روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از صبح امروز آغاز و هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است.

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از صبح امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

نمایندگان در 6 جلسه گذشته که در سه روز کاری و در دوشیفت روزانه برگزار شده بود نیز به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی و برنامه دولت یازدهم پرداخته بودند که متن کامل گزارش این سه روز را می‌توانید اینجا، اینجا و اینجا بخوانید.

(8:20) هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در این جلسه قرار است که به صلاحیت 7 وزیر پیشنهادی باقی مانده رسیدگی شود.

جلسه علنی صبح امروز مجلس با حضور 233 تن از وکلای ملت رسمیت یافت که بر این اساس مجلس کار خود را با 56 کرسی خالی آغاز کرد.

** ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت

محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بر خود واجب دانستم امروز از دولتی حمایت کنم که ریاست آن بر عهده شخصی مدیر، مدبر و مومن قرار دارد و 8 سال با وی کار کردم و از دولتی حمایت می‌کنم که همه آنها را می‌شناسم.

وی خطاب به نمایندگان ملت گفت: برخی نمایندگان خودشان را به مقام معظم رهبری منتسب نکنند، چرا که آقا از آن همه نمایندگان به مردم است و حماسه سیاسی 9 دی به فرمان مقام معظم رهبری رخ داد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه روحانی یکی از نیروهای ولایی و یکی از طرفداران مقام معظم رهبری است گفت : موضوع اهانت، شرط سنی، مسائل جانبی که بعضی از همکاران محترم مطرح کردند، اشتباه است و از هر دو طرف می‌خواهم از حرف‌هایی که منجر به مسائل سوء می‌گردند پرهیز کنند .

انصاری با بیان اینکه بنده به همه وزرای پیشنهادی دولت رای مثبت خواهم داد، اظهار داشت: بنده در همه دوران انتقال دولتها نماینده مجلس بودم و با توجه به شناختی که از نعمت‌زاده دارم، وی پدر پتروشیمی ایران است.

وی ادامه داد: در سالی قرار داریم که مقام معظم رهبری آن را حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامید؛ حماسه سیاسی که تحقق یافت و اکنون نوبت مسئولان است که برای تحقق حماسه اقتصادی اهتمام ورزند.

نماینده مردم آبادان با اشاره به اهمیت وزارت صنعت گفت: این وزارت نقش بسیار مهمی در تولید ناخالص ملی و تعیین جایگاه بین‌المللی صادرات و مهم‌تر از همه ایجاد اشتغال دارد و با توجه به اوضاع فعلی نیاز به ایجاد اشتغال پایدار و حفظ موقعیت‌های شغلی فعلی داریم.

انصاری با بیان اینکه در شرایط تحریم به سر می‌بریم، اظهارداشت: تحریم‌های ناجوانمردانه از یک سو و بی‌تدبیری‌ها از سوی دیگر به گونه‌ای باعث آسیب جدی به تولید و اشتغال شده است که دیگر فرصت هیچ خطا و اتلاف زمانی نداریم و این امر ایجاب می‌کند که برای انتخاب یک فرد شایسته و اصلح برای این وزارتخانه مهم بسیار دقت شود.

وی اظهار داشت: باید با انتخاب یک فرد باتجربه جواب مردم مؤمن و فهیم کشور را بدهیم تا اوضاع صنعت و اشتغال را بهبود دهد. اگر کارنامه نعمت‌زاده را مرور کنیم مشاهده می‌کنیم که یک فرد مجرب و متخصص و مسلط به امور صنعت، معدن و تجارت است و باید با قاطعیت بگوییم که آقای نعمت‌زاده شایسته‌ترین فرد برای تصدی این مسئولیت است و حتما همکاران محترم سوابق وی را در صنعت و صنایع نفتی و دفاع به یاد دارند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با معرفی نعمت‌زاده شور و نشاطی در بین صنعتگران و معدنکاران و بخش‌های مختلف صنعت و معدن بوجود آمده است و همه برای همکاری با وی اعلام آمادگی کرده‌اند.

انصاری با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی نعمت‌زاده به مجلس گفت: در جلسه کمیسیون نیز آقای نعمت‌زاده جواب‌های کاملی داد به سوالات نمایندگان می‌داد و ویژگی منحصربه‌فرد دیگری که برنامه نعمت‌زاده دارد تعریف اهداف کمی و کیفی و پالایش و پایش است و این بدان معناست که نعمت‌زاده خود را به خوبی آماده کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه امروز روز انسجام است، تصریح کرد: بیاییم با رای قاطع به نعمت‌زاده و همه وزرای پیشنهادی افراد صالح را به کابینه بفرستیم.

حسینی؛ موافق پیشنهادی وزیر صنعت

سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی که با استفاده از دقایقی از زمان محمدسعید انصاری در دفاع از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت سخن می‌گفت، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در ابتدا باید مراتب گلایه خود را به دلیل استفاده از نیروهای توانمند خوزستانی در دولت تدبیر و امید به رئیس‌جمهور اعلام کنم و همچنین تعجب از آقای دهقان وزیر پیشنهادی دفاع که در سخنان خود از اقشار مختلف مردم نام می‌برد، نام مردم عرب خوزستان را فراموش کرد که شهدای بسیاری را به انقلاب تقدیم کرده بودند.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت اظهار داشت: صحبت‌هایی که انجام شد، دستگاه‌هایی از نظام را دچار مشکل کرد و این سوال پیش می‌آید که اگر آقای نعمت‌زاده این پرونده‌ها را دارد چطور قوه قضائیه با وی برخورد نمی‌کند و دستگاه اطلاعاتی نیز وی را تائید می‌کند.

نماینده مردم اهواز خطاب به نمایندگان مجلس گفت: صحبت‌هایی در مجلس می‌شود که ما را دشمن شاد می‌کند و نباید این صحبت‌ها را از پشت این تریبون مقدس داشته باشیم و آقای نجابت که مشاور و معاون وزیر دولت نهم و دهم بوده است، تمام صحبت‌های مخالفان این وزیر پیشنهادی را رد می‌کند.

حسینی ادامه داد: در بحث شخص کویتی که روز گذشته در مجلس مطرح شد، مقاومت نعمت‌زاده در برابر زیاده‌خواهی‌های آن فرد یکی از افتخارات وی است و در ارتباط با بحث پتروشیمی کاویان که اعلام شد در دولت رئیس‌جمهور سابق از مبلغ آن کاسته شده است. هیچ اشاره‌ای نشد که نسبت به قرارداد اولیه تناژ آن نیز کاهش داشته است و سوالم این است که چرا برای مخالفت با یک فرد سفسطه می‌کنیم؟

وی تصریح کرد: دولت‌مردان آقای روحانی بر این باورند که گام‌های خود را پس از رای اعتماد بالای مجلس به امید فردایی بهتر، ولایت‌مدارتر، اقتصادی شکوفا‌تر، فرهنگی غنی‌تر و مدیریتی عادلانه‌تر بردارند تا حماسه اقتصادی محقق شود.

نماینده مردم اهواز تاکید کرد: آنچه مهم است بازگرداندن اعتماد عمومی به نسبت مسئولین اجرایی کشور و آرامش در عرصه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که آشفتگی آن فقط به نفع سودجویانی است که از این شرایط بهره‌برداری می‌کنند و در این میان وزارت صنعت و معدن که ستون‌های اصلی هر اقتصادی هست، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حسینی با بیان اینکه 2 مورد مدیریت برای نیل به برنامه لازم است، گفت: هیچ مدیری بدون برنامه موفق نخواهد بود و هیچ برنامه‌ای بدون مدیر توانمند و واقع بین ما را به هدف نمی‌رساند. آقای نعمت‌زاده با کارنامه‌ای درخشان در عرصه مدیریت اجرایی نشان داده بهترین گزینه برای بازسازی نظام آسیب دیده کشور است و همانطور که یکی از همکاران اعلام کرد، برند صنعت کشور است.

وی در پایان اظهار داشت: امروز دیگر زمان تجربه، آزمایش و شعار نیست و هر خطای کوچکی ضربه بزرگی به اتحاد مردم وارد می‌کند و امروز دیگر به لودر نیاز نداریم بلکه لیدر می‌خواهیم.

*** دفاعیات نعمت‌زاده

محمدرضا نعمت زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی صبح امروز مجلس به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: در آمد بخش صنعت ومعدن در حدود 37 تا 40 در نوسان است و در تولید ناخالص ملی نقش عمده ای دارد، از این رو باید تلاش کنیم مسایل آن حل شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه من در 33 سالگی وزیر کار و امور اجتماعی شدم و حکم خود را از دست امام راحل گرفتم، خاطر نشان کرد: از آن زمان 35 سال می‌گذرد و در این مدت تجاربی آموخته‌ام و شناخت بیشتری حاصل کرده‌ام و برنامه‌ای را هم که تقدیم مجلس کردم حاصل این تجارب است.

نعمت‌زاده افزود: خوشبختانه مجلس برنامه ما را مطالعه و بررسی کرد و بر آن صحه گذاشته است و من توصیه می‌کنم که اگر کسانی فرصت نداشتند آن را بررسی کنند، این کار را انجام دهند.

وی در ادامه سخنانش گفت: برخی از مخالفان گفته‌اند که بنده در برنامه‌ام چرا به بخش‌هایی مانند نساجی و خودروسازی توجه نکرده‌ام و من در پاسخ به این آقایان می‌گویم بخش‌های صنعت و معدن بسیار متنوع است؛ بنابراین ما باید علاوه بر اهداف کیفی اهداف کمی را نیز در نظر داشته باشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، بدیهی است در برنامه 5 ساله بحث برنامه‌ریزی کمی وجود ندارد و ما باید ریز این برنامه را تهیه کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت وظیفه اول این وزارتخانه را فعال کردن بخش صنعت و معدن و حفظ سرمایه‌های موجود دانست و تصریح کرد: برای حفظ سرمایه‌ها و تامین منابع مالی و ارزی و مدیریت باید چاره‌اندیشی شود، همچنین وظیفه دوم این وزارتخانه تامین کالاهای اساسی مردم و نهاده‌های دامی است. به نعمت زاده توجه به بخش منابع معدنی را سومین وظیفه این وزارتخانه دانست و گفت : ما از نظر معادن رتبه دهم را در دنیا داریم، اما از نظر تولید و صادرات عقب افتاده‌ایم و این عقب‌ماندگی را باید با سرمایه‌گذاری و اکتشاف جبران کنیم.

وی برطرف کردن مشکلات سرمایه‌گذاری را از دیگر وظایف این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: ما راه‌های حل این مشکلات را که در موارد زیادی به قانون باز نمی‌گردد بررسی کردیم و باید حل شود.

به گفته وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه توجه به فناوری روز دارد و فناوری روز باید حتی با استفاده از مراکز علمی خارجی از کشور تامین شود.

نعمت‌زاده توجه به صنایع دستی و مخصوصا فرش را نیز مهم دانست و گفت: توجه به صنعت فرش هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم از کارهای جمعی زائد می‌کاهد. حمایت از سرمایه‌گذاران دولتی، خصوصی و خارجی را نیز از دیگر موارد مهم برای تحقق اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر کرد.

وی اشاعه اخلاق حرفه‌ای را مهم توصیف کرد و گفت : حفظ اخلاق‌های حرفه‌ای موجب اعتماد مردم می‌شود و مسئله دیگر نیز همکاری با دستگاه‌های مسئول است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، در خصوص مباحثی مبنی بر اینکه عدم سرمایه‌گذاری در شمال کشور کافی نبوده است، افزود: این موضوع توسط مخالفین محترم مطرح شد که من باید بگویم دولت وقت مصوبه‌ای را مبنی بر ممنوعیت سرمایه‌گذاری در استان‌های شمالی مصوب کرده بود که باعث محرومیت نیز شد، اما ما در دولت سازندگی به آن اصلاحیه زدیم و برای شهرک‌های صنعتی در شمال کشور مجوز گرفتیم و تا آنجایی‌که در جریانم این مصوبه کم لن یکن شده است.

نعمت‌زاده در خصوص عدم تکاپوی سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم نیز اظهار داشت: ما باید برای زیرساخت‌های لازم در این استان‌ها تلاش کنیم تا صنعت رشد پیدا کند.

محمدرضا نعمت‌زاده همچنین اظهار داشت: نمایندگان محترم در خصوص سن و ناتوانی بنده مطالبی را فرمودند حتی از من سوال کردند چند بار سکته قلبی کرده‌ای؟سابقه سکته ندارم و اگر می‌داشتم به صورت شفاف آن را مطرح می‌کردم. بنده توانایی راهبری صنعت را در خودم می‌بینم قرار نیست کار یدی انجام دهم و حتی حاضرم با تمام مخالفمان مسابقه بدهم.

** (9:34) رئیس جمهور وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

** کارخانه‌ای؛ مخالف وزیر پیشنهادی علوم

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس، در جلسه علنی امروز بهارستان در مخالفت با رای اعتماد به جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم به عنوان مغز افزار نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح است، گفت: اگر وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و جهاد کشاورزی با آب و خاک سرزمینمان سروکار دارد، وزارت علوم با قلب‌های تپنده هزاران نخبه جوان سروکار دارد.

وی افزود: وزارت علوم یک وزارتخانه مادر تخصصی است که نیروی انسانی کشور در این وزارتخانه تربیت می‌شود و لذا چشم طمع دشمنان بیش ازهر وزارتخانه دیگری مورد توجه این وزارتخانه است و باید به این وزارتخانه عظیم و کلیدی توجه کنیم.

نماینده مردم همدان با تاکید بر اینکه علت مخالفت استکبار جهانی با ایران شتاب پرافتخار علمی در کشور است، گفت: امروز پرچم عزت و اقتدار جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها به اهتزاز در آمده و باید در رابطه با این وزارتخانه کمال دقت و بصیرت صورت گیرد.

کارخانه‌ای تاکید کرد: اگر برنامه‌های پیشنهادی آقای میلی منفرد را بررسی کنیم، می‌بینیم که برنامه پیشنهادی وی بیشتر به یک متن توصیفی - علمی شبیه است تا یک برنامه راهبردی و متن بسیار کلی تنظیم شده تا اینکه یک برنامه مشخص و راهبرد عملیاتی باشد.

وی خاطر نشان کرد: واقعا این برنامه عملیاتی نیست و من خط به خط آن را مطالعه کردم. برنامه پیشنهادی یک وزیر باید دارای راهکار و راهبرد عملیاتی باشد در حالی که این برنامه این گونه نیست.

نماینده مرم همدان ادامه داد: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با جایگاه علوم انسانی و علی رغم اینکه یک ماده از سیاست های کلی برنامه پنجم به تحول علوم انسانی اختصاص دارد، در برنامه آقای میلی منفرد هیچ اشاره به تحول در علوم انسانی نشده است.در این برنامه همچنین اشاره‌ای به نقشه جامع علمی کشور نشده است.

کارخانه‌ای با بیان اینکه مواردی در برنامه های میلی منفرد وجود دارد که هیچ ربطی به برنامه پنجم توسعه ندارد، اظهار داشت: در برنامه میلی منفرد در دو مورد به بحث مدیریت دانشگاهی و تشکیل هسته‌های عملیاتی برای تعیین مدیریت دانشگاه‌ها اشاره شده در حالی که این مسئله در 30 سال گذشته نیز مطرح بوده و به معنای تضعیف مدیریت و اقتدار در دانشگاه‌ها است، لذا این برنامه دارای نکات ضعف عملیاتی است. همچنین در این برنامه مسئله ورود پژوهش و فناوری به عرصه صنعت و ارتباط دانشگاه با صنعت وجود ندارد.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: در ابتدای برنامه میلی منفرد مطرح شده که وی دارای 87 مقاله است در حالی که در خلاصه آخر برنامه به 250 مقاله اشاره شده است. سوال این است که کدام درست است؟ همچنین در ابتدای برنامه به 36 پایان نامه کارشناسی ارشد اشاره شده در حالی که در پایان برنامه 100 مورد وجود دارد ما بر روی این موارد بحث داریم.

دهقان؛ مخالف وزیر پیشنهادی علوم

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز در مخالفت با رای اعتماد به جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در سال 1404 به رتبه اول علمی منطقه دست پیدا کند و این کار مستلزم رویکرد علمی متولیان وزارت علوم و ایجاد آرامش در دانشگاه‌ها است.

وی افزود: دغدغه ما این است که در محیط‌های دانشجویی و محیط‌های جوانان، تندروی‌های سیاسی و التهاب‌های اجتماعی آنها را از وظیفه اصلی خود دور کند. ما امروز وضعیت خاصی در دنیا داریم و امروز دچار تحریم هستیم و فشارهای اقتصادی مردم را اذیت می‌کند. اگر فشارهای اقتصادی با التهابات اجتماعی آمیخته شود، برای نظام خطرناک است، چرا که امروز مسائل مصر را هم می‌بینیم و یک تجربه و عبرت برای ما به شمار می‌رود و اگر دقت نکنیم اتفاقاتی که در بعضی از کشورها رخ داده ممکن است برای کشور ما اتفاق بیفتد.

نماینده چناران با اشاره به شخصیت جعفر میلی‌منفرد، اظهار داشت: ما سال‌هاست که به ایشان ارادت داریم و از نزدیک وی را می‌شناسیم و رابطه انسانی و عاطفی میان ما وجود دارد. در سال 76 که آقای میلی‌منفرد معاون دانشجویی وزیر علوم بود، ما در بسیج دانشجویی با وی ارتباط داشتیم. آقای میلی‌منفرد از لحاظ علمی شخصیت خوبی هستند و دارای شخصیتی متین و باوقار است و نقطه ضعف شخصی در رابطه با او سراغ نداریم.

دهقان تصریح کرد: میلی‌منفرد مدتی مدیر بوده و ما به سابقه او مراجعه می‌کنیم. آقای میلی‌منفرد سیاسی‌ترین معاونت وزارت علوم را به عهده داشت و در آن زمان اتفاقاتی افتاده است. قبل از آنکه میلی‌منفرد و تیم همراه او بر وزارت علوم حاکم شوند، دفتر تحکیم وحدت از مدافعین انقلاب و نظام بود، اما با آمدن این تیم و شخصیت آقای میلی‌منفرد به تدریج عناصر افراطی و بی‌اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی به درون دفاتر تحکیم وحدت نفوذ داده شدند و نیروهای متعدل و مذهبی به تدریج از درون دفاتر تحکیم وحدت اخراج شدند.

وی گفت: در میان دفاتر تحکیم وحدت افراطی‌ترین و تندروترین دفتر، شاخه امیرکبیر بود و آقای میلی‌منفرد علنا و رسما از آنها حمایت می‌کرد. میلی‌منفرد، علی افشاری را به خوبی می‌شناسد، چرا که دبیر انجمن تحکیم وحدت بود. وی افزود: علی افشاری و طیف امیرکبیر تحکیم وحدت و تندروهای آن زمان مورد حمایت میلی منفرد بودند. بعضی از آنها حتی 9 ترم مشروطی داشتند، اما از دانشگاه اخراج نمی‌شدند و بعضی از آنها حتی در دانشگاه امیرکبیر که زیرنظر میلی‌منفرد بود، در کمیته انضباطی محکوم شده بودند. اما میلی‌منفرد در وزارت علوم راسا و بدون آنکه پرونده آنها را به کمیته انضباطی ببرد، حکم دانشگاه را لغو کرد.

نماینده چناران با بیان اینکه جریان‌های سیاسی و احزابی که در آن زمان حاکم بودند، از آن جریان‌های افراطی حمایت می‌کردند، افزود: تئوری آنها فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا بود و این تئوری اوج خود را در هجده 87 نشان داد. درباره اتفاقات 18 تیر بارها صحبت شده و وزیر علومی که در آن زمان باید منشاء آرامش می‌بود، خودش استعفا داد و بنزینی بر شعله آن التهابات ریخت.

"البته خیلی‌ها در آن زمان مقصر بودند و من یک‌طرفه قضاوت نمی‌کنم و وقت نیست که آن موضوع را به خوبی‌ باز کنیم، اما عناصری که در زیرمجموعه معاونت دانشجویی آن زمان بودند، چه نقشی را ایفا کردند؟ کشور در آن زمان 5 روز دچار التهاب شد و منافقین سوء استفاده‌های زیادی انجام دادند و آشوب‌های خیابانی به پا شد."

دهقان تصریح کرد: متاسفانه عناصری که در آن زمان در وزارت علوم حاکم بودند، نه تنها کمکی به پایان دادن این موضوع نمی‌کردند، بلکه به این التهابات می‌افزودند، اما بالاخره تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا اثر خود را گذاشت و بعضی از دوستان حتی تئوری فتح سنگر به سنگر را نیز محقق کردند و توانستند به سنگرهای بعدی دست پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: انتظار داشتیم بعد از آنکه آن اتفاقات افتاد عبرتی می‌شد، اما آیا در آن زمان نمی‌توانستند امثال علی افشاری را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که در کشور بمانند و در فضای وطن تنفس کنند، نه اینکه امروز خود را وابسته به لجن‌زار سرویس‌های جاسوسی و رسانه‌های بیگانه کنند؟ آقای میلی‌منفرد اگر شما آنها را اداره می‌کردید آنها را در این کشور نگه می‌داشتید. ای کاش بعضی از مدیران خود را نگه می‌داشتید تا دچار افراط نشوند و بعد گذرشان به زندان نیفتد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته اگر خدایی ناکرده آن افراطیون شما (میلی‌منفرد) را اداره می‌کردند که دیگر واویلا بود، اما بعد از انتخابات 88 طبیعتا انتظار این بود شما که مدتی قائم‌مقام و سرپرست وزارت علوم بوده‌اید، مدیریت بهتری انجام می‌دادید، اما در تحصن‌ها شرکت کردید که فیلم آن موجود است و خود بنده فیلم آن را دیروز دیدم. حتی بعضی از اساتید به دنبال این بودند تا امتحانات پایان ترم در سال 88 برگزار نشود. آنها در خیابان خیام تحصن کردند و جنابعالی به میان آنها رفتید و در میان دانشجویان حضور پیدا کردید. برخی اخبار حکایت از آن دارد که شما از تعطیلی امتحانات حمایت می‌کردید.

