من فکر میکنم آمریکا هم به این نتیجه رسیده که سیستم رژیم سعودی باید برود، ولی خربزه زیر پایش میگذارد که خود آمریکا مقصر تلقی نشود.یکی از چالشهای اصلی بین مردم و دولت آمریکا این است که چرا ما با یک حکومت دیکتاتوری که یک رای گیری در طول 80 سال گذشته آنجا اتفاق نیفتاده و کشوری که حامی داعش و تروریست است کار می کنیم؟ آمریکا هم میخواهد اینها را بردارد اما به دست خودشان.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛در روزهای نخست سال 1394 جنایات هولناکی در منطقه خاورمیانه توسط رژیم جنایتکار عربستان سعودی با حمایت غرب و برخی از کشورهای شیخ نشین و عرب منطقه رخ داده است که به اعتراف کارشناسان، میزان این جنایات از نسل کشی و کودک کشی رژیم غاصب صهیونیستی در غزه نیز بسیار بیشتر است. در همین رابطه فرهنگ نیوز در گفتگو با دکتر محمدحسن شجاعی فرد، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه، به بررسی این جنایت بزرگ پرداخته است.
ـ به نظر شما یمن برای عربستان چه اهمیتی داشت که یک دفعه و علی رغم اینکه خیلی از کارشناسان فکر می کردند عربستان این هزینه را نمیپذیرد که به یمن حمله کند، اما دیدیم که عربستان با جنگنده های خودش حمله کرد و به طرز فجیعی کشتار مردم یمن را آغاز کرد که آمار آن بیش از کشتار صهیونیست‌ها در غزه است؛ دلیل این اقدام عربستان چیست؟
عربستان سیستم حکومتش چون یک سیستم فامیلی است و نوع تفکرشان متفاوت است و همیشه یک اختلافاتی بین گردانندگان سعودی بوده ولی سعی میکردند در جاهای کلیدی خودشان را قرار دهند. مثلا ملک عبدالله از زمانی که ولیعهد بود قدرت دستش بود. آقا یک جمله خیلی زیبایی فرمودند که "مجبور بود عربستان که در سیاست خارجی با متانت رفتار کنند". یعنی آن پیرمردها که بودند میدانستند و این نبود که بخواهند بلکه مجبور بودن با متانت رفتار کنند.چرا؟ چون اینها ساختمان تشکیلات زندگیشان شیشه ای است و یک سنگ بخورد هم پایین میریزد کافی است یک اتفاق کوچک بیافتد کل آل سعود برباد است. نظیر آنچه که در مصر اتفاق افتاد سی سال حسنی مبارک بود یا علی عبدالله صالح در یمن. اینها بیست سی سال هر کدام رئیس جمهور بودند ولی اینها ساختمان های پوشالی اند که با درایت عمل میکردند. بعد از ملک عبدالله، اینها همان طیف مخالفی بودند که در سیستم قبلی هم خیلی به ملک عبدالله می گفتند که تو با ایران مماشات می کنی. و اینها آمدند یک عرض اندامی از خودشان نشان دهند که میشود با زور هم کارهایی کرد.
البته اصل این مشکل خود سعود الفیصل یعنی همین وزیر خارجه است. حتی سعود الفیصل به یکی از مسئولین وزارت خارجه ما در ملاقاتی که آن مسئول با ملک عبدالله داشت، گفته بود که شما که لبنان را گرفتید سوریه را گرفتید عراق را هم که گرفتید، یمن را بگزارید برای ما. یعنی آنها فکر می کنند ما اینجاها را گرفتیم در حالیکه عراق و سوریه برای خودشان حکومت دارند و لبنان دولت دارد. ما یک سید حسن نصرالله در آنجا داریم که او هم آدم خودش است نه آدم ما. اما شیعه است و به اعتقادات ما معتقد است و می آید دست رهبر ما را می بوسد و علنی در سخنرانیش میگوید من رهبرم فلان آقاست.
