مقام معظم رهبری در سال های گذشته به دنبال رشد جامعه به حدّی بوده اند که اگر ایشان برای رعایت مصالح کشور و نظام مجبور به سکوت و حتّی در مواقعی مانند ائمه اطهار که مجبور به تقیه و خلاف واقع سخن گفتن بودند ، ولایتمدارانِ معقول بتوانند وظیفه و تکلیف خود را تشخیص دهند و اولویت ها را دنبال کنند ، باید دانست که هوچی گری و فرار از تفکر خصلت دشمنان ولایت می باشد ولی هنر ولایتمداری فهمیدن سخنانِ در لفافه و درک امام در دوران « تقیه مداراتی » یا همان « نرمش قهرمانانه » ایشان می باشد!

امام خامنه ای در دیدار مردم قم - مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۱۹ : "ما یک جبهه‌ی وسیع دشمن در مقابل خودمان داریم. جبهه‌ی وسیع دشمن از سردمداران رژیم صهیونیستی تا سردمداران دولت آمریکا، تا دیگر ایادی و عوامل استکبار جهانی، تا عوامل تکفیری، تا داعش؛ یعنی ببینید چه جبهه‌ی عظیمی است. یک طیف عظیم و نامتجانس؛ اینها همه دشمن نظام جمهوری اسلامی‌اند؛ [پس‌] یک جبهه‌ای وجود دارد. خیلی کارها هم میتوانند بکنند، حملات تبلیغاتی میکنند، تمام این دستگاه‌های رسانه‌های دنیا در مشت اینها است. علیه جمهوری اسلامی هرچه دلشان میخواهد میپراکنند. کلیدهای اقتصادی دست اینها است، قدرتهای سیاسی دست اینها است، نظامهای امنیّتی دست اینها است، سرویس‌های اطّلاعاتی مال اینها است؛ اینها در مقابل نظام جمهوری اسلامی هستند. خب، یک عدّه‌ای وقتی چشمشان به این جبهه می‌افتد، دلشان میریزد. این به‌خاطر این است که از آن کلیدواژه‌ی مهم سنّت الهی غفلت میکنند. خب، همین دشمنی‌ها و بالاتر از این دشمنی‌ها با خود انقلاب بود؛ انقلاب پیروز شد. امروز هم همان دشمنی‌ها است؛ امروز هم شما اگرچنانچه به لوازمش عمل بکنید، شما پیروز خواهید شد؛ بروبرگرد ندارد. فَلَمّا رَأَی اللهُ صِدقَنا اَنزَلَ بِعَدُوِّنا الکَبت؛ این امروز هم صادق است. من و شما وقتی صادقانه وارد میدان بشویم، به لوازمش عمل بکنیم، ایستادگی کنیم، بصیرت به خرج بدهیم، به‌موقع اقدام بکنیم، درست حرف بزنیم، درست عمل بکنیم، صادقانه وارد میدان بشویم، همان حرفی که امیرالمؤمنین فرموده وجود دارد: «اَنزَلَ بِعَدُوِّنا الکَبتَ وَ اَنزَلَ عَلَینا النَّصر؛ پیروزی مال ما است، کبت(۴) و سرکوبگری متعلّق به دشمن است. خب، پس تا اینجا مسئله‌ی انقلاب به‌عنوان یک نقطه‌ی اساسی و روشن، یک درس بزرگ برای آینده‌ی ما میدهد."