دهقان در پایان سخنان خود گفت: من به شخصیت آقای میلی‌منفرد احترام می‌گذارم اما از سوابق مدیریتی وی التهاب‌آفرینی سراغ داریم و در آن دوران التهاب، آشوب و درگیری‌های دانشجویی وجود داشت.

** مطهری؛ موافق وزیر پیشنهادی علوم

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) طی سخنانی در موافقت با میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: بنده به عنوان موافق وزارت دکتر میلی منفرد می‌خواهم از نگاه مخالفان وزارت ایشان با نمایندگان صحبت کنم؛ مخالفان ابتدا ایشان را یک اصلاح‌طلب تندرو فرض کردند و بعد آثاری را بر این مطلب مترتب کردند، البته ما این حساسیت مخالفان را ارج می‌نهیم چرا که برای انتخاب وزیر علوم باید حساسیت‌های لازم اعمال شود.

وی ادامه داد: اصول‌گرایان در ارتباط با دانشگاه‌ها معمولا دو نگرانی از ناحیه مدیریت اصلاح‌طلبان دارند؛ اول تبلیغ سکولاریسم و در نتیجه ایجاد تنش در دانشگاه‌ها و دوم تسامح و تساهل فرهنگی در دانشگاه‌ها و هر دو نگرانی هم به جا و درست است. چرا که سابقه دوران اصلاحات این مطلب را نشان می‌دهد. چرا که برخی از اصلاح‌طلبان تندرو در آن دوره این کارها را انجام می‌دادند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همانطور هم صلاح‌طلبان دو نگرانی از اصولگرایان در این زمینه دارند، یکی محدود شدن آزادی بیان و بی اعتنایی به حقوق شهروندی به نام دین و اسلام و دوم سختگیری‌های فرهنگی و محدود شدن آزادی‌های اجتماعی است. بنابراین این نگرانی‌ها طرفینی است، اما مسئله تبلیغ سکولاریسم در دانشگاه‌ها که مخالفان نگران این موضوع هستند، به این معنی که مثلا حکومت دینی با دموکراسی سازکار نیست و این تناقص است و یا مناقشه در حذف ولایت فقیه و ناسازگاری اصل ولایت فقیه با دموکراسی و از این قبیل موضوعات که این مسائل در آن دوره گاهی از سوی تندروها وجود داشت.

مطهری افزود: همچنین در مورد مسئله تسامح و تساهل فرهنگی هم به معنای بی‌توجهی به فضای اخلاقی دانشگاه‌ها و مثلا برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی که گاهی توجه لازم به این مسائل نمی‌شد البته با شناختی که بنده از آقای منفرد دارم هیچ یک از این دو نگرانی موجه نیست.

وی یادآور شد: بنده با حجت الاسلام محسن قمی نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاه‌ها در دوره‌ای که آقای منفرد معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم بودند، صحبت داشتم و نظر ایشان را در مورد آقای منفرد پرسیدم که ایشان گفتند که آقای منفرد شخصیتی مودب، منضبط ، پرکار و متدین است با خانواده متدین و در آن مدت هیچ مشکلی با ایشان نداشتیم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: همچنین یکی از روسای فعلی دانشگاه‌ها که از هواداران دولت دهم است و از نظر گرایش سیاسی به جبهه پایداری نزدیک است، یک پیامک برای من فرستاد که در آن پیامک آمده " بنده در سه نوبت دوره‌های آمادگی و تقویتی کارشناسی ارشد در تیم اجرایی دکتر منفرد بودم، نام‌برده متدین ، بسیار علاقمند به انقلاب اسلامی و مددکار ارتقای ایثارگران و دانشجویان رزمنده بود و تلاش فراوانی برای حضور قانونمند رزمندگان به عمل آورد ، خانواده‌ای متدین دارد، آقای منفرد در بورس نمودن تعداد زیادی از ایثارگران در دوره مسئولیت خود نقش بسیاری داشت، فارغ از اشرافی‌گری ، بسیار آرام و خونسرد است و در عین قاطعیت مدیریت می‌کند، اهل تحرک و سفر برای پیگیری امور است، تمام بچه‌های همراه تیم اجرایی وی در آن زمان از رزمندگان متدین بودند که بسیاری از آنها در دولت نهم و دهم مسئولیت داشتند و در آن دوران تلاش بسیاری برای رزمنده و ایثارگر انجام دادند."

مطهری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بنابراین تصویری که عده‌ای از آقای منفرد ترسیم کرده‌اند، تصویری درستی نیست چرا که آنها می‌گویند اگر آقای منفرد وزیر شود تنش‌های سیاسی و ابتذال فرهنگی در دانشگاه‌ها حاکم می‌شود، اما از نظر من آقای منفرد یک حزب اللهی معتدل و روشن بین است.

وی در پاسخ به ایرادات گرفته شده از سوی مخالفین وزیرپیشنهادی علوم گفت: مخالفین آقای منفرد با عنوان مخالفت می‌گویند که ایشان در دوره مدیریت خود افراد مسئله‌دار و اصلاح ‌طلبان تندرو را بورسیه کرده اند در حالی که ما تحقیق کردیم و مشخص شد که در آن دوران بسیاری از افراد متدین و حزب الهی و اصولگرا بورسیه شده اند که یکی از انها آقای توکلی است و یکی دیگر از آنها رئیس بسیج اساتید فعلی است و در نتیجه این حرف درست نیست.

مطهری ادامه داد: مسئله دیگر تندرو بودن و نقش وی در حوادث 18 تیر 78 است. برخی می‌گویند دکتر منفرد در آن زمان میان دانشجویان معترض رفت و آمد داشته است که بدیهی است که این کار به اقتضای سمت ایشان بوده است و اگر امروز هم چنین اتفاقی در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی رخ دهدو اعتراض و شورش برپا شود، آیا معاونت دانشجویی وزارت علوم نباید با دانشجویان صحبت کند و تلاش کند تا این موضوع را کنترل و مدیریت کند؟ بنابراین آقای منفرد در آن دوران به وظیفه خود عمل کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: گزارش شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های امنیتی حاکی از نقش موثر ایشان در حل و فصل آن وقایع دارد و شبیه کاری است که آقای نجفی انجام داده و باید از آنها تشکر کنیم، اما متاسفانه این موارد را یک نقطه منفی می‌دانیم. البته طبیعاً اتفاقاتی در هر دوره می افتد و ممکن است که برخی مسئولان رده پایین نظام هم خطاهایی انجام دهند و ما باید کاری کنیم تا آسیب‌دیدگان جذب مخالفین انقلاب و منافقین نشوند. این طور نیست که بگوییم در نظام اسلامی هیچ خطایی انجام نمی‌شود همانطور که در دوره پیغمبر اسلام هم ازاین خطاها رخ داد.

مطهری در ادامه تاکید کرد: مهم نوع برخوردی است که با این مسائل داریم. میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال 88 نداشته و واقعا محل نزاع این است که اگر کسی پس از اعلام نظر شورای نگهبان و پس از خطبه‌های نماز جمع رهبر معظم انقلاب، همچنان بر اعتراضات خیابانی پافشاری کرده باشد، قطعا ما او را فتنه‌گر می‌دانیم، اما بیش از این را ما قبول نداریم و می‌گوییم اینکه اگر کسی اعتراضی به نتیجه انتخابات داشته و یا از جلوی در ستاد آقای موسوی رد شده است، بگوییم فتنه گر است، این را قبول نداریم و براین اساس نه تنها آقای منفرد بلکه هیچ کدام از وزرای پیشنهادی هیچ نقش منفی نداشته است.

وی با اشاره به بحث بازداشت وزیر پیشنهادی علوم در سال 88 خاطرنشان کرد: این مسئله ای است که خود آقای منفرد در جلساتی که با نمایندگان داشته توضیح داده و من هم در جریان این موضوع هستم و آقای نجف قلی حبیبی هم که رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه هستند، همان زمان این موضوع را برای ما توضیح دادند و گفتند که ما طبق معمول جلسات ماهانه و یا هفتگی داشتیم و پس از برگزاری جلسه یک دفعه آمدند و همه ما 60-70 نفری که در آن جلسه دوره‌ای خود بودیم بردند و بعداً هم از ما عذرخواهی کردند و به ما شام دادند و ما برگشتیم، لذا این موضوع به گونه‌ای نبوده که شخص آقای منفردبازداشت شده باشد و یا اتهامی داشته باشد، بلکه طرف مقابل مقصر بود.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال 88 نداشته است، گفت: ایجاد اولین معاونت جنگ در دانشگاه‌ها، برگزاری 4 دوره تقویتی و امتحان سراسری،‌ پرکاری ،‌فراجناحی بودن از جمله فعالیت‌های مثبت آقای میلی منفرد در معاونت وزارت علوم بوده است.

وی با اشاره به انتخاب میلی منفرد از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: از 8 نفر از کسانی که خودشان در معرض وزارتخانه بودند، نظرخواهی شد که چه کسی برای وزارت علوم بهتر است که همه این افراد آقای میلی منفرد را برای وزارت علوم پیشنهاد کرده‌اند. همچنین براساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از 88 بند تکالیف وزارت علوم در برنامه پنجم ، بیش از 90 درصد در برنامه‌های ارایه شده دکتر منفرد پیش بینی شده است و یکی از برنامه هایی است که انطباق کامل با اسناد بالا دستی دارد.

مطهری در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها هستیم و باید هر چه سریع‌تر تکلیف وزارت علوم مشخص شود. همچنین دانشگاه‌های ما امروزه نیازمند مدیریتی فردی مانند آقای منفرد است و با توجه به آسیب‌های که در چند سال اخیر در دانشگاه ما پدید آمد، نیاز به یک مدیریت خلاق و جدی داریم تا این مشکلات را پیگیر و رفع کند.

** بشیری؛‌ مخالف وزیر پیشنهادی علوم

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس در برررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت فرهاد بشیری نماینده پاکدشت به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه حدود 14 مورد از موارد اساسی که برای وزارت علوم مدنظر است، در برنامه وزارت علوم وجود ندارد، گفت: تدوین و توسعه ارتقای علوم انسانی، سیاست‌های مالی در حمایت از پژوهش‌های توازن محور که در سال‌های گذشته باعث پیشرفت علمی ایران و رسیدن ایران به رتبه 16 علمی جهان شده است، در برنامه‌های میلی‌منفرد وجود ندارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما امروز برای وزارت علوم شخصی را می‌خواهیم که علاوه بر کارآمدی بتواند ماشین تولید علمی کشور را در جهت مناسبی سوق دهد و برای رسیدن به آن نیازمند سیاست‌هایی از قبیل تامین و پرداخت هزینه ثبت اختراعات در حمایت از مخترعان، برقراری بیمه اجتماعی و بیمه سلامت نخبگان با توجه به نیازهای آنها برای آرامش در حین تحقیق هستیم که متاسفانه این موارد نیز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد.

بشیری با بیان اینکه طبق سندچشم‌انداز باید دانشگاه‌هایی در مناطق آزاد تجاری تاسیس شود، گفت: اما این مسئله در برنامه وی وجود ندارد و این در حالی است که نیازمند توسعه اقتصادی هستیم، اما زمینه‌های رسیدن به آن در برنامه‌های وزارت علوم وجود ندارد.
وی عدم توجه به کرسی‌های آزاداندیشی را یکی دیگر از نقاط ضعف برنامه میلی‌منفرد دانست و گفت:‌ قشر جوان را باید به سمت حقیقت سوق داد و کرسی‌های آزاداندیشی بستر این مسئله را در دانشگاه‌ها فراهم می‌کند، اما در برنامه وزیر علوم پیشنهادی این مورد وجود ندارد.

نماینده مردم پاکدشت با اشاره به بخشی از برنامه میلی‌منفرد گفت:‌ در صفحه 14 بند 28 برنامه میلی‌منفرد مطالبی در خصوص احزاب، انجمن‌ها و تشکل‌ها عنوان شده است که طی آن این تشکل‌ها آزاد هستند، ملت خون‌داده و اسیرداده از صبح به من زنگ زدند و تقاضا داشتند که اجازه ندهید دانشگاهها اتاق جنگ شوند. زیرا دانشگاه محل تحصیل است و اتاق جنگ نیست و ما یادمان نرفته است روزهایی که دانشگاه تهران اتاق جنگ شد و چادرهایی توسط معترضان مقابل آن نصب شده بود و ضدانقلاب از جوانان ما سوءاستفاده می‌کرد و فیلمش را برای دنیا مخابره می‌کرد.

بشیری با بیان اینکه در انتخابات سال 88 میلی‌منفرد برنامه‌ها و مسائلی را دارد که در خصوص آنها توضیح دهد، گفت: آقای روحانی نسبت به فتنه آگاهی تمام دارند و در آن زمان به شدت در این زمینه موضع گرفتند و مردم آن را اقدامی نجیبانه می‌دانند، اما آقای میلی‌منفرد در سال 88 خودش نقش محوری در تحصن دانشگاه امیرکبیر داشت و در هدایت دانشجویان در زمینه ایجاد التهاب در دانشگاه فعال بود که البته فیلم آن نیز موجود است.

در همین حال بخشی از فیلم حضور میلی‌منفرد در تحصن و ترغیب دانشجویان به این مسئله از تریبون مجلس پخش شد.

وی با بیان اینکه همین مسائل باعث بازداشت میلی‌منفرد شد، اظهار داشت: آقای مطهری مطالبی را در خصوص بازداشت وی مطرح کرد که باید گفت وی در زمان فتنه هرگز کوچکترین موضع‌گیری نکردند و بازداشت وی با وساطت آقای حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برطرف شد.

نماینده مردم پاکدشت با بیان اینکه میلی‌منفرد شخصیت رقیقی دارد، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم مدیر این است که بتواند بحران و مسائل را با مهارت مدیریت کند، اما از سوابق آقای میلی‌منفرد بر می‌آید که وی گرایش مدیریتی‌شان بیشتر سیاسی است و صبغه سیاسی وی از صبغه علمی او پیش می‌گیرد در حالی که رهبر انقلاب در توصیه خودشان در زمینه معرفی وزیر علوم اعلام کردند مدیر صالحی باید در این زمینه انتخاب شود که بتواند ماشین علمی کشور را به سمت جلو حرکت دهد.

بشیری در پایان خطاب به مطهری گفت:گرد یتیمی هنوز از چهره شما پاک نشده است و توطئه دشمنان امثال مطهری را از ما گرفته است و باید فکری به حال آنها کنیم.

** پخش فیلم نقش‌آفرینی میلی منفرد در فتنه 88 در صحن علنی مجلس

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت میلی‌منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، صوت و فیلم مربوط نقش میلی‌منفرد در فتنه 88 و تحریک دیگر اساتید را در صحن علنی پخش کرد.

وی طی سخنانی در این جلسه گفت: میلی منفرد در فتنه 88 نقش محوری در تحصن برخی اساتید و هدایت دانشجویان در ایجاد التهابات داشته است. فیلم اینها موجود است.

پزشکیان؛ موافق وزیر پیشنهادی علوم

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در موافقت با برنامه‌های جعفر میلی‌منفرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری حماسه سیاسی خلق شد، ما نیز باید کمک کنیم تا حماسه دیگری خلق شود.

وی ادامه داد: زنده کردن خاطرات گذشته جز آب به آسیاب دشمن ریختن فایده دیگری ندارد. حضرت علی (ع) در وصیت‌نامه خود به حسنین (ع) و همه کسانی که مسئولیت به دستشان می‌رسد، می‌فرماید که "تقوا پیشه کنید و نظم داشته باشید."

نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: بیایید اختلافات گذشته را کنار بگذاریم و آن را جمع کنیم، دیگر بس است. گروه، جناح و دسته من، بتی است که آن را خودمان ساخته‌ایم و باید این بت را بشکنیم.

پزشکیان تصریح کرد: بنده معتقدم که همه ما اشتباه کرده‌ایم، نباید بگوییم که فقط یک طرف اشتباه کرده است. همه ما باید اشتباهاتمان را بپذیریم. باید مقابل هجمه دشمنان بایستیم، این کار ما در مجلس "نبش قبر" است.

تعدادی از نمایندگان هنگام سخنان پزشکیان اعتراض کرده و پزشکیان در پاسخ به آنها گفت: ما که ادعای ولایت‌مداری می‌کنیم، رهبری به ما می‌گوید در مقابل کسی که اینجا حرف می‌زند، باید سکوت کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: این حرف‌هایی که در مورد میلی‌منفرد مطرح می‌شود، جز ایجاد اختلاف و آب به آسیاب دشمن ریختن نتیجه دیگری ندارد. میلی‌منفرد می‌گوید من کاری نکردم اما تعدادی به زور به او می‌گویند که تو این کار را کرده‌ای.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات در ادامه افزود: بنده معتقدم کسی که مدیریت بلد است و ساختارها را می‌داند، امکان ندارد که با حرف کاری کند که حدود 100 معاون وزیر جو دانشگاه را به هم بریزد.

پزشکیان تاکید کرد: نباید بگوییم که چون شما فتنه‌گر هستید، شما را قبول نمی‌کنیم. اگر قرار باشد که هر اتفاقی در جامعه می‌افتد، به مسئول ارشد مرتبط شود، درست نیست.وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که بر اتحاد و انسجام بین مردم و مسئولان تاکید می‌کنند، اشاره کرد و افزود: ما وظیفه داریم که جلوی هر سخنی که باعث اختلاف می‌شود را بگیریم.

پزشکیان خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم کشور را درست اداره کنیم، باید بدانیم که کشور را همگان درست می‌کنند، نه گروه‌ها، دسته‌ها و جناح‌ها.

** دفاعیات میلی‌منفرد

جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در دفاع از برنامه‌ها و عملکرد خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه برنامه من برای وزارت پیش از این تقدیم مجلس شده است و خوشحالم که این برنامه حلقه دیگری از تلاش‌های ارزنده همه مسئولانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور را به سوی افقی روشن از علم و فناوری پیش بردند، گفت: هدف اصلی برنامه حرکتی پرشتاب‌تر و همه‌جانبه در تقویت روند تولید علم و رشد و توسعه علمی در محیطی با نشاط با ثبات، آرام، بدون تنش و به دور از حاشیه‌ها و معیارهای غیر علمی است.

به گفته وی، برنامه تدوینی ارائه شده برای وزارت علوم بر مبنای علم در خدمت توسعه و پیشرفت، علم در خدمت اقتدار و سرآمد ملی و علم در خدمت گفتمان اعتدال تهیه شده است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد:کوشش خواهم کرد وزارت در این راه با برطرف ساختن گام‌به‌گام چالش‌ها و مشکلات کنونی و نیز راه دستیابی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری را به پیشرفت بیش از پیش علم و فناوری و رشد معنوی و اخلاقی هموار خواهد کرد و سهم خود را برای موفقیت دولت یازدهم در انجام این مسئولیت دینی و علمی به خوبی ایفا خواهد کرد.

میلی‌منفرد با تاکید بر اینکه برنامه من افزون بر کاربست رهنمودهای مقام معظم رهبری برپایه هشت سند بالادستی کشور یعنی قانون اساسی، سند چشم انداز 1404، سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، سند رشد و توسعه فناوری در کشور، قانون برنامه پنج‌ساله پنجم، قانون وزارت، سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده است.

به گفته وی، سند دانشگاه اسلامی مصوب شده است و در دانشگاه‌ها با قدرت پیش خواهد رفت. عصر حاضر، عصر اطلاعات است. یعنی تولید دانش محور می‌شود و صنعت و کشاورزی با کمک فناوری اطلاعات بازسازی و تجارت و بازرگانی جهانی می‌شود.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش در دفاع از برنامه خود با تاکید بر اینکه پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت و تصمیم‌گیری وی قرار می‌گیرد و علم همگانی می‌شود، گفت: ما در شرایطی هستیم که تعداد کل دانشجویان اعم از دولتی و غیر دولتی بالغ بر 4/4 میلیون نفر است و دانشجویان دوران تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری بالغ بر 400 هزار نفر و دانشجویان دوره دکتری تخصصی بالغ بر 45000 نفر است .

میلی‌منفرد افزود: در فاصله سالهای 67 تا 72 که در وزارتخانه حضور داشتم، 20 دانشگاه بویژه در شهرستانها ایجاد شد و بسیاری از زیرساختهای اصلی در آن زمان شکل گرفت. من این مسیر را ادامه خواهم داد. پارک‌های فناوری و مراکز رشدو توسعه علمی را توسعه خواهم داد ، در حال حاضر 115 مرکز رشد و واحد‌های فناوری در این پارک‌ها مستقر است و بالغ بر 2000 واحد دانش‌بنیان در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

"افزایش شرکتهای دانش‌بنیان به عنوان راه حل باید مورد توجه قرار گیرد و تعداد این شرکت‌ها به حدود 2000 واحد افزایش یابد. رشد مقالات علمی که زیرساخت آن به فرموده مقام معظم رهبری از 12 سال قبل آغاز شده است، منجر به این شده است که در هفت ماهه اول سال 2012 از این حیث در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفتیم و باید این مسیر را نهادینه کرد".

