند و به‌دنبال این هستند که نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خودشان را در منطقه افزایش دهند.

فروزنده ادامه داد: آمریکا استراتژی خود را در منطقه تغییر داده است و تلاش دارد تا با تجزیه سوریه، عراق و یمن برنامه‌های تعیین شده مبنی بر افزایش ضریب نفوذ خودش را افزایش دهد. یکی از برنامه‌های آمریکایی‌ها نفوذ بیشتر در ایران است، آن‌ها می‌خواهند برنامه‌های خود را مجدد از سر بگیرند و اهداف خود را راحت‌تر به دست بیاورند.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران تصریح کرد: متاسفانه در داخل نیز برخی به جای اعتماد به مردم به دشمن اعتماد دارد و در جهت سازش با آمریکا تلاش می‌کنند و می‌خواهند روابط ایران و آمریکا عادی‌سازی شده و یک فرصت برای حضور بیشتر آمریکا در کشور به وجود بیاید.

فروزنده با بیان اینکه هوشیاری مردم خنثی‌کننده هر توطئه‌ای است، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که آمریکا توسط سردمداران صهیونیست اداره می‌شود و هر زمان که فرصتی داشته باشند، علیه ملت نیرنگ می‌کنند.

چه باید کرد

به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که مانع از نفوذ امریکا در سیاست‌های کشورمان می‌شود تصویب برجام توسط مجلس است که می‌تواند مانع از شکل‌دهی دوقطبی‌هایی بر سر توافق هسته‌ای شود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که جریان‌هایی که بر مسند قدرت در کشورمان تکیه می‌زنند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در جلوگیریی از شکل گیری این جریان دو‌قطبی می‌کنند از این‌رو اهمیت انتخابات آینده مجلس اینجا پیش از پیش روشن می‌شود انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در راه است و در این زمینه باید انتخابات نمایندگان به نحوی صورت گیرد که مانع از تقویت جریان غربگرا و جلوس نیروهای این جریان بر کرسی‌های مجلس دهم شوند. سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این زمینه برای وارد کردن نامزدهای مورد علاقه خود به مجلس می‌تواند به راحتی آنها را به برخی از اهداف خود برساند یا حداقل برای کشور چالش‌های سیاسی ایجاد کند.

از سوی دیگر نباید اجازه داد برخی شرکت‌ها نماد سرمایه‌داری و نماد سلطه آمریکا چون مک‌دونالد و کوکاکولا وارد حریم ملت ایران شوند، چراکه ما آمریکا را در هر شرایطی دشمن خود دانسته و خود را ملزم به هوشیاری مقابل دشمن می‌دانیم.

حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش آمریکا برای نفوذ بیشتر در منطقه، گفت: نباید به بهانه برجام نسبت به خطر نفوذ آمریکا در منطقه و تلاش آنها برای نفوذ در ایران حساسیت‌های لازم از بین برود.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که توانسته از موضع قدرت با آمریکا تنش‌زدایی کند، افزود: اینکه ما از باب قدرت وارد مذاکره با آمریکا شدیم و آمریکا در مقابل ایران منفعل عمل کرده است دلیل نمی‌شود که ما دچار خودکم‌بینی با توجه به تحلیل ارعاب شویم ما باید بتوانیم در این شرایط به لحاظ دفاعی و فرهنگی کشور را مقاوم و مستحکم کنیم؛ نقطه قوت آمریکا در حوزه نفوذ که مرحله بعد از حضور است، سبک زندگی است.

این کارشناس روابط بین‌الملل، مک‌دونالد و کوکاکولا را نمونه‌ای از نفوذ سبک زندگی آمریکایی دانست و گفت: اگر آمادگی لازم در مقابل نفوذ آمریکا نباشد، ممکن است با مشکلات جدی مواجه باشیم لذا باید هوشیاری و حساسیت لازم را داشته باشیم.(+)
"Our President, analytical news site"