وزیر راه و شهرسازی در دولت قبل طی سخنانی که در جمع شماری از یاران انقلاب ایراد کرد، به تشریح خدمات بینظیر دولت‌های نهم و دهم در انجام زیر ساخت ها و فعالیت های عمرانی بویژه در امر ساخت مسکن ارزان قیمت برای طبقات متوسط پرداخت و از این موضوع ابراز تاسف کرد که برخی افراد ، توفیق خدمت به بندگان خدا را ندارند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از "مهر مردم"حمل و نقل برون شهری را گسترده ترین بخش فعال کشور دانست و خدمات دولت‌های نهم و دهم در زمینه توسعه شبکه راههای جاده ای و ریلی، بنادر، سواحل، دریانوردی، فرودگاهی، هواشناسی و خطوط هواپیمایی را بی نظیر و افتخار آمیز توصیف کرد.

مهندس علی نیکزاد گفت: پیشرفت و امنیت در هر نقطه از ایران بزرگ، مستلزم فراهم آمدن مقدمات لازم در حوزه ارتباطات زمینی، هوایی و دریایی آن با سایر نقاط کشور و کشورهای همجوار است زیرا در پرتو آن امکان جذب سرمایه داران، نخبگان و انتقال دانش و فن آوری های لازم و داد و ستدهای تجاری فراهم می آید و بر اساس همین منطق صحیح، حمل و نقل برون شهری به عنوان یک امر مبنایی در برنامه ریزی اقتصاد کلان در نظر گرفته می شود.

وی حمل و نقل برون شهری را شامل اقتصاد، برنامه ریزی، زیرساخت و تامین ناوگان دانست و گفت: ساخت و توسعه شبکه بزرگ و به هم پیوسته جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی شامل راههای اصلی و فرعی، بزرگراه، آزاد راه، راه آهن ، فرودگاه و بنادر و به دنبال آن تامین ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای، خطوط هوایی و ناوگان دریایی برای جا به جایی مسافر و حمل بار و کالا و پس از آن نگهداری و ایمنی از ارکان اصلی حمل و نقل برون شهری است.

وی با استناد به آمارنامه رسمی منتشره در وزارت راه و شهرسازی افزود: دولت هفتم و هشتم طی هشت سال فعالیت خود 374 کیلومتر یعنی به طور متوسط در هر سال 47 کیلومتر آزاد راه ساخت که شایسته تقدیر است اما دولت نهم در دوره مشابه زمانی یک هزار و 263 کیلومتر یعنی به طور متوسط در هر سال 158 کیلومتر آزاد راه ساخته است که نسبت به دوره قبل 4/3 برابر را نشان می دهد و بر اساس همین آمار ، 3/58 درصد کل آزاد راههای موجود در ایران در دولت نهم و دهم ساخته شده است.

وزیر سابق راه و شهرسازی در تشریح بزرگراه های ساخته شده در ایران نیز گفت: دولت هفتم و هشتم دو هزار و 537 کیلومتر و متوسط سالانه 317 کیلومتر بزرگراه ساخت اما در دولت نهم و دهم در دوره مشابه زمانی می شود هشت هزار و 510 کیلومتر و به طور متوسط در هر سال یک هزار و 65 کیلومتر یعنی 4/3 برابر دولت هفتم و هشتم بزرگراه ساخته است. به این ترتیب 65 درصد از کل بزرگراههای کشور که شامل 12 هزار و 969 کیلومتر است به همت دولت نهم و دهم ساخته شده است.

وی در بیان خدمات دولت های نهم و دهم در ساخت و توسعه راههای روستایی نیز گفت: کل راه های روستایی آسفالته در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 200 کیلومتر بوده است که این رقم تا سال 1384 به 29 هزار و 212 کیلومتر افزایش یافت و حاکی از خدمات چشمگیر انقلاب به توسعه راههای روستایی است اما دولت های نهم و دهم نیز 46 هزار و 456 کیلومتر راه روستایی را آسفالت کرده اند و معنای آن این است که دولت دکتر احمدی نژاد در طول هشت سال خدمت خود، بیش از 150 درصد نسبت به کل دولتهای قبل از خود راه روستایی را آسفالت کرده است.

مهندس نیکزاد به اتصال 21 استان به شبکه راه آهن کشور اشاره کرد و در زمینه زیر ساخت های انجام شده در شبکه ریلی گفت: دولت سابق موفق شد 837 کیلومتر خط آهن را آماده ریل گذاری کند و زیر ساخت خط آهن تهران به همدان ، ملایرا به کرمانشاه، رشت به قزوین ، خواف به هرات، اردبیل به میانه، میانه به تبریز و مترو شهر جدید پرند را به انجام برساند اما به رغم تلاشهای صورت گرفته در سطوح عالی کشور، امکان انتقال ریل از چین به ایران فراهم نشد.

وی همچنین به ساخت خط آهن گرگان به اینچه برون در مرز ترکمنستان اشاره کرد و گفت: این خط آهن و ایستگاه‌های آن در دولت دهم ساخته شد و با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح گردید .