فرق نظام اسلامی مبتنی بر ولایت با دیگر نظامات در این است که اساس حرکت و تداوم آن بر پایه بصیرت و بیداری ملت ها می باشد؛ این در حالی است که در نظام های غیر إلهی جهان اساسِ حرکت بر پایه تحمیق و تحمیل و موج سازی رسانه ای اغواگر می باشد.
متأسفانه بخش هایی از درون نظام به گند نظامات متداول سیاسی جهان آلوده شده و با تکیه بر فن آوری های بیانی و رسانه ای اغواگر مانند دیگر نظامات برای قدرت طلبی و ثروت اندوزی به دنبال فریب افکار عمومی بوده اند ، بنابر این اهتمام این جریان همواره بر بی خبری و درگیری جوانان به مسائل سطحی بوده است .
چراکه همواره قدرت طلبان تزویر گر برای گمراهی افکار عمومی و هدایت نیروی متراکم جوانان کشورهایشان و برای بازیچه قرار دادن مقولات جدّی جامعه همواره به دنبال این بوده اند که بازی ها را جدّی و موضوع اصلی گفتگو های جوانان کرده و نیمه شب های جوانان را با نودهای بیهوده پر کنند !

دست های ملعونی که نمی خواهند جوانان سیاسی باشند !

ولی رهبری عادل و مدیر ولائی به دنبال مدیریت اقناعی و بیداری و هشیاری مردم و جوانان است ، بنابر این از سال ۷۲ ایشان مدرسه ای هدفمند برای بیداری و خودکفایی نیروهای انقلاب به راه انداختند .
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی صریحا فضای بی خبری دهه هفتاد را که دولت وقت مشوق آن بود و مسئولان آن رسماً اعلام کرده بودند که دانشگاهی غیر سیاسی می خواهند ، را شکسته و با لعن مسببان بی خبری جوانان ، تحلیل سیاسی داشتن را حتّی برای دانش آموزان ضروری دانستند :

« بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش‌آموزان مدارس - روی این ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلی هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد!
خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده‌اند و می کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمیفهمند، جریانهای سیاسی دنیا را نمیفهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین کشوری میتواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند!؟
بله؛ اگر حکومت استبدادی باشد، میشود. حکومتهای مستبد دنیا، صرفه‌شان به این است که مردم سیاسی نباشند؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسی نداشته باشند. اما حکومتی که میخواهد به دست مردم کارهای بزرگ را انجام دهد؛ نظام را میخواهد با قدرت بی پایان مردم به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام می داند، مگر مردمش - بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش - میتوانند غیر سیاسی باشند!؟ مگر میشود!؟
عالِمترین عالِمها و دانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش میتواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! این نکات ریز را، باید جوانان ما درک کنند. » ۷۲/۸/۱۲ دیدار دانشجویان و دانش آموزان

عوام ! مقلد خواص نمانید و خود صاحب تحلیل و خواص شوید :

ایشان با تکرار این مطالبه در مناسبت های دیگر در 20 خرداد سال 75 در جمع رزمندگان لشکر 27 محمدرسول الله صل الله علیه و آله بحت حیاتی «عبرت های تاریخ» و «خواص و عوام» را مطرح کردند و بارها در مواقع دیگر نیز بر ضرورت قرار گرفتن جوانان در جرگه خواص که شاخصه شان « تحلیل و درک سیاسی » است تأکید کردند و بر جوانان تکلیف کردند که :

1 – اگر جزو عوامی هستند که دنباله روی خواصشان می باشند ، با قدرت تحلیل سیاسی ، خود را به خواص تصمیم گیر و تأثیرگذار مبدّل کنند .

2- با تکیه بر قدرت تحلیل سیاسی خود ، در زمان لازم اقدام به هنگام را انجام دهند و ...
حرکت در لفافه مصلحت ها تا تکلیف آرمان گرایی جوانان :

✔️رهبری معزز انقلاب اسلامی در برهه هایی نیز گوشرد می کردند که امت و به خصوص جوانان نباید مقیّد به تکرار مواضع رهبری باشند چون رهبری و مسئولان بیشتر مکلفند در لفافه ی « مصلحت ها » حرکت کنند ولی اگر دانشجویان و یا جوانان نیز به جای آرمان گرایی مقیّد به مصلحت ها شوند کار با مشکل روبه رو می شود ، و در این زمینه به نکته ی مهمی اشاره کردند :

