محمد صادق کوشکی از جمله افرادی است که با سخنان تند علیه رئیس جمهور شناخته می شود. نظر فردی را که بدش نمی آید تئوریسین انصار حزب الله باشد، درباره این معیار رهبر انقلاب جویا شدیم تا مشخص شود علت

عصبانیت مخالفان رئیس جمهور، این روزها چیست؟

رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود بر انتخاب گزینه اصلح در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند. ایشان در ادامه درباره شاخص انتخاب اصلح فرمودند: «آن چیزهائی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، اینها را باید در خود تأمین کند؛ آن چیزهائی که امروز نقاط ضعف شناخته میشود ــ که ممکن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ این نقاط ضعف را باید از خود دور کند. یعنی ما در سلسله‌‌ی دولتهائی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم.» از این معیار رهبر انقلاب به عنوان خبری بد برای مخالفین سر سخت رئیس جمهور تعبیر شد؛ به خصوص کسانی که طی دو سال گذشته بدترین اتهامات را متوجه رئیس جمهور کرده بودند. محمد صادق کوشکی از جمله افرادی است که با سخنان تند علیه رئیس جمهور شناخته می شود. نظر فردی را که بدش نمی آید تئوریسین انصار حزب الله باشد، درباره این معیار رهبر انقلاب جویا شدیم تا مشخص شود علت عصبانیت مخالفان رئیس جمهور، این روزها چیست؟

طی سال های گذشته رهبر معظم انقلاب همواره ملاک هایی را برای انتخاب اصلح مطرح کرده اند. رهبری در سخنان نوروزی شان اند اصلح را کسی دانستند که حائز همه ویژگی های مثبت رئیس جمهور فعلی منهای ویژگی های منفی او باشد. با توجه به این مطلب به نظر شما نامزدهایی که مطرح هستند، تمام ویژگی های مثبت رئیس جمهور فعلی را برخوردارند؟
ببینید رهبری به هر جهت یک شریطی را ذکر کردند که در دوره های مختلف تکرار شده است. این شرایط، شرایط ثابتی هستند و اختصاص به فرد و جناح خاصی ندارد. یعنی اگر ملاک های ارائه شده در سال 72 یا 76 یا 88 را نگاه کنیم در همه دوره ها شرایط تکرار شده است. حالا هر کسی این شرایط را دقیق تر داشته باشد بیشتر بر شاخص های رهبری منطبق خواهد شد.
رهبری در سال های 76 و 84 هرگز نفرمودند معیار اصلح این است که کاندیداها ویژگی های مثبت آقایان هاشمی و خاتمی را منهای نقاط ضعفشان داشته باشند. مثلا سال 84 بر ساده زیستی، روحیه جوانی و ... تاکید کردند. به نظر شما کدام یک از نامزد های اصولگرایان حائز همه نکات مثبت رئیس جمهور فعلی است؟
هنوز که کسی نامزد نشده است!
حداقل 12 نفر اعلام کاندیداتوری کرده اند. 3 نفر از ائتلاف «2+1» و 5 نفر از «2+3» به اضافه محسن رضایی، حسن سبحانی نیا، محمد سعیدی کیا، علی فلاحیان و ...
این ها خودشان مردد هستند و هنوز اعلام کاندیداتوری نکردند. وقتی می توانیم از نامزد ریاست جمهوری حرف بزنیم که ثبت نام کنند و مورد تایید شورای نگهبان واقع شوند. خیلی از این نامزدها گفته اند ممکن است بیایم وممکن است نیاییم. تا قبل از مشخص شدن کاندیداهای نهایی نمی شود در این باره صحبت کرد.
اما این آقایان گفته اند ما قطعا ثبت نام می کنیم...
همان آقایان هم گفته اند ممکن است به نفع دیگری کنار بکشیم.
حالا صرف نظر اینکه در نهایت به عنوان نامزد در صحنه انتخابات حضور داشته باشند یا خیر، به نظر جنابعالی کدامشان ویژگی های مثبت رئیس جمهور فعلی را دارا هستند؟
ببینید ویژگی های مثبت که اختصاص به یک نفر ندارد، شما هم می توانید داشته باشید! اگر راستگویی خوب است چه برای شما چه برای رئیس جمهور فعلی و چه برای رئیس جمهور آینده مناسب است. صفت که به یک نفر متصف نمی شود. این یک امر غیر عقلانی است. ما می گوییم ساده زیستی کار خوبی است حالا ساده زیستی را شما می توانید انجام بدهید، دربان اداره شما هم می تواند، رئیس جمهور هم می تواند، حتی راننده رئیس جمهور هم می تواند! صفات را که با شخص نمی شناسند. شخص را با صفات می شناسند.
