چه کسانی جلوی شرکت های نفتی داخلی سنگ می اندازند؟ پاسخ بسیار ساده است. همان دلال ها و افرادی که به دنبال ثبت شرکت های صوری برای سوءاستفاده هستند و البته مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به اطرافیان دولت هستند، بیشترین تلاش و وظیفه را برای اخلال در مسیر فعالیت شرکت های دلسوز و زحمتکش داخلی دارند.

مرغ همسایه، غول است! و این نگاه سطحی، آغازی است بر منزوی کردن شرکت های داخلی. چرا که شرکت های وطنی برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز باید سال ها به دنبال تامین وثیقه باشند اما کمپانی های نفتی بین المللی، وثیقه ها را در یک چشم به هم زدن از جیب جادویی خود بیرون می آورند تا این توهم در برخی دولتمردان ایجاد شود که اینها همان منجیان رؤیایی هستند که سوار بر غول سفید، آمده اند تا گره گشای مشکلات اقتصادی ایران باشند. مرغ این دولتمردان نیز یک پا بیشتر ندارد: فقط غول ها بیایند!

درباره زمزمه بازگشت شرکت های نفتی بین‌المللی با احمد سجادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشستیم.

سجادی در مصاحبه با خبرنگار نکات پرس می گوید: دولت می خواهد با باز کردن پای شرکت های نفتی بین المللی به ایران، سود بیشتری ببرد بنابراین شرکت های خصوصی داخلی را با پیچ و خم های عمدی و ساختگی مواجه می کند تا در نهایت ثابت کند که فقط غول های نفتی می توانند از چراغ جادوی دولت بیرون بیایند و آرزوهای اقتصادی دولتمردان را برآورده کنند.

وی می افزاید: پیشنهاد ما به دولت و وزارت نفت این است که ما نیاز به حمایت جدی از بخش خصوصی و شرکت های داخلی داریم و برای این حمایت باید دور شرکت های خارجی که سابقه منفی در ایران دارند خط بکشیم و بیش از این برای حضور آنها در کشور روزشماری نکنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه می دهد: اطلاع قطعی داریم که برخی شرکت های نفتی خارجی هنگام حضور در ایران در سال های گذشته دست به اقدامات و فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی زده اند. آنها به نفع دولت های غربی و امریکا و در راستای منافع آنان در ایران فعالیت کرده اند و منافع و مصالح ایران به هیچ وجه برایشان مهم نبوده است. این شرکت ها نمی خواهند نفعی به ما برسانند و اینکه برخی دولتمردان تشنه حضور شرکت های خارجی نفتی در ایران هستند عجیب به نظر می رسد.

سجادی تصریح می کند: البته ما اطلاع داریم که دولت برای باز کردن و هموار کردن مسیر ورود شرکت های بین المللی نفتی به ایران متاسفانه دست به اقداماتی برای تضعیف شرکت های داخلی زده است تا این شرکت های ایرانی نتوانند انگیزه و توان کافی برای فعالیت داشته باشند.

بی توجهی دولت، عمدی است
وی توضیح می دهد: قبلا به دولت تذکر داده ایم که از شرکت های نفتی ایرانی حمایت جدی داشته باشد. ما حتی راهکارهای این حمایت و بسترسازی را نیز به دولت ارائه و پیشنهاد کردیم اما دولت عمدا به این توصیه ها و تذکرها بی توجه است. وگرنه سیاست کلی نظام توجه به بخش خصوصی است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار می دارد: شرکت های داخلی انتظار دارند رقم قرارداد آنها کمتر از شرکت های خارجی نباشد، به آنها اعتماد شود و مسیر ورود و فعالیت آنها تسهیل گردد. اما متاسفانه ما نتوانستیم عملکرد خوبی در حمایت از بخش خصوصی بویژه در حوزه نفت و گاز داشته باشیم. اگر می خواهیم بخش خصوصی و شرکت های داخلی توانمند شوند و در برابر شرکت های خارجی توان خود را نشان دهند باید خود وزارت نفت در صندوق توسعه، ضامن فعالیت آنها شود ولی در کمال تاسف می بینیم که شرکت های نفتی داخلی برای تامین وثیقه ها و ضمانت های مورد نیاز باید سال ها دوندگی کنند و شرکت های نفتی بین المللی از بی توجهی ما به شرکت های ایرانی سوءاستفاده می کنند و در این شرایط سخت که ما خودمان برای شرکت های وطنی ایجاد کرده ایم، خارجی ها به راحتی وثیقه ها را تامین می کنند.

