یکی از جاهایی که این روز‌ها و پس از بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت نگاه به درون باید بسیار مورد توجه رسانه‌ها، به خصوص آن‌ها که ادعای وطن پرستی و ولایتمداریشان گوش فلک را کر کرده قرار می‌گرفت همین نمایشگاه تواندمندیهای صنعتی نخبگان جوان کشور بود.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه با عنوان علم تا عمل که از تجاری سازی فناوری و محصولات دانش بنیان در عرصه ملی حمایت می‌کند از این نظر برای من اهمیت ویژه‌ای داشت که کشور در مقطع کنونی به لحاظ تحریمهای گسترده غرب در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و ظاهرا گفتمان دیپلماسی دولت یازدهم هم کاری از پیش نخواهد برد و چاره دیگری نداریم به جز تمرکز و تکیه به داشته‌های خودمان. یکی از جاهایی که این روز‌ها و پس از بیانات رهبری درباره ضرورت نگاه به درون باید بسیار مورد توجه رسانه‌ها، به خصوص آن‌ها که ادعای وطن پرستی و ولایتمداریشان گوش فلک را کر کرده قرار می‌گرفت همین نمایشگاه تواندمندیهای صنعتی نخبگان جوان کشور بود. اما بی‌اعتنایی اغلب رسانه‌ها به این اتفاق ملی مایه تاسف شد. در ادامه بخوانید گفت‌و‌گوی من را با یک کار‌شناس حوزه فناوری که در محل نمایشگاه انجام شد و البته اطلاع رسانی همین دوست عزیز بود که من را برای پوشش هر چند دیر هنگام به نمایشگاه کشاند و البته درد دل او با فعالان رسانه‌ای هم که در قالب یک پست در شبکه اجتماعی گوگل پلاس به اشتراک گذاشته شده بود در پایان این مصاحبه آمده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. امیدوارم این تحرک کوچک گامی هر چند ناچیز در راستای مطالبه کشتیبان انقلاب در رابطه با ضرورت تمرکز بر داشته‌های درون زای کشور باشد.
سعید رضا فرزانه، کار‌شناس دفتر فناوری و راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصاحبه بانکات پرس گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هر استان یک دبیرخانه برای این جشنواره ایجاد کرده که در بعضی از استان‌ها این دبیرخانه در خود استانداری است و در برخی استان‌ها محل این دبیر خانه در پارکهای علم و فناوری قرار دارد که کار هماهنگی در رابطه با این جشنواره در این مراکز انجام می‌شود.
به گفته وی ثبت نام در جشنواره از طریق سایت انجام می‌شود و ثبت نام کنندگان حتما باید شخصیت حقوقی باشند و از تفاوتهای جشنواره نسبت به سال گدشته همین مورد است که امسال فقط از شرکت‌ها پذیرش شده و از پذیرش افراد حقیقی و طرحهای پژوهشی خودداری کرده‌اند.
فرزانه در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله به کیفیت جشنواره لطمه وارد نکرده است گفت: خیر چون سال گذشته هم نزدیک ۱۴۰۰ طرح در جشنواره وجود داشت و امسال هم تقریبا‌‌ همان مقدار طرح وجود دارد اما در قالب شرکت‌ها پوشش داده شده است.
به گفته وی مبنای حضور در جشنواره هم این است که به حدود ۳۰ کار برگزیده استانی به عنوان کار برگزیده ملی تسهیلات تعلق می‌گیرد.
این کار‌شناس حوزه فناوری می‌گوید: برای این نمایشگاه حدودا ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است که بر اساس مکانیزم داوری به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد
وی درباره این مکانیزم داوری گفت: ما یک داوری استانی داریم که طرحهای ارائه شده در هر استان را ارائه و نمره دهی می‌کنند و سپس بسته به سهمیه هر استان که بر اساس ظرفیت هر استان در نظر گرفته شده در این جشنواره حاضر شده و در اینجا در واقع طرحاهای ارائه شده داوری ملی می‌شوند.
به گفته وی در واقع با حضور حدود صد داور که دبیرخانه مرکزی جشنواره تعیین کرده این داوری صورت می‌گیرد. در ‌‌نهایت ظرف دو روز یک جمع بندی صورت می‌گیرد و ۶۰ طرح بر‌تر شناخته می‌شوند و ۳۰ تای اول به عنوان طرحهای ملی معرفی می‌شوند و ۳۰ طرح بعدی به این صورت است که از هر استان یک طرح برگزیده می‌شود تا همه استان‌ها حد اقل یک طرح تسهیلات گرفته داشته باشند.