ویژگی مثبت رئیس جمهور فعلی از نظر شما چیست؟
رئیس جمهور فعلی؟!
بله؟
اجمالا ما می دانیم که ویژگی ها هر شخصی در وضعیت فعلی او باید سنجیده بشود. یعنی اگر کسی 4 سال پیش، 8 سال پیش، 12 سال پیش و ...  نکات مثبتی داشته نمی شود گفت، امروز هم حتما دارای همان نکات مثبت باشد.
حرف شما درست است اما رهبری فرمودند ویژگی های فعلی. شما همان ویژگی های مثبت فعلی رئیس جمهور را ذکر کنید!
رهبری از دولت تمجید کردند!
ببینید عین کلام رهبری است: «آن چیزهائی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، اینها را باید در خود تأمین کند؛ آن چیزهائی که امروز نقاط ضعف شناخته میشود ــ که ممکن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ این نقاط ضعف را باید از خود دور کند. یعنی ما در سلسله‌‌ی دولتهائی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم.» رهبری نفرمودند ویژگی های دولت فعلی. تاکید کردند روی عبارت رئیس جمهور فعلی! بالاخره رئیس دولت شخص رئیس جمهور است دیگر؟
تفسیر نمی شود کرد! وقتی از دولت صحبت می کنیم یعنی پنج میلیون کارمند دولت. دولت هیچ وقت در یک نفر خلاصه نمی شود. این خیلی بد است که دولت را در یک نفر خلاصه کنیم.
بالاخره وقتی رهبر معظم انقلاب می گوید ویژگی های مثبت رئیس جمهور فعلی باید ادامه پیدا کند، منطقا باید قبول کنیم که ویژگی های مثبتی در حالِ فعلیِ رئیس جمهور وجود دارد. حالا طیفی از ویژگی های مثبت را بسته به اینکه متعلق به کدام جریان سیاسی باشیم میتوانیم شمارش کنیم. شما درمورد این ویژگی های مثبت فعلی بفرمایید!
ویژگی های مثبت رئیس جمهور در هر زمانی را باید در همان زمان بر شمرد!
خب همین را می گویم. در زمان حال، مثلا همین امروز، ویژگی مثبت رئیس جمهور فعلی از نظر شما چیست؟
الان؟!
بله؟
این را باید از دوست داران ایشان بپرسید!
دوستداران رئیس جمهور که خب طبعا همه ویژگی های احمدی نژاد را ممکن است مثبت ببینند. می خواهیم نظر منتقدان را بدانیم. ضمن اینکه مثلا از کلام رهبری طی 8 سال گذشته 54 ویژگی مثبت برای احمدی نژاد استخراج شده...
   رهبری در چه تاریخی گفتند؟
به مرور طی 8 سال گذشته فرمودند.
میزان حال فعلی افراد است!
بسیار خب. بیایید فرض کنیم محمود احمدی نژاد آدم خوبی بود اما ناگهان تحت تاثیر سحر و جادو منحرف شد. از نظر شما ویژگی های مثبت رئیس جمهور منحرف فعلی که رهبری می گویند باید ادامه یابد چه می تواند باشد؟ همین حال فعلی را می گویم!
دولت پنج میلیون کارمند دارد. دولت که شخص رئیس جمهور نیست!
رهبری در آخرین دیدار با هیئت دولت تاکید کردند که گفتمان انقلاب در دولت های نهم و دهم زنده شد. همچنین تاکید کردند هر بیننده منصفی حس می کند دشمنی ها با جمهوری اسلامی افزایش یافته که محصول پیشرفت های شماست. در این دیدار هیئت دولت خدمت رهبری رسیدند نه 5 میلیون کارمند!
نخیر وقتی می گوییم دولت یعنی پنج میلیون نفر کارمند...
پس شما نظرتان این است که رهبر معظم انقلاب هیچ ویژگی مثبتی در رئیس جمهور فعلی ندیدند اما آمدند در مشهد فرمودند ویژگی های مثبت رئیس جمهور فعلی باید ادامه پیدا کند؟
نخیر! بنده چنین چیزی نگفتم. بنده می گویم وقتی رهبری از دولت حرف می زند معنای خاصی دارد. رهبری هم معنای رئیس جمهور را می داند هم معنای دولت را.