سجادی می افزاید: به طور مثال در کشور چین وقتی شما بخواهید شرکتی ثبت کنید یک نفر از طرف دولت موظف می شود که با شما همراه باشد و مسیرتان را تسهیل کند اما من مواردی سراغ دارم که دولت ما افرادی را موظف کرده است که جلوی شرکت های داخلی بویژه فعالان نفتی سنگ بیندازند و مسیرشان را ناهموار کنند.

وی ادامه می دهد: ما بلایی بر سر سرمایه گذار ایرانی می آوریم که او به کلی از سرمایه گذاری در کشور پشیمان می شود اما در مقابل، جلوی خارجی ها خم و راست می شویم تا جایی که آنها دچار توهم می شوند.

دلال های وابسته به دولت!
عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید: چه کسانی جلوی شرکت های نفتی داخلی سنگ می اندازند؟ پاسخ بسیار ساده است. همان دلال ها و افرادی که به دنبال ثبت شرکت های صوری برای سوءاستفاده هستند و البته مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به اطرافیان دولت هستند، بیشترین تلاش و وظیفه را برای اخلال در مسیر فعالیت شرکت های دلسوز و زحمتکش داخلی دارند.

سجادی اظهار می دارد: ما باید خام فروشی نفت را کنار بگذاریم و تنها راه آن حمایت از بخش خصوصی و دریافت کمک از سرمایه گذاران داخلی است. اما دولت فقط به دنبال فاینانس است و اصلا به ظرفیت های داخلی توجه نمی کند. سرمایه های مردم یک روز به سمت سکه سرازیر می شود و روز دیگر به سمت مسکن، و روز بعد به طرف بازار ارز. این برای اقتصاد کشور مهلک و زیان آور است. سزمایه مردم باید نه توسط بانک ها بلکه توسط دولت جمع آوری و هدایت شود. ما در بودجه، 10 هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت در پروژه های نفتی را دیده ایم اما دولت تا امروز اقدامی برای فروش این اوراق مشارکت نکرده است. وقتی می گوییم چرا اقدام نمی کنید می گویند مردم استقبال نمی کنند. خب طبیعی است که وقتی وزارت نفت حاضر نباشد سود مناسبی بدهد با وضعیت موجود مردم استقبال نکنند. ما باز پیشنهاد دادیم که برای استقبال مردم از سرمایه گذاری در نفت و گاز کشور، نرخ سود سپرده بانک ها ثابت بماند و بانک ها اجازه افزایش این نرخ سود را نداشته باشند و در مقابل، سود اوراق مشارکت در پروژه های نفت و گاز افزایش یابد و به 30 درصد برسد.

این نماینده مجلس ادامه می دهد: متاسفانه بانک ها بیشترین آسیب را به اقتصاد کشور زده اند. آنها پول و سرمایه مردم را با وعده پرداخت سود سپرده، جذب می کنند. بانک ها میلیاردر شدند اما صنعت ما به شدت آسیب دیده است.

وی می افزاید: من به دولت گفته ام که می توان 38 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بخش نفت و گاز را ظرف چندماه فروخت اما به شرطی که سود اوراق، 30 درصد باشد.

سجادی توضیح می دهد: ما بیش از 100 میلیارد دلار به خاطر عدم استفاده از میادین گازی ضرر کرده ایم اما کشورهای منطقه بسیار برداشت کردند و سود بردند.