این کار‌شناس حوزه فناوری تصریح کرد که داوران این جشنواره طی برگزاری نمایشگاه به صورت می‌دانی نیز در نمایشگاه حضور دارند و از نزدیک شاهد طرحهای ارائه شده به جشنواره هستند.
وی از معیارهای داوری به غیر از بحث علمی آن به مباحثی چون بازاریابی و سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان نیز قرار است از طرحهای علمی افراد حقیقی حمایت به عمل بیاورد و در جشنواره نوآوری و شکوفایی که بهمن ماه برگزار می‌شود طرحهای نخبگان جوان سراسر کشور را تحت پوشش قرار دهد.
وی یکی از ویژگیهای جشنواره علم تا عمل را بحث رقابت بین استانهای مختلف دانست که در این ایام چند کارگروه پژوهش و فناوری استانی در همین نمایشگاه تشکیل شده که حدود ۱۰ تا ۱۲ استاندار در نمایشگاه حضور پیدا کردند و حدود ۳۰ نماینده مجلس نیز در نمایشگاه حاضر شدند و از استانهای حوزه انتخابیه خود بازدید کردند.
به عقیده وی اهتمام سیاستمداران در نمایشگاه امسال نشان دهنده باز شدن بیش از پیش بحث تجاری سازی فناوری در کشور است و اینکه مسئولان سعی می‌کنند این مسئله جای خود را در استان‌هایشان بیشتر باز کند و باید گفت که در سطح استانی این جشنواره تاثیر غیر قابل انکاری دارد.
وی در پایان از اینکه رسانه‌ها بیشتر معطوف به مسائل سیاسی هستند و به مطالبات استراتژیک رهبری کمتر اعتنا دارند گله کرد.
و اما در ادامه بخوانید درد دل و گلایه این کار‌شناس حوزه فناوری را در شبکه اجتماعی گوگل پلاس
درد دلی با فعالان سیاسی و رسانه‌ای
می‌دانم که خیلی عجله دارید و امروز هم روز مرگ بر آمریکا است اما مرگ بر آمریکای عملی را در این نوشته می‌خواهم توضیح دهم و خواهش می‌کنم یک کمی وقت بگذارید و بخوانید. از نوتیف نیز عذرخواهی می‌کنم.
معمولا هر بار که در سال‌های اخیر رهبری بر روی علم و فناوری و پیشرفت علمی کشور سخنرانی کرده‌اند و یا بر ساخت درونی کشور و اقتصاد دانش بنیان تاکید کرده‌اند، همه ما در پلاس یا در رسانه‌هایی که در ان‌ها موثرهستیم سعی کرده‌ایم تا سخنان رهبری را بازنشر کرده و تی‌تر کنیم.
اما به نظرم هیچ‌گاه این بخش به طور جدی مورد توجه دوستان نبوده است و همه ما هم از پیشرفت‌های واقعی علمی و فناوری کشور در حد حرف شنیده‌ایم و فرا‌تر از آن چیزی ندیده‌ایم در نتیجه خیلی‌ها این مسئله پیشرفت را به طور قلبی باور ندارند و صرفا به خاطر حرف رهبری تاکید می‌کنند.
حضرت آقا در نوروز امسال می‌فرمایند:
در زمینهٔ علم و فنّاوری کارهائی شد که حقیقتا چشم‌پُرکن و برای انسانی که معتقد به آیندهٔ کشور است، خرسندکننده و خوشحال‌کننده است. اهمیت هر کدام از این‌ها به قدری است که جا دارد یک ملت برای هر یک از این‌ها اظهار خوشحالی و خرسندی کند، برایش سرود بسازند، جشنواره درست کنند. کار‌ها چون متراکم است، درست تبلیغ نمی‌شود و خبررسانیِ کاملی هم انجام نمی‌گیرد.
