مشکل مدیران فرهنگی ما این است که دل‌بسته و واله چهره‌های شبه روشنفکر هستند و عشقشان است که با این چهره‌ها عکس یادگاری بگیرند. چرا بخشی از بودجه سازمان سینمایی باید به خانه سینمایی برود که هنوز هم رسمیت قانونی نیافته؟

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ هرچند یکی از مهم‌ترین راه‌های نمایش ایستادگی و پایمردی مردمان فلسطین در برابر ددمنشی‌های صهیونیست و حمایت کنندگان آن‌ها استفاده از زبان تصویر است اما متاسفانه هر چه بیشتر شاهد جنایت‌های این رژیم هستیم در داخل کشور آثار کمتری در این باره ساخته می‌شود. همین حالا با یک نگاه ساده به سبد آثار بخش مسابقه جشنواره سی و سوم فیلم فجر این کم کاری کاملاً مشهود است چون حتی یک اثر هم مرتبط با جنبش مقاومت در بخش مسابقه نداریم.
باعث تأسف است که با وجود شعارهای فراوانی که مقامات مختلف و مدیران فرهنگی درباره حمایت از این نوع سینما بیان می‌شود، امسال فقط شاهد تولید یک فیلم استاندارد در این حیطه بودیم؛ اثری با عنوان "ابو زینب" که آن هم همه سهمش از جشنواره فیلم فجر نمایش در بخش خارج از مسابقه است!
شاید اگر فیلم‌سازانی را نداشتیم که عِرق کار در حیطه تصویرسازی فرهنگ مقاومت را نداشتند این کم کاری آزارمان نمی‌داد اما وقتی می‌بینیم هستند فیلم‌سازانی که عاشقانه این ژانر را ادامه داده‌اند و مرتب فیلم‌نامه هایی مرتبط با مقاومت را ارائه می‌دهند و از آن‌ها حمایت لازم به عمل نمی‌آید نوعی افسوس است که گریبان را می‌گیرد.
جمال شورجه کارگردانی که 5 سال قبل و در فیلمی با عنوان "33 روز" کوشیده بود بخشی از حماسه سازی‌های مربوط به جنگ سی و سه روزه را به نمایش بگذارد از جمله فیلم‌سازانی است که دو فیلم‌نامه مرتبط با مضمون مقاومت با عناوین "هانا" و "مسیح شاهد بود" را آماده تولید دارد اما مدت‌ها بعد از پایان نگارش فیلم‌نامه موفق به تولید آن‌ها نشده است.
فرهنگ نیوز: پنج سال بیکاری برای فیلم‌سازی دغدغه مند چون شما زمان زیادی است. چرا در این فاصله کار تازه ای نساختید؟
یکی از کارهایمان با عنوان "سوآدیکا" که درباره تبلیغ اسلام در تایلند توسط شیخ احمد قمی بود در دولت قبلی تصویب شد و حدوداً 200 میلیونی هم صرف پیش تولید آن شد اما به ناگاه با آمدن دولت جدید کار به محاق رفت و هر چه دنبال تولید رفتیم به جایی نرسیدیم.
فرهنگ نیوز: نگاه شما به مفهوم مقاومت در "33 روز" این حس را ایجاد می‌کرد که باز هم سراغ تولید اثر در این ژانر خواهید رفت اما انگار شرایط مهیا نبود.
اتفاقاً دو فیلم‌نامه نسبتاً خوب در این حیطه دارم؛ یکی "هانا" که نوشته دکتر محمدهادی کریمی از فیلم‌نامه نویسان توانای کشورمان است و دیگری "مسیح شاهد بود" که همکاری مشترک دو فیلم‌نامه نویس است؛ یکی عباس اکبری و دیگری مینو فرشچی. برای تولید این آثار ماه‌هاست که در حال رایزنی با مسئولان سازمان سینمایی هستم اما متأسفانه به هیچ جا نرسیده‌ام. دوستان در حرف مرتب از حمایت از سینمای ارزشی می گویند اما در عمل فقط و فقط ما را سر می‌دوانند.