این فیصل وقتی از ملک عبدالله آزاد شد آمد اینها را تحریک کردو چند جوان بی تجریه دیگر هم اعتماد کردند که بیایم چه کار کنیم. من سخنرانی فیصل را دیدم در تلویزیون؛ 45 دقیق در تلویزیون عربستان صحبت کرد و توضیح داد من مریضم اما وقتی دیدم وطن مریضتر است آمدم و عباراتش خیلی عجیب بود می گفت مثلا ایران که انقلاب شد ما گفتیم بله تعالیم اسلام است ولی بعد دیدیم که نه اینها بحث های شیعی و طائفه ای را مطرح کردند و حتی در اولین ورودشان به حرمین تظاهرات کردند تا شد جریان سال 66 . و بعد کم کم رفتند لبنان را گرفتند و سوریه و عراق را گرفتند و حالا آمدند یمن و کل یمن دستشان است.
شما اصلا الان بشمرید ببینید چندتا ایرانی در یمن هست ؟ مقایسه کنید با چینی هایی که در یمن اند با کره ای هایی کا در یمن اند ببینید ما اصلا قابل قیاس با غیر مسلمانها هستیم تا چه رسد به مسلمانها؟ اینها آمدند گفتند ما توافق خیلی از کشورها را میگیریم و خیلی از این کشورها که قول دادند پای کار نیامدند. ترکیه مخالفت کرد مصر مخالفت کرد پاکستان مخالفت کرد. و بنابراین اینها خواستند یک عرض اندامی بکنند غافل از اینکه کشور یمن با کشورهای دیگر خیلی فرق می کند. مصر زمان عبدالناصر سال 57 میلادی آمد آنجا که حکومت شاهنشاهی یمن را بردارد نتوانست با ده هزارتا کشته مجبور شد برگردد.
اینها که این کار را کردند صرفا بحث ما نبود و مدیریتی که در جهان اسلام از دست داده بودند و در یمن و مصر و لیبی و تونس دیگر حکومتی نداشتند، میخواستند این را بدست بیاورند مجبور بودند این کار را بکنند اما یکی مثل ملک عبدالله این اجبار را در خودش نمیدید و میخواست با مذاکره خودش را به میدان برگرداند و کما اینکه زمانی رفت پیش بشار اسد و با او هم صحبت کرد چون می خواست اقتدارش را نشان دهد این نادانها فکر کردند با فانتوم آمریکایی میتوانند حمله کنند، خوب حالا شما از آسمان هم که آمدید نمی خواهید پیاده شوید رو زمین؟ مگر عربستان میتواند زمینی نیرو وارد کند؟ میخواست از پاکستان وارد کند که کسی نبود و ارتش عربستان نصفش یمنی است. یعنی کسی را ندارد آنجا و اینها بیشتر دنبال این بودند که ریاست خودشان را بر جهان اسلام نشان بدهند و دوم اینکه یمن چون در جنوب عربستان بود میخواستند به گونه ای از نفوذی که فکر میکردند ایران در یمن دارد خودشان را بیمه کنند تا از طریق ایران صدمه ای به آنها وارد نشود ولی با این کار تیشه به ریشه خودشان زدند و اگر متوقف نکنند به نظر من باتلاقی است که تمام سیستم سعودی در آن فرو می رود و سایر کشورها هم یکی یکی حمایتشان را قطع خواهند کرد. چون میدانند کودک کشی در دنیا طرفدار ندارد آن هم با این روشی که اینها پیش گرفتند.
و بعدهم مردم یمن همانطور که آقا فرمودند، مردم شجاع و مبارزی هستند و فرق دارند حتی با مردم فلسطین. ببینید وقتی فلسطینی ها آواره شدند خیلی هاشان رفتند سایر کشورهای دنیا، اما یمنی ها تنها جایی که رفتند خود عربستان است و حدود دو میلیون مهاجر یمنی در عربستان است و اگر اتفاقی برای اینها بیفتد همینها بعدا دردسر می شوند و حمله عربستان به یمن یعنی فرو رفتن در باتلاق که اگر دقت نکند و خودش را نجات ندهد با یک شکست سنگین حتی به قیمت سقوط حکومت سعودی مواجه خواهد بود.