خوب شما بفرمایید ویژگی مثبت رئیس جمهور فعلی چیست؟
ویژگی هایی ممکن است در گذشته بوده باشد!
رهبری می گوید ویژگی های فعلی...
ویژگی های رئیس جمهور اختصاص به رئیس جمهور دارد!
بالاخره سخن رهبری مصداق دارد یا خیر؟
این ویژگی ها در هر شخصی ممکن است متفاوت باشد!
شما بفرمایید ویژگی های مثبت رئیس جمهور فعلی که رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا (ع) اشاره کردند، چیست؟
ویژگی های الان؟!
بله ویژگی هایی که در رئیس جمهور فعلی هست و رئیس جمهور بعدی نیز باید داشته باشد...
ویژگی هایی هست که برای هر رئیس جمهوری لازم است و ربطی به یک نفر ندارد!
ویژگی مثبتی که در رئیس جمهور فعلی است و رهبر معظم انقلاب آن را ملاک می داند چیست؟
رهبری مجموعه ویژگی هایی در همه دوران ها برای رئیس جمهور برشمرده اند و باید مراجعه کرد و دید!
من خودم یک کتاب نوشته ام سال هشتاد چاپ شده است. پنجاه و چهار صفت را حضرت امام (ره) برای رئیس جمهور نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرده اند. این صفات را رهبری فعلی نظام هم برای شخص رئیس جمهور بیان کردند و من آن را از سخنان امام استخراج کردم و ربطی هم به هیچ شخصی ندارد.
اصلا همه مطالب شما درست! چرا رهبری سال 84 و 76 چنین چیزی نگفتند؟
شاید صلاح ندیدند!
خوب الان صلاح دیدند و فرمودند! به نظر شما ویژگی مثبت رئیس جمهور چیست؟
خود رهبری حتما اگر ویژگی را صلاح دیدند حتما توضیح هم می دهند!
منهای نظر رهبر معظم انقلاب، به نظر شما ویژگی های مثبت رئیس جمهور چیست؟
من میگویم رهبری هم اهل نطق هستند و هم بیان واضحی دارند.
الان سوال مشخص من این است به نظر شما ویژگی مثبت رئیس جمهور چیست؟ منهای نظر رهبر معظم انقلاب...
شما دارید درباره نظر رهبری می پرسید!
سوالم را به شکل دیگری بپرسم به نظر شما اصلا احمدی نژاد ویژگی مثبتی دارد؟
احمدی نژاد در دوره فعلی را می گویید؟!
بله! دقیقا!
من از آقای احمدی نژاد فعلی ویژگی مثبتی در یک سال اخیر ندیدم!
پس تکلیف ویژگی های فعلی که رهبری فرمودند چه می شود؟
ببینید. خدمات دولت برجسته بود نه خدمات شخص!
به نظر شما رئیس جمهور ربطی به دولت ندارد؟
نه خیر! رئیس جمهورمکمل تحریم ها بودند و حلقه تحریم های دشمن را با اقدامات غلطشان تکمیل کردند! اما دولت مجموعه پنج میلیون کارمند است که خیلی هایشان ممکن است دیدگاه رئیس جمهور را هم قبول نداشته باشند و سعی کردند وظایف خودشان را به نحو احسن انجام بدهند! رئیس جمهور در یک سال گذشته خادم جمهور نبودند، خادم عده دیگری بودند!
فرض کنیم این اتهام زنی شما درست است؟ با سخن رهبری چه کنیم؟ ویژگی های مثبت رئیس جمهور فعلی...
رهبری هر چیزی را که صلاح بدانند می گویند و توضیح هم می دهند.
خب رئیس جمهور که مکمل تحریم ها بوده است. الان شما احساس تناقض نمی کنید؟
نخیر تناقض نیست. رهبری خیلی وقت ها صلاح دانسته اند چیزهایی را بگویند.
پس مطابق منطق شما رئیس جمهور هم ویژگی های مثبتی داشته ولی در عین حال مکمل تحریم های غرب بوده؟
منظورم در یک سال گذشته بود.
خوب رهبری در همین مشهد فرمودند سال گذشته پیشرفت های زیربنایی کشور نسبت به گذشته برجسته تر بوده...