وزیر سابق راه و شهرسازی همچنین از دو برابر شدن تعداد هواپیماهای مسافربری در دولت های نهم و دهم خبر داد و گفت: در سال 1384 که دولت نهم بر سر کار آمد، تعداد هواپیماهای مسافربری ما 121 فروند بود اما این تعداد در سال 92 که کار به دولت جدید واگذار شد، به 224 فروند افزایش یافت.

وی تصریح کرد که با افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی ، شاهد افزایش چشمگیر حمل بار و مسافر بودیم به طوریکه یک جهش بزرگ در بخش ترانزیت کالا انجام شد و در دولت دکتر احمدی نژاد یازده میلیون و 660 هزار تن کالا از ایران ترانزیت شد که این رقم 3/2 برابر دوره پیش از آن بوده است.

مهندس نیکزاد به اقدامات انجام شده در بحث ایمنی جاده ها اشاره کرد و گفت: در سال 84 ، تلفات جاده ای ما سیر صعودی داشت و به 27 هزار و 446 نفر رسید اما بعد از روی کار آمدن دولت نهم ، شیب نزولی آن آغاز شد و در سال 92 تعداد تلفات جاده ای درون شهری و برون شهری با یک کاهش 35 درصدی به 17 هزار و 994 نفر تنزل یافت و این در حالی بود که وسایط نقلیه نسبت به سال 84 تقریبا سه برابر و تعداد سفرها هم به همین میزان افزایش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت نقش مسکن در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که جمعیت شهری اش در 50 سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرده است. یک زمانی 28 درصد جمعیت کشور در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کردند اما اکنون برعکس شده است و 72 درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند. طبق گزارش بانک مرکزی 32 درصد از سبد تورم متعلق به بخش مسکن ، آب ، برق ، گاز و نظایر آن است و در نتیجه ، دستیابی به تورم یک رقمی نیز بیش از هر چیز ، مستلزم کاهش هزینه های بخش مسکن در سبد هزینه خانوار است.

وزیر سابق راه وشهر سازی میانگین سنی جمعیت کشور را 30 سال عنوان کرد و گفت: شش میلیون جوان بین 19 تا 25 سال داریم که نیازمند اشتغال ، ازدواج و مسکن هستند و سه میلیون جوان دختر و پسر بالاتر از 31 و 32 سال در کشور داریم که ازدواج نکرده اند. دولت های پس از انقلاب باید با جدیت و قاطعیت کسری مسکن را جبران می کردند اما این فقط دولت دکتر احمدی نژاد بود که همه توان خود را به کار گرفت و با همکاری تحسین برانگیز بخش خصوصی اقدام به ساخت مسکن برای طبقات متوسط و کم درامد کرد.

وی به توقف قانون ساماندهی در پیش چشم ناظران قانون اشاره کرد و گفت: قانون می گوید سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی ساخته بشود، تسهیلات یارانه دار در اختیار مردم قرار گیرد و زمین رایگان برای ساخت مسکن اختصاص یابد و در قانون تاکید شده است که دستگاههای دولتی باید زمین های در اختیار خود را برای ساخت مسکن مهر اختصاص بدهند.

مهندس نیکزاد تاکید کرد : قانون ساماندهی اجازه داده است که برای ساخت مسکن مهر از اراضی حاشیه شهرها به محدوده اراضی شهری متصل شود و هر جا چنین چیزی ممکن نباشد، به صورت منفصل و با تصویب کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی انجام شود.

وی تاکید کرد که در دولت نهم و دهم آجر روی آجر نگذاشتیم مگر اینکه قبل از آن ، نظام مهندسی بر انجام کار مهر تایید زده ، شهرداری پروانه ساخت صادر کرده و در شورای عالی معماری و شهرسازی ، ضمن تصویب طرح ، تعهد تامین آب ، برق ، گاز و تلفن آن حاصل شده باشد.

وی گفت: در جاهایی که زمین در اختیار نداشتیم ، دولت برای در اختیار گرفتن زمین های مورد نیاز مسکن مهر ، منابع مالی آن را تامین کرد. به عنوان مثال ، در شهر گرگان برای ساخت چهار هزار و دویست واحد مسکن مهر ، با تخصیص منابع از سوی دولت ، زمین خریدیم. در سپید رود مسکن مهر را با در اختیار گرفتن زمین در بهترین نقطه استان گیلان ساختیم و در استان اردبیل در یکی از زیباترین مناطق شهری مسکن مهر را برپا کردیم.

وزیر سابق راه و شهرسازی تصریح کرد که انجام کارهای بزرگی مانند ساخت مسکن مهر ، مستلزم اراده و پیگیری مستمر و مجدانه رئیس جمهور و مسئولان عالیرتبه کشور است و من شهادت می دهم که دکتر احمدی نژاد به اتفاق معاون اول ، وزرا و روسای بانکها هر پانزده روز یک بار در شورای عالی مسکن شرکت می کردند تا در باره رفع مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر تصمیم گیری کنند.