وی با بیان اینکه در حال حاضر 310 موسسه آموزشی و بالغ بر 340 دانشگاه و 28 مرکز آموزشی زیر نظر دستگاههای علمی فعالیت می‌کنند، اظهارداشت: همگرایی و هم‌افزایی مابین مراکز دولتی و غیردولتی و هدایت آنها برای تولید دانش کاربردی و شکل‌دهی نسل جدید دانشگاه‌هاست که از جمله برنامه‌های اینجانب است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بهره‌گیری از نتایج تحقیق و فناوری به مراکز تولیدی و ارتباط دانشگاه با صنعت را از برنامه‌های خود عنوان و تصریح کرد: ضرورت دیگر در برنامه‌های من علم در خدمت قدرت ملی است و در زمانه ما علم به سرعت به فناوری و فناوری به سرعت به قدرت تبدیل می‌شود.

میلی‌منفرد افزود: توسعه علم و فناوری سرچشمه قدرت ملی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نظامی و فرهنگی، فرامرزی، فضایی و سرزمینی برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی نسبت بین علم و گفتمان اعتدال را ضرورت دیگر خود دانست و اضافه کرد: اعتدال امروز ترجمان رأی مردم در 24 خرداد است. گسترش اعتدال و عقلانیت و اخلاق علمی و ثبات مدیریت و بالا بردن مشارکت دانشگاهیان با محیط‌های علمی از جمله اهداف اصلی در برنامه‌های من است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بر همین اساس اضافه کرد: من دنبال نگاه اعتدال و توازن هستم، اعتدال یعنی توازن بین حرف و عمل، اعتماد و کنترل، همکاری و رقابت، وفاق و اختلاف، ثبات و تغییر، استقلال و وابستگی و توازن بین ظرفیت‌های محیطی و تلاطم محیطی است و من بر اساس این شرایط و اهداف و در شرایط کنونی قبول مسئولیت کردم، چون اطمینان دارم می‌شود و می‌باید کاری کرد.

وی به دیدار حضوری خود با روحانی و درک دغدغه‌های وی از دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: بنده دغدغه‌های وی را همانند دغدغه‌های خود دیدم که در رأس آن توسعه علمی و علم در خدمت اقتدار ملی است که از طریق دانشگاهی آرام و با نشاط می توان دنبال کرد، دانشگاه با نشاط، انسان با نشاط و جامعه با نشاط می سازد و مسیر جهاد علمی را هموار می‌کند.

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری دلیل آمدن خود به این وزارتخانه را امید و انتظار جامعه دانشگاهیان دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه محل رشد سیاسی دانشجوست، اما محل جدال احزاب نیست.

میلی‌منفرد در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مخالف خود مبنی بر اینکه اگر وزیر شوم از چه فضای فرهنگی - سیاسی و علمی در دانشگاه حمایت خواهم کرد؟ گفت: باید بگویم دانشگاه از نظر من محل پرورش علم ، پرورش منطق و قانونمندی و قانون‌مداری است. دانشگاه از نظر من محل حضور سلایق مختلف سیاسی در فضایی آرام و قانونمند است و دانشگاه از نظر من به هیچ عنوان در خدمت اغراض سیاسی گروه خاصی نخواهد بود.

وی با اشاره به این مطلب که "دانشگاه را نه به زور می توان سیاسی کرد و نه به زور می توان غیرسیاسی کرد" اظهار داشت: دانشگاه ، دانشگاه است و باید بگذاریم دانشگاه با منطق و متد علمی خود کار کند. دانشگاه از نظر من محل افکار کلیشه‌ای و مثل هم بودن نیست، بلکه محل افکار و سلایق مختلف است که با هماهنگی و قانون‌مداری در کنار هم مسیر پیشرفت علمی را محقق می سازد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دانشگاه محل ظهور و بروز ارزش های اسلامی است، افزود: دانشگاه از نظر من محل پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلاب است و دانشگاهی از نظر من مطلوب است که در چارچوب منویات امام و رهبری اداره شود.

میلی منفرد ادامه داد: دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو مأیوس باشند دور از شأن نظام است، در دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو به هر بهانه‌ای تحقیر شوند در واقع علم تحقیر شده است و این موضوع سبب ناتوانی و ناکارآمدی اثربخشی اجتماعی دانشگاه می شود. از نظر من دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.

وی با اشاره به سوابق خود در دوران جنگ تحمیلی به عنوان معاون جنگ دانشگاه‌ها تصریح کرد: من فرزند انقلاب هستم و بزرگترین افتخارم این است که از سال 63 معاون جنگ دانشگاه‌ها بوده‌ام و حضور مستمری در جبهه داشته‌ام. افتخار می‌کنم بالاترین خدمات را به ایثارگران و خانواده شهدا انجام داده‌ام و همیشه بدون شعار در تحقق منویات امام و رهبری کوشیده‌ام و همیشه دغدغه نظام و رسیدن به اهداف آن را داشته‌ام.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: عضو هیچ حزب و گروهی نبوده‌ام، اما اعتقاد دارم ظرفیت انقلاب آنقدر کوچک و تنگ نیست که برخی از منتقدان من به آن اشاره کرده‌اند.

میلی‌منفرد با بیان اینکه عضویت در نهادهای مدنی را عیب انقلاب، اسلام و نظام نمی‌دانم و از این که برخی سلایق سیاسی ظرفیت‌های انقلاب را با دید محدودی می‌نگرند، نگرانم، گفت: ظرفیت آن انقلابی که من و امثال من در آن بوده‌ایم و آن نظامی که از دل این انقلاب برآمد، کوچک و تنگ نبود که برخی از دوستان این دید را دارند.

وی افزود: من با افتخار می‌گویم فرزند انقلاب و خدمتگزار نظام هستم. من 28 سال در دانشگاه که 16 سال آن عضویت در بالاترین و پیچیده‌ترین وزارت بوده است، جایی برای تردید در خدمت بی‌منت به کشور باقی نمی‌گذارد. یک اخطار، یک برگ تذکر از نهادهای ناظر و مقامات قضایی، امنیتی و سیاسی برای هر گونه تخلف بر خلاف مصالح نظام نداشته‌ام.

"هر جا بودم با همه گرایش‌ها کار کردم و متعلق به هیچ جناح و هیچ گرایشی نبودم. هم با مدیران چپ کار کردم و هم با مدیران راست و مدیران جدیدی را بر حسب نیاز به نظام معرفی کردم و هر جا بوده‌ام معیار اصلی‌ام تخصص وجامعه‌نگری علمی بوده است؛ اولویت تعهد و تخصص علمی بوده است. حتی برای سیاسی‌ترین مسئولیت‌ها به دنبال مدیران برجسته علمی بودم و شاهد این مدعا مسئولیت شهید سرافراز و دانشمند اتمی دکتر مجید شهریاری است که در دوره مدیریت من در وزارت علوم مسئول کمیته انضباطی دانشجویان بود، روحش شاد که از دوستان صمیمی من بود".

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اظهار تاسف از برخی نطق‌های نمایندگان گفت: با صراحت می‌گویم متاسفانه بیشتر از آنکه من سیاسی عمل کنم، مخالفانم که بیشتر از هرچیز مخالف نتیجه انتخابات هستند، سیاسی عمل می‌کنند، زیرا آنان حتی پیش از آنکه نام من برای وزارت علوم مطرح شود، در رسانه‌ها فضایی بوجود آوردند که گویی نباید فردی متناسب با رای مردم و همسو با دانشگاهیان سکاندار مسئولیت وزارت علوم و دانشگاهیان شود.

میلی‌منفرد اضافه کرد: با خدای خویش عهد بسته ام که براساس مشی اعتدال برای پاسخگویی به نیاز کشور و دانشگاهیان، همراهی صادق، مصمم، پیگیر، آرام و انتقاد‌پذیر برای رئیس دولت تدبیر و امید باشد و برای این کار امیدوارم با رای قاطع شما که همان رای مردم در 24 خرداد است، بتوانم به این عهد وفا کنم.

وی همچنین درباره فیلمی که مخالفانش از آن به عنوان حضور وی در حوادث سال 88 نام بردند، گفت: سه روز بعد از انتخابات و بعد از فاجعه 18 تیر متاسفانه به کوی دانشگاه حمله شد و از آنجا که نگران بودم که فاجعه 18 تیر تکرار شود، در جلسه‌ای که در مسجد دانشگاه تهران بود حضور یافتم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در آن جلسه که کلا دو ساعت طول کشید و رئیس دانشگاه تهران نیز در آن حضور داشت، همانطور که در فیلم مشخص است، سخنرانی نکردم، حرفی نزدم و حتی موضع گیری هم نکردم و فقط قصدم این بود که التهاب را کم کنم و آیا اسم این را می‌توان تحصن گذاشت؟ من در جلسه‌ای شرکت کردم که رئیس دانشگاه تهران نیز در آن حضور داشت. میلی‌منفرد گفت: آیا این جرم است که فردی با سابقه خدمت در دانشگاه احساس نگرانی کند و برود در مسجد بنشیند. آیا جرم است؟ آیا من حرفی زدم و یا تحریکی کردم؟ در طول عمرم حتی یک کلاس و یا یک جلسه امتحان را تعطیل نکردم.
وی در ادامه دفاع از برنامه های خود در جلسه علنی مجلس افزود: در سال 64 و 65 معاون جنگ دانشگاه بودم روزی که چهار پنج تا موشک اصابت می کرد، تمام فعالیت‌های دانشگاه را به زیرزمین بردم برای این که یک کلاس نیز تعطیل نشود، اکنون من بیایم کلاس تعطیل کنم و یا امتحان عقب بیندازم.

"در همین ماجرا نیز دانشگاه اعلام کرد دانشجویان دچار التهابند؛ شما مجازید که امتحان را در تیر و یا در شهریور برگزار کنید اما همه امتحانات در تیر برگزار شد. به تأیید سوابقی که در دانشگاه و در پورتال دانشگاه موجود است منظم ترین فرد در برگزاری کلاس و منظم ترین فرد در برگزاری جلسات امتحان هستم.

وی با بیان اینکه بروید در تاریخ 28 سال خدمت من نگاه کنید حتی یک کلاس و یا جلسه امتحان را تعطیل نکرده ام، گفت: در 18 تیر 78 نیز در آن وقایع تلخ جلسات بسیاری در شورای امنیت برگزار شد که از عملکرد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در کنترل و خاموش کردن آن غائله تشکر کردند که این موضوع نقطه قوت است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در تمام این مدارک یک جا نمی توان موردی را پیدا کرد که کسی گفته باشد دکتر منفرد معاون دانشجویی وقت حرفی را زده که بهتر بود نمی زد و یا جایی رفته است که اگر نمی‌رفت بهتر بود و یا با کسی نشست و برخاست کرده است که اگر نمی‌کرد بهتر بود.

میلی‌منفرد با بیان اینکه من در هیچ ستادی در انتخابات سال 88 شرکت نکردم و درگیر مسائل نبودم، تصریح کرد: در آن زمانی که معاون دانشجویی بودم در کمیسیون موارد خاص که کارش رسیدگی به معضلات دانشجویی بود ، هزاران هزار پرونده برای رفع معضلات دانشجویان در آنجا بررسی شده است که همه آن قانونمند و قانونی بوده است.

وی ادامه داد: من در این 20 سالی که خدمت کرده ام، حتی یک بار نیز بازرسی پرونده ای را اعلام نکرده که این پرونده غیر قانونی بوده است و این بورسی را که شما فرستاده‌اید و یا این تصمیم شما خلاف قانون است. اگر یکی از نمایندگان مجلس در آمریکا باشد، باید به رئیس مجلس بگوییم که شما کاری کرده اید که این نماینده به آمریکا رفته است؛ من حتی یک بار نیز با آقای افشاری رو در رو صحبت نکرده ام. من از سال 59 تا 63 در پاریس بودم ، فعال ترین فرد در ارتباط با فعالیت های دانشجویی و ایستادن پای انقلاب تا پای جان و ولایت فقیه در رأس آن من بودم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آن کسی که دانشجویان را برای دفاع از انقلاب و دفاع از اسلام و دفاع از ولایت فقیه و دفاع از رزمندگان تشویق و هدایت می کرد در رأس آن من بودم و در سرلوحه تمام کارهای دانشجویان اروپا دکتر منفرد بود.

میلی‌منفرد گفت: در شرایطی دویست سیصد تن از نیروهای مخالف را جلوی ما سازماندهی کرده بودند و امروز هم با همان اعتقاد آمده ام.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین و پرمحتواترین بیان در ارتباط با توسعه علم و فناوری در بیانات رهبر فرزانه انقلاب است و من آمده ام که این بیانات را با قدرت و قوت و حمایت دولت یازدهم در جامعه علمی دانشجویان به پیش ببرم، اظهار داشت: در این شرایط حساس دانشگاهها را آرام و در خدمت دولت و نظام قرار بدهم و ذهن مقامات بالای مملکت و شخص جناب دکتر روحانی را از دانشگاه راحت کنم تا مسائل اصلی کشور از جمله مسائل معیشتی کشور را بتواند با جدیت به پیش ببرند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: من آمده‌ام تمام ظرفیت های دانشگاهیان را با کمک خود دانشگاهیان در خدمت دولت قرار بدهم. من آمده ام تا تمام دانشجویان با گرایش‌های مختلف را در خدمت دانشگاه و در خدمت نظام قرار بدهم.

میلی‌منفرد با بیان اینکه شرایط کشور حساس و خطیر است و باید با تمام توان و انگیزه به میدان بیاییم و باید روند توسعه علمی کشور را جانی تازه بخشیم، باید تمام دانشگاهیان و نیروی جوان دانشجویی را در یک جهاد علمی دیگر بکار بگیریم، گفت: باید از گذشته بیاموزیم و به آینده فکر کنیم و باید در مسیر پرفراز و نشیبی که داریم اختلاف را به وفاق ،‌ رقابت را به همکاری و بی اعتمادی را به اعتماد و تهدید را به فرصت و ضعف را به قوت تبدیل کنیم. هفتاد استاد را سه ساعت بردند و بعدش از آنان عذرخواهی کردند و بعد با آنها نشستند شام خوردند و گفتند بروید به منازلتان.

**** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

حیدرپور؛ موافق وزیر پیشنهادی ارشاد

عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن توصیه‌هایی داشته‌اند، موضوع انتخاب وزرا از سوی نمایندگان مجلس است، بنابراین ما در انتخاب وزرا دقت می‌کنیم که فرد پیشنهادی ایمان داشته و فرد صالح و انقلابی باشد، سرد و گرم روزگار را چشیده و پایبند به انقلاب اسلامی باشد.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که انقلاب اسلامی به نام دین و فرهنگ پیروز شد و مهمترین تفاوت آن با دیگر نظام‌های جهانی در این است، همچنین در این انقلاب وزارت فرهنگ و ارشاد جایگاه بالا و ویژه‌ای دارد و همه ما نمایندگان دغدغه انتخاب یک وزیر خوب برای آن را داریم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: پس از حماسه 24خرداد همه دشمنان و دوستان به انتخاب وزیر فرهنگ چشم دوخته‌اند و خدارو شکر که آقای روحانی فردی مثل آقای جنتی را به عنوان وزیر این وزارتخانه انتخاب کرده‌اند. همچنین معتقدم که جنتی صالح و معتقد به صلاح و اصلاح نسل آینده است.

حیدر پور با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: در ابتدای انقلاب و اوایل جنگ آقای جنتی به صدا وسیمای اهواز رفت و من آن روزها در مناطق جنگی حضور داشتم و از نزدیک با وی آشنا بودم؛ آقای جنتی پس از اینکه به صدا و سیمای اهواز رفت آنجا را از نیروهای ضد ارزشی و ضد انقلاب پاکسازی کرد و به نیرو ساختن برای صداو سیما پرداخت. پس از آن به تهران منتقل شد و به عضویت شورای صدا وسیما در آمد و اگر امروز یک صدا وسیمای خوب داریم که مقام معظم رهبری هم از آن راضی هستند، مدیون قانونی است که جنتی و روحانی به عنوان اعضای این شورا آن را تدوین کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کارآمدی از ویژگی‌های جنتی است، گفت: وقتی آقای جنتی به وزارت فرهنگ و ارشاد رفت ما همواره عملکرد وی را رصد می‌کردیم و دلیل این موضوع هم علاقه‌ای بود که به ایشان و خانواده‌اش داشتیم بنابراین مطمئنم هر کجا که آقای جنتی کار کرد، به خوبی از پس آن مسئولیت بر آمد و برای بنده جنتی یک شهید زنده است که امروز این شهید زنده می‌خواهد وزیر شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خوشحالم از اینکه مخالف صحبتی در مخالفت با آقای جنتی نداشت، گفت: ایشان همواره یک فرد انقلابی و ساده زیست بوده که امیدواریم این حال ساده زیستی، شهادت طلبی و انقلابی بودن خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد هم حفظ کند.

حیدرپور ادامه داد: آقای جنتی فقه و دین را به خوبی می‌شناسد و می‌داند چطور باید مشکلات را از نظر اسلامی حل کند چون در این زمینه اطلاعات کافی دارد البته آقای جنتی برای من جز آیات بود و من ایشان را به عنوان یک آیت الله می‌شناسم بنابراین آقای جنتی که می‌خواهد مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد را بر عهده بگیرد هم فرهنگ را خوب می‌شناسد و هم اسلام را بنابراین می تواند به خوبی به وظیفه خود در این وزارتخانه عمل کند.

دستغیب؛ موافق وزیر پیشنهادی ارشاد

دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با استفاده از زمان باقی‌مانده از نماینده شهرضا به موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ پرداخته و گفت: با مطالعه دقیق برنامه‌های جنتی پی بردم که تمام دغدغه‌های ما در حوزه فرهنگ و همچنین دغدغه‌های مقام معظم رهبری و انتظارات ایشان از این حوزه در برنامه‌های پیشنهادی علی جنتی وجود دارد.

وی ادامه داد: ایشان به درستی می‌داند که حوزه فرهنگ و ارتباطات، تعامل گسترده‌ای با حوزه‌های دیگر دارد و با روزمره‌گی و حاشیه سازی نمی‌توان حوزه فرهنگی کشور را مدیریت کرد. همچنین آقای جنتی به خوبی می‌تواند عقبه دینی را وارد مسائل فرهنگی کند و از این نکات قوت وی خواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جنتی به خوبی می‌تواند عناصر فعال در حوزه فرهنگ را مدیریت کند، گفت: همانطوری که آقای جنتی به درستی در برنامه‌های خود اشاره کرده،‌ تبادل فرهنگی به بارور کردن فرهنگ کشور منجر می‌شود در حالی که هدف تهاجم فرهنگی ریشه کن کردن فرهنگ کشور است که شناخت این موضوع نیازمند دشمن شناسی است؛ جنتی این ویژگی را دارد و مطمئنم می‌تواند در مقام عمل این موضوع را انجام دهد.

دستغیب در پایان تاکید کرد: کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها برگزار کردن چند جشنواره نیست و موسسات و نهادهای غیردولتی هم می‌توانند این کار را انجام دهد و ایشان هم به این موضوع اعتقاد دارد. لذا از نمایندگان میخواهم با رای بالایی به وی اعتماد کنند.

رسایی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد

حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلام شهر که در جلسه علنی امروز ( پنج شنبه ) در مخالفت با علی جنتی گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می‌گفت، با بیان اینکه مخالفت من از جنس دغدغه است، گفت: البته آقای جنتی در خانواده‌ای قرار دارد که در راس آن یک رجل دینی ، سیاسی و با بصیرت که مثل کوه در برابر دشمنان ایستاده قرار دارد. اما ما می خواهیم به فرزند و نه به آیت الله جنتی رای دهیم .

وی افزود: آقای جنتی در مصاحبه‌ای ارادت خود را به یکی از افراد اعلام کرد ما معتقدیم بسیاری از آسیب های فرهنگی ناشی از همان فرد و اطرافیان آن است، این در حالی است که علی جنتی نسبت به او ارادت فکری دارد.

نماینده مردم تهران در ادامه به اهمیت فرهنگ اشاره کرد و با بیان اینکه اهمیت فرهنگ نسبت به سیاست و امنیت ریشه‌ای است، تاکید کرد: فرهنگ زیرساخت است و هر حوزه اعم از سیاسی،‌ اجتماعی،‌ صنعتی و امنیتی نیاز به فرهنگ دارد که دولت‌های قبل این اهمیت را رعایت نکردند.

رسایی تاکید کرد: وزارتخانه همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی دم دستی نیست، بلکه فکری و اجرایی است و باید در آن کار فرهنگی انجام داد. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که ساختن کتابخانه کار فرهنگی تلقی نمی‌شود. بنده به احمدی نژاد گفته بودم که ساختن کتابخانه کار عمرانی است و نه فرهنگی. کار فرهنگی یعنی افزایش سرانه مطالعه، بهبود وضعیت حجاب و ارتقای خودباوری. آقای جنتی من این برنامه‌ها را نمی‌بینم .

وی خاطر نشان کرد: احمدی نژاد در فرهنگ عمومی تغییراتی را به عمل آورد که این مربوط به شخصیت او بود. ما دو دوره مدیریت را در وزارت ارشاد تجربه کردیم. در یک دوره فردی وزیر ارشاد شد که امروز تحلیلگر رسانه‌های بیگانه شده است و در دوره‌ای افرادی همچون صفار و حسینی مدیریت کردند که بر تفکر و بینش قرآنی تاکیدداشتند، البته در هر دو دوره اشتباهاتی داشتیم .