خب الان یک جشنواره در سطح ملی در حال برگزاری است از تمام استان‌های کشور حدود ۱۰۰۰ شرکت و ۱۴۰۰ طرح در نمایشگاه شرکت کرده‌اند که هم بین آن‌ها شرکت‌های نوپای جوان وجود دارد هم شرکت‌های قدیمی اما با یک طرح جدید، علاوه بر آن در بخش ویژه‌ای برخی از دستاوردهای سالهای گذشته که بعضا صادرات نیز شده‌اند به نمایش گذاشته شده است الان وظیفه شما چیست؟ واقعا لحظه‌ای تامل کرده‌اید تا بدانید وظیفه شما فعال رسانه‌ای فقط همین است که اخبار افتتاحیه آن را در رسانه اتان منتشر کنید و یا صرفا خبر آن را در صداو سیما ببینید؟؟ آیا وظیفه دیگری برای خودتان متصور نیستید؟ آیا نمی‌توانید بیایید و از نزدیک با این یکی از جوانان حاضر در نمایشگاه که از استانی محروم آمده اما کاری بزرگ کرده صحبت کنید؟ یک تشکری هم از او بکنید تا دلگرم شود؟ آیا نشستن پای درد و دل این‌ها فقط وظیفه مسئولین است؟ آیا شما نمی‌توانید با بازتاب حرکت این جوانان در ایجاد موج‌های بیشتر و بیشتر موثر باشید؟ تا کی باید یکی دو خبرگزاری بیایند و مصاحبه‌ای بگیرند و دیگران صرفا کپی پیست کنند؟ اصلا اگر فعال رسانه‌ای هم نیستید همین حضور شما و تشکر خشک و خالی شما کلی در روحیه این‌ها موثر است. بار‌ها و بار‌ها با اینکه از دست من یکی کاری نیست اما از همین که پای صحبتشان نشستم کلی تشکر کردند و مرا شرمنده خود کردند.
حال از شما می‌خواهم بیایید و مرگ بر آمریکای واقعی را ببینید. ببینید که با این پیشرفت هاست که ما می‌توانیم جلوی آمریکا بایستیم نه با شعار ساده. اگر خبرنگارید بیایید و از دید حوزه کاری خود از نمایشگاه بازدید کنید و با جوانان حاضر صحبت کنید. اگر خبرنگار نیستید بیایید و دستاوردهای کشور را ببینید و از خالقان آن‌ها تشکر کنید. اگر مسئولیت رسانه‌ای دارید یکی دو نفر عکاس و خبرنگار بفرستید تا گزارش تهیه کنند
فقط امروز و فردا تا ساعت ۱۵ فرصت دارید تا از چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل که در مصلی بزرگ امام خمینی از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ برگزار می‌شود بازدید کنید. مرگ بر آمریکای واقعی را نیز اینجا سر دهید. منتظر شما هستم
اگر آمدید خوشحال می‌شوم تا ببینمتان لطفا از‌‌ همان ستاد اجرایی یا انتظامات دم در شبستان اسم حقیر را بپرسید راهنمایی اتان می‌کنند که کجا هستم
به غیر از اطلاعاتی که از نمایشگاه در بالا داده‌ام لازم است توضیح دهم اولا در تمام زمینه‌هایی که رهبری در سخنانشان در بخش زیر اشاره کرده‌اند در این نمایشگاه شرکت وجود دارد. ثانیا که سعی شده است که شرکت‌ها فقط به این نمایشگاه راه داشته باشند و طرح پژوهشی که صرفا برای تولید مقاله ایجاد شده یا کاردستی که فرد حقیقی درست کرده جلوگیری شود. مفهوم تشکیل شرکت دانش بنیان این است که ان‌ها یک گام به جلو برای تجاری شدن طرحشان برداشته‌اند و باید به آن‌ها انگیزه داد. باز هم منتظر شما هستم
بخش مرتبط سخنان رهبری در نوروز سال ۱۳۹۲:
