دبير علمي بخش راهبردي كنگره ملي اقتصاد مقاومتي گفت: مذاكره بايد به عنوان مكملي در اقتصاد مقاومتى مورد توجه باشد و نبايد جايگزين اقتصاد مقاومتي باشد.

دبير علمي بخش راهبردي كنگره ملي اقتصاد مقاومتي گفت: مذاكره بايد به عنوان مكملي در اقتصاد مقاومتي مورد توجه باشد و نبايد جايگزين اقتصاد مقاومتي باشد.
به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ دكتر‌الله‌داد سيف در نشست خبري كنگره اقتصاد مقاومتي در پاسخ به اين سؤال «جوان» كه براي گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي نمي‌توان دال مركزي گفتمان اقتصادي را «‌مذاكرات با 1+5» دانست و نوعي تعارض گفتمان دولت در حوزه اقتصاد ميان اقتصاد مقاومتي ديده مي‌شود، گفت: اقتصاد مقاومتي حركتي بزرگ و فرادولتي بوده و محصور به دولت يازدهم نيست و لذا مذاكرات هم بخشي از يك پازل در اقتصاد مقاومتي است و مكمل آن بايد ديده شود. وي با بيان اينكه مذاكره هم به نوعي يك جنگ است، ‌گفت: ‌بايد از مذاكرات براي ظرفيت‌سازي در اقتصاد استفاده كنيم و با بالا بردن ظرفيت‌ها دوباره به عنوان يك برگ برنده در مذاكرات استفاده شود.

وي با تأكيد به اظهارات مقام معظم رهبري گفت: نبايد به نقطه‌هاي خيالي چشم بدوزيم اما در عين حال مذاكرات منافاتي با اقتصاد مقاومتي ندارد، به شرط آنكه به مذاكرات واقعي بنگريم. اين كنگره با حضور محمود رضا شمس‌دولت‌آبادي دبير كنگره و عضو هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي، عباس عرب‌مازار رئيس دانشكده علوم اقتصادي و سياسي دانشگاه شهيد بهشتي، ‌ابراهيم حسن‌بيگي رئيس دانشگاه دفاع ملي، ‌حجت‌الاسلام‌والمسلمين رنجبران معاون آموزشي نهاد رهبري در دانشگاه‌ها و رئيس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي و همچنين الله‌داد سيف دبير علمي بخش راهبردي و عضو هيئت علمي دانشگاه دفاع ملي در سالن اجتماعات نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها برگزار شد.

طرح راهبردي ارائه دهيد
همچنين در اين جلسه ‌حجت‌الاسلام‌ والمسلمين رنجبران، رئيس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي در نشست خبري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي گفت: مقام معظم رهبري با سياست‌هاي خود دستور همكاري قوه سه‌گانه و ساير بخش‌هاي كشور براي همكاري در تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را داده‌اند و اين مسئله به دليل تأثيرگذاري جمهوري اسلامي ايران در سطح‌هاي مختلف منطقه است، يعني مردم مي‌توانند به واسطه ويژگي‌هاي بارزي كه موجب ايجاد جمهوري اسلامي ايران و انقلاب شد، با مشاركت، بصيرت و پيروي از سياست‌هاي ابلاغ‌شده مقام معظم رهبري در مقابله با تكانه‌هاي مختلف كشور را مقاوم كنند. وي اظهار داشت: ضرورت دارد دانشمندان علم اقتصاد با هم فكري و هم‌انديشي راهبرد‌هاي لازم را براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در اين كنگره ارائه دهند.

برگزاري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي ۲۸ بهمن با حضور سران ۳ قوه
محمودرضا شمس دولت‌آبادي، دبير كنگره اقتصاد مقاومتي با اشاره به اينكه هدف اين كنگره بررسي مجموعه فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي و تجربه مديران در بخش‌هاي مختلف است، گفت: نزديك به 10 وزارتخانه و 20 دانشگاه و مؤسسه پژوهشي و 10 نظام مسئول در برگزاري و اجراي اين كنگره همكاري كرده‌اند.
وي با بيان اينكه وظايف وزارتخانه‌هاي مختلف در سياست‌هاي ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري مشخص شده است، ادامه داد: افتتاحيه و اختتاميه اين كنگره با حضور رؤساي سه قوه خواهد بود و در روز دوم پنل‌هاي تخصصي با حضور اساتيد برجسته برگزار خواهد شد و اميدواريم جمع‌بندي اين همايش به صورت راهبرد عملي مورد استفاده وزارتخانه‌هاي مسئول براي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي قرار گيرد.
وي تصريح كرد: نشست تخصصي نقش و تأثير تكانه (رويدادها، تغييرات، مخاطرات و تهديدات) در تحقق اقتصاد مقاومتي، نشست تخصصي نقش اقتصاد عدالت‌محور، مردم‌پايه، دانش‌بنيان و رقابتي در مقاوم‌سازي اقتصاد، نشست تخصصي بخش دفاع و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در تحقق اقتصاد مقاومتي و نشست تخصصي آسيب‌‌شناسي ناسازگاري‌هاي جاري اقتصاد ملي با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي از ديگر نشست‌هاي تخصصي در اين كنگره خواهد بود.