نماینده مردم تهران خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای جنتی نگذارید اشتباهات گذشته اتفاق بیافتد. نگذارید این افراد افراطی و تندرو شما را به سمتی که می‌خواهند ببرند. مقام معظم رهبری بارها بر تهاجم فرهنگی تاکید کرده‌بودند اما به آن توجه نشد.

رسایی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: در دوره‌ای شعار توسعه سیاسی مطرح شد، اما دیدیم که در همان دوره، انتخابات دوم شوراها با کمترین مشارکت برگزار شد. همچنین برخی افراد نفوذی در نشریات زرد نفوذ کرده ‌بودند. آقای جنتی این افراد دوباره فعال شده‌اند، البته روحانی کتک خورده آنها است و به اینها بها نمی‌دهد، اما این بار بر عهده شما است. این افراد در آن دوره می‌گفتند صداوسیمای لاریجانی هم باید تعطیل گردد.

وی ادامه داد: گفته شده است این دولت دولت اعتدالی است، نه دولت افراطی‌ها. اما من می‌گویم همین افراطی‌ها جنب وجوش پیدا کرده‌اند و می‌خواهند برگردند. در همین راستا اخباری شنیده‌ایم در خصوص معاونت پارلمانی رئیس جمهور که امیدواریم اتفاق نیافتد.

نماینده مردم تهران در ادامه با بیان اینکه در برنامه علی جنتی قطعیت ندیده‌ایم، این سوالها را مطرح کرد : آقای جنتی چه برنامه ای در خصوص موسسات فرهنگی ، کانون‌های فرهنگی ، سازمان اوقاف و سازمان فرهنگ و ارتباطات دارید؟  رسایی همچنین تاکید کرد: آنهایی که می‌خواهند برگردند با تو دهنی روحانی روبرو شده‌اند. روحانی به آنها تودهنی می‌زند، چرا که می‌گویند باید بینش سیاسی را عوض کنیم می‌گویند جمهوری اسلامی بماند، اما حاکمیت جمهوری که ولایت فقیه است برود. حرف من آن است که بعضی‌ها که در فتنه بازی خوردند، نمی‌گویم در داخل کشور نباشند اما نباید مسئولیتی هم بپذیرند.

دامادی؛ موافق وزیر پیشنهادی ارشاد

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در موافقت با علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: جنتی برآمده از سنت و معنویت دینی است که مدارج علوم دینی را تا سطوح عالی پیموده و در دانشگاه نیز حضور داشته است و این باعث آشنایی وی با 2 عرصه مرتبط با فرهنگ کشور شده است.

وی با اشاره به سابقه مدیریتی جنتی گفت: در دوره مدیریت جنتی در صداوسیما، واقعیت‌های فرهنگی و تقاضاهای مردم در عرصه رسانه را به آنها نشان داد. وی در دوره وزارت کشور نیز تنوع فرهنگی و مطالبات فرهنگی کشور را از همین مسیر شناخته و در دوره‌ای نیز به علت فعالیت در وزارت خارجه، دنیادیده است و در واقع، وی تجربه بین‌فرهنگی قابل توجهی دارد.

این نماینده مجلس جنتی را متعادل دانست و گفت:‌ در سالهای مدیریت جنتی هیچ گفتار و کردار افراطی از وی مشاهده نشده است و در برنامه ارائه شده وی به مجلس نیز توجهات عمیق به فرهنگ کشور است و روح و منطق این برنامه با منطق ضروری برای عرصه فرهنگ سازگار است و از این برنامه تنها کسانی بر می‌آشوبند که در گذشته کوشیده‌اند فرهنگ را دولتی کنند و منویات خویش بر اهالی فرهنگ بقبولانند.

دامادی ادامه داد: وزیر پیشنهادی فرهنگ در صداوسیما به خوبی دریافته که دائم خود را به جای مردم نهادن و از جانب آنها تصمیم گرفتن، چه بلایی بر سر فرهنگ می‌آورد و در دنیای رسانه جدید نمی‌توان به جای مردم نیاز فرهنگی را تشخیص داد. در برنامه جنتی، فرهنگ گفت‌وگو، تعامل و خردجمعی اهالی فرهنگ و هنر به رسمیت شناخته شده و این رویکرد به مذاق کسانی که دوست دارند همواره گوینده باشند، خوش نمی‌آید.

وی تصریح کرد: جای‌جای برنامه جنتی نشان می‌دهد که وی جایگاه، مرتبه و منطق عمل را به درستی درک کرده و به گفت‌وگو، مدارا، تساهل و به رسمیت شناختن تکثر صلاحیت در چارچوب نظام تاکید دارد و می‌داند که دولتی‌ شدن فرهنگ به تولید قدرت فرهنگی نمی‌انجامد.

نماینده مردم ساری افزود: در سال‌های گذشته تاکید بر تحمیل کردن دولت به عرصه فرهنگ، سبب زوال اعتماد و اخلاق فرهنگی بود و تشکل‌های مهم حوزه فرهنگ و هنر قربانی طمع دولتیان برای سیطره بر ذهن و خلاقیت اهل فرهنگ شد لذا برنامه جنتی باعث برگرداندن اعتماد اهل فرهنگ خواهد شد؛ شاهدیم که با ندانم کاری‌ها چه بر سر خانه سینما و اهالی آن درآوده‌اند.

دامادی خاطرنشان کرد: برنامه ارائه شده از سوی جنتی نشان می‌دهد که وی فهمیده است و در میان ملتی باسابقه که چند میلیون دانشجو در آن وجود دارد و سینماگرانش بر قله‌های افتخار جهان می‌ایستند و شاعرانش شهرت جهانی دارند و کتب نویسندگان به زبان‌های مختلف ترجمه شده است، باید با تکیه بر منطق فرهنگ و فرهنگ پذیرش منطق، فرهنگ را مدیریت کرد و دوران محدودیت شناختی و فضاهای بسته و ممیزی‌های سلیقه‌ای گذشته است.

وی چالش موجود فرهنگی را برخوردهای غیرفرهنگی با اهالی فرهنگ دانست و گفت: از همین برخوردها است که رابطه یک دولت با نهادهای غیردولتی و غیرفرهنگی تیره می‌شود و اقتصاد فرهنگ راه زوال و ورشکستگی در پیش می‌گیرد.

نماینده مردم ساری با اشاره به برنامه‌های فرهنگی جنتی گفت: پرداختن متوازن به ظرفیت‌های اسلامی، ایرانی، عاطفی، اجتماعی، آئینی‌ و سایر ظرفیت‌ها حاکی از آن است که قرار نیست بخشی از حوزه‌ها فدای سایر حوزه‌های دیگر شود و در این برنامه، اعتدال به چشم می‌خورد و این برنامه‌ها همسو با سیاست‌های کلی فرهنگی نظام است.

دامادی محورهای این برنامه را کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نقش حمایت‌گری دولت، تضمین ‌آزادی‌های قانون اهالی فرهنگ و هنر و بازکردن زنجیرهایی که به پای خلاقیت‌های متعهدانه بسته شده است، صیانت از تکثر و تنوع فرهنگی که نشان‌دهنده نگاه غیرامنیتی در کابینه روحانی است و همچنین رونق اقتصاد فرهنگ معرفی کرد و گفت: جای تاسف دارد که کشوری با سابقه ایران جایی در خور در سند فرهنگی جهان ندارد و از اقتصاد بزرگ کتاب، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر، بازی‌های یارانه‌ای و سایر عرصه‌ها خالی است.

وی ادامه داد: جای بسی خوشبختی است که در برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد، توجه شایانی به اقتصاد و فرهنگ شده است چرا که عرصه فرهنگ می‌تواند کمک قابل توجهی به عرصه اشتغال کند و همچنین به دیپلماسی فرهنگی بینجامد و امیدوارم به این روحانی‌زاده در کابینه روحانی رای مثبت بدهید.

*** دفاعیات علی جنتی

علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌هایش در صحن علنی مجلس در سخنانی، گفت: انحراف به راست و چپ گمراهی است و مسیر درست میانه‌روی است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ مسئولیت بزرگ و پر مخاطره‌ای است. بنده به سختی راهی که در آن قدم گذاشته‌ام آگاه هستم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد در ادامه افزود: فرهنگ باید اولویت نخست کشور باشد. هنر زبان گویای مردمان پارسه است. ایران فرهنگی مرز نمی‌شناسد. طنین پژواک فرهنگ ایران در شرق و غرب پرآوازه است.

جنتی تصریح کرد: در جهان کنونی فرهنگ و هنر فقط برای پر کردن اوقات فراغت نیست.در جهانی به سر می‌بریم که همه تلاش می‌کنند تصویری بهتر و نیکوتر از خود بجا بگذارند. بنده معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه مهم برای خلق تصویری درست وزیباتر را از کشور و ملت بر عهده دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد در ادامه اظهار داشت: وضعیت فرهنگی کشور با توجه به تلاش‌های که تاکنون انجام شده، همچنان نامطلوب است. تهاجم فرهنگی توطئه نیست. ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه با بازگشت به ریشه‌ها و خویشتن امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به اسلام ناب محمدی و اسلامی که حرمت مومن را از حرمت خانه خدا بالاتر می‌داند. پست گرایی و تحجر با اسلام اصیل فاصله داشته و آن را بر نمی‌تابد. جنتی با بیان اینکه برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به اسلام ناب محمدی وجود ندارد، گفت: ما باید به فرهنگ 7 هزار ساله خود افتخار کنیم و بدانیم ایران همواره سرزمین توحید بوده است و شرک و بت پرستی هیچگاه در این دیار جای نداشته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد در ادامه افزود: آنهایی که پرچم مکتب ایرانی را در برابر پرچم مکتب اسلامی برافراشته‌اند، باید بدانند که مانند کسانی که پرچم بت پرستی را در برابر پرچم اسلام برافراشته اند،‌ به بیراهه می‌روند. اسلام و ایران هر دو روی یک سکه هویت ایرانی هستند .

وی اضافه کرد: در صورت تصدی سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشم که با جلب همکاری اهل هنر و فرهیختگان چهره ایران توحیدی را بر گرفته از اسلام ناب به دنیا معرفی کنم.

جنتی در همین زمینه افزود: با کمک نخبگان فرهنگی سعی دارم پاسداری از زبان فارسی را در سرلوحه امور قرار دهم تابتوانیم با این کار راه نفوذ فرهنگ بیگانه را ببندیم.بنده قصد دارم فارسی زبانان کشورها را دور هم جمع کنم. تلاش میکنم با اعزام سفیران فرهنگی شایسته، راه را برای همگرایی بیشتر جوامع اسلامی هموار کنم. بنده قصد دارم عزم خود را جذب کرده تا جایگاه نمایندگان فرهنگی را به عنوان راه‌زنان فرهنگی در کشورهای دیگر ارتقا دهم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: بنده معتقدم که دنیا تشنه شنیدن پیام اسلام و ادبیات فارسی است. هنر بهترین سفیر ما درجهان است. به اعتقاد بنده می‌توان باکمک علمای آگاه، اندیشمندان متعهد و اصحاب رسانه بسیاری از درهای بسته را گشود. نام شعرای ایرانی ، تشنگان حقیقت را سیراب می‌کند. تنش های بی حاصل و برخوردهای نسنجیده جای برخوردهای سازنده و تضارب آرا را گرفته است .

جنتی اضافه کرد: فرهنگ و هنر تشنه برخوردهای کریمانه است. اندیشمندان و هنرمندان فرهیخته نقش موثری در ساختار فرهنگی کشور دارد. بدون ذره‌ای عدول از آرمان ها و ارزشهای اسلامی، آرامش را به عرصه فرهنگی کشور باز می‌گردانم . دغدغه همه صاحبان اندیشه و قلم را به کمترین حد ممکن کاهش می‌دهم . بنده هنر برای هنر را نمی‌پذیرم. هنر برای تعالی روح انسان است. بخش اصلی سیاست های فرهنگی اصلاح فرهنگ عمومی و گسترش سبک اسلامی - ایرانی پیشرفت است که رشد فضایل اخلاقی و ترویج فعالیت‌های قرآنی جایگاه ویژه ای در برنامه‌های بنده دارد. استفاده از دیدگاه‌های علما و روحانیون و مراجع عظام تقلید سرمایه ای بزرگ برای فعالیت‌های فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: مساجد فرصتی استثنایی برای دستیابی به کمال محسوب می‌شوند که توجه به آنها در برنامه های بنده جایگاه ویژه ای دارد. عدالت فرهنگی، ایجاد فرصت برابر برای همه هنرمندان و فرهیختگان و گشودن راه برای ایجاد استعدادهای جوان و دسترسی به همه کالاهای فرهنگی برای تمامی لایحه های اجتماعی،‌ دسترسی همگان به شاهراه‌های اطلاعاتی علمی کشور،‌ تمرکز زدایی در مدیریت فرهنگی از مهمترین اقدامات بنده برای تصدی وزارت ارشاد است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه باید به مدیریت های محلی فرهنگی اعتماد کرد، گفت: شوراها، شهرداری‌ها، و نهادهای مردمی باید قلب تپنده فرهنگ باشند. بنده معتقدم که گسترش سبک زندگی ایرانی - اسلامی پیشرفت باید از مدارس آغاز شود که البته این موضوع همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.کتابخوانی و علاقه به فرهنگ و هنر باید در مدارس کشور گسترش یابد. بنده قصد دارم با همکاری نزدیک با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات در جهت ارتقای فرهنگی کشور گام‌های بلندی بردارم .

جنتی تصریح کرد: سوابق بنده نشان می دهد که اهل هم فکری و مشورت پذیری هستم و خود رایی را آفت مدیریت می‌دانم. بنده از شهید بهشتی آموختم که مناصب و پست ها امانتی در دست مسئولان برای خدمت هستند، نه فرصتی برای قدرت . بنده به نقد پذیری اعتقاد کامل دارم .

*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور

*** سخنرانی رحمانی‌فضلی

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت کشور پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: با توجه به تنوع، گستردگی و پیچیدگی کار وزارت کشور لازم است به گونه‌ای عمل کنیم تا تمام ظرفیت‌های کشور در قالب هماهنگی‌ها و اعمال حاکمیت‌ها که از سوی وزارت کشور انجام می‌شود، بتوانیم در جهت تحکیم قدرت ملی گام‌های اساسی برداریم.

وی ادامه داد: به خصوص در این شرایطی که دشمنان با نگاه‌های تهدیدآمیز و با اعمال تحریم‌های مختلف سعی در تحت فشار قراردادن ملت ایران دارند و هر روز در این زمینه اقدامات جدیدی را از انجام می‌دهند از طرفی مطالبات مردم و امید آنها به دولت تدبیر و امید که پای صندوق‌های رای آمدند و همچنین شرایطی که ما در مناطق مختلف کشور از آن برخورداریم و موضوعاتی که مردم ما را در مناطق رنج می‌دهد باید تلاش کنیم که همه مشکلات و مسائل را حل کنیم.

وزیر پیشنهادی کشور همچنین تصریح کرد: مسائلی نظیر نابرابری‌ها و عقب‌افتادگی‌های تاریخی و عدم توازن‌ها مواجه هستیم، باید رفع شود که برای انجام چنین کاری باید اهداف مشخصی را در برنامه‌ها داشته باشیم که تقویت اقتدار و جایگاه وزارت کشور، توسعه وفاق ملی و تقویت و انسجام وحدت مردم، فراهم کردن زمینه‌های رشد متوازن و ... از جمله اهدافی است که می‌تواند در وزارت کشور ما را جهت‌مند کرده و در مسیر حل مشکلات مردم یاری دهد.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: همچنین باید تلاش کنیم تا مسائلی که مربوط به اقوام و تنوع‌های قومیتی هستند که دشمنان هم همواره بر آن طمع کردند، بتوانیم با ایجاد یک اتحاد و وفاق ملی کاری کنیم تا این تنوع‌های قومیتی به قدرت ملی ما منجر شود.

وی بر همین اساس تاکید کرد: رویکرد بنده در وزارت کشور، رویکرد توسعه محور خواهد بود؛ رویکرد توسعه محور یعنی رشد فزاینده، مستمر، متوازن و نهادینه شده در زندگی مردم برای افزایش سطح رفاه مادی و معنوی مردم. از این رو موضوعات مختلفی که به عنوان وظایف وزارت کشور با این نگاه نگریسته خواهد شد که اولین مسئله بحث توسعه اقتصادی در کشور خواهد بود.

وزیر پیشنهادی کشور در ادامه تصریح کرد: ما با توجه به شرایطی که به آن دچار شده‌ایم یعنی موضوع نفت و همچنین با توجه به تحریم‌ها و میزان تولید نفت در کشور، قطعا نخواهیم توانست اقتصاد خود را با نفت پشتیبانی کنیم. لذا باید جایگزینی برای نفت در اقتصاد خود داشته باشیم که آن جایگزینی حتما منابع، امکانات، پتانسیل و ظرفیت‌هایی خواهد بود که در مناطق مختلف جغرافیایی کشور فراهم است. بنابراین در بحث توسعه اقتصادی باید تکیه‌مان به مردم و تخصص‌های مختلف و همچنین مناطق و نواحی باشد که امیدواریم با ایجاد اشتغال، ثروت و تولید گام‌های موثری در حوزه‌های مختلفی منطقه‌ای برداریم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه تمام مناطق کشور استعداد بالقوه برای رشد و پیشرفت را دارند، گفت: در بحث توسعه سیاسی که به عنوان یکی از مقوله‌های مهم وزارت کشور مطرح است که این وزارتخانه باید در جایگاه توسعه مدیریت سیاسی کشور نقش ایفا کند، نه در جایگاه فعالیت‌ها و کار سیاسی، بر این اساس ما مدیریت توسعه سیاسی را شفاف‌سازی، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و نهادینه کردن رفتارهای سیاسی احزاب، گروه‌ها و اشخاص مبتنی بر قانون و تقویت فعالیت‌های سیاسی و رفتارهای قانونی سیاسی می‌دانیم.

وی افزود: همچنین تدوین منشور حقوق شهروندی، گسترش مشارکت آگاهانه، گسترش قانون وقانون‌گرایی و همچنین پشتیبانی از فعالیت‌های احزاب قانونی و تشکل‌های سیاسی در مقوله توسعه سیاسی پیگیری خواهیم کرد. همچنین در مقوله توسعه اجتماعی به دنبال مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، تقویت مناسبات اجتماعی مبتنی بر اخلاق و قانون، ساماندهی و تقویت تشکل‌های مردم نهاد و تقویت و ترویج قانون‌مداری و انضباط اداری و خودباوری در جامعه خواهیم بود.

وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: در حوزه توسعه امنیتی نیز نگاه وزارت کشور مبتنی بر امنیت پایدار همه‌جانبه خواهد بود. در مقوله امنیت پایدار همه‌جانبه هم 3 رکن اصلی مردم و رضایت‌مندی آنها، قانون‌مداری و اعتقادات دینی و اخلاق‌محور خواهد بود که باید تلاش کنیم با تکیه بر نیروی عظیم مردم چنان قدرتی را در حوزه امنیت ایجاد کنیم که خیال دشمنان از توجه به ایران و تهدید آن کاملا راحت شود و به فکر این موضوعات نیفتد.

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت کشور در حوزه شهرها و روستاها به دنبال توسعه جامعه شهری و روستایی با تدوین طرح مدل یکپارچه خواهد بود. همچنین در مدتی که در خدمت نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مختلف بوده‌ام، دغدغه‌هایی را مطرح کردند که لازم است به آنها پاسخ دهم و یکی از دغدغه‌های مهم نمایندگان، عزل و نصب مدیران در استان‌هاست که یقین بدانید که با کمک شما نمایندگان و تعامل و مشورت به دنبال تدوین شاخص‌هایی خواهیم بود که مبتنی بر آن شاخص‌ها نیروهای خود را انتخاب کنیم و نیروهایی که بر اساس این شاخص‌ها تعیین می‌شوند از نظر بنده باید بتوانند با ترکیب علم و عقل از خاک، آب و هوا در مناطق تولید ثروت و قدرت کنند.

وی افزود: یکی دیگر از نگرانی‌های نمایندگان این بود که در مدتی که تا استقرار کامل دولت یازدهم باقیمانده برخی از شایعات در عزل و نصب‌ها اتفاق افتاده که من باید تاکید کنم تا همین لحظه هیچ مصداقی و موردی در خصوص مدیران وزارت کشور از طرف بنده مطرح نبوده و یقین داشته باشید که هر چیزی که مطرح می‌شود در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی کنونی است که ما انشاءالله با تعامل با مجلس، این مسائل را حل خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی کشور با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنم مسیر قانون را در عزل و نصب‌ها رعایت کنم، گفت: وزیر کشور باید افرادی را با توجه به شاخص‌های مورد تائید رئیس‌جمهور خواهد بود، انتخاب کند و آن افراد به هیئت دولت می‌روند و در آنجا تصمیم نهایی گرفته می‌شود و مطمئن باشید که به جز این مسیر، مسیر دیگری نخواهد بود. همچنین در مورد بحث تقسیمات کشور باید به نمایندگان تاکید کنم که شرایط کنونی برای تقسیمات کشور جوابگو نیست و اتفاقاتی افتاده که قانون سال 62 که جاری است هم در آن رعایت نشده، بنابراین باید هر چه زودتر طرح جامع تقسیمات کشوری را با سرعت آماده کرده و به استحضار نمایندگان برسانیم و پس از تائید نمایندگان آن را عملیاتی کنیم.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: در مورد نامه‌های دیوان محاسبات که در مطبوعات و روزنامه‌ها تاکنون مطرح شده هم باید بگویم که دیوان محاسبات تا زمانی که هر نوع گزارش و یا هر نوع کشف اولیه تخلف را در مسیر رسیدگی‌های خود قرار ندهد و این گزارشات مراحل فنی در حوزه‌های حسابرسی و دادسرا و هیئت‌های مستشاری و محکمه را طی نکنند، از نظر دیوان مستند نیستند و سندیت ندارند بنابراین در اظهارنظرها و تصمیم‌گیری‌ها و رای‌های خود حتما آنچه که نظر دیوان محاسبات است را لحاظ کنید.

