آمریکای تجدیدنظرطلبان انقلاب اسلامی؛ واکاوی ماهیت آمریکا در اندیشه امام خمینی و اصلاح طلبان

در این بین در سال‌های پس از انقلاب جریانات مختلف از پنجره‌ی اندیشه‌ی خود به حدودوثغور تعامل با آمریکا نگریسته‌اند و حتی با در دست گرفتن مصادر قدرت توانسته‌اند تأثیراتی بر روند مواجهه با آمریکا بگذارند. هرچند تجربه‌ی تاریخی نشان داده، سیاست‌ها و راهبردهایی که با روح غالب انقلاب اسلامی همخوانی نداشته باشد نمی‌تواند دوام و قوام یابد و دیر یا زود از محور معادلات سیاسی کشور خارج می‌گردد. از جریانات سیاسی کشور که نگاه خاص به آمریکا و تفسیر ویژه‌ای از ماهیت ارتباط با آن دارد جریان اصلاحات است.

تبیین بیانات امام خامنه ای در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی- قسمت اول: چرا رهبر معظم انقلاب به سیاست‌مداران اسلامی امیدوار نیستند؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در تاریخ 8 دی‌ماه 1394 در بخشی از بیانات خویش در خصوص جهان اسلام فرمودند «بنده دیگر چندان امیدی به سیاستمدارها ندارم. قبل‌ها تصور می‌شد که سیاستمداران دنیای اسلام در این راه بتوانند کمک کنند، [امّا] متأسفانه این امید ضعیف شده است.» در این یادداشت بر آنیم تا به برخی از رسوایی‌های سیاستمداران اسلامی در منطقه اشاره کنیم.

«شرح فتنه‌ی تغلب»؛ مروری گذرا بر وقایع آغاز تا پایان «فتنه‌ی تغلب» به روایت امام خامنه ای

«پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به مناسبت فرارسیدن سالروز حماسه نهم دی‌ماه، مروری گذرا بر وقایع آغاز تا پایان «فتنه‌ی تغلب» را به روایت امام خامنه ای در قالب 24 سرفصل کلیدی و تبیینی از جانب ایشان تقدیم می نماید.

ویژگی های دانشجوی انقلابی و رسالت های وی از نگاه امام خامنه ای/ سه ویژگی اصلی یک دانشجوی آگاه: استقلال طلبی، عدالت خواهی، آرمان گرایی

در بررسی همه‌ی نهضت‌های اجتماعی و تغییرات بنیادین جوامع، می‌توان بر این اصل صحه گذاشت که همواره یکی از اقشار تأثیرگذار در این جریان‌ها، جوانان بوده‌اند و در میان جوانان نیز دانشجویان از تحرک بیشتری برخوردارند؛ چنان‌که ساموئل هانتیگتون در تفهیم چگونگی تغییرات اجتماعی می‌گوید: «سرچشمه‌ی اصلی مخالفت با حکومت را باید در این طبقه بازجست.

بررسی شش محور مهم نامه دوم امام خامنه ای به جوانان در کشورهای غربی

هدف رهبر معظم انقلاب در نامه‌ی اول به جوانان غرب، دعوت برای شناخت بی‌واسطه از اسلام بود اما به نظر می‌رسد هدف از نگارش نامه‌ی دوم یادآوری این نکته است که «تروریسم، درد مشترک» جهان اسلام و غرب است. هدف دیگر شاید بیان این مطلب است که اگرچه افراط‌گرایان اسلامی حادثه‌ی تروریستی پاریس را رقم زدند اما همین گروه‌ها توسط قدرت‌های غربی به‌خصوص «آمریکا» ایجاد و تقویت شدند.

مروری بر محورهای اصلی نامه‌ دوم امام خامنه ای به جوانان کشورهای غربی / نمودار + جدول + کلمات کلیدی

در پی حوادث تروریستی اخیر در فرانسه، حضرت امام خامنه ای نامه‌ای خطاب به عموم جوانان در کشورهای غربی نوشتند. رهبر معظم انقلاب در این نامه تأکید کردند: «تنها شما جوانهایید که با درس گرفتن از ناملایمات امروز، قادر خواهید بود راه‌هایی نو برای ساخت آینده بیابید.»