وی اظهار عقیده کرد که مسکن مهر باعث توسعه کارخانه های تولید مصالح ساختمانی ، فعالیت مستقیم و غیر مستقیم حدود 120 رشته صنعتی مرتبط با ساختمان ، اشتغال دو میلیون و هفتصد هزار نفر و فعال شدن خدمات فنی و مهندسی شد، به طوریکه دولت قبل در فاصله پنج ساله 1385 تا 1390 یعنی در یک دوره پنج ساله و با همکاری بخش خصوصی توانست در هر سال یک میلیون و 153 هزار مسکن بسازد که این امر در تاریخ ایران بی سابقه است.

به گفته مهندس نیکزاد مجموع مسکن روستایی ساخته شده در دولت هفتم و هشتم 127 هزار واحد یعنی به طور متوسط سالانه 16 هزار واحد بوده است در حالی که در دولت های نهم و دهم ، ساخت دو میلیون و 120 هزار مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفت و یک میلیون و ششصد هزار واحد آن افتتاح و به روستاییان واگذار شد و 520 هزار واحد دیگر نیز با 30 درصد پیشرفت تحویل دولت یازدهم گردید. به این ترتیب در دولت دکتر احمدی نژاد سالانه بیش از 200 هزار واحد مسکونی روستایی احداث گردید که این رقم بیش از دوازده برابر دوره مشابه زمانی در دولت قبل از آن است.

وی گفت: پس از وقوع زلزله ورزقان ، عده ای از عناصر بدخواه و دیرباور تلاش کردند تا دولت و نظام را ناکارامد جلوه دهند اما در طول سه ماه ، 30 هزار واحد در استان آذربایجان شرقی ساخته شد و در دمای زیر 28 درجه یک نفر در سرما نماند. ده هزار کانکس ، ده هزار واحد دامی و ده هزار واحد مسکونی، به مردم زلزله زده تحویل دادیم.

وزیر سابق راه و شهرسازی تصریح کرد که در سایه اهتمام دولت به ساخت مسکن روستایی در طول هشت سال دولت های نهم و دهم ، شاهد کمترین خسارات و تلفات انسانی ناشی از زلزله بودیم.

وی افزود: از دو میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر که در شهرها انجام شده، یک میلیون و 180 هزار واحد تحویل مردم گردید و یک میلیون واحد باقیمانده با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تحویل دولت یازدهم شد.

وی در پاسخ به برخی از انتقادها در باره مسکن مهر ، گفت: اگر مسکن مهر نامطلوب بوده است ، چرا مردم برای به دست آوردن آن دست به تجمعات اعتراض آمیز در مقابل مجلس می زنند و اقساطش را به موقع پرداخت کنند؟ من از این انتقادها ، نتیجه گرفته ام که بعضی ها توفیق خدمت به بندگان خدا را ندارند.

مهندس نیکزاد تصریح کرد که وزیران نیرو ، نفت و رئیس شرکت ملی گاز در دولت قبل با تمام وجود پای مسکن مهر بودند و با جان و دل برای تامین آب ، برق و گاز مسکن های ساخته شده ، تلاش می کردند. اکنون چگونه است که شرکت ملی گاز با برخورداری از توان گازرسانی به کشورهای اطراف ایران، قادر نیست تعهدات قبلی خود را برای گازرسانی به مسکن مهر که حدود 16 میلیون نفر از جمعیت ایران را در بر می گیرد، به انجام رساند؟

وزیر سابق راه و شهرسازی در باره ساخت مسکن مهر در شهرکهای واقع در بیابانها خاطرنشان کرد که از حدود 17 شهر و شهرک جدید فقط یک شهرک در دولتهای نهم و دهم انتخاب شده است و مابقی در دولتهای قبل و به خصوص در دوره وزارت قبلی وزیر فعلی راه و شهرسازی مکان یابی شده بود. دولتهای نهم و دهم فقط طرحهای این شهرها و شهرکها را تکمیل کرده و توسعه داده اند.

 

وی تصریح کرد که به برکت مسکن مهر ، زمین شهرهای جدید ارزش افزوده پیدا کردند و بانک مسکن در میان بانکهای کشور به سومین بنگاه اقتصادی تبدیل شده است و من اعلام می کنم که بسیار ساده و با مدیریت بدون پول می توان تاسیسات روبنایی مورد نیاز مسکن مهر را تامین کرد.

وی از کارشکنی های صورت گرفته برای اتمام پروژه متروی پرند که هزینه آن از سوی دولت قبل تامین و پرداخت شده است ، انتقاد کرد و در پایان سخنانش گفت: مردم ، ولی نعمتان ما و صاحبان اصلی انقلاب هستند و امام عزیز پا برهنه ها را به ما سپردند، بنابراین خدمت کردن به آنها باید از روی اعتقاد باشد و فقط در این صورت است که ساخت مسکن مهر یک کار سهل و آسان خواهد بود.

"Our President, analytical news site"