(12:30) پایان جلسه علنی نوبت صبح مجلس

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، پیش از به صدا در آوردن زنگ پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان گفت: از آقای دکتر روحانی و وزیر پیشنهادی محترم و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم و خدمت ملت شریف ایران عرض می‌کنم که عموم همکاران محترم به عنوان اعضای کمیسیون‌های تخصصی تقاضای ایراد سخنرانی در حمایت یا نقد وزرای پیشنهادی را داشتند.

وی افزود: با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس تنها 4 نفر می‌توانستند به عنوان موافق و مخالف صحبت کنند. بنابراین با توجه به محدودیت موافقین و مخالفین بر اساس آیین‌نامه ناچار به قرعه‌کشی بودیم و قرعه‌کشی انجام شد و امکان صحبت تعدادی از همکاران به عنوان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی فراهم شد.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: جمعی از نمایندگان تمایل داشتند با توجه به اشرافشان در حوزه تخصصی وزرا صحبت کنند که امکان ایراد صحبت به دست نیاوردند و نهایتا هیئت رئیسه نیز نتوانست فراتر از این حد عمل کند.

ابوترابی‌فرد همچنین با اشاره به حادثه سقوط یک وسیله نقلیه در کانال آب در دزفول گفت: متاسفانه حادثه دلخراشی در دزفول که به پاس پایدارری و مقاومت خود در دوران دفاع مقدس و با تقدیم بیش از 2600 شهید و 7500 جانباز و 450 آزاده چون نگینی در دفاع مقدس می‌درخشد بوجود آمد و حدود 12 نفر از هموطنانمان در این حادثه دعوت حق را لبیک گفتند. آقای پاپی زاده نماینده دزفول و مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز این حادثه را محضر بازماندگان و مردم شریف دزفول تسلیت گفتند و ما هم از وزرای نیرو و راه‌ و شهرسازی می‌خواهیم تا برای رفع زمینه‌های چنین حوادثی تلاش کنند تا دیگر تلاش چنین حوادث تلخی نباشیم.

پس از سخنان نایب رئیس مجلس، جلسه علنی پارلمان به پایان رسید و قرار شد پس از تنفسی 2 ساعته هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم آغاز شود.

نمایندگان مجلس تاکنون صلاحیت 15 تن از وزرای پیشنهادی را بررسی کردند و تنها 3 وزیر دیگر باقی مانده است. پس از اتمام بررسی صلاحیت ها مجلس برای تک تک وزرا از وکلای ملت رای اعتماد خواهد گرفت.

** بیانیه نمایندگان درباره اوضاع مصر

همچنین، شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی صبح امروز بیانیه 272 نفر از نمایندگان مجلس را در خصوص تحولات مصر قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:

سرزمین مصر با قدمت تاریخی و تمدن کهن ملتی فهیم و مسلمان را در خود جای داده است. کشوری نقش‌آفرین در منطقه با انقلاب ممتاز و برخواسته از روح عدالت‌خواهی و استکبارستیزی و صهیونیسم‌زدایی خود در آستانه تحقق استقلال و استقرار مردم‌سالاری دینی مورد حسد بیگانگان قرار گرفته است.

اشتباهات دولتمردان و مشاجرات پیوسته داخلی این فرصت را فراهم کرد تا بدخواهان امت اسلامی و دولت‌های استکباری و حاکمان مرتجع و مزدور منطقه زهر چشمی از ملت به پا خواسته مصر بگیرند و با توطئه چینی و تحمیل دسیسه‌ها و نیرنگ‌های شیطانی فتنه بزرگی را در آن سرزمین تدارک ببینند که منتهی به شعله‌ور شدن جنگ داخلی و برادر کشی و به دست فراموش سپرده شدن موضوع فلسطین و دشمن اصلی یعنی اسرائیل بوده که متاسفانه محصول آن برجای گذاشتن صدها کشته و مجروح از ملت مسلمان مصر است.

بدون تردید قهقهه مستانه صهیونیست‌ها و آمریکا و صهیونیست روح میلیون‌ها مسلمان نگران را جریحه‌دار ساخته است. ادامه این وضع فاجعه‌بار زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورده است که نتیجه‌ای جز تضعیف ملت مصر و اقتدار ملت‌های مسلمان را به همراه نداشته است.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی حسب وظیفه شرعی و انسانی و به نمایندگی از ملت شریف ایران ضمن ابراز تاثر و تاسف عمیق، از استمرار این وضعیت خطرناک اعلام انزجار می‌کنیم و از همه علما، نخبگان، مصلحان، روشنفکران، صاحب‌نظران و موثران عرصه سیاسی و اجتماعی مصر مصرانه می‌خواهیم با وساطت خود و حرکت فراگیر خود حول وحدت و وفاق ملی با اتخاذ تصمیم سیاسی حکمت‌آمیز و عاقلانه مانع تداوم خونریز‌های خانمان‌سوز شوند و مشکلات اختلافات داخلی خود به دست خود و بدون توجه و اتکا به بیگانگان حل و فصل کنند و به این فتنه بزرگ پایان بخشند.

** (14:20) آغاز جلسه علنی نوبت عصر مجلس

هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به صلاحیت و برنامه‌‌های وزرای پیشنهادی دولت یازدهم دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان آغاز شد.

این جلسه با 20 دقیقه تاخیر و با حضور 214 تن از وکلای ملت رسمیت یافت و پیش بینی می‌شود که این جلسه آخرین نشست بهارستان نشینان برای بررسی صلاحیت 18 وزیر پیشنهادی باشد.

تاکنون بررسی صلاحیت 15 وزیر پیشنهادی به پایان رسیده و مجلس باید در این جلسه بررسی صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی و همچنین رای گیری در مورد تک تک این وزرا را داشته باشد.

در این جلسه که پس از دوساعت تنفس برگزار شد، صندوق‌های اخذ رای اعتماد در صحن مجلس گذاشته شد تا پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها نمایندگان رای خود به تک تک وزرا را در این صندوق‌ها بیاندازند.


** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت

مقیمی؛ مخالف وزیر پیشنهادی نفت

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت:‌ مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نفت به سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های عید فطر امسال بر می‌گردد که ایشان فرمودند که به وزرای صالح رای دهید و این برداشت از سخنان رهبر انقلاب این است که وظیفه مجلس انتخاب وزرای صالح است و الزاما رای اعتماد به همه وزرا نیست.

وی با بیان اینکه ما نه باید سخت‌گیری و نه باید ساده‌اندیشی کنیم، گفت: برنامه‌های زنگنه بر مبنای کارشناسی که معاونت نظارت مجلس انجام داده است، با شرح وظایف وزارتخانه از 17 مورد شرح وظیفه آن با 7 مورد منطبق است و از 19 مورد برنامه پنجم فقط با 3 مورد آن انطباق دارد و مجلس امروز در آزمون بزرگی قرار گرفته است و آیندگان نسبت به این امر قضاوت خواهند کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: شما قصد دارید برای فردی تصمیم‌گیری کنید که 8 سال سابقه وزارت نفت دارد و فارغ از سلامت شخص نامبرده، خروجی مدیریت وی در کشور خسارت‌بار بوده است و مواردی همچون ترغیب به رشوه، زد و بند، باندبازی، رانت‌خواری برخی افراد خاص و برخی آقازاده‌ها که در گزارش‌های دادگاه‌های خارجی به "جونیور" ملقب شده‌اند.

مقیمی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: همچنین در قراردادهایی که در زمان وزارت آقای زنگنه بسته شد، همه دارای ابهام است و در دادگاه‌های بین‌المللی و داخلی دارای پرونده هستند. مانند قرارداد کرسنت، توتال، کیش و میدان‌های نفتی مانند سروش، نوروز و دورود قراردادهای بینگ، استات‌اویل، شل و به عنوان متهم در دادگاه‌ها باید پاسخگو باشد.

وی مدیریت عامرانه، انحصاری، بدون مشورت، ترغیب و اشتیاق شرکت‌های خارجی و تحقیر شرکت‌های داخلی و به هم زدن ساختار یکپارچگی نفت، افزایش شرکت‌های دولتی از 30 شرکت به 180 شرکت و تکه‌تکه کردن ساختار وزارت نفت از نتایج مدیریتی زنگنه خواند و گفت: امروز می‌دانید که در دنیا در قالب ایجاد شرکت‌های هلدینگ سعی می‌کنند بهره‌وری را بالا ببرند. اما مدیریت آقای زنگنه باعث استقراض 70 میلیارد دلار و تحمیل به کشور بوده است و عدم نظارت بر پیمانکارهای خارجی از مدیریت ضعیف زنگنه است.

نماینده مردم بهشهر در ادامه سخنان خود به مذاکرات مجلس ششم در خصوص زنگنه اشاره کرد و گفت: آقای کهرم از نیروهای اصلاح‌طلب مجلس ششم وقتی که زنگنه برای دوره دوم قصد داشت از مجلس رای اعتماد بگیرد گفته بود، متاسفانه مدیریت عالی وزارت نفت عملکرد و سیاست‌هایی را دنبال کرده است که پیامد این نوع رفتار باعث ایجاد سازمان سایه و معادلات باندی گسترده‌ای شده است و این روند کارشناسان دلسوز و باسابقه صنعت نفت را از روند تصمیم‌گیری و اجرایی جدا کرده است و در مقابل حدود 30 نفر خارج از صنعت نفت در مدیریت‌های ارشد قرار می‌گیرند.

مقیمی اضافه کرد: کهرم در مورد مدیریت زنگنه ادامه داده است که "آیا سپردن یک شرکت بزرگ نفت به یک سیاست‌مدار کار درستی است و فکر نمی‌کنید که به این وسیله نفت را یک مقوله سیاسی کرده‌اید". همچنین آقای محتشمی‌پور در مخالفت با زنگنه گفته بود اتکای بیش از حد زنگنه به پیمانکاران خارجی و نادیده گرفتن پیمانکاران داخلی و حجم قراردادها با احتساب هزینه‌های سود زیاد به علاوه ریسک بالا و همچنین 50 میلیارد دلار ایجاد تعهد و با کمال تاسف عدم اطلاع‌رسانی به مجلس و دولت و عدم شفافیت اطلاعات از دوران مدیریت وی باقیمانده است.

توکلی؛ مخالف وزیر پیشنهادی نفت

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت، گفت: من تا پریشب به رغم مخالفتم با صدارت آقای زنگنه در دولت‌های گذشته، با رای اعتماد به ایشان موافق بودم و علت این موافقتم نیز 3-4 نکته بود. اول وضعیت عرصه نفت و گاز که الان با دشورای‌های سنگینی روبروست. دیگر اینکه در وزارت نفت به خاطر اینکه چند دوره صدارت غیرنفتی ها اتفاق افتاد یک نوع دلخوری و به نوعی سرافکندگی به طور کلی وجود دارد و وقتی آقای زنگنه خواست وزیر بشود نشاطی در کارکنان نفت ایجاد شد که ممکن بود کارآیی را بالا ببرد. حتی گروه‌های وطن دوست استقلال‌طلب نفتی جنوب هم اکثرشان از ایشان حمایت کردند و بالاخره اینکه از روزی که آقای زنگنه رای اعتماد میگرفت -که انشاءالله رای نمیگیرد- از همان روز وزیر بود و برای شناخت وزارتخانه و انتصاب‌ها نمیخواست وقت بگذارد. و آخر اینکه نفت متاسفانه همچنان منبع اصلی نفت است.

وی در توضیح اتفاقاتی که طی هفته گذشته افتاده است، تصریح کرد: آقای زنگنه 18 مرداد آمد دفترم و من به او گفتم شما فساد نیستید ولی اهتمامی برای مبارزه با فساد ندارید. همت‌ات را بیشتر کن و معلوم شد نظرم روی ایشان مثبت است و ایشان هم استقبال کرد. بعد از آن جلسات کمیسیون تلفیق به خواهش من تشکیل شد و رای این کمیسیون عدیل شد. قرار شد کمیته 5 نفره ای مسائل را بررسی کند. این جلسه صبح سه‌شنبه تشکیل شد و 5 نفر نماینده در آن حضور داشتند و آقای زنگنه و یکی از بستگانش که با من هم دوستی دارد، نیز در این جلسه حضور داشت.

توکلی در توضیح اتفاقات رخ داده در جلسه زنگنه به کمیته 5 نفره نمایندگان خاطرنشان کرد: در این جلسه، ضمن بررسی مسائل، آقای امیرآبادی که عضو کمیته بود مسئله‌ای را مطرح کرد که نمیخواهم واردش بشوم، چرا که مهم نحوه برخود آقای زنگنه با این مساله است. آقای زنگنه "قسم جلاله" خورد که "والله این مطلب درست نیست" و من از فلان موقع این کار را نکردم. آقای امیرآبادی در واکنش به این سخن زنگنه گفت که "سند دارم". ولی من از آقای امیرآبادی خواهش کردم که وقتی مسلمانی قسم جلاله میخورد تمام کن و ایشان(امیرآبادی) هم گفت: باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: فردای آنروز من بازهم تلاش کردم برخی موانع از جلوی آقای زنگنه دور شد. جلسه‌ای با نماینده دیگر هم که اطلاعات تعیین‌کننده‌ای درباره زنگنه داشت برگزار کردم.

توکلی ادامه داد: اما این مسائل ادامه داشت تا اینکه غروب سه شنبه سندی به دست ما رسید که نشان می‌داد قسم آقای زنگنه کاملا غلط است. من خیلی منقلب شدم. برای اینکه اشتباه کردن و مبانی مختلف داشتن قابل پذیرش است. اما وقتی وقایع برعکس جلوه داده شود مساله فرق می کند. اگر بنا باشد پرده‌پوشی درکار باشد دیگر هیچ ضعفی را نمی‌شود جبران کرد. در همه نظامات مردمسالار بخصوص در اسلام "صدق" خیلی مساله مهمی است. از پیامبر اسلام سوال کردند مومن می‌تواند زنا کند، پیامبر فرمودند بله ممکن است اشتباه کند و بعدش توبه کند. پرسیدند می‌تواند دزدی کند، فرمودند بله ممکن است اشتباه کرده و دزدی کند اما بعدش توبه کند. این بار پرسیدند آیا مومن می‌تواند خلاف بگوید؟ پیامر فرمود نه. مومن دروغ نمی‌گوید.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: در هر سازمانی مقام بالای سازمان امضایش صحت موضوع و مقدمات را تصدیق میکند اما اگر خودش زیر سوال رفت، سنگ روی سنگ بند نمیشود. من روی این مساله حساسم و شما(نمایندگان) هم حساسید. در مجلس گذشته برادری که دستش از دنیا کوتاه است(کردان)، همین مشکل را پیدا کرد. وزیر دیگری(شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم) هم خلاف کرد و مجلس به حرفم گوش نکرد و چوبش را اقتصاد کشور خورد.

توکلی در ادامه تشریح ماجرا تصریح کرد: من دیروز نامه نوشتم به رئیس جمهور و شرح مساله را نوشتم و گفتم خلاف گویی قابل تحمل نیست. بعد از ظهر یک دوستی آمد صحبت کردیم و من سندش را نشان دادم و او گفت راست میگویی خیلی بد است. زنگنه تشریف آورد و من مساله را با وی مطرح کردم. ایشان فقط گفتند من سند را تکذیب نمیکنم ولی یادم نبود و به همین خاطر قسم خوردم. حالا شنیدم حالا گفته شده من قسمم را برای چیز دیگری خورده بودم!

نماینده مردم تهران تاکید کرد: عرضم این است تمام تلاشم را کردم به رغم اعتقادم و عقیده قلبی خودم، تسامح کردم که این برادر محترم(زنگنه) درخدمت قرار بگیرد ولی این مساله(قسم دروغ) با هیچ چیز درست شدنی نیست. چون نمایندگان می‌خواهند رای اعتماد بدهند. اگر صداقت نباشد از کجا معلوم دوباره خطا تکرار نشود؟ آنهم برای وزارت نفت که منبع درامد اصلی دولت ماست. من از شما(نمایندگان) خواهش میکنم. این آزمایش بزرگی برای مجلس محترم است. رای اعتماد به چنین فردی نمی شود داد.

ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد در موافقت با برنامه‌های بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: همه دوستان بر توانمندی آقای زنگنه باور دارند و کسی نمی‌تواند این مورد را انکار کند. آقای توکلی با تاسف صحبت کرد که ظاهرا زنگنه توانمندی این کار را ندارد و آقای مقیمی هم از کارهای بزرگ زنگنه صحبت کرد.

وی با بیان اینکه از آقای روحانی به دلیل معرفی کابینه‌ای اعتدالی و به دور از حب و بغض‌ها تشکر می‌کنم، تصریح کرد: تک‌تک وزرا مصداق وزرای صالحی هستند که رهبری هم بر آنها تاکید دارد. نفت حساسیت خاصی دارد. 70 درصد اقتصاد کشور مربوط به نفت است، مستقیم و غیر مستقیم. همه می‌دانند که رئیس جمهور وعده‌های اشتغال داده و امروز می‌بینیم که هر خانواده 4 الی 5 تحصیل کرده بیکار دارد و باید برای رفع این مشکلات اشتغالی به نفت توجه ویژه‌ای بکنیم.

نماینده مردم خرم‌آباد اضافه کرد: دوستان باید بر این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم بر استفاده از توانمندی‌ آقای زنگنه در وزارتخانه نفت مشکلات مربوط به بیکاری را رفع کنیم. همگان مستحضر هستید که در 4 سال اول دولت احمدی‌نژاد درآمدهای خوبی در وزارت صنعت ایجاد شد و این درآمدها به خاطر این بود که آقای زنگنه ماشین نفت را کارآمد کرده بود و با حداکثر بهره‌وری مشغول به کار بود.

عبدی با انتقاد از برخی اقدامات دولت احمدی‌نژاد در متوقف کردن ماشین نفت‌، تصریح کرد: در 4 سال دوم دولت احمدی‌نژاد دوستان مستحضر هستند که با انتشار اوراق مشارکت سعی شد که مشکلات موجود برطرف شود و البته برخی هم عنوان کردند که این مشکلات حاصل تحریم بوده است، ولی اینگونه نیست در وزارت نفت که 8 سال مهندس زنگنه سکان‌دار آن بود در 8 سال دولت احمدی‌نژاد 5 وزیر پیاپی تغییر کردند. آن هم در وزارتخانه‌ای به این حساسیت و اهمیت.

وی افزود: همه اذعان دارند تنها کسی که می‌تواند وضعیت موجود را بهبود ببخشد، آقای زنگنه است. آقای زنگنه از یک دیپلماسی خوب برخوردار است و قراردادهای خوبی را در زمان خود بست.

نماینده خرم آباد با اشاره به قرارداد کرسنت اظهار داشت: ما در خدمت دوستان اصولگرا دو ساعت در مورد قرارداد کرسنت صحبت کردیم مسائلی عنوان شد که البته خیلی از آنها را نمی‌شود گفت و به همین خاطر عرض می‌کنم که نمی‌توان دیپلماسی قوی‌تر از دیپلماسی آقای زنگنه سراغ داشت.

عبدی با اشاره به نطق برخی مخالفین در خصوص عقد برخی قراردادها و مشکلات بوجود آمده در دوران وزارت زنگنه در نفت، گفت: در کدام وزارتخانه‌ها این مشکلات وجود ندارد؟ 3 هزار میلیاردی که عزیزان در جریان آن هستند که در روز روشن رخ داد، باید وزیر اقتصاد را به سلاخی می‌کشیدیم. خیلی اتفاقات دیگری در وزارتخانه‌های دیگر می‌افتد مثل وزارت نیرو.

وی خاطر نشان کرد: وزارتخانه‌ نفت وزارتخانه‌ای است که بیشترین مسائل اقتصادی به آن مربوط است. از عزیزان خواهش می‌کنم که 22 سال تجربه آقای زنگنه را مورد توجه قرار دهند. "درخت تو گربار دانش بگیرد/ به زیر آورد چرخ نیلوفری را" مصداق دانش و تجربه زنگنه است که امیدوارم با رای اعتماد خود به آقای زنگنه اتحاد و دانش را به صنعت نفت باز گردانید.

** علیرضا زاکانی؛ مخالف وزیر پیشنهادی نفت (متن کامل نطق)

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مخالفت با رای اعتماد به بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت طی سخنانی اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مانند آقای زارعی، نادران و امیرآبادی خطاب به رئیس‌مجلس نوشته‌اند و صحت سخنان احمد توکلی در خصوص آقای زنگنه را تایید کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه در جلسه‌ای که در فراکسیون اصولگرایان برگزار شد و 80 نفر از نمایندگان حضور داشتند، آقای زنگنه مباحثی را مطرح کردند که ضبط آن موجود است که اگر بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهم و کاملا مشخص و آشکار است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: من متاسفم آنچه که ضرورت اولیه برای قبول یک مسئولیت است، مخدوش می‌شود و دوستان نیز به سادگی از کنار آن می‌گذرند. همچنین بنده از مخالفین و موافقین می‌خواهم که ادب را رعایت کنند. چرا ما باید یکدیگر را متهم کنیم؟ این حرف‌های سبک افراطی و غیر افراطی چیست که به یکدیگر می‌گوییم؟ ما مخلص دوستان و تک تک نمایندگان هستیم و عرایضی که می‌گوییم کاملا مستند است و می‌توانید بگویید کدام جمله ما غیر مستند است؟ اگر توانستید بگویید که یک جمله غلط است.

