مصاحبه ای نمادین اما قابل تأمل...

مردمک: امام بزرگوار! کمال تشکر را داریم که وقت گرانبهای خودتان را به ما اختصاص دادید. در ابتدا لطف بفرمایید و معیارهای انتخاب درست را برای ما تبیین کنید و ویژگی­های رئیس جمهوری که شایسته انقلاب عظیم اسلامی شماست را ذکر فرماید؟

 

امام خمینی: مردم را توجه بدهيد به اينكه شما مي خواهيد اسلام را حفظ كنيد، بايد منتخبين شما اشخاصي باشند كه توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازيگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند (صحيفه نور ج 18 صفحه 137)  بايد همت كنيد و اشخاص متعهد، اشخاصي كه براي ايران كار بكنند، نه براي اجانب، اشخاصي كه ايمان به خدا داشته باشند، نه چپگرا باشند و نه راستگرا بلكه صراط مستقيم را داشته باشند (همان ج 5 صفحه 267 ) توجه داشته باشند رئيس­جمهور و وكلاي مجلس از طبقه اي باشند كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند نه از سرمايه داران و زمين خواران و صدرنشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخي محروميت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمي­توانند بفهمند (همان ج 21 صفحه 187)

 

 مردمک: امام عزیز! یکی از مسائلی که این روزها خیلی مطرح است، وابستگی افراد به حضرتعالی است و اینکه برخی به خاطر نزدیک بودن به شما برای خودشان وجه­سازی می­کنند و از این راه به دنبال جلب رای و نظر مردم هستند. مثلا خودشان را "نخست وزیر زمان امام" و "یار دیرین امام" و... معرفی می­کنند. می­خواستیم نظر شما را راجع به این رویه بدانیم؟

 

امام خمینی: من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوس و اسلام نمايي بعضي افراد، ذكري از آنان كرده و تمجيدي نموده ­ام كه بعد فهميدم از دغل­بازي آنان اغفال شده­ام. آن تمجيدها در حالي بود كه خود را به جمهوري اسلامي متعهد و وفادار مي­نماياندند و نبايد از آن مسايل سوئ استفاده شود. و ميزان در هر كس حال فعلي او است. (وصیتنامه سیاسی الهی، ج 21 صفحه 206)

 

 مردمک: امام بزرگوار! این روزها باز بحث گروهای منحرف و غیرقانونی مثل نهضت آزادی بر سر زبان­ها افتاده. برخی کاندیداهای ریاست جمهوری با آنها رفت و آمد می­کنند و اختلاف شما را با آنها صرفا اختلاف سیاسی می­دانند. نظر شریف راجع به ایشان چیست؟

 

امام خمینی:

در موضوع نهضت به اصطلاح آزادي، مسايل فراواني است كه بررسي آن محتاج به وقت زياد است. آنچه بايد اجمالا گفت آن است كه پرونده اين نهضت و همين­طور عملكرد آن در دولت موقت اول انقلاب، شهادت مي دهد كه نهضت به اصطلاح آزادي طرفدار جدي وابستگي كشور ايران به آمريكا است و در اين باره از هيچ كوششي فروگذار نكرده است [...] در هر صورت به حسب اين پرونده هاي قطور و نيز ملاقات­هاي مكرر اعضاي نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمريكا و به حسب آنچه من مشاهده كردم از انحرافات آنها كه اگر خداي متعالي عنايت نفرموده بود و مدتي در حكومت موقت باقي مانده بودند، ملت هاي مظلوم به ويژه ملت عزيز ما اكنون در زير چنگال آمريكا و مستشاران او دست و پا مي زدند و اسلام عزيز چنان سيلي از اين ستمكاران مي­خورد كه قرن ها سربلند نمي­كرد و به حسب امور بسيار ديگر نهضت به اصطلاح آزادي صلاحيت براي هيچ امري از امور دولتي يا قانون­گذاري يا قضايي را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آن كه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بي­مورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تاويل هاي جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهك هاي ديگر حتي منافقين - اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان - بيشتر و بالاتر است.  نهضت آزادي و افراد آن از اسلام اطلاعي ندارند و با فقه اسلامي آشنا نيستند[...] نتيجه آن كه نهضت به اصطلاح آزادي و افراد آن چون موجب گمراهي بسياري از كساني كه بي اطلاع از مقاصد شوم آنان  هستند مي­گردند، بايد با آنها برخورد قاطعانه شود و نبايد رسميت داشته باشند.  (صحيفه نور ج 22 صفحه 384)

