حجاریان گفت: نه می‌گویم تقلب شده و نه می گویم تخلف شده است. ترجیح می دهم اسم جدیدی برای آن انتخاب کنم و آن «تدلیس سیستماتیک» است.

سعید حجاریان گفت و گویی تفصیلی با تسنیم انجام داده که محورهای مهم آن در ادامه می آید:

 

دولت روحانی مشکلات داخلی، خارجی، اقتصادی و فرهنگی، اشتغال، تورم، آموزش و پرورش، بهداشت، پروژه‌های ناتمام و عقب مانده، بدهی‌ها و حتی بدهی به بانک جهانی روبرو است و باید با آنها دست و پنجه نرم کند.

 

موضوع فردو را پیش از آنکه آنها کشف کنند ما باید زودتر اعلام می کردیم ولی آنها کشف کردند و بعد ما اعلام کردیم. من نمی‌خواهم زیاد وارد این حوزه‌ها شوم و خیلی در این زمینه تخصص ندارم ولی آنها زرنگ هستند و ما باید دقت کنیم. در حالی که خیلی بی دقتی شد، خیلی جارو جنجال شد، بدون اینکه دستاوردی داشته باشیم، داد زدیم که ما این کار و آن کار را انجام داده‌ایم. در حالی که کشوری مانند پاکستان دقیقاً بر عکس این فرایند عمل کرد. اصلا لزومی ندارد بر سر این مسائل تبلیغات بی‌جا کنیم.

 

شعار آقای روحانی اعتدال بود و بالطبع کابینه ایشان هم معتدل است.

 

بخش زیادی از مردم به خاطر اصلاح طلبان بر سر صندوقها آمده‌اند و آقای روحانی هم انتخاب شده است.در آن سو هم مملکت وضعیت خوبی ندارد، لذا هر کمکی توانستیم باید به آقای روحانی بدهیم. زیرا نمی‌خواهیم دولت ایشان زمین بخورد. به دلیل اینکه زمین خوردن روحانی مساوی با نابود شدن مردم است و صدمه اصلی به مردم وارد می شود. برای ما مردم از خودمان مهمتر هستند.

 

باید دکتر سروش کار خود را تمام کند تا بتوان وارد نقد آن شد. البته چون ایشان در ایران حضور ندارند و امکان پاسخگویی شان وجود ندارد، بنابراین امکان نقد برای بنده نیز وجود ندارد. ترجیح می دهم هر وقت نقد من و پاسخ دکتر سروش در جایی امکان چاپ داشت، آن وقت اظهار نظر کنم.

 

حجاریانبنده می خواهم بگویم چهار سال دور اول ریاست جمهوری احمدی نژاد به علاوه دوره شهرداری، آقای احمدی‌نژاد چقدر از بیت المال برای رای آوردن «تدلیس» کرده است؟ بر این اساس نه می‌گویم تقلب شده و نه می گویم تخلف شده است. ترجیح می دهم اسم جدیدی برای آن انتخاب کنم و آن «تدلیس سیستماتیک» است.

 

بنده چند بار گفته ام که بحث ما این نیست که تخلف و یا تقلب شده است. به نظر من واقعه‌ای اتفاق افتاده است که اسم آن "تدلیس سیستماتیک" است. در توضیح تدلیس باید بگویم که مثلا اگر شما سه سال در شهرداری به مردم پول بدهید، بعد هم چهار سال در دولت به مردم سیب زمینی و یارانه و پول یامفت بدهید و رأی بخرید، تدلیس سیستماتیک است.

 

در صورت ائتلاف اصولگرایان بر روی قالیباف ممکن بود منجر به موفقیت آنها شود، البته معلوم نبود که آرای آقای ولایتی به سبد آقای قالیباف بریزد. ممکن بود آرای ولایتی به سبد آقای روحانی ریخته شود.

 

بنده اعتقاد دارم اگر آقای هاشمی در انتخابات حضور داشت رای بالایی کسب می کرد!!! همین وضعیت برای آقای خاتمی هم وجود داشت!!!

 

من در تقلید باقی برفتاوای مرحوم امام هستم.

 

اصلاح طلبها برای مجلس دهم حتماً برنامه دارند. البته باید فضا بازتر شود و اجازه فعالیت بیشتری داده شود.

 

مسجد جامعی برای وزارت فرهنگ بهتر بود، اما در شرایط کنونی وجود ایشان در شورای شهر موثرتر است.

 

احمدی نژاد پرتحرک بود، اما پرکار نبود!!!