زاکانی ادامه داد: دوستان مواردی را درباره دوران مدیریتی آقای زنگنه مطرح کردند در حالیکه این موارد کلی بود و قابل استناد نیست، چرا که استنادات خلاف آن را نشان می‌دهد. آقای میرکاظمی و نادران امروز بنا بود در مخالفت با آقای زنگنه صحبت کنند اما وقت را به بنده دادند و آقای میرکاظمی نیز اعلام کردند که بر اساس مسائل اخلاقی نمی‌خواهم صحبت کنم.

وی در ادامه نطق خود متنی را قرائت کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

خدمت همه حضار گرامی عرض سلام و ادب و احترام دارم و آرزوی توفیق رئیس‌جمهور محترم جناب آقای حجت‌الاسلام روحانی و هیئت محترم دولت را از خداوند منان خواستارم. سعی خواهم کرد که در این سخنرانی با توجه به اسناد مهم موجود و گزارشات کاملا مستند دستگاه‌های کارشناسی و رسمی داخل و خارج از کشور نیم‌نگاهی به دوره مدیریت جناب آقای زنگنه در وزارت نفت داشته باشم.

بدون اینکه بخواهم اتهاماتی را اثبات کنم، ولی با بازگو کردن برخی از مطالب یافته‌های مربوط به بحث قراردادهای نفتی را گوشزد می‌کنم تا فضای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نفت روشن‌تر شود. قراردادهایی که در اکثر آنها حضور نادرست و مفسده‌انگیز 3 نفر با هویت مشخص و معلوم آشکار است و همه اسناد آنها و اقرارهای آنها موجود است.

قراردادهایی همچون استات‌اویل، توتال و کرسنت که پیرامون آنها ده‌ها هزار صفحه اسناد موجود است و اسنادی که سال‌ها مورد دقت قرار گرفته‌اند، اما به دلیل دست‌های پنهان و پیدا تاکنون نتیجه عملی در داخل کشور نداشته است درحالیکه متهمان آنها در نروژ و آمریکا محکوم شده و با جرایم سنگین و با بی‌آبرو شدن حتی خودکشی نیز کرده‌اند.

بهتر است به واکاوی یکی از این قراردادها بپردازم.

جناب آقای روحانی در خصوص اعتراض خویش به قرارداد کرسنت، به خبرنگاران روز دوشنبه بیان داشتند "اگر در مجلس در این باره صحبت شود آن را مبرهن می‌کنم."

جناب آقای روحانی! قرارداد کرسنت و صادرات 25 سال گاز به شارجه یکی از چندین پرونده مفسده‌آمیز دوره مدیریت آقای زنگنه است که مکتوبات قبلی ایشان و همچنین در جلسات اخیر با نمایندگان به برخی مفاسد موجود آن اذغان داشته‌اند که شرح هر کدام مثنوی هفتاد من کاغذ است.

جناب آقای رئیس جمهور! عدم اعتنای آقای زنگنه به نامه آذر ماه 81 جنابعالی به عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، یکی از ده‌ها اشکال و مفسده این قرارداد ننگین است. شما در آن نامه خطاب به رئیس جمهور وقت برخی وجوه منفی این قرارداد را برشمرده و اظهار داشتید حدود یک سال پیش یعنی سال 80 در خصوص این قرارداد از وزیر نفت سوالاتی مطرح شد ولی علی‌رغم دستور جنابعالی یعنی رئیس جمهور وقت پاسخی دریافت نشد و همچنین به اشکالات دیگری نیز اشاره داشتید که عبارت بودند از:

"عمل از طریق واسطه، عقد قرارداد طولانی با شرکت غیر معتبر که در سنوات قبل نیز عملکرد ضعیفی داشته و حقوق ایران را در میدان نفتی مبارک نادیده گرفته است، قیمت و شرایط قراردادی در مقایسه با منطقه بسیار پایین و نامطلوب است (عین جملات روحانی در نامه است)

این قرارداد با توجه به برنامه‌های وزارت نفت برای ورود به بازارهای دراز مدت گاز شاید سنگ بنای مناسبی نباشد و در شرایط فعلی هیچ منفعت سیاسی نیز به دست نخواهد آورد.

بهره‌برداری از این گاز به روش‌های اقتصادی‌تر نسبت به فروش اقتصادی آن به شرکت غیر معتبر ترجیح دارد."

پیرو نامه جنابعالی و دستور رئیس‌جمهور مقرر شد با حضور جنابعالی و جمعی از وزرا مسئله بررسی شود، ولی جلسه‌ای در تاریخ 81/11/30 با یک طراحی خاص و مستند به اسناد و گزارشات متعدد بدون حضور شما تشکیل و مبتنی بر نظرات آقای زنگنه، تصمیم‌گیری شد.

قبل از آن نیز در تاریخ 81/10/18 جلسه‌ای با حضور معاونین وزارتخانه‌های ذیربط و نمایندگان جنابعالی تشکیل شد، لکن مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به گواهی اسناد موجود و گزارشات رسمی کشور، علی‌رغم دعوت قبلی به دستور آقای زنگنه از حضور در جلسه منع شدند.

اما جناب آقای روحانی، این همه ماجرا نیست و به تعبیر زیبای یکی از همراهان رده بالای امروز جنابعالی که این روزها در مجلس زیارتشان کرده‌ایم، در مصاحبه با رسانه‌ها البته در گذشته فرمودند "دیوار کرسنت تا ثریا کج است" لذا اگر قصد مبرهن ساختن این مسئله را دارید، لطفا سایر موارد از جمله این نکات را شفاف کنید:

* جناب آقای رئیس‌جمهور آیا علاوه بر موارد مهم فوق که در سال‌های 80 و 81 مطرح کردید، از تغییرات بعدی این قرارداد از جمله 6 الحاقیه پی در پی آن، به ویژه الحاقیه ششم آن در سال 84 مطلعید؟

* سوابق مدیر عامل کرسنت از کدام مرجع امنیتی استعلام شد؟ هیج جا. این شخص عراقی‌الاصل با تابعیت بریتانیایی ساکن امارات به استناد گزارشات منتشر شده برای مقابله با امکان توسعه میدان پارس جنوبی و محروم کردن ایران از حق خود، شرکت نفت کرسنت (نفت الهلال) را تاسیس کرد و با طرح ایجاد یک خط لوله گاز در ساحل غربی خلیج فارس تا سواحل کشور عمان و از آنجا در زیر دریا به پاکستان و هند توانست برخی از ساده‌لوحان دنیای مالی را با خود همراه کند.

* فعالیت‌های ضد ایرانی آقای حمیدجعفر که بر اساس گزارش موجود در وزارت امور خارجه نیز نام برده دوست صمیمی عُدی صدام و عضو وابسته به سرویس جاسوسی یکی از کشورهای اروپایی است در دوران دفاع مقدس به دادن اطلاعات حرکت کشتی‌ها و نفت‌کش‌های ایرانی به صدام و آمریکا اقدام می‌کرده است.

* آیا می‌دانید طبق فرمول قیمت و طبق گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران، قیمت 7 سال اول این قرارداد (1.27 - دلار) زیان نصیب شرکت ملی نفت می‌شده، یعنی نه تنها رایگان نبوده بلکه یارانه هفگفتی نیز برای شیخ‌نشین شارجه در نظر گرفته شده است؟

* جناب آقای روحانی فرمول قیمت قرارداد در هیچ کدام از نامه‌های جنابعالی تجزیه و تحلیل نشده است اما آیا می‌دانید که با افزایش قیمت نفت زیان شرکت ملی نفت از این قرارداد به دلیل نوع طراحی عجیب فرمول بیشتر می‌شود؟ آیا این است وظیفه حفظ و صیانت از انفال توسط وزارت نفت؟

* آیا می‌دانستید بر خلاف مصوبه شورای اقتصاد، گاز میدان سلماس به جای انتقال به عسلویه با تغییر مسیر خط لوله حدود 180 درجه به مقصد شارجه تغییر می‌کند؟

* آیا می دانید شرایط تجدید نظر در قیمت قرارداد به زیان ج.ا.ایران و بسیار ناعادلانه است و وزیر پیشنهادی بارها تلاش کرده با طرح نکات ناقصی از قرارداد، قیمت را قابل اصلاح بداند؟

* آیا شروط شگفتی آور تجدیدنظر در قیمت را در ماده 4 قرارداد و الحاقیه 6 آن را خوانده اید تا ابعاد مساله و مفاسد آن روشن‌تر شود. تازه در صورت عدم توافق ایران و کرسنت بر قیمت جدید نیز موضوع به داوری ارجاع می شود؛ شرایط داوری نیز علاوه بر اینکه برخلاف اصل 139 قانون اساسی است مانند سایر اجزای قرارداد، عجیب و کاملا یک طرفه و به ضرر ما است.

* در گزارش جنابعالی به نقطۀ تحویل نیز اشاره نشده است، چرا آقای زنگنه بدون دریافت مجوز از مراجع رسمی کشور اجازه داده است در سکوی مبارک (هم سکوی قدیم و هم سکوی جدید در آبهای سرزمینی ما به عنوان نقطه تحویل قراردادی)، پرچم کشور بیگانه افراشته شود و حضور کارشناسان و مدیران صنعت نفت بر این سکو، سالها با کسب اجازه از حاکمان شارجه بوده است؟

* از همه مهم¬تر، آیا مستحضرید به گواهِ اسنادِ دریافت شده از دستگاه قضایی نروژ و یکی از مراکز بین المللی مبارزه با فساد در انگلستان، دلالِ اول قرارداد آقای عباس یزدان پناه یزدی پیش از امضا و انعقاد آن، مذاکرات متعددی را بین یکی از مدیران ارشد و نزدیک آقای زنگنه یعنی آقای "م .ه" معروف به جونیور و مدیرعامل کرسنت آقای حمید جعفر، هدایت نموده است و حتی برای ثبت شرکتی در برمودا برای گریز از مقررات ضد فساد اروپا مشاور حقوقی گرفته‌اند تا تجربۀ تلخ و آبروریزی بین المللیِ فساد معاملاتیِ شرکت نروژی استات اویل در ایران تکرار نشود!

* آیا می دانید به اذعان آقای زنگنه فضای این گونه قراردادها آلوده است و از قضا در جریان الحاقیه ششم قراردادِ کرسنت، دلال معروف دیگری بنام آقای ترقی جاه وارد گود شده و به عنوان پیش دریافتِبرابر اقرار خودشان و اسناد بانکی یک پورسانت 25 ساله و بیش از 7 میلیون درهم از طرف شارجه¬ای گرفته و به بسیاری از افراد ذی نفوذ داخلی با هویت معلوم مبالغی داده و برابر قرار اولیه که به امضاء ایشان و مدیرعامل کرسنت رسیده و در لاهه صحت این توافق تایید شده، موفق شده است با اعمال نفوذ، قراردادی را که در سال 84 در شرایط فسخ قرار گرفت را زنده کند.

آقای زنگنه نه تنها از فرصت فسخ برای اصلاحِ آن استفاده ننمود، بلکه با امتیازاتِ ترکمنچایی، مجدداًقراردادِ مرده را زنده کردکهدر حال حاضر، جلسات داوری آن در لاهه در حال برگزاری است؟

* نمایندگان محترم! بدانند که به¬گواهِ اسنادِرسمی و گزارشات موجود ، تقریباً همه قراردادهای مهم صنعت نفتمربوط به تمام حوزه ها و شرکتها و بسیاری از مکاتبات حساس و نتایج مذاکرات نفتی با کمال تعجّب و تأسف! در دفتر دلال اول این قرارداد یعنی آقای عباس یزدانپناهیزدی در انگلیس پیدا شده، به-طوریکهبسیاری از رسانه¬های داخلی و خارجی او را شاه کلید اسرار و مفاسد نفتی دوره آقای زنگنه نامیده اند.

* باز جالب است که بدانید در جریان همین قراداد کرسنت، وقتی اسناد یافته شده در دفتر یزدانپناه با مهر تایید یکیا ز مراکزبین المللی ضد فساد در اروپا، تحویل دیوان داوری لاهه گردید، نامبرده در تاریخ 3/4/1392 در یک جلسه به¬عنوان شاهد به صورت ویدئو کنفرانس در دادگاه حاضر شد و ضمن اشاره به برخی مسایل و بعد از شهادت به نفع طرفِ شارجه‌ای، وقتی با اسناد و سوالات هیات اعزامی و وکلای ایران مواجه شد، از پاسخ به سوالات استنکاف کرد و آن را به روز بعد واگذار نمود و از آن تاریخ یعنی بیش از 50روز در دبی ناپدید شده است به نحوی که به دلیل تابعیت مضاعف انگلیسی، وزیر خارجه انگلیس با وزیر محترم امور خارجه ما تماس می گیرد! (این فرد ایرانی است و 7 سال محکومیت حبس قطعی به جرم جاسوسی صنعتی دارد که متاسفانه با توصیه برخی مقامات سیاسی در دهۀ هفتاد، در یک مرحله از بازداشتگاه آزاد و متواری می شود)

هفته گذشته نیز اخبار ضد و نقیضی از پیدا شدن جنازۀ نامبرده منتشر و بازتاب بسیار وسیعی در رسانه های بین المللی و حتی در نشریۀ رسمی دیوان داوری لاهه داشت. فردی که در صورت زنده بودن می‌تواند اطلاعات فراوانی از مافیای داخلی و خارجی نفت در اختیار داشته باشد و اطلاعات ذی قیمتی را برای مبارزه با مفسدان در داخل کشور برای ما فراهم نماید.

* اساساً شاید به دلیل وجود امثال این فرد در دوره مدیریت آقای زنگنه باشد که تقریباً تمام معاملات خارجی مساله دارِ بعد از انقلاب مربوط به وزارت نفت و آن‌هم در دوره صدارت ایشان است! نمایندگان محترم! اگر یک قرارداد بین المللی سراغ دارند که مانند قراردادهای استات اویل (که متهمین آن در دادگاههای نروژ و آمریکا محکوم شدند) و در نامه رسمی آقای زنگنه با توجه به اسناد، ذکر نام آقای عباس یزدان پناه یزدی و آقای "م . ه"معروف به جونیور را آورده اند و یا قرارداد توتال (که پرونده آن در دادگاه‌های فرانسه تحت رسیدگی است)و متاسفانه نام دلالان آن مشترک است و یا امثال قراردادهای کرسنت، دارخوین و دهها مورد قرارداد نفتی دیگر، در محاکم داخلی و خارجی مطرح شده و آبروریزی به بار آورده اند، نام ببرند!

* جناب آقای روحانی، عزیزان معرفی شده به مجلس، نمایندگان محترم، آیا اطلاع دارید فرماندهی محترم نیروی انتظامی گزارشی از برخی اقدامات یکی از دلالهای این پرونده تهیه و تقدیم ریاست محترم جمهوری وقت نموده است و متاسفانه افراد صاحب نامی از وی پول‌هایی گرفته اند؟و اتفاقاً همانها این روزها نیز فعالانه تلاش می کنند، آیا می توانید مُبرهن کنید چه ربطی وجود دارد بین رییس کمیسیون انرژی یکی از ادوار مجلس که بورسیه دکترای خارج از شرکت نفت نیز دریافت داشته؛ مسئول تحقیق و تفحص بی‌حاصل از پرونده استات اویل بوده و برابر مستندات از نماینده کرسنت نیز در تهران مبالغ هنگفتی اخذ و در عوض از این قرارداد، تمام قد دفاع می کند! (پرونده این شخص در دادگاه در حال رسیدگی است، اگر مشمول مرور زمان نشود!)

* آیا می‌دانید سوزانده شدن گاز میدان سلمان، همواره یکی از مبانی توجیه این قرارداد بوده است، مثلاً در جلسه مورخ 15/7/81 با حضور سه نفر از نمایندگان مجلس، در حالی که حتی یک صفحه از قرارداد هیچگاه در زمان مدیریت ایشان در اختیار نهادهای نظارتی از جمله مجلس قرار نگرفت، به موضوعِ سالها سوختن گازهای این میدان اشاره شده است و این جلسه را هم به شکل مغالطه آمیزی همواره به عنوان تایید مجلس شورای اسلامی القا می کنند! در حالی اساساً پروژۀ اجرای طرحِ لایۀ گازی میدان سلمان از سال 79 آغاز شده و پس از سالها به تازگی به اتمام رسیده و آن هم با اشکالات عدیده در خطوط انتقال گاز!

به عبارت روشنتر این میدان تا مدتی قبل اصلاً گازی تولید نمی کرده که سوزانده شود!، بلکه آن گازی که می سوخته، گازِ همراهِ نفت از لایۀ نفتیِ میدانِ سلمان بوده که حجم آن کم و این مصیبتِ سوخته شدنِ گازهای همراهِ نفت نیز اختصاصی به میدان سلمان ندارد و دامنگیر بسیاری از میادین نفت کشور است.

جناب آقای روحانی خواهشمندیم در خصوص انعقاد قرارداد دوران صدارت آقای زنگنه با شرکت صهیونیستی بِین اند کمپانی که ریاست اجرایی آن با یک اسرائیلی و عضو سرویس ضدجاسوسی اسرائیل غاصب است که علاوه بر حدود 5/2 میلیون دلار پول مشاوره، اطلاعات فراوانی از صنعت نفت را جمع آوری نمودند، حال علی رغم اینکه سازمان حراست صنعت نفت به‌عنوان بالاترین مقام حفاظتی و تخصصی درون وزارت نفت، رسماً اعلام نموده که حجم قابل توجهی از اطلاعات محرمانه و خیلی محرمانه صنعت نفت و حتی بی‌ارتباط با موضوع مشاوره به نماینده این شرکت داده شده، آقای زنگنه و حامیانشان مکررا ذکر می کنند که اطلاعات خاصی به این شرکت داده نشده است.

چرا از مطلبی که اشتباه بوده و بی شباهت به یک رسوایی اطلاعاتی برای وزارت نفت و همه نهادهای نظارتی نیست، دفاع می کنند؟ نتیجه عملی این مشاوره چند میلیون دلاری برای اصلاح ساختار نفت نیز چه بوده است؟

البته مراحل رسیدگی به گوشه ای از این پرونده در محاکم قضایی تهران با کندیِ غیرقابلِ توجیه همراه بوده است و علاوه بر اینکه از صدور رای اولیه در فروردین 91 دادگاه کیفری استان تهران تا کنون اتفاقات بسیار زیاد و کشفیات فراوانی حاصل شده است و شهود متعددی در مراجع داخلی و خارجی مطالب فراوانی را اظهار داشته که گوشه‌ای از آن به سناریوی سر به نیست شدنِ عباس یزدانی انجامیده است و همچنین پرونده بسیاری از اتهامات کماکان مفتوح است. بر همین اساس از قوه قضاییه می خواهیم با قاطعیت و سرعت بیشتر به اجزای این پرونده و اطلاعات بدست آمده رسیدگی نماید تا بسترسازان فساد امیدوارنشوند!

مسائل فوق یک برگ از دوران مدیریتی آقای زنگنه است که مسئولیتِ نه تنها نمایندگان انقلابی مجلس را روشن می کند، بلکه آزمونی برای رییس جمهور محترم جناب آقای روحانی است تا با اقدام انقلابی نسبت به تغییر گزینه پیشنهادی نفت اقدام نمایند.

به نظر باید در انتخاب وزیرِ وزارتخانه‌ای که شاهراهِ منابعِ مالی کشور است، تامل بیشتری صورت می‌گرفت تا مجدداً شاهدِ نُضج مافیای نفت در کشور نباشیم. ای کاش کمی هم از مدیران اجرایی و اعضای هیات مدیرۀ شرکت نفتی استات اویل می آموختیم که به جای توجیه مفسده و اشتباه های کلان، خود را در رسوایی ها شریک دانستند و از مقام خود انصراف و استعفا کردند ،نه اینکه مدعیانه برای شروع یک دوره جدید وارد میدان شویم.

به هر حال گوشه ای از ابعاد فساد این قراردادها به تنهایی برای عدم رای اعتماد به آقای زنگنه کافیست! در پایان به تذکری از سوی مقام معظم رهبری می پردازم که در فرمان هشت ماده ای به مسئولان قوای سه گانه در اردیبهشت 1380فرمودند: "به مسؤولان خیرخواه در قوای سه‌گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان‌ است."

** حیدری‌طلب؛ موافق وزیر پیشنهادی نفت

سید سعید حیدری‌طیب نماینده مردم کرمانشاه که به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت سخن می‌گفت، اظهار داشت: باید قدر ایثار مدیریتی روحانی را درک کنیم که برای اولین بار کابینه‌ای معرفی کرد که از حب و بغض‌ها دور بود. کابینه‌ فراجناحی که کمتر نمونه آن را شاهد بودیم.

وی با انتقاد از برخی‌ اظهارات فراقانونی‌ افراد اظهار داشت: چرا باید برخی افراد با توهین و افترای فرا قانونی خود را نشان دهند و نمایندگان ملت باید بر این نکته توجه داشته باشند که توهین و افترا با نقدکردن فرق می‌کند.

نماینده مردم کرمانشاه خطاب به توکلی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت صحبت کرد گفت: آقای بهمنی شهادت می‌دهند که قسم ایشان در مورد موضوعی که مدنظر آقای توکلی است، نبوده است.