 

 مردمک:امام عزیز! شما راجع به اسرائیل غاصب و نژادپرستان صهیونیست، مواضعتان محکم و صریح بود. اسرائیل را غده سرطانی نامیدید و هرگونه مدارا و مماشات با آنها را رد کردید. اما رئیس جمهور امروز ما وقتی با همان ادبیات محکم و مقتدرانه­ی شما در همایشی علیه اسرائیل و نژاد پرستان حرف می­زند، برخی او را متهم می­کنند به رفتار غیرمدبرانه و هزینه دار برای نظام. شما راجع به این موضوع چه نظری دارید؟

 

 امام خمینی: خداي تبارك و تعالي در موضع عفو و رحمت، رحيم است و در موضع انتقام، انتقام­جو. امام مسلمين هم اينطور بود، در موقع رحمت، رحمت و در موقع انتقام، انتقام. ما نمي­ترسيم از اينكه در روزنامه هاي سابق، در روزنامه هاي خارج از ايران براي ما چيزي بنويسند ما نمي­خواهيم وجاهت در ايران در اسلام در خارج از كشور پيدا بكنيم، ما مي خواهيم به امر خدا عمل كنيم و خواهيم كرد (همان ج 8 صفحه 251)  جرم و گناه ما احياي سنت پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - و عمل به دستورات قرآن كريم و اعلان وحدت مسلمانان اعم از شيعه و سني، براي مقابله با توطئه كفر جهاني و پشتيباني از ملت محروم فلسطين و افغانستان و لبنان و بستن سفارت اسرائيل در ايران و اعلان جنگ با اين غده سرطاني و صهيونيزم جهاني و مبارزه با نژاد پرستي [...] بوده است. و نزد جهان­خواران و نوكران بي­اراده آنان چه گناهي بالاتر از اين كه كسي از اسلام و حاكميت آن سخن بگويد و مسلمانان را به عزت و استقلال و ايستادگي در مقابل ستم متجاوزان دعوت كند.( همان ج 20 صفحه 116)

 

 مردمک:  امام عزیز! ببخشید که مصدع اوقات شریفتان شدیم. به عنوان آخرین سوال ویژگیهای اسلام نابی که همیشه روی آن تاکید داشتید را بفرمایید و اینکه چگونه می توان در انتخابات به سوی آن حرکت کرد را، برایمان تبیین کنید؟

 

امام خمینی: در هر حال مردم با بصيرت و درايت و تحقيق، كانديداهايي را شناسايي كرده و به سوابق و روحيات و خصوصيات ديني - سياسي نامزدهاي انتخاباتي توجه نمايند. مردم شجاع ايران با دقت تمام به نمايندگاني راي دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئوليت كنند و طعم تلخ فقر را چشيده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين، اسلام مستضعفين، اسلام رنجديدگان تاريخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طينتان عارف و در يك كلمه، مدافع اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - باشند و افرادي را كه طرفدار اسلام سرمايه­داري، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بي­درد، اسلام منافقين، اسلام راحت­طلبان، اسلام فرصت­طلبان و در يك كلمه،  اسلام آمريكايي هستند، طرد نموده و به مردم معرفي نمايند (همان ج 20 صفحه 194)

 

 مردمک:  امام عزیز! فقط در یک جمله بفرمایید اگر ما بخواهیم کاری کنیم که شما خوشحال شوید، باید چه کار کنیم!؟

 

امام خمینی: خوشحالی من روزی است که به زاغه­نشینان عنایت شود (همان ج 11 صفحه)