آقا فرمودند ما یکی از پیچیده ترین شیب های حرکتی انقلاب اسلامی را داریم که نمونه اش را در دنیا داریم می بینیم اما بحمدالله همه اینهایی که پیش می آید، همانطور که آقای واعظی یک شعری خواند خدمت آقا با وجود همه اینها یک یا زهرا(س) مشکلات را حل میکند و بحمدالله داعش در عراق جمع شد در سوریه علی رغم اینکه آمده درحال جمع شدن است و یمن هم باتلاقی شد برای وهابیت که به احتمال قوی این سیستم حکومتی را بر باد میدهد. ان شاالله به تدریج مکتب اهل بیت(ع) و عزت جمهوری اسلامی ایران روز به روز در دنیا بیشتر میشود و من معتقدم چه این توافق نامه امضا بشود چه نشود این عزت وجود دارد.
یکی از آقایان رفته بود تونس یک جمعی حدود 1400 تا NGO فرهنگی دنیای اسلام جمع را کرده بودند در تونس و اینها از 170 کشور بودند. یکی از ایرانیها که شرکت کرده بود و طلبه است میگفت خیلی عزت مند به ما احترام میگذاشتند حتی همین مذاکره را اینها می گفتند چرا سازش کردید که آمدید با آمریکا بنشینید حرف بزنید؟ و او گفته بود ما برای اینکه دنیا را قانع کنیم مذاکره می کنیم و ما میدانیم اینها به تعهداتشان پایبند نیستند. و این عزت بحمدالله در دنیا وجود دارد و اینقدر هم ما را زیر ذره بین دارند که یک قدم از مواضعمان عقب نشینی نه، توقف هم بخواهیم بکنیم، زیر سوال قرار میگیریم و این نشان میدهد چه که جایگاه رفیعی ایران در جهان اسلام دارد.
ـ آینده سیاسی عربستان را با رویکرد و شکل حاکمیت فعلی آن چگونه می بینید؟
من فکر میکنم آمریکا هم به این نتیجه رسیده که سیستم رژیم سعودی باید برود، ولی خربزه زیر پایش میگذارد که خود آمریکا مقصر تلقی نشود. مثلا برای حمله به یمن ترغیبش می کند ولی وقتی مشکلی پیش آمد پشتش را خالی می کند. یکی از چالشهای اصلی بین مردم و دولت آمریکا این است که چرا ما با یک حکومت دیکتاتوری که یک رای گیری در طول 80 سال گذشته آنجا اتفاق نیفتاده و کشوری که حامی داعش و تروریست است کار می کنیم؟ آمریکا هم میخواهد اینها را بردارد اما به دست خودشان . و یک سیاستی را یکبار هم مطرح کرده بودند که باید دموکراسی به خاورمیانه برگردد و اگر بخواهند اینکار را کنند راهش این است که کشورها را کوچک کنند. مثل همان کاری که یکبار در زمان دولت عثمانی کردند.
بنابراین من آینده سعودی را آینده رو به سقوطی می بینم مخصوصا که مفتی نماینده سعودی در اتحادیه علمای جهان اسلام که در یک جلسه ای که آقای تسخیری هم نماینده ایران بود در آنجا گفته بودند شما کار تبلیغ شیعی زیاد کردید ما مجبوریم علیه شما بیانیه بدهیم. آقای تسخیری گفته بود ما چه تبلیغ شیعی کردیم؟ تک تک کشورها را شمرده بودند که مثلا ما در اندونزی شیعه نداشتیم الان 20 میلیون شیعه داریم در نیجریه 15 میلیون شیعه داریم و... نماینده عربستان گفته بود با این رشدی که شیعه در عربستان دارد بیست سال دیگر در عربستان سنی وجود نخواهد داشت. و اگر قرار باشد بیست سال بعد این اتفاق بیفتد خیلی قبلش باید ریشه سعودی زده شده باشد من فکر میکنم این اتفاق در حال رخ دادن است.
ـ در حج عمره سعودی ها مشکلاتی برای زائران ما پیش آوردند، از انگشت نگاری و اسکن قرنیه چشم و تاخیر پروازها و وضع نگهداری زائران در فرودگاه گرفته تا دو بحث اخیر هتک حرمت زائران ایران و برگشت دادن پرواز زائران عمره؛ به نظر شما وضعیت حج عمره به چه شکلی باید باشد آیا ادامه آن به صلاح هست یا باید متوقف شود؟
بحث عمره یک عمل مستحبی است و نظر من همان است که آیت الله مکارم و سایر بزرگان گفتند که برای یک عمل مستحبی انسان حق ندارد عزتش را لگد مال کند و نباید اجازه دهد به او توهین شود و حتی در اعمال واجب انگشت نما شدن را مراجع اجازه نمیدهند مثلا درطواف اگر شما یک کاری می کنید که انگشت نما میشوید جایز نیست، بنابراین اصل همین است که واقعا برای یک عمل مستحبی ما نباید عزتمان را زیر سوال ببریم.
