کارشناس راهبردی منطقه سخنان امام خامنه‌ای درباره تجاوز عربستان به یمن را منطبق با قواعد نظامی و استراتژیک جنگی دانست و گفت: "اقدام احمقانه عربستان در حقیقت خودکشی است".

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ "امین حطیط" کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به بررسی ابعاد تجاوز عربستان به خاک یمن و کشتار مردم این کشور پرداخته و در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در زمینه حمله به یمن گفت: به‌نظر ما توصیف امام خامنه‌ای از واقعیت‌ها و این توصیف که عربستان شکست خواهد خورد در هماهنگی کامل با قواعد نظامی و منطق استراتژیک جنگ است، عربستان قصد دارد با این حمله یمن را به ساحت استراتژیک خود بازگردانده و بار دیگر هیمنه سیاسی خود را به دست آورد و برای محقق شدن این مسئله باید بتواند به‌صورت زمینی وارد یمن شده و مخالفان خود در این کشور را از بین ببرند.
وی با اشاره به موضع گیری امام خامنه‌ای در قبال تحولات یمن و هشدار ایشان به عربستان درباره پیامدهای این تجاوز گفت: گمان می‌کنم که امام خامنه‌ای تمامی این موارد را به‌صورت گسترده‌ای بررسی کرده‌اند و به یک خلاصه منطقی رسیده‌اند که مورد تأیید کلیه کارشناسان امور استراتژیک و تحلیلگران است، بر این اساس می‌گوییم که شکست در انتظار عربستان است. من از اولین هفته جنگ این مسئله را پیش‌بینی می‌کردم و در همان موقع مقاله‌ای تحت عنوان "کشور ویران کننده عرب می‌کُشد و خودکشی می‌کند" نوشتم،‌ زیرا اقدام احمقانه عربستان در حقیقت خودکشی عربستان است و نه پیروزی آن.
امین حطیط در خصوص واکنش دولت‌ها در کشورهای حاشیه خلیج نسبت به سخنان امام خامنه‌ای در قبال تجاوز عربستان به یمن گفت: با تأسف بسیار زیاد باید بگویم که کشورهای عربی تنها از منظر غرایز خود و تحت هیمنه عربستان بر آنان با سخنان رهبری برخورد کردند و عقل و منطق آنان در برخورد با این سخنان به‌صورت کامل از بین رفته است.
وی افزود: ما به‌عنوان افرادی که این مسئله را پیگیری می‌کردیم انتظار داشتیم که مرد عاقلی از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) پیدا شده و این سخنان را فهمیده و آن را به‌صورت نصیحت یک برادر به برادرش بداند تا بیش از این در باتلاق‌های بزرگ‌تری گرفتار نشوند.
سخنان امام خامنه‌ای راه نجات کشورهای خلیج فارس از باتلاق یمن است
به‌گفته حطیط، اما کینه و بلندپروازی آنان مانع شد تا این سخنان را به‌مثابه راه نجاتی برای کشورهای حاشیه خلیج (فارس) از باتلاق یمن بدانند، سقف غرایز عربستان و امارات بسیار بالا رفته است، کویت و قطر نیز با عربستان همراه بوده اما صدایشان کمتر است، بحرین نیز همان‌طور که همگان می‌دانند به مستعمره عربستان تبدیل شده است.
حمله زمینی عربستان به یمن غیرممکن است
این کارشناس مسائل منطقه افزود: همچنین سعودی‌ها باید پس از ورود به یمن همانند آنچه در کشور خود و یا بحرین انجام می‌دهند صدای معترضان را با قدرت خاموش کنند، اما ورود زمینی به یمن برای عربستان غیرممکن است، زیرا این کشور فاقد ارتشی است که بتواند وارد یمن شده و کنترل آن را به‌دست بگیرد.
به‌گفته وی، کشورهایی که عربستان برای ارسال نیروی نظامی که ورود زمینی این کشور به یمن را ممکن سازد، بر آنان تکیه کرده بود از مواضع خود عقب‌نشینی کرده از این جنگ دست کشیدند.