« برآیندِ آرمانگرایی شما و چالش مسؤولان با مصلحتها، برآیند معتدل و مطلوبی خواهد شد؛ اما اگر شما هم دنبال مصلحتگرایی رفتید و گرایش مصلحت‌اندیشانه - یعنی صددرصد با واقعیتها کنار آمدن - وارد محیط فکری و روحی دانشجو و جوان شد، آن‌وقت همه چیز به‌هم می ریزد و بعضی آرمانها از ریشه قطع و گم خواهد شد. دانشجویان نباید آرمانگرایی را رها کنند. توقّع من از شما عزیزان این است که پایه‌های معرفتی خودتان را در همه زمینه‌ها عمیق و مستحکم کنید. »  ۸۲/۸/۱۵ دیدار با دانشجویان

اگر منتظر موضع گیری رهبری بمانید کارها قفل می شود !

مدرسه ی بیدارگر رهبری مرحله به مرحله به دنبال رشد بدنه ی نظام یعنی مردم برای اتخاذ تصمیمات مهم بدون وابستگی حتّی به رهبری بوده است ! تا جایی که رهبری روشن بین انقلاب اسلامی در آخرین اظهار نظر خود با دانشجویان در ابن رابطه بیانی آشکار دارند :

« این‌‌جور نیست که همه‌‌ى مواضعى که آحاد مردم - از جمله دانشجویان که جزو قشرهاى پیشرو هستند - اتخاذ میکنند، بایستى الگوگرفته و برگردان نظراتى باشد که رهبرى ابراز میکند؛ نه، شما به‌‌عنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید.

این‌‌جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره‌‌ى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛ منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛ معیار، تقوا باشد. تقوا یعنى اسیر هواى نَفْس نشدن در جانب‌‌دارى و طرف‌‌دارى یا در مخالفت و معارضه، در انتقاد یا در تمجید؛ این را رعایت کنید. اگر این رعایت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانب‌‌دارى و تمجید خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جریان سیاسى؛ از فلان حادثه‌‌ى سیاسى؛ هیچ اشکالى ندارد. البته اگر در یک زمینه‌‌اى نظرى هم از سوى این حقیر ابراز شد، آن کسانى که حسنِ‌‌ظن دارند و این نظر را قبول دارند، ممکن است این هم یکى از عواملى باشد که در تشخیص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن این به معناى این نیست که وظیفه‌‌ى افراد در مورد موضع‌‌گیرى‌‌ها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسى نگاه کند [و وظیفه‌‌اش را انجام بدهد].» ۹۳/۵/۱ دیدار دانشجویان

به راستی چرا ایشان حتّی بر آنند که ما در موضع گیری ها مقیّد به تقلید از رهبری هم نباشیم ؟!
و بلکه ایشان به قدری به دنبال رشد دادن امّت هستند که بارها با رد معصومیت خود از اشتباه ، احتمال داشتن تحلیلی برتر از خود را هم منتفی نمی دانند و تقلید محض سیاسی از خود را منجر به « قفل شدن کارها » می دانند !

✔️نظر کارشناسی مخالف نظر رهبری مخالفت با رهبری نیست !

وقتی هوچی گرانی که پیچش موی ولایتمداری را نفهمیده اند احتمال تفاوت نظر کارشناسی « دکتر احمدی نژاد » با رهبری – که اغلب این احتمال هم توهم بود - را بهانه اتهام ضد ولایتی ایشان می دانستند و در مواردی مانند آنچه که درباره معاون اوّلی و یا برکناری وزیری که همراه رئیس جمهور نبود و یا ماجرای « بیداری انسانی » و « بیداری اسلامی » پیش آمد و ظاهرنگران آنرا جواز تکفیر ولائی ترین رئیس جمهور قرار دادند حضرت آقا صریحاً فرمودند :