اما از آنجا که من در رابطه با حج ارتباطات زیادی دارم و معمولا در سالهای مختلف مشرف میشوم برای حج تمتع خصوصا، حضور ایرانی ها در حج خیلی تعیین کننده است یعنی ما از چندنظر در حج دنیا خیلی بالاتر هستیم. یکی مسئله نظم ایرنی هاست؛ شما هیچ کاروانی را چه در عمره و چه در تمتع منظم تر از کاروان های ایران نمی بینید هیچ حاجی را به سربلندی حاجی های ایرانی نمی بینید. منظورم مثلا آمریکا با 60 حاجی نیست. بین کشورهایی که تعداد زیادی حاجی دارند، حاجی های ما یک نماد آبروی اسلامی هستند برای ما، با خیلی از کشورها صحبت کردم غبطه زیادی می خوردند به ما. و الان بعثه مقام معظم رهبری یک کاری کردند آموزش میدهند به بعثه کشورهای دیگر و دوره های کوتاه مدت دارند و برنامه های ما را در اختیارشان میگذارند که ما چطور حاجی را قبل حج جمع می کنیم و چه آموزش هایی میدهیم بنابراین این آبروست از این نظر. بنابراین اصل حضور ایران در حج اصل مهمی است و در بعد سیاسی و فرهنگی که شما وقتی مشرف میشی حرمین شرفین انجا می بینید که همه به زبان بی زبانی میخواهند بیایند و با شما صحبت کنند چون ایرانی و انقلابی هستیم و جلوی آمریکا و اسرائیل ایستادیم و کمک به فلسطین می کنیم، همه می آیند با ما صحبت می کنند (بجز یک عده ای که می گویند فصل عبادت است و ما با چیزی کاری نداریم) بقیه تا می فهمند ایرانی هستی شروع می کنند حال و احوال کردن .
حتی حساس هستند بر روی مسائل ایران، من یادم است در سال 88 که ما فتنه داشتیم در ایران، حجاج از کشورهای مختلف دلشان لرزیده بود و می پرسیدند چه خبر است در ایران چرا اینطوری شد و نگران بودند. پس حضور ما در حج خیلی مهم است حتی من معتقدم به جز عزت شیعه اگر سختی های دیگری بر ما تحمیل شود ما باید در حج حضور داشته باشیم. ولی اگر عزت مان خواست خدشه دار بشود به هیچ عنوان. مثلا اگر هواپیمای 25 ساله ما را نفرستادند خوب سازمان حج ما این هواپیما را نفرستد. ولی اگر شبیه آنچه خدای ناکرده در جده اتفاق افتاد و خیلی پایین تر از آن اگر رخ داد باید حتما برخورد کنیم.
من چند روز پیش با معاون بین الملل بعثه جلسه داشتم و ایشان رفته بود ریاض و با امیر آنجا صحبت کرده بود و هنوز این اتفاق نیفتاده بود، ایشان به این اعتراض کرده بود که چرا به روحانی ما گفتن عمامه ات را بردار و وزیر حج گفنته بود اشتباه کردند و من تذکر میدهم و جالب است که ایشان به وزیر حج گفته بود که ما یک عده در ایران داریم از بزرگان مان که میگویند اگر عزت ما بخواهد اینجا زیر سوال برود ما این عمل مستحبی را انجام نمیدهیم و او گفته بود من این را حتما منتقل می کنم (هنوز این اتفاق نیافتاده بود).