پاکستان سیلی محکمی به عربستان زد
این کارشناس راهبردی مسائل منطقه در این زمینه به موضع پاکستان و دست رد اسلام‌آباد به ریاض در زمینه مشارکت در جنگ یمن اشاره کرد و گفت: پاکستان سنگین‌ترین ضربه و سیلی بسیار محکمی به عربستان وارد کرد، تمامی طرف‌هایی که در این ائتلاف با عربستان همکاری می‌کنند ازنظر نظامی توانایی حمله زمینی به یمن را ندارند و در این میان تنها مصر و پاکستان باقی می‌ماند که پاکستان از میدان خارج شده و مصر نیز متردد است.
تصمیم السیسی برای مشارکت در جنگ یمن خودکشی سیاسی است
حطیط همچنین با اعلام مخالفت‌ها در مصر برای مشارکت در جنگ یمن کنار عربستان در یمن افزود: فشار مردمی بالایی برای جلوگیری از ارسال نیروی زمینی به یمن روی سیسی قرار دارد و گمان نمی‌کنم که سیسی وارد این تنگنا شود به‌خصوص که تاریخ نظامی مصر در دهه 60 خاطره فاجعه‌باری از حمله به یمن دارد.
وی در خصوص احتمال ارسال نیروهای نظامی مصر اظهار داشت: گمان نمی‌کنم سیسی این تصمیم را که به‌معنی خودکشی برای حکومت خود و کل مصر است بگیرد. مصر مشکلات فراوانی دارد که باعث می‌شود نتواند حتی یک سرباز را از کشورش خارج کند. این کشور با تروریسم در سینا و جبهه غربی روبه‌رو است و مشکلات داخلی فراوانی دارد. اوضاع مصر بسیار ناپایدار است و اگر سیسی اقدام به ارسال سرباز به عربستان کند سؤال بزرگی مطرح می‌شود که در داخل مصر چه‌کسی از او محافظت خواهد کرد.
این کارشناس راهبردی مسائل منطقه گفت: در صورت ورود به یمن، مصر به‌تدریج نیروهای خود را از دست داده و نمی‌تواند هیچ پیروزی به‌دست آورد، به این ترتیب مصر در صورت ارسال نیرو به یمن خودکشی خواهد کرد.
عربستان قادر به برآورده‌کردن خواسته‌های مصر نیست
حطیط افزود: شرط‌هایی که مصر برای ورود به جنگ علیه یمن مطرح کرده است در حقیقت شروط غیر قابل تحققی برای عدم ورود به این جنگ است، چه از نظر مالی که مبالغ هنگفتی را درخواست کرده و چه از نظر سیاسی که درخواست جایگاه بسیار مهمی در تصمیم‌گیری‌های این نبرد کرده است. به‌نظر من حتی اگر برخی افراد در داخل عربستان خواستار محقق کردن خواسته‌های مصر برای ورود به این جنگ شوند عربستان نخواهد توانست این شرط‌ها را محقق کند.
امین حطیط در پایان و در خصوص راه‌کارهای پیشِ‌روی عربستان برای خروج از این بحران گفت: تنها راه حل عربستان این است که استقلال یمن را پذیرفته و از سنگ‌اندازی در مسیر راه حل سیاسی در داخل یمن دست بردارد، این کشور همچنین باید روابط حسن همجواری خود با یمن را رعایت کند.
فرت یمنی‌ها از عربستان بالاست
این تحلیلگر برجسته عرب اعلام کرد: اگر عربستان به عملیات نظامی خود ادامه دهد روز به روز بر شدت شکست خود خواهد افزود، تا این لحظه و با کشتن حدود 1200 یمنی و زخمی کردن بیش از 4هزار نفر، سطح نفرت و کینه یمنی‌ها از عربستان بسیار بالا رفته است و این مسئله به‌نفع عربستان نیست.
وی در پایان تنها راه خروج عربستان از این بحران را متوقف کردن حملات به یمن و تلاش برای ایجاد راه‌حل سیاسی در داخل یمن دانست و تصریح کرد که در غیر این صورت عربستان هرروز بیش‌ازپیش در باتلاق یمن فرورفته و شکست او سنگین‌تر خواهد شد.(+)
"Our President, analytical news site"