واکاوی اعتماد به نفس ملی؛ از «ما می‌توانیم» تا «ما توانستیم» در دولت های نهم و دهم تا «دیگر نمی توانیم» در دولت یازدهم

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در جمع دانشجویان یزد-مورخ 13 دی 1386- درباره چرایی مطرح کردن این موضوع می‌فرمایند: «چرا من مسئلة اعتمادبه‌نفس را اصلاً مطرح می‌کنم؟ مگر در کشور چه اتفاقی افتاده که بنده اصرار دارم روی اعتمادبه‌نفس ملتمان یا جوانانمان تکیه کنم؟ توضیحی وجود دارد؛ ملت ما بر اثر انقلاب، بر اثر دفاع مقدس، بر اثر تأثیر شخصیت ویژة امام و بر اثر پیشرفت‌های گوناگون، امروز به یک نصاب قابل قبولی از اعتمادبه‌نفس دست یافته است. بیم آن هست که در عرصة جنگ‌های روانی و تبلیغاتی و به‌اصطلاح جنگ نرم بین ما و دشمنانی که بسیار اصرار بر ادامة این نبرد دارند، این اعتمادبه‌نفس یا خدشه پیدا کند، تضعیف بشود، متزلزل بشود یا لااقل در حدی که ملت ما به آن احتیاج دارد، پیش نرود. ما در نیمة راهیم. من به عیان می‌بینم که در ذهن و زبان و عمل بسیاری از برجستگان کشورمان، این اعتمادبه‌نفس هنوز به حد نصاب لازم نرسیده.»

تبیین بیانات امام خامنه ای در دیدار رؤسای دانشگاه ها - قسمت چهارم/ بررسی افت رتبه علمی ایران در رده بندی جهانی در ایام دولت یازدهم

رهبر معظم انقلاب در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری، دانشگاهیان کشور را درباره کاهش رشد علمی کشور انذار داده و فرمودند: «آمار داده‌اند که سرعت پیشرفت علمی ما در دنیا دو رتبه کم شده؛ این بد است، با این سرعت پیشرفت خیلی عقبیم.» (20 آبان ماه 1394)؛ کمتر از 5 ماه پیش نیز معظم له در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه نیز خاطرنشان کردند: «این شتاب [علمی] امروز کم شده. یعنی آن شتاب بایستی ادامه پیدا می‌کرد؛ این شتاب کم شده. برادران و مسئولان عزیز وزارتخانه‌ها به این [نکته‌] توجّه کنند؛ آن شتاب، امروز نیست. کاری کنید که شتاب رشد علمی فروکش نکند.» (13‌تیر ماه 1394)

تبیین بیانات امام خامنه ای در دیدار رؤسای دانشگاه ها - قسمت سوم/۲۰ آسیب و تهدید در مسیر پیشرفت علمی ایران

تولید علم، عبور از مرزهای دانش، شکل‌گیری چرخه‌ی علمی و مفاهیمی از این دست همواره از جمله اساسی‌ترین خطوط ادبیات گفتمانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به خصوص در سالیان اخیر بوده است. ایشان پیشرفت علمی کشور را یکی از اصلی‌ترین پایه‌های ساخت مستحکم درونی کشور دانسته و در این راستا همواره آسیب‌ها و تهدیدات پیش رو را با مردم، نخبگان و مسئولین در میان گذاشته‌اند تا با برنامه‌ریزی دقیق و رفع مشکلات، روند رو به جلوی کشور در این عرصه‌ی مهم حفظ و تقویت شود.

تبیین هشدار امام خامنه ای در باب نفوذ دشمن؛ وظايف و مأموريت سپاه در خطر نفوذ

طبق قانون اساسي، اساسنامه سپاه مصوب مجلس شوراي اسلامي و تدابير فرماندهي معظم كل قوا، سپاه پاسداران در برخورد با تهديدات سه‌گانه سخت، نيمه‌سخت و نرم مسئوليت دارد. خطر نفوذ فرهنگي از مصاديق جنگ نرم است و بايد سپاه آن را جدي گرفته و با آن به صورت هوشمندانه و قاطعانه برخورد نمايد. در اين خصوص مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان و مسئولان سپاه در شهريور سال جاري خطاب به پاسداران مي‌فرمايند: «وقتي شما مي‌گوييد من پاسدار انقلابم، يكي از معاني پاسداري و يكي از ابعاد مفهومي پاسداري اين است كه انقلاب مورد تهديد است؛ بله. اگر تهديد نباشد، پاسداري هم لازم نيست. آنجايي انسان پاسداري مي‌كند كه تهديد وجود دارد؛ پس شما هم وجود انقلاب را داريد با اسم خودتان تأييد مي‌كنيد، هم تهديدهايي را كه متوجه انقلاب است داريد تبيين مي‌كنيد و از وجودشان خبر مي‌دهيد.