خدمات دولت برجسته بود نه شخص رئیس جمهور! رئیس جمهور در یک سال گذشته ویژگی مثبت نداشت! ببیند اگر بخواهید دروغ نقل کنید من یک شکایت نامه از شبکه تان تنظیم کنم. من گفتم در طول یک سال اخیر ویژگی مثبتی از ایشان دیده نشده است!
شما در ادامه فرمودید مکمل تحریم های دشمن بوده است؟
گفتم رفتارهای غلط ایشان در یک سال اخیر، مکمل دشمن بوده است  و بعد اضافه کردم دولت پنج میلیون کارمند است که خیلی از آنها دیدگاه های رئیس جمهور را قبول ندارند  تلاش کردند تصمیمات ایشان را خنثی بکند! شما زحمت بکشید عین آنچه ضبط شده است را پیاده کنید!
آیا به نظر شما منطقی است رئیس جمهوری که در سال گذشته مکمل تحریم ها بوده است از نگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان شاخص اصلح مطرح شود؟ مشخصا به صورت آری یا خیر بفرمایید؟
 بصورت بله یا خیر که نمی شود جواب داد.
خب شما به تفصیل جواب بدهید و در انتها بفرمایید منطقی بود یا خیر؟
من نمی توانم جواب بدهم!
تفصیلی هم نمی توانید جواب بدهید؟
رهبری نگاه کلی و ارزیابی کلی دارد و هر دولتی را در یک مجموعه کلان تعریف می کند. کما اینکه در شهریور ماه سال هفتاد و شش وقتی که دولت آقای هاشمی خداحافظی کردند از شخص آقای هاشمی و دولت تقدیر کردند تقدیر رهبری در سال هفتاد و شش به معنای مهر تأیید بر تخلفات هاشمی نبوده و نیست.
همانطور رهبری موقع خداحافظی این دولت یا هر زمان دیگری از مجموعه خدماتی که دولت انجام داده است می توانند تشکر کند، یا از مجموعه کارهایی که رئیس جمهور انجام داده است قدردانی کند، یا اگر صلاح دانستند نکته ای را مطرح کنند اما این به این معنی نیست رهبری همه اقدامات دولت و رئیس جمهور را تأیید کنند.
من که نگفتم رهبری همه اقدامات دولت را مهر تایید زده است. اتفاقا خود رهبر انقلاب صراحتا تاکید می کنند که رئیس جمهور فعلی نقاط ضعفی هم داشته که نفر بعدی نباید آن را داشته باشد. من از شما می پرسم چطور می شود رهبری شخصی را که یک سال تمام مشغول کمک به آمریکا بوده را شاخص اصلح معرفی کنند؟
شما هر چند بار دیگر که این سوال را بپرسید من همین جواب را می دهم!
پاسخ شما این است؟
ما این شیوه را از احمدی نژاد یاد گرفتیم! ما از ایشان یاد گرفتیم که هر وقت از ما سوال پرسیدند، طبق تشخیص خودمان جواب بدهیم. از ایشان می پرسند نرخ تورم چقدر است جواب می دهند حال شما خوب است؟! رهبری خدشان تشخیص می دهند چه کاری جایز است و چه کاری جایز نیست.
نظرتان را می پرسم...
من که قرار نیست سخنان رهبری را ازریابی کنم. ایشان مطلبی را صلاح بدانند می گویند مطلبی را صلاح نداند نمی گویند.
رهبر انقلاب چطور رئیس جمهوری را که به دنبال فتنه ای بزرگتر از فتنه 88 است به عنوان شاخص اصلح معرفی می کنند؟
این یک  جمله کلی است که نکات مثبت هر شخصی باید ادامه پیدا بکند. اختصاصی به یک شخص ندارد. هر فردی نکات منفی دارد و در عین حال نکات مثبتش باید ادامه پیدا کند. ببیند چیز پیچیده ای نیست اصلا! شما ممکن است یک کار اشتباه داشته باشید یک کار خوب داشته باشید آن کار خوب شما باید ادامه کند.
احسنت! خب همان ویژگی مثبت فعلی را بفرمایید...
هر فردی ممکن است نکات مثبت و منفی داشته باشد...
این نکات مثبت چیست؟
ما در یک سال گذشته اقدام مثبتی از ایشان ندیدم! من مفسر بیانات رهبری نیستم.
بنده از شما تفسیر بیانات رهبری را تقاضا نکردم. نظر شخصی شما را درباره ویژگی مثبت رئیس جمهور فعلی پرسیدم. به هر صورت بابت وقتی که به ما دادید ممنونم.

محمود رضا فرقانی