فرهنگ نیوز: به نظر شما چرا با فیلم‌سازان امتحان پس داده ای چون شما این‌طور رفتار می‌شود؟
راستش را بخواهید به تجربه به من ثابت شده است کارگردانانی که نسبت به مفاهیمی چون مقاومت و دفاع مقدس دغدغه دارند را در بوروکراسی اداری می‌اندازند تا آن‌ها را خسته کرده و شرایطی را فراهم کنند که قید تولید فیلم را بزنند. در این مسیر مدیران سینمایی فعلی پیشرو هستند و متأسفانه نهادهایی مانند خانه سینما هم دنباله رو هستند یعنی نمی‌خواهند آثاری در خدمت مقاومت تولید شود.
فرهنگ نیوز: مدیران سینمایی دولت یازدهم مرتب کمبود بودجه را دلیلی دانسته‌اند برای عدم حمایت از فیلم‌سازان ارزشی. به نظرتان این توجیهی عقلانی است؟
قبل از دوره جدید بودجه فاخری بود مخصوص تولید آثار ارزشی که با همین بودجه، حمایت‌هایی برای تولید تعدادی از آثار ارزشی صورت گرفت اما با آمدن دولت یازدهم این ردیف بودجه کجا رفت معلوم نیست! الان باز هم سالی 60 تا 70 میلیارد به سازمان سینمایی بودجه تخصیص می‌یابد اما چند درصد این بودجه صرف کارهای ارزشی می‌شود را خدا می‌داند. همین قدر بدانید خانه سینما هنوز که هنوز است رسمیت قانونی نیافته ولی بخشی از بودجه سازمان سینمایی به خانه سینما می‌رود. واقعاً چرا؟
فرهنگ نیوز: آن بودجه فاخر الان جزو همان 70 میلیارد است؟
فارغ از پاسخ به این پرسش نکته ای که درباره مدیریت فرهنگی وجود دارد این است که بتواند بودجه را وارد سیستمش کند. مدیران سینمایی باید بروند و با نهادهای مختلف رایزنی کرده و بودجه برای تولیدات سینمایی که در خدمت منافع استراتژیک هستند جذب کنند نه اینکه در اتاق‌هایشان بنشینند و منتظر شوند که بودجه به حسابشان بیایند.
فرهنگ نیوز: به جز سازمان سینمایی که ردیف بودجه خوبی برای تولیدات سینمایی دارد ارگان‌هایی مانند حوزه هنری هم هستند که برای تولیدات ارزشی حمایت می‌کنند. چرا برای تولید "هانا" و "مسیح..." سراغ چنین ارگان‌هایی نمی‌روید؟
متاسفم که بگویم در حوزه هنری هم همان گرایشاتی حاکم است که در خانه سینما جریان دارد. یعنی تعدادی از هیت مدیره خانه سینما با نفوذ در شاخه‌های مختلف این نهاد شرایطی را فراهم کرده‌اند که آدم‌های ارزشی نتوانند وارد حلقه شوند.
فرهنگ نیوز: برای رفع ریشه ای این مشکلات چه باید کرد؟
مشکل مدیران فرهنگی ما این است که دل‌بسته و واله چهره‌های شبه روشنفکر هستند و عشقشان است که با این چهره‌ها عکس یادگاری بگیرند. تا چنین نگاهی بر مدیران فرهنگی حاکم است معلوم است که به جایی نمی‌رسیم.
فرهنگ نیوز: چرا فیلم‌سازان حزب اللهی برای برون رفت از این وضع چاره ای نمی‌اندیشند.
مشکل بچه مذهبی‌های سینمای ما چنددستگی آن‌هاست؛ آن‌ها چندین طیف را شامل می‌شوند از مسلمانان سکولار گرفته تا چهره‌های ولایی و اقتصادی! متأسفانه از همه برش دارتر بچه مسلمانان سکولار هستند و همین‌ها هستند که بخش عمده بودجه‌های سینما را هم می‌گیرند اما چون دغدغه‌شان دغدغه ولایی نیست در خدمت سینمای ارزشی حرکت نمی‌کنند.
"Our President, analytical news site"