به گزارش شبکه ایران به مناسبت چهلمین روز درگذشت مجاهد نورانی حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) فایل صوتی سخنرانی منتشر نشده معظم له که مربوط به سال 79 است توسط مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم منتشر شد.

 

پس از اعتراضات گسترده طلاب به برخی افراد شرکت کننده در کنفرانس ننگین برلین برخی گروه ها نزد این عالم روشن ضمیر رفته و نظر ایشان را جویا می‏شوند که ایشان در سخنانی اخلاقی به ریشه یابی این حوادث و حوادث مشابه می‏پردازند. در قسمت‏هایی از سخنرانی جمع حاضر در سخنرانی متاثر شده و گریه و زاری می کنند.

 

این سخنان که حاوی نکات عمیق اخلاقی و سیاسی بوده و نشانگر بصیرت آن عالم نورانی است تاکنون به صورت رسمی منتشر نشده است. این سخنرانی از پایگاه  اسلام ناب  قابل دانلود است.

 

 يكي از فضلا و محققان حوزه و از خطيبان كشور گفت: آيت‌الله بهجت، ذكر صلوات را بهترين ذكر براي گشايش گره از زندگي مردم مي‌دانست و بسيار بر آن تأكيد داشت.

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمين فرحزاد، در گفتگو با  فارس پيرامون ابعاد معنوي و زندگي شخصي آيت‌الله بهجت اظهار داشت: در ميان علماي بزرگ شيعه، شخصيت‌هاي فوق العاده‌اي بوده‌اند كه هم در علوم و هم در معارف زحمات بسياري كشيده‌اند كه يكي از اين شخصيت‌هاي برجسته در عصر ما، مرحوم آيت‌الله بهجت بود. در مورد ويژگي‌هاي شخصي و ابعاد معنوي زندگي ايشان گفتني‌هاي بسياري وجود دارد.

وي ادامه داد: يكي از ويژگي‌هاي بارز در طول حيات ايشان، زهد و ساده‌زيستي و دنياگريزي اين مرد بزرگوار بود. منزل ايشان بسيار محقر و ساده بود و خوراك و لباس و زندگي و خرج آقا به مراتب از افراد عادي كمتر بود و به عبارتي سبكبال و سبكبار زندگي مي‌كرد، ولي در عين حال خدمتگزاري و كمك‌رساني ايشان به فقرا و نيازمندان به طور مستمر انجام مي‌گرفت.

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به ايام مرجعيت آيت‌الله بهجت عنوان كرد: در طول سالياني كه مرجعيت بر دوش اين بزرگوار بود به هيچ عنوان ايشان را تحت تاثير قرار نداد و وضع زندگي آيت‌الله بهجت همانگونه كه قبل از مرجعيت بود، ادامه پيدا كرد.

اين محقق حوزه با اشاره به يكي از گفته‌هاي اين مرجع بزرگ ادامه داد: آيت‌الله بهجت در فرمايشاتشان هميشه اين نكته را متذكر مي‌شدند كه سعي كنيم در طول عمرمان به گونه‌اي عمل كنيم كه در روز‌هاي آخر عمر انگشت به دهان نباشيم يا به عبارتي حسرت گذشته را نخوريم.

وي در مورد جاذبه معنوي آيت‌الله بهجت گفت: ملاقات با آقا براي دوستان و آشنايان و مردم عادي جذابيت فوق العاده‌اي داشت به گونه‌اي كه در برخي مجالس مثل مجالس روضه اهل بيت (ع) كه ايشان مي‌نشستند و صحبتي هم نمي‌كردند، ولي نگاه به ايشان همه را منقلب مي‌كرد و احساس آرامش و سبكي به مردم دست مي‌داد.

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به ارادت خاص آيت‌الله بهجت به پيشگاه اهل بيت (ع) عنوان كرد: او ساليان متمادي هر روز هنگام نماز صبح به حرم حضرت معصومه (س) مشرف مي‌شد و به عبادت مي‌پرداخت و در حدود 60 سال مجالس روضه براي اهل بيت (ع) در منزلش برگزار مي‌كرد كه در اين اواخر به دليل كمبود جا به مسجد فاطميه منتقل كرده بود. آقا به زيارت جامعه كبيره و زيارت عاشورا بسيار تاكيد داشت؛ به طوري كه حدود 70 سال هر روز زيارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام تلاوت مي‌كرد.

حجه‌الاسلام فرحزاد در مورد كساني كه براي حل مشكلاتشان خدمت آيت‌الله بهجت شرفياب مي‌شدند، افزود: افرادي كه در مورد مشكلات جسمي خدمت آقا مي‌رسيدند، او به آنها دو چيز را سفارش مي‌كرد؛ اول آب زمزم و بعد تربت حضرت سيدالشهدا كه مقداري از تربت را در آب زمزم بريزند و استفاده كنند. غير از اينها، او ذكر صلوات را گره‌گشاي همه امور مي‌دانست و براي رفع غم‌ها و غصه‌ها ذكر لاحول و لاقوة الا بالله العلي العظيم را توصيه مي‌كرد.