«گفته شد که بعضی ها نظرات کارشناسی میدهند، با نظر رهبری مخالف است، میگویند آقا این ضد ولایت است. من به شما عرض بکنم؛ هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست ؛ دیگر از این واضح‌تر؟! » دیدار دانشجویی 91/5/16

البته همیشه در اینگونه اختلاف نظرات فصل الخطاب کلام رهبری بوده است که دکتر احمدی نژاد صادقانه و به دور از تعارفات منافقانه رایج دیگر سیاسیون ، همواره دنبال آن بوده است .
رشد جامعه برای فهمیدن تکلیف در مواقع معذوریت رهبری !

در واقع رهبری در این سال ها به دنبال رشد جامعه به حدّی بوده است که اگر ایشان برای رعایت مصالح کشور و نظام مجبور به سکوت و حتّی در مواقعی مانند ائمه اطهار که مجبور به تقیه و خلاف واقع سخن گفتن بودند ، ولایتمدارانِ معقول بتوانند وظیفه و تکلیف خود را تشخیص دهند و اولویت ها را دنبال کنند ، باید دانست که هوچی گری و فرار از تفکر خصلت دشمنان ولایت می باشد ولی هنر ولایتمداری فهمیدن سخنانِ در لفافه و درک امام در دوران « تقیه مداراتی » یا همان « نرمش قهرمانانه » ایشان می باشد !

رهبری گویا در این چند سال به دنبال خودکفایی امّت حتّی برای بعد از خود و شرایط بسیار پیچیده تر فردا بوده است .
خدا سایه ایشان را تا ظهور حضرت بهار (ارواحنا فداه) مستدام دارد ، زیرا ما مفتخریم به رهبری ولائی که آنقدر به امّت اعتماد دارد که وظیفه فکر کردن و تصمیم گیری بر اساس اصولی که واضح است را به خودشان واگذار می کند !

✔️رشد تحلیل سیاسی مردم بر هم زننده دکّان عمارپنداری :

ولی از آنجا که رایج شدن چنین روشی در جامعه ی دینی ما دکّان بولتن سازان و بصیرت افزایان جعلی را تخته می کند ، بنابراین در این چند سال همان دست ملعون نگذاشت که بخش مهمی از جوانانِ فعّال کشور ، صاحب تحلیل سیاسی شوند بلکه ترجیح داد اینان به عنوان انصار جنجالگری برای القای دوقطبی در جامعه بی خبر بمانند و به جای تحلیل های عمیق سیاسی به بازی های سیاسی گرفتار شوند !

در همان دهه ۷۰ وقتی با تهیه جزواتی خواستیم این امر را اجرایی کنیم مراکز بصیرت افزا مانع آن شدند و ترجیح دادند که دخمه های تحلیل های تحمیلی افکار بخشی از جوانان را با موج تهمت و دروغ به خادمانی مانند دکتر احمدی نژاد و یارانش بدبین کرده و به جای رهبری اولویت تراشی کنند .

شگفتا جایی که هشیارترین و آگاه ترین فردی مانند رهبری عزیزمان، جوانان را به تحلیلی مستقل از خودشان دعوت می کنند ، عمارپندارانی رشد کردند که فکر مخالف تحمیق خود را تکفیر می کنند و بگذریم که برخی از همین بولتن نویسان حتّی مدعیند که می توانند بر افکار بزرگان نظام نیز اثر بگذارند و ...
خدا را شکر که یاران وفادار دولت عدالت در مدرسه ی رهبری فرزانه انقلاب اسلامی به رشدی رسیدند که در لجن پراکنی بصیرت افزایان تقلبی دست از حمایت دولت مظلوم عدالت نکشیدند و بر تکلیفی که امامشان بر آنان نهاده بود ثابت قدم ماندند ، چراکه این است معنای واقعی بصیرت ! 

مسعود شفیعی کیا
 

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/t7DUi