اقتصاد مقاومتي بايد به يك گفتمان علمي تبديل شود
در ادامه عباس عرب‌مازار، رئيس دانشكده علوم اقتصادي و سياسي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه از سال 89 كه واژه اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد، در اقتصاد و علوم اجتماعي واژه جديدي بود، گفت: مباني علمي و شاخصه‌هاي اقتصاد مقاومتي، مقاومت اقتصادي و شاخصه‌هاي آن در حوزه‌هاي خرد و كلان، تجربيات داخلي و خارجي در مقاوم‌سازي اقتصاد، سنجش و رتبه‌بندي مخاطرات داخلي و خارجي اقتصاد ملي، الزامات و پيش‌نيازهاي فرهنگ اقتصاد مقاومتي، درون‌زايي و برون‌گرايي اقتصاد مقاومتي و اقتصاد مقاومتي و الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت مهم‌ترين مباني و الزامات مطرح شده در اين كنگره است.
دبير علمي بخش نظري بيان كرد: اقتصاد مقاومتي بايد به يك گفتمان علمي تبديل شود تا بتوانيم با بهره‌گيري از نظرات كارشناسان اقتصاد يك نقشه راه استراتژيك را براي دستگاه‌هاي مسئول تهيه كنيم.
عرب‌مازار مشاركت همه‌جانبه كشور را در تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ضروري خواند و گفت:مديريت جهادي يكي از شاخص‌هاي لازم براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

طراحي عالمانه اقتصاد مقاومتي در جهت تحقق عدالت
همچنين حسن بيگي، رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي افزود: اقتصاد مقاومتي يك الگوي اقتصادي است كه با انجام مطالعات علمي و متناسب با اقتضاعات بومي طراحي شده و ما را در برابر تكانه‌ها و فشارهايي كه وجود دارد مقاوم مي‌سازد. وي پويايي، انعطاف، آينده‌نگري، عدالت‌محوري، دانش‌بنياني، رقابت‌پذيري، ارتقاي مؤثر و بهره‌وري را از جمله ويژگي‌هاي الگوي اقتصادي مناسب برشمرد و گفت: در تلاش هستيم تا با اجراي سياست‌ها و الگوهاي مناسب به خودكفايي دست يابيم و قطعاً يكي از راه‌هاي رسيدن به خودكفايي رهايي از اقتصاد نفتي است.
حسن بيگي در بيان اهداف اين كنگره تصريح كرد: تبيين مباني نظري و توسعه گفتمان اقتصاد مقاومتي، تبيين معنايي مؤلفه‌هاي مردم‌بنياني، درون‌زايي، برون‌گرايي، دانش‌بنياني و عدالت‌محوري اقتصاد مقاومتي در بخش‌هاي خصوصي و عمومي، تبيين الزامات راهبردي (نهادي، زيرساختي و برنامه‌اي) تحقق اقتصاد مقاومتي، تبيين ناسازگاري سياست‌هاي اقتصادي موجود با الزامات پياده‌سازي و اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و تبيين نقش و تأثير تكانه‌ها (رويداد‌‌ها، تغييرات، مخاطرات و تهديدات) در اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي از اهداف اين همايش است.
وي خاطرنشان كرد: 11 جلد كتاب پيرامون اقتصاد مقاومتي آماده شده كه در روزهاي برگزاري كنگره و بعد از آن ارائه خواهد شد.
عضو ارشد شوراي سياستگذاري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي گفت: وظيفه همه دستگاه‌ها براي اجراي اقتصاد مقاومتي مشخص است و دستگاه‌هاي مختلف لازم است نتيجه تلاش‌هايي را كه در رابطه با اجرايي كردن سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي انجام داده‌اند به مردم نشان دهند و نتيجه اين تلاش‌ها را در سالگرد ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري به اطلاع ملت برسانند. دبير علمي بخش راهبردي كنگره اقتصاد مقاومتي خاطر نشان كرد: حدود 520 چكيده مقاله به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده كه از اين ميان 408 مقاله مورد ارزيابي قرار گرفته است، همچنين از ميان 316 مقاله ارسال شده، 184 مقاله برگزيده مورد بررسي قرار گرفته است. در نهايت از اين ميان 60 مقاله برگزيده در نشست‌هاي تخصصي كنگره قرائت خواهد شد. گفتني است اين همايش با همكاري دانشگاه دفاع ملي، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي، مركز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا و صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران 28 و 29 بهمن ماه در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار خواهد شد.

مهران ابراهيميان

"Our President, analytical news site"