حیدر‌ی طیب اضافه کرد: در خصوص مطالبی که آقای مقیمی در خصوص بحث کرسنت انجام دادند، هر چند قابل بیان در این وقت نیست، اما مطالب او فاقد توجیه حقوقی است. در سالهای 67 و 76 که آقای زنگنه وزیر نیرو بود، تلاش‌های بسیاری انجام داد و ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرد و ما را در وابستگی به تجهیزات نیروگاه‌ها رهایی بخشید و شرکت مبنا که اکنون پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دنیا بالا برده است، تاسیس نمود.

وی با اشاره به اقدامات زنگنه در زمان وزیر بودنش در وزارت نفت اظهار داشت: وی زمینه‌ای را فراهم کرد که بخش گاز و نفت شرایط بهتری را داشته باشد. اکنون که کشور با مشکلات عدیده‌ای در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روبرو است که مهترین آن تحریم‌ها است، طبیعتا آقای زنگنه می‌تواند در جهت حل این مشکلات عملکرد مطلوبی را داشته باشد و از فرصت به وجود آمده استفاده کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه زنگنه در دوران وزارت نفت قراردادهای مفیدی با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است گفت: 50 درصد قراردادهای گازی با پارس جنوبی به عنوان ذخایر گازی کشور در دوران زنگنه بسته شده است و از فاز یک تا پنج پارس جنوبی را زنگنه افتتاح کرده است.

حیدری‌طیب با تاکید بر استفاده از تجربیات 22 ساله زنگنه در وزارت نفت به برخی بداخلاقی‌های صورت گرفته علیه وی اشاره و افزود: افراطی‌گری‌های برخی افراد که خود را نماینده‌تر از دیگران می‌دانند و به عنوان مخالفان کابینه پیشنهادی دولت صحبت کرده و یا ثبت نام نمودند، موید آن است که چه هدفی دارند و شاید حتی می‌خواهند به دولت آینده ضربه بزنند.

عبدالهی؛ موافق وزیر پیشنهادی نفت

رضا عبداللهی نماینده مردم ماه‌نشان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر پارلمان طی سخنانی در موافقت با برنامه‌های بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت اظهارداشت: در یکی از استیضاح‌هایی که در دوره‌های قبل انجام شد، به آن وزیر اتهاماتی زدند که شما از موقعیت و مقام خود استفاده کرده و برای فرزندتان معافیت سربازی گرفته‌اید که ایشان در پاسخ گفت من فرزند پسری ندارم که بخواهم برای او معافیت بگیرم. بنابراین ما نمایندگان نباید هر موضوعی را که علم کافی در مورد آن نداریم، عنوان کنیم و اتهام بزنیم.

وی ادامه داد: آقای زنگنه 22 سال سابقه وزارت دارد و 8 بار از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته است، آیا این نشانه‌ای بر صداقت، پاکدستی و توانمندی ایشان نیست؟ امروز در حالی‌که آقای زنگنه 8 بار از مجلس رای اعتماد گرفته، او را به فساد و دروغ و ناکارآمدی متهم می‌کنند.

این نماینده مجلس افزود: یک فردی 22 سال در این نظام خدمت کرده، اما امروز اینگونه او را مورد اتهام قرار می‌دهیم در حالیکه هیچ دادگاهی این اتهام را ثابت نکرده، همچنین آقای زنگنه امروز هیچ نیازی به وزارت ندارد و اگر هوا و هوس هم داشت 8 دوره وزیر بوده، بنابراین امروز وزارت نفت و کشورمان به زنگنه نیاز دارد.

عبداللهی با اشاره به سخنان برخی مخالفین گفت: بنده چند دوره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بوده‌ام و رد تمام بودجه‌ها را دارم و در بحث حیف و میل‌ها باید این را بدانیم که به جای توجه به میل، به حیف‌ها توجه کنیم، چرا که در حیف و میل 99.9 درصد حیف و یک دهم درصد میل است، اما ما به جای توجه به این نکات به همان یک دهم درصد میل‌ها نگاه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید موضوعاتی‌که در دادگاه اثبات نشده را در تریبون مجلس اعلام کنیم، گفت: قرارداد توتال یکی از افتخارات مهندس زنگنه است، چرا که در آن قرارداد توانست با 2 میلیارد دلار فاز 2 و 3 را ببندد در حالیکه اکنون ما همان قرارداد را با 6 میلیون دلار می‌بندیم.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس خاطر نشان کرد: در بحث فتنه نیز آقای زنگنه بارها گفته که من در این موضوع نبوده‌ام. البته در ستاد آقای موسوی بود، اما مگر وقتی آقای احمدی‌نژاد 10 روز خانه‌نشینی کرد یکی از وزرای او به وی تذکر داد که ما توقع داشته باشیم آقای زنگنه این کار را نسبت به موسوی انجام می‌داد؟ بنابراین بهتر است منصف باشیم و کسانی را که حکم محکومیت قضایی ندارند متهم نکنیم و در مقابل اصل را بر برائت بگذاریم.

عبداللهی خطاب به احمد توکلی گفت: آقای توکلی فرض کنید که آقای زنگنه آن زمانی که قسم خورده آن موضوع یادش نبوده، حالا چه اشکالی دارد که اینقدر سخت می‌گیرید؟ اگر یادتان باشد یک‌بار که با هم پیش مقام معظم رهبری رفتیم آقای صحبت‌هایی را فرمودند و آقا فرمودند آنقدر سخت نگیرید چرا که در این صورت دنیا سخت می‌گذرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر آقای زنگنه رای نیاورد، حساس‌ترین وزارتخانه کشورمان چند ماه بلاتکلیف می‌ماند و در این شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه دشمن صنعت نفت ما را هدف گرفته، نباید این صنعت را بلاتکلیف بگذاریم.

نماینده مردم ماهنشان در پایان تاکید کرد: اگر در اوپک 10 نفر شاخص باشند، یکی از آنها مهندس زنگنه است.

عزیزی؛ موافق وزیر پیشنهادی نفت

در ادامه حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت، گفت: وزارت نفت شاهرگ اصلی ما است و درآمدهای آن منابع ارزی کشور را تشکیل می‌دهد، اما در این شرایط از 22 فاز پارس جنوبی تنها 10 فاز فعال داریم و 12 فاز آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده، لذا باید با توجه به تمام این حساسیت‌ها یک وزیر کارآمد را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: بحث تحریم‌ها و سوء مدیریت دو رکن ایجاد مشکلات کشور است، اما زنگنه با فهم سیاسی بالای خود در صنعت نفت مورد حمایت همه جهانیان است و می‌تواند به عنوان وزیر دوم خارجه با دیپلماسی نفتی خود این مشکلات را حل کرده و کشور را به پیشرفت برساند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم گفت: آقای زنگنه در بعد مدیریتی یک مدیر استراتژیک است و به شیخ‌الوزراء معروف است و می‌تواند با به کارگیری مدیران بین‌المللی و با تقوا گره‌های کور را باز کند.

*** دفاعیات بیژن زنگنه


محمد قسیم عثمانی در جلسه علنی امروز

بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های اعلامی‌اش برای وزارت نفت در سخنانی گفت: تشکر می‌کنم از موافقان ومخالفان و دوستان نماینده که در این روزها وقت زیادی صرف کردند برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های دولت و بنده .

وی افزود: قریب به 98 درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تامین می‌شود و تراز داخلی و خارجی کشور به صادرات نفت وابسته است .

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه تاکید کرد: وزارت نفت اصلی ترین آماج حملات دشمنان ماست و از طرف دیگر متخصصان و مدیران صنعت نفت خط مقدم مبارزه با دشمن هستند؛ از تلاش‌ها و زحمات وزرای گذشته و کارکنان پرتلاش وزارت نفت که در مقابل حملات دشمنان ایستادگی کرده‌اند تشکر می‌کنم.

زنگنه افزود :‌ در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم، فقط صحبت یک کالا نیست. حدود 98 درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه می‌شود.

وی گفت: نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی و صنعتی و حتی امنیت ملی است و نیز در حوزه اقتصاد متکی به نفت هم نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم از نفت تأمین می شود و تراز بازرگانی خارجی کشور به شدت به صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی وابسته است. این اهمیت عظیم نفت در کشور موجب شده است که دشمنان ما هم در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه بر صنعت نفت ایران پای فشارند و بدین ترتیب نفت اصلی‌ترین آماج حملات و کینه توزی‌های دشمنان ملت ماست.

زنگنه گفت: از طرف مقابل هم مدیران و کارکنان صنعت نفت ، رزمندگان و مجاهدان در خط مقدم مبارزه با دشمن هستند. در اینجا جا دارد از زحمات همه وزیران نفت در همه این سال‌ها، آقای وزیری هامانه، نوذری، میرکاظمی و رستم قاسمی تشکر کنم که به همراه کارکنان و مدیران شریف صنعت نفت بار سنگین این تلاش و مبارزه را که هر روز دشوارتر از روز پیش شده است و می‌شود، بر دوش کشیده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس در کمال فروتنی دست خودم را به سوی همه مدیران و کارکنان نفت دراز می‌کنم تا در ادامه راهی که پیشینیان صالح من پیموده‌اند، گام برداریم و با بکارگیری توان و تجربه و بسیج همه ظرفیت‌ها چیزی بر داشته‌ها بیفزاییم و کشور را در این مسیر دشوار یاری کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت افزود : در شرایط بسیار دشوار و حساس کنونی و به دنبال امید عظیمی که در دلهای مردم و به ویژه جوانان و نخبگان ایرانی ایجاد شده، انتظار مردم این است که شاهد تغییر در وضع زندگی خود باشند و قطعاً نفت به دلایلی که گفته شد می‌تواند در این مسیر نقشی بسیار مؤثر داشته باشد.

زنگنه خاطرنشان کرد: بدون تردید نمایندگان مستحضرند که در این شرایط کنونی صنعت نفت ما با دشواری‌های بسیاری روبروست که بدون عبور از این گردنه‌های سخت نمی‌توان بخش مهمی از مشکلات کشور را حل کرد. از مجلس محترم هم بابت تصویب قانون نفت که راهگشای حل مسائل و مشکلات نفت است، تشکر می‌کنم.

وی گفت : لازم می‌دانم در اینجا به مهمترین راهبردهای صنعت نفت یا فوری‌ترین اقداماتی که باید در این صنعت انجام شود اشاره کنم. ایجاد ثبات در مدیریت و جلب اعتماد همراهی مجموعه مدیران و کارکنان صنعت نفت از مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد. بدون ایجاد این ثبات و اعتماد نمی‌‌توان کاری از پیش برد. کارکنان وزارت نفت انتظار برخورد حرفه‌ای و تکریم دارند.به اعتقاد بنده صنعت نفت باید توسط خود نفتی‌ها اداره شود. این کارکنان شریف نقشی بی‌بدیل در پیروزی انقلاب و سالهای دفاع مقدس داشته‌اند که در سالهای اخیر مورد بی‌مهری و انواع اتهامات قرار گرفته‌اند که دلجویی از آنها ضروری است.

وزیر پیشنهادی نفت با تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت نفت افزود: به اعتقاد بنده نفت باید توسط نفتی‌ها اداره شود. به اعتقاد بنده صنعت نفت با استفاده از خرد جمعی و ظرفیت‌های کارشناسی استفاده شود. نفت باید غیرسیاسی باشد. نفت حیات خلوت هیچ فرد و گروهی جز جمهوری اسلامی نیست و باید غیرسیاسی باشد.اقدام مهمی که باید انجام شود احیای ظرفیت و توان تولید نفت کشور به میزان سال 1384 است.

زنگنه تصریح کرد: حتما باید با بکارگیری همه ظرفیت‌های ملی درون صنعت نفت، بخش خصوصی و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور، میزان صادرات نفت خود را با ابتکار و خلاقیت بالا ببریم و شفاف‌تر از گذشته معاملات را انجام دهیم. اقدام دیگری که باید انجام شود، استفاده حداکثری از دیپلماسی انرژی است که برای عبور از شرایط کنونی امری اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه اظهار داشت: بدون شک نفت و دستگاه مسئول دیپلماسی کشور، باید دوش به دوش هم برای عبور موفق از این شرایط عمل کنند. اقدام دیگر افزایش تولید در پارس جنوبی است، باید با فوریت بر چند فاز پارس جنوبی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارد تمرکز کنیم تا آنها را به تولید برسانیم. ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام را باید بالا ببریم و از خام‌فروشی نفت فاصله بگیریم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: زمانی که در سال 1376 وارد وزارت نفت شدم کل تولیدات پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بود، به برکت کارهایی که آن زمان انجام و کارهای نیمه تمامی که به دولت بعدی منتقل شد و یک کار هم که در این دولت شروع و به اتمام رسید، میزان تولیدات پتروشیمی کشور امسال به 20 میلیارد دلار خواهد رسید که افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

زنگنه افزود: خام فروشی نفت اکنون کاهش پیدا کرده است، اما کافی نیست و باید در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اصل 44 و مصوبات مجلس ادامه پیدا کند.حل مشکلات عملیاتی پالایشگاه‌های نفت و گاز و حل مشکلات عملیاتی برای صادرات نفت و میعانات گازی و ال‌پی‌جی از ضرورت‌های دوره ماست.

وی تصریح کرد: تمرکز برای طرح‌های تولید بنزین در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان و بندر عباس و به نتیجه رساندن مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دیگر اولویت‌های وزارت نفت است که باید پیگیری شود.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: توجه به مردم ساکن در مناطق نفت‌خیز کشور از اولویت‌هایی است که باید به آن توجه شود. باید از طریق سرمایه‌گذاری در صنعت نفت زمینه‌های اشتغال برای کشور را فراهم کنیم. اصلاح ساختار قراردادهای نفتی در جهت جذب بیشتر سرمایه از ضروریات حال حاضر صنعت نفت است. در زمان بنده در عسلویه حدود 60 تا 70 هزار نفر کار می‌کردند که این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

زنگنه افزایش ضریب بازیافت نفت، پرهیز از مصرف ذخایر صیانتی، ارتقاء دانش صنعت نفت و توجه به مردم اطراف تأسیسات صنعت نفت را ازجمله برنامه‌های خود برشمرد و گفت: عسلویه در دورانی که من توفیق خدمت داشتم، عسلویه شد و ان شاء الله این روند ادامه می یابد.

وی افزود: نفت به شدت به سرمایه گذاری و مقدم از آن به ساماندهی مدیریتی نیاز دارد. در سوالاتی از بنده مطرح شده، اگر رأی بیاورم این موجب زیان 37 میلیارد دلاری به جمهوری‌اسلامی‌ایران می‌شود و ما باید در خارج از کشور محکوم شویم. این حرف مصداق روشن یک جنگ روانی است که از بیرون به مجلس وارد شده و یک حرف مضحک است، این که شرکت نفت ملزم و محکوم شود و بعد بر اساس قرارداد گاز کرسنت ما ضرر و زیان خواهیم دید، یک جنگ روانی است. وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: گفته شده بنده از موضع غرور با نمایندگان برخورد می‌کنم و تعاملی نخواهم داشت، اگر این طور است از خود من سؤال کنید تا تردید برطرف شود. همه می‌دانند که سابقه من این طور نیست.

زنگنه افزود: گفته شده من به ساخت داخل در پروژه‌های نفتی معتقد نیستم، اگر این شبهه نیز صادق باشد هیچ یک از تولیدکنندگان خواستار آمدن بنده نبودند در حالی که هم‌اکنون خیلی از تولید کنندگان و پیمانکاران برای اینکه کارشان رونق یابد از خدا می‌خواهند که برگردم و خواستار بازگشت من هستند و این به معنای این نیست که من کاره‌ای باشم، بلکه مرا نماد یک جریان و تفکر می‌دانند.

وی گفت: بحث این بود که در قراردادهایمان با خارجی‌ها سعی می‌کردیم بیش از پیش از ظرفیت داخلی استفاده کنیم و شاهد این ماجرا نیز راه اندازی شرکت‌های مپنا و پتروپارس در وزارت نفت و وزارت نیرو در زمان من است و این از افتخارات کشور است.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: گفته شد بنده آدم خوبی هستم، اما اهتمام مبارزه با فساد ندارم، لازم است بگویم که هر جا پول باشد احتمال فساد هست و این به معنای مماشات با مفسدان نیست، بلکه باید دقت داشته باشیم و فرآیندهای پا نگرفتن فساد را مستقر کنیم و در نهایت اگر فساد به وجود آمد، با قاطعیت و بدون گذشت برخورد کنیم. کدام نهاد نظارتی بوده که گزارشی از فساد به دست من رسانده و من مماشات کرده و با فساد برخورد نکرد‌ه‌ام؟

زنگنه در ادامه تصریح کرد: در قرارداد مهر 76 با توتال اسنادی به امضا رسید و در سال 91 مدارکی به دست شما رسیده، بنابراین مگر کسی علم غیب داشته که این پروژه فساد دارد؟ نه من، نه دستگاه نظارتی و نه دستگاه اطلاعاتی از این موضوع خبر نداشته‌ایم. به چه دلیل من باید در برابر فساد مماشات کنم؟ چرا باید دنیا و آخرت خود را خراب کنم؟ اتفاقاً من در این باره مظلوم واقع شده‌ام. من در جیبم را دوخته‌ام. بنده از نظر مالی همان بدبختی هستم که هستم! در حوزه مدیریت هم کارهایی که باید به غیر از کارهای قضایی انجام می دادم، داده‌ام تا فساد را محدود کنم.

وی با بیان اینکه در صورت کسب رای اعتماد مجلس باز هم در برابر سؤال و بازخواست مجلس خواهم بود، گفت: اگر ما در مقابل فساد کوتاهی کردیم، آنگاه شما باز می‌توانید جلوی مرا بگیرید. چرا باید من آبروی مبارزه 40 ساله خود را از بین ببرم؟

وزیر نفت دولت اصلاحات تصریح کرد: بنده با هیچ کس برادری و دوستی ندارم و همیشه سرباز جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام و اگر رأی هم بیاورم، برادرانه از شما طلب کمک خواهم کرد تا دست مفسدان را از بیت‌المال کوتاه کنیم، هرچند مبارزه با فساد بسیار سخت است.

زنگنه گفت: بسیاری از صحبت‌هایی که یکی از نمایندگان مخالف مطرح کرد، به نقل قول از دو تن از نمایندگان مجلس دوره ششم بود و یا مطالبی بود که دوستان و همکاران من در آن موقع گفته بودند که اکنون خود این آقایان به این حرف‌هایی که زده‌اند اعتقادی ندارند، اما این آقایان بعد از 12 سال به این حرف‌هایی که آنها در آن موقع گفته‌اند استناد می‌کنند.

وی در ادامه دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس افزود: می‌گویند که بنده 70 میلیون دلار کشور را مقروض کرده‌ام، ولی اعلام نمی‌کنند سالی چند میلیون دلار برای کشور سودآوری داشته‌ام. اگر آن طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز نبود اکنون نفت و گازی نداشتیم صادر، مصرف و یا اداره کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: اگر هشت فاز پارس جنوبی که در دوران بنده اجرایی شد نبود، اکنون گازی نداشتیم که مصرف کنیم. برآیند این طرح ها 200 و خرده‌ای میلیون متر مکعب گاز است. طرح های دارخوئین، سلمان، درود، سروش و نوروز همه اینها در دوران بنده به تولید نفت رسیدند و اگر اینها نبود، اکنون چیزی نداشتیم.

زنگنه افزود: ما درآمد داشتیم و هزینه هم کردیم و در همان دو سه سال اول نیز پول‌ها را دادیم و تمام شد، ضمن آن که قیمت‌های آن موقع با قیمت‌های اکنون یکی نیست و در آن موقع برای یک فاز پارس جنوبی یک میلیارد دلار قرارداد می‌بستیم و در عرض 45 ماه این قرارداد تمام می‌شد، اما اکنون 4 میلیارد دلار قرارداد می‌بندند و معلوم نیست چه زمانی تمام می شود؟

وی در ادامه گفت: این که گفته می‌شود ما از خارج پول گرفته‌ایم، آیا کار بدی بوده است؟ من یک ریال از پول دولتی استفاده نکردم و در مقابل به دولت کمک می‌کردم و می‌گفتم که من از جای دیگری درآمد ایجاد می‌کنم و خرج می‌کنم.دکتر توکلی مطلبی را گفتند که به آن اشاره می‌کنم و آن این که یکی از دوستان در آن جلسه مطلبی به من گفتند که شما در جلسه یا باغی حضور داشتید که در آن میرحسین موسوی نیز شرکت داشته که من گفتم من در آنجا نبودم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه تاکید کرد: بنده پس از 29 خرداد 88 هیچ اقدامی خلاف نظر مقام معظم رهبری انجام ندادم و اکنون نیز بر آن پایبندم و آن نامه‌ای را که به آقای لاریجانی نوشتیم، وفاداری به نظام و تاکید بر فرمایش رهبری بوده است و آبی بر این آتشی بود که برپا شده بود.بنده به همراه آقای آخوندی از همه حیثیت سیاسی خود استفاده کردیم که آب بر این آتش بریزیم، زیرا معتقدیم مسائل سیاسی را نمی‌توان با دستور حقوقی حل کرد، باید افراد به اقناع برسند و باید حوصله کرد.

زنگنه گفت: ما در سی‌ام خرداد نامه‌ای به رئیس مجلس نوشتم و اعلام کردم که شورای نگهبان در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، گروهی را خودش تعیین کند و این گروه موضوع را بررسی و به این شورا ارجاع دهد تا قضیه ختم شود. بنده حاضر نیستم برای این که وزیر شوم دروغ بگویم. من از وزیر شدن اشباع شده‌ام و اکنون که اینجا حضور دارم هیچ منتی بر کسی ندارم و اگر هم وزیر شوم با تمام توان خود وظیفه خود را درست انجام خواهم داد.