بالاخره رفتن یک میلیون حاجی ایرانی که معمولا پولدار هستند که می روند و خریدهایشان در اقتصاد آنجا خیلی اثر دارد و اکثر هتل های خوب آن کشور در اجاره ماست و اگر شما بروید می بینید ترکیه یک هتل را برای سه شیفت اجاره می کند، یعنی هر حاجی 8 ساعت در روز اجازه دارد در اتاق از تخت استفاده کند و بقیه روز باید بیرون باشد و لذا از جلو هتل ترکیه عبور کنی می بینی خیلی از مردم نشسته اند بیرون. مالزی برای دو شیفت اجاره میکند ولی ما برای یک شیفت و 24 ساعت اجاره می کنیم و هتل خوب هم اجاره می کنیم و خوشبختانه بخش اسکان ما در چند سال اخیر توسط یک برادر آزاده ای به خوبی اداره می شود و ما با بیست درصد زیر قیمت اجاره می کنیم.
آنها نیاز دارند به حج ما اما بعضی وقتها ما کوتاهی می کنیم یعنی سعی می کنیم مماشات کنیم تا کار به اینجا میرسد که این اتفاق میفتد. من معتقدم عزت ما باید حفظ شود و کرامت تشیع و ایرانی حفظ بشود ما فرهنگ تشیع را با نظم و اقتدارمان در مدینه پیاده می کنیم و سعی هم کردیم بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری کاری نکنیم که اختلافی پیش بیاید. دعای کمیلی که در حج برگزار میشود یک اعتبار بسیار سنگینی دارد و یکدفعه بیش از ده هزار نفر در یک جلسه دعا حضور دارند؛ اینها اعتبار است به شرطی که عزت سرجای خودش بماند.
به نظر شما با این اتفاقی پیش آمده برخورد مناسب جمهوری اسلامی ایران چیست؟ آیا یک تحریم چند وقته مناسب است؟
اگر این کار خطای دو پلیس سعودی باشد بدون توجه به سیستم حکومتی، این با اخطار و مثلا تعطیلی یک ماه عمره، مثلا در ماه رجب علی رغم اهمیت عمره رجبیه که آنها خیلی روی عمره رجب ما حساب می کنند ما متوقف کنیم. ولی من برداشتم با توجه به شناختی که از شرطه های سعودی دارم این است که جرات نمیکند یک مامور سعودی در فرودگاه جده بدون اجازه دست به چنین کاری بزند اگر این باشد ما نباید حتی موقت، همانطوری که در کشتار حجاج سال 66 بالاخره ما 5 سال نرفتیم مکه تا زمانی که آنها آمدند و تعهد دادند من فکر میکنم اگر سازمان حج به این جمع بندی برسد که این کار عمدی بوده یعنی خیلی بعید به نظر می آید در فرودگاه جده دو مامور مسلح سعودی همچین کاری بکنند. اگر اینگونه باشد توقف حج باید زمان نداشته باشه و تا اطلاع ثانوی باشد یعنی تا زمانی که آنها رسما عذرخواهی کنند و مجرمین به اشد مجازات برسند. اما اگر واقعا خود این دو نفر بودند عربستان هم زود آنها را مجازات میکند حداقل ما یک ماه میتوانیم متوقف کنیم براساس درخواست مجلس و مراجع و من می دانم خود مردم هم اینگونه سفر حجی را نمی پذیرند.
یک نکته ای هم وجود دارد که باید توجه کنیم، که چه بسا این کار را از بالا برای تحقیر زائران ایرانی کرده باشند و با توجه به تغییر حکومت خواستند یک تغییر نشان دهند و خواستند یک عمل شنیعی انجام دهند و بعد هم علنیش کردند و علنی کردنش خیلی به ضرر آنهاست. اینکار را که کردند و رسانه های دنیا هم به آن اشاره کردند و فکر میکردند ایران تحقیر میشود با این عمل، ولی نشد و تمام کشورهای مسلمان دنیا حساس شدند. نظرم همان قطع موقت یا تا اطلاع ثانوی است و ممکن است به حج واجب برخورد نکند، ما یک زمانی حج واجبمان را هم ترک کردیم.
به نظر من باید سازمان حج یک تیمی تشکیل دهد و خصوصا در خود بعثه که مسئولیت در این قضیه دارد ان شالله اینکار را مدیریت کنند و سریع با طرفهای عربستانی مذاکرات را پیش ببرند و با همکاری وزارت خارجه که این تا قبل از موسم حج به جمع بندی نهایی رسیده باشد و در مورد عمره هم توقف خیلی میتواند کمک کند.(+)

"Our President, analytical news site"