گفتیم که تلاشهای این‌ها بی‌اثر نبود؛ بله، بی‌اثر نبود، اما در کنار اثر منفی، یک اثر مثبت بزرگی هم که مورد انتظار ما بود، اتفاق افتاد؛ یعنی تحریم موجب شد که نیروهای درونی و ظرفیت عظیم ملت ایران فعال شود، استعدادهائی بروز کند و کارهای عظیمی تحقق پیدا کند؛ که اگر تحریم نبود، این کار‌ها اتفاق نمی‌افتاد. ما به برکت تحریم توانستیم به کارهای بزرگی دست بزنیم؛ جوانان ما توفیقاتی به دست بیاورند که اگر تحریم نبود، ما به این توفیقات یقیناً دست پیدا نمی‌کردیم. در زمینهٔ کارهای زیربنائی ــ که بعد عرض خواهم کرد ــ در سال ۹۱ پیشرفتهائی صورت گرفت که در مقایسهٔ با سالهای قبل هم، سال ۹۱ یک سال برجسته‌ای است. کارهای زیربنائیِ انبوهی صورت گرفت؛ در زمینهٔ راه، در زمینهٔ انرژی، در زمینهٔ کشف منابع جدید نفت، در زمینهٔ کشف منابع جدید اورانیوم، در زمینهٔ ایجاد و توسعهٔ نیروگاه و پالایشگاه و ده‌ها کار صنعتی بزرگ؛ که این‌ها همه زیرساختهای اقتصادی آیندهٔ کشور است. بله، ما اگر چنانچه این زیرساخت‌ها را از قبل فراهم کرده بودیم، تحریم دشمن همین مقدار اثر منفی را هم که کرد، نمی‌کرد. این کار‌ها را ما انجام دادیم و توانستیم پابه‌پای دشمنی و تحریم دشمنان، در جهت مثبت جلو برویم. کارهای بزرگی انجام گرفت؛ یک قلم، پیشرفتهای بزرگ علمی در طول سال ۹۱ است. در زمینهٔ علم و فنّاوری کارهائی شد که حقیقتاً چشم‌پُرکن و برای انسانی که معتقد به آیندهٔ کشور است، خرسندکننده و خوشحال‌کننده است. یعنی همین سالی که خواستند بر ملت ایران سخت بگیرند، جوانان عزیز ما، دانشمندان ما ماهوارهٔ ناهید را به فضا فرستادند؛ کاوشگر پیشگام را با موجود زنده به فضا فرستادند؛ جنگندهٔ فوق پیشرفته ساخته شد. اهمیت هر کدام از این‌ها به قدری است که جا دارد یک ملت برای هر یک از این‌ها اظهار خوشحالی و خرسندی کند، برایش سرود بسازند، جشنواره درست کنند. کار‌ها چون متراکم است، درست تبلیغ نمی‌شود و خبررسانیِ کاملی هم انجام نمی‌گیرد. وقتی که این موجود زنده به فضا فرستاده شد و سالم برگشت، آنقدر این قضیه برای دانشمندان دنیا و ناظران بین المللی تعجب‌آور بود که اول انکار کردند؛ ولی بعد که دیدند چاره‌ای نیست و حقایق و نشانه‌های درستی و واقعیت را مشاهده کردند، مجبور شدند که قبول کنند.
در حوزهٔ سلامت و مهندسی پزشکی کارهای بزرگی انجام گرفت که مربوط به سلامت مردم است. در زمینهٔ زیست‌فنّاوری در منطقه اول شدیم. کارهای تخصصی برجسته‌ای در این زمینه انجام گرفت و اقلام متعدد داروئی بر این اساس تولید شد. این‌‌ همان سالی است که بر ملت ایران سخت گرفتند، برای اینکه او را از زندگی و از همهٔ فرآورده‌های استعداد بشری محروم کنند. در همین سال، در حوزهٔ نانوفنّاوری ــ که یک انقلاب در زمینهٔ فنّاوری و صنعت است ــ رتبهٔ اول را در منطقه پیدا کردیم. در همین سال، در چندین حوزهٔ علمیِ مهم، مقام اول تولید علم در منطقه بودیم. در رکوردهای علم و تولید علمی، در انتشار مقالات علمی، در سرعت پیشرفت علمی، در سهم کشور در تولیدات علمیِ کل جهان، شاهد پیشرفت بودیم. در مسابقات علمیِ فنّاورانهٔ دانشجویان، کشور نسبت به سال گذشته سی و یک درصد رشد داشت. در سال ۹۱، تعداد دانشجو به قدری افزایش پیدا کرد که بیست و پنج برابر اول انقلاب، ما امسال دانشجو داریم. بیست و پنج برابر اول انقلاب، دانشجویان در کشور مشغول تحصیل هستند. این‌ها پیشرفتهای عظیم ملت ایران است. در حوزهٔ آب، در حوزهٔ محیط زیست، در سلولهای بنیادی، در انرژی‌های نو، در گیاهان داروئی، در انرژی هسته‌ای، کشور توانست به پیشرفتهای بزرگی دست پیدا کند. این‌ها همه مربوط به آن سالی است که دشمنان ملت ایران همهٔ تلاش خود را بسیج کردند تا ملت ایران را از کار بياندازند.