وی در ادامه به صحبت‌های زاکانی اشاره کرد و افزود: در بحث قرارداد کرسنت اعلام کردند که من اقرار به مفاسد کرده‌ام. بنده گفته‌ام که در قرارداد کرسنت افرادی در حاشیه آن فساد کردند، این افراد را بگیرید و مجازات کنید. اما این که بروند هیئت مدیره این شرکت را که انسان‌های شریف و سالمی هستنددستگیر کنند و مشکل را در جای دیگری حل کنند، این را دور از انصاف می‌دانم. بنده به همراه آقایان نوذری و وزیری‌هامانه این موضوع را به مقام معظم رهبری طی نامه‌ای اعلام کردیم.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: مباحثی که درباره قیمت قرارداد گفته می‌شود، فقط برای یک کار سیاسی خوب است. با این حرف ها پرچم دشمنان برافراشته می شود، ضمن این که وزارت خارجه همه کارهای ما را در این خصوص تأیید کرده است.

زنگنه در مورد قرارداد اورینتال کیش گفت: این موضوع را باز نکنید. شرکتی مربوط به جایی از سپاه به فردی از سپاه رشوه داده است. این شرکت برای سپاه بود که به سرداری از سپاه که در شرکت نفت کار می‌کرد، رشوه داده بود که او می‌گوید بچه‌های خودمان بودند که به من پول دادند که طرف مقابل می‌گفتند که این درست نیست و رشوه گرفته است. در حال حاضر نیز این شرکت نیمه دولتی شده است.

*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو

قاضی‌پور؛ مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه نوبت عصر پارلمان طی سخنانی اظهار داشت: جنگ آینده جنگ قومی و مذهبی، نفت و انرژی نیست بلکه جنگ آینده، "جنگ آب" است لذا اهمیت وزیر نیرو کمتر از اهمیت وزیر نفت نیست.

وی با بیان اینکه کشور خشکی مانند ایران، آب منبع استراتژیک و حیاتی محسوب می‌شود، گفت: اگر در منابع آب داخل کشور تدبیری صورت نگیرد، با توجه به گزارش سایت‌های جهانی درباره احتمال وقوع خشکسالی در ایران، تحریم آب نیز مانند نفت اهرمی جهت فشار به کشور تبدیل می‌شود.

نماینده ارومیه در مجلس افزود: ما هم‌اکنون در زمینه رودخانه‌های مرزی با کشورهای همسایه بحث جدی داریم و به عنوان مثال ایجاد سد سلمان در کشور افغانستان باعث کمبود آب در شرق شده است چرا که در آن کشورها جلوی رودخانه هیرمند سیستان و بلوچستان را گرفته‌اند و هیچ آبی از هیرمند به کشورمان وارد نمی‌شود و دریاچه هامون سیستان نیز خشک شده است.

قاضی‌پور خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: شما به عنوان قائم مقام وزیر نیرو چه تمهیداتی در این زمینه اندیشیده‌اید و چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی برای حل این مشکلات دارید؟ شما چه برنامه‌ای برای حفظ تالاب‌ها و دریاچه‌ها به خصوص دریاچه ارومیه دارید؟

نماینده مردم ارومیه در ادامه سخنان خود گفت: مجلس دادگاه سیاسی است و مخالفین کیفرخواست مردم را ارائه می‌کنند؛‌ آقای مهندس چیت‌چیان، برنامه شما برای مهار رودخانه‌های مرزی چیست؟ برای روستاها و شهرهایی که با خشکسالی مواجه شده‌اند، چه برنامه‌ای دارید؟ برای مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی چه برنامه‌ای دارید؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تصریح کرد: شما در برنامه پیشنهادی خود آورده‌اید که تمام طرح‌ها مجددا مطالعه و سپس اجرا می‌شود و این یعنی تعطیلی تمام پروژه‌ها و آیا این مورد تا تصمیم سیاسی مواجه خواهد شد و یا با نظر کارشناسی خبرگان تصمیم‌گیری خواهید کرد؟ برنامه مدون شما برای خصوصی‌سازی نیروگاه‌ها و توزیع برق در مناطق چیست؟ آیا قصد ندارید که باقی نیروگاه‌ها را در محل مصرف برق احداث کنید تا این همه هزینه ایجاد پست تبدیلی و کابل فشار قوی ندهیم؟ برنامه شما برای تولید برق از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها چیست و برای تولید از منابع پاک مانند باد چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: آیا برای انتقال آب‌ از لوله‌های تولید داخلی استفاده خواهید کرد و یا مانند وزارت نفت از لوله‌های کهنه هندی وارداتی استفاده می‌کنید؟ بنده با وزیر پیشنهادی و یار شهید باکری، یاغچیان، برزگر و تجلایی مشکل شخصی ندارم اما وظیفه نمایندگی ایجاب می‌کند که مطالبات خود را بگویم. پس آقای مهندس، چه برنامه‌ای برای حمایت از اقشار محروم و تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بیماران خاص دارید؟ ما که برنامه‌ای ندیدیم.

قاضی پور با آرزوی جاری شدن آب در زاینده رود افزود: آیا می‌خواهید باروری ابرها برای زاینده رود را از شمال و جنوب در دستور کار داشته باشید یا فکری برای این موضوع نکرده‌اید؟

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: وزیر پیشنهادی نیرو در مدیریت داخلی این وزارتخانه از نیروهای کارآمد و متعهد استفاده کند.

عیسی‌زاده؛ مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

در ادامه مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با استفاده از باقیمانده وقت نادر قاضی‌پور در مخالفت با چیت‌چیان، اظهار داشت: بنده مایل نبودم در مخالفت با آقای چیت‌چیان سخن بگویم اما متاسفانه در سال‌های اخیر منابع عمومی آب کشور هر روز کاهش می‌یابد و تالاب‌ها و دریاچه‌ها در حال نابودی و خشک شدن هستند. آقای چیت‌چیان چه برنامه‌ای برای احیاء این ذخایر دارید؟

وی ادامه داد: مردم آذربایجان از لحظه‌ای که شنیدند قصد دارم در مخالفت با شما صحبت کنم در حمایت از شما با بنده تماس گرفتند اما به آنها گفتم که باید مسائل مربوط به دریاچه ارومیه را مطرح کرد. شایسته است که نمایندگان آذربایجان غربی و شرقی به شما ایراد بگیرند که از عوامل اصلی مشکل دریاچه ارومیه و انتقال آب زرینه‌رود و سیمینه‌رود به بخش‌های صنعتی و کشاورزی بودید.

نماینده مردم میاندوآب تصریح کرد: در روزهای آخر خدمت دولت سابق، بدون احتساب دیدگاه کارشناسان و بدون پذیرش نظرات متخصصین در عرض 2 روز انتقال آب را به شمال شرق دریاچه ارومیه تصویب می‌کنند و تاسف‌بار است که بیش از 200 میلیون متر مکعب به بخش صنعت استان همجوار انتقال داده می‌شود.

عیسی‌زاده خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو گفت: شما از استانی هستید که باید شریک غم ما باشید پس بفرمایید برای نجات دریاچه ارومیه که این روزها نفس‌های آخر خود را می‌کشد چه برنامه‌ای دارید؟

(17:15) رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود وارد مجلس شد

** جلیل؛ موافق وزیر پیشنهادی نیرو

مجید جلیل رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری عصر امروز در صحن علنی مجلس به دفاع از برنامه‌های چیت‌چیان وزیر پیشنهادی نیرو پرداخت.

وی در ابتدا حمایت مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری از چیت‌چیان را اعلام و در ادامه از موضع گیری اخیر حجت الاسلام بزرگواری در مجلس اعتراض کرد و گفت: باید در اینجا جا دارد بگویم مواضع آقای بزرگواری نظر شخصی وی است و ما این تقسیم بندی‌ها را قبول نداریم و از طرف جامعه "الوار" از ملت شریف ایران عذرخواهی می‌کنیم.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه محور اصلی وزارت نیرو بحث آب است، تصریح کرد: چیت‌چیان که برای وزارت نیرو به مجلس معرفی شده، برای مدیریت هر چه بهتر آب برنامه دارد. ضمن آنکه معتقدیم این وزارتخانه نیاز به چشم انداز میان مدت و بلند مدت دارد تا بتواند نارسایی‌ها را جبران کند.

جلیل برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را خوب توصیف و خاطر نشان کرد: با صحبت‌های که با چیت‌چیان کردیم، متوجه شدیم وی در حوزه‌های تخصصی این وزارتخانه برنامه دارد. تامین پایدار آب،‌ شاه کلید برنامه‌های چیت‌چیان است. همچنین وی در حوزه برق نیز برنامه‌های مفصلی دارد .

وی در ادامه سخنانش به شخصیت فردی چیت‌چیان اشاره کرد و با بیان اینکه وی از جنس مردم است، یاد آور شد: چیت‌چیان سابقه نمایندگی مجلس و معاونت وزارت نیرو را در کارنامه خود دارد. همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه هم است، از این رو می‌توان گفت چیت‌چیان مدیری بدون حاشیه‌های سیاسی است. معتقدم برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو با قوانین این وزارتخانه تطابق کامل دارد.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: افزایش توان تولید برق و توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی از مهمترین برنامه‌های چیچیتان است.

جلیل در پایان سخنانش دغدغه‌های قاضی پور نماینده مخالف چیت‌چیان را دغدغه وی ، مجلس و کشور دانست و گفت: معتقدم همه باید کمک کنیم تا دریاچه ارومیه را نجات دهیم .

** رحمانی؛ موافق وزیر پیشنهادی نیرو

 رحمانی نماینده ماکو یکی دیگر از موافقان چیت‌چیان وزیر پیشنهادی نیرو بود که به دفاع از برنامه‌ها و اهداف وی پرداخت .

وی با بیان اینکه وظایف وزارت نیرو حاکمیتی و زیربنایی است، تصریح کرد: از این رو در این وزارتخانه ما نیاز به شخصی برجسته و متعهد همچون چیت‌چیان داریم. وی حقیقتاً‌ در حوزه نیرو صاحب نظر است و حتی آقای فتاح وزیر اسبق نیرو اعلام کرده که بگویید وی «چیت‌چیان» یکی از نیروهای بسیجی است. از این‌رو معتقدم با برنامه‌های وی می‌توان مشکلات آب را حل و فصل کرد. چیت‌چیان به مدیریت توازن اعتقاد دارد .

رحمانی تغییر رویکرد در مدیریت آب، توسعه آب‌های روستایی و توجه به مدیریت و توسعه برق را از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو عنوان کرد و افزود: این وزارتخانه نیاز به مدیریت قوی دارد و به نظرم چیت‌چیان می‌تواند در این عرصه موفق باشد.

*** دفاعیات حمید چیت‌چیان

حمید چیت‌چیان وزیر پیشنهادی وزارت نیرو عصر امروز در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای دفاع از وی اظهار داشت: وزارت نیرو صنعت و تخصصی برای تامین خدمات زیرساختی آب، برق و فاضلاب است.

وی با بیان اینکه ماموریت‌های وزارت نیرو در راستای تحقق بخشیدن به سه هدف محوری است، به تشریح این اهداف پرداخت و گفت: پشتیبانی از توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور،تلاش در جهت بهبود و کیفیت زندگی مردم و صیانت از منابع آب این اهداف هستند.

وزیر پیشنهادی نیرو، آب،‌برق و اقتصاد آب و برق را محورهای سخنانش عنوان کرد با بیان اینکه برنامه‌ام در راستای اهداف بالادستی است، تصریح کرد: کشور بر روی کمبربند خشک جهان قرار دارد و آب محور اصلی توسعه کشور است. دسترسی و بهره‌گیری از این منبع حیاتی با مسادل گوناگون اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی آمیخته است. بر اساس نتایج تحقیقات و مدل‌سازی دوره‌ای اقلیمی پیش‌بینی شده که در دهه پیش‌رو کره زمین با نوع تغییر نظام بارش و اقلیم مواجه شود، همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد بی‌رویه استفاده ازمنابع آبی در سالهای آینده کشور با دشواری‌ها و چالش‌هایی مواجه می‌شود.

چیت‌چیان با تاکید بر اینکه مدیریت آب کشور باید به گونه‌ای باشد که آمادگی روبرو شدن با این چالش را داشته باشد، کما اینکه در حال حاضر شاهد افت شدید تراز آب زیرزمینی نیز هستیم، به ردوی برنامه‌هایش پرداخت و افزود:مهار آبهای مشترک در چارچوب تفاهم‌نامه مرتبط، تغییر رویه در تامین مالی طرح‌های اجرایی، افزایش سطح برخورداری شهرها و روستاها از آب آشامیدنی و توسعه روشهای نوین و ارزان برای تصفیه فاضلاب، حل مشکل آبرسانی به روستاهای با 20 خانوار، تکمیل طرح‌های مکمل زنجیره تولید، مدیریت به هم پیوسته منابع آب کشور، رعایت اصول توسعه پایدار، مدیریت عرضه با تاکید بر اصلاح و هوشمندی سامانه‌های پایش آب، مدیریت تقاضا در کشاورزی، صیانت از آب‌های زیرزمینی و اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی، توجه به تالاب‌ها به ویژه دریاچه ارومیه، جلب مشارکت مردم و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط به منظور اثربخشی برنامه‌ها، اولویت‌بندی طرح‌ها به لحاظ تامین و تخصیص اعتبار کافی و استقرار ساختار حقوقی مناسب از حق آبه کشور را از رئوس برنامه‌هایم در زمینه آب برای تصدی وزارت نیرو است.

وی به بخش برق اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت برق در جایگاه چهاردهمین صنعت جهان و را ظرفیت اسمی تولیدی 70 هزار مگاوات و ارائه خدمت به 29 میلیون مشترک گسترده ترین شبکه خدمات زیربنایی کشور است، اظهار داشت: این صنعت به سرمایه گذاری اسلانه 17 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که یکی از سرمایه‌برترین صنعت های کشور است.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به صادرات 11 میلیارد کیلووات ساعت برق به 5کشور همسایه گفت: با وجود موفقیت‌های بزرگی که در این صنعت به وجود آمده است اما متاسفانه از چالش‌های ریشه‌ای متعددی رنج می‌برد که پایین بودن بازده نیروگاه‌ها، عدم بهره‌گیری ازمنابع انرژی تجدید‌پذیر و الزام صنعت به استفاده از گازوئیل و مازوت برخی از این موارد است.

چیت‌چیان همچنین بر حمایت از ایجاد ظرفیت ساخت سالانه 500مگاوات توربین گازی و پنج‌هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و ... تاکید کرد و افزود:عمده‌ترین تغییری که در صنعت برق صورت می‌گیرد در یک جمله خلاصه کرده‌ام که تغییر پارادایم صنعت برق از تمرکز بر توسعه ظرفیت‌های برق به مدیریت تامین کالا،اقتصاد با مشارکت مردم و سازگار با محیط زیست خواهد بود.

وی مهمترین مساله را اقتصاد آب و برق دانست و گفت: در حال حاضر حدود 676 طرح ملی و ملی- استانی در بخش‌های آب و فاضلاب در دست اجرا است که به بیش از یکصد هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با ادامه این روند در صورت افزایش یافتن طرح‌های جدید و یا افزایش منابع سالانه به میزان نرخ تورم، زمان اتمام هر طرح بیش از 30 سال طول می‌کشد هر چند بودجه شرایطی مانند فروش اوراق را پیش‌بینی کرده است اما باید تمهیدات لازم انجام شود.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی برای صنایع مذکور گفت: استفاده گسترده از ظرفیت بخش خصوصی، اصلاح و منطقی کردن نظام تعرفه آب وبرق، بخشی از این راهکارها می‌باشد.

چیت‌چیان با اشاره به صحبت‌های قاضی‌پور در خصوص لزوم توجه به دریاچه ارومیه گفت: این اطمینان را می‌دهم که در رابطه با دریاچه ارومیه برنامه کاملی در دست اقدام داریم که تجدیدنظر در مورد سدسازی‌ها و بازنگری آنها و نیز انتقال آب از حوزه‌های دیگر از جمله خزر که رود ارس بخشی از آن است مدنظر وزارت نیرو خواهد بود.

وی در پایان گفت: با درک وضعیت کنونی آماده انجام این وظیفه سنگین هستم.

*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

قدرمرزی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

حامد قادرمرزی نماینده مردم دهلران و قروه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر در مخالفت به رای اعتماد به مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: بنده به عنوان یک جوان و متخصص معتقدم که امروز مجلس در مرحله آزمون بزرگی قرار دارد .

وی افزود: ما همواره دم از شایسته سالاری می‌زنیم، اما باید دقت کنیم که آقای سلطانی فر از 34 سال خدمت خود در کشور 32 سال را در مناصب مختلف وزارت کشور حضور داشته و کمتر از دو سال بعد از عزل در سمت استانداری مرکزی، به عنوان معاون اداری و مالی و قائم مقام سازمان تربیت بدنی فعالیت کرده است.

نماینده مردم قروه و دهلران ادامه داد: سلطانی فر فارغ‌التحصیل علوم سیاسی و فوق لیسانس علوم سیاسی است و با وجود اینکه فارغ التحصیلان زیادی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد، آیا این با شایسته سالاری هماهنگی دارد که یک نفر فوق لیسانس علوم سیاسی که تمام سوابقش حضور در وزارت کشور بوده، امروز در راس وزارت ورزش قرار بگیرد؟

قادر مرزی افزود: معتقدم با توجه به تخصص و تجربه کاملا بی‌ربط سلطانی فر، حضور وی در وزارت ورزش عادلانه نیست و با جریان اعتدال همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد: آقای سلطانی فر! ما معتقدیم که عرصه مدیریت ورزشی عرصه شانس نیست و نباید حادثه و تقدیر را بر برنامه ارجحیت بدهیم.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنده با 17 نفر دیگر کابینه موافق هستم، اما با آقای سلطانی فر به دلیل نبود تخصص و تجربه کاملا مخالف هستم و امیدوارم که امروز مجلس در این آزمون بزرگ به شایسته سالاری رای بدهد.

مرادی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

سالار مرادی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر مجلس در مخالفت با رای اعتماد به مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: این جانب از جمله نمایندگانی بودم در بحث تحقق حماسه سیاسی ضمن احترام برای همه کاندیداها با افتخار به صورت رسمی و در منطقه کردستان از افکار و شخصیت آقای روحانی حمایت کرده و خواهم کرد.

وی افزود: قطعاً حمایت من و رای مردم به آقای روحانی، حمایت به رای و گفتمان وی در بحث اعتدال، تدبیر و امید و تحقق خواسته های اقوام است. امید ما به این دولت توجه به زوایایی از حقوق اقوام و مذاهب است که تاکنون یا مورد توجه قرار نگرفته و یا در این برهه حساس باید مورد توجه باشد.

نماینده مردم سنندج خاطر نشان کرد: قرار ما این بود که از ظرفیت نیروهای کرد، اهل سنت و بلوچ استفاده شود، اما نشد. لذا امیدواریم در سایر سطوح دولت از این عناصر استفاده شود تا ما شرمنده مردم نشویم.

مرادی تاکید کرد: مخالفت بنده با اقای سلطانی‌فر منافاتی با شایستگی و توانایی وی در سایر حوزه های اجرایی ندارد .چرا که سوابق اجرایی افراد در چهار دهه گذشته ثبت و قابل بررسی و نقد است.

وی گفت: اگر مروری بر سوابق سلطانی فر داشته باشیم می‌بینیم، جدا از سوابق وی از سال 58 تا 60 او از سال 61 تا 88 در وزارت کشور بوده و به احتمال زیاد بعد از مهرورزی دولت قبل در مرکز تحقیقات استراتژی به پژوهشگری مشغول شده.

نماینده مردم سنندج با بیان اینکه تنها سابقه ورزش سلطانی فر حضور در عرصه ورزشی به‌عنوان قائم مقام و معاونت اداری سازمان تربیت بدنی بوده است، اظهار داشت: سوال اساسی این است که آیا سلطانی فر همچون سیاست‌مداران و نوسیاستمداران از ورزش برای رسیدن به مناصب مدیریتی استفاده خواهد کرد. به مرادی خطاب به وزیر پیشنهادی ورزش جوانان گفت: برنامه شما برای پرهیز از ورود افراد سیاسی و غیرورزشی به عرصه ورزش و هیئت مدیره باشگاه‌ها چیست و این موضوع تا کجا ادامه خواهد داشت؟ این موضوع نه تنها در تهران بلکه در شهرستان‌ها نیز تکرار شده و شاهدیم در هیئت‌های ورزشی استان‌ها افرادی مدیریت می‌کنند که ورزشی نیستند، بلکه سیاسی هستند.

وی همچنین سوالاتی را از وزیر پیشنهادی ورزش جوانان مطرح کرد و گفت: بفرمایید ورزش در نواحی محروم و روستایی چه سرانجامی خواهد داشت؟ نابرابری برخی استان‌ها از حیث زیرساخت و امکانات چگونه باید جبران شود؟ چند سال طول می کشد تا شاهد عدالت در حوزه جغرافیای ورزش باشیم؟ چرا از طرح توسعه ورزش استان ها صحبتی در برنامه شما نشده است؟ پروژه‌های ناتوانی ورزشی را چه می‌کنید؟ آیا صرفاً در عرصه ورزش تنها باشگاه‌های استقلال و پیروزی را مهم می‌دانید و کلا فوتبال را ورزش می‌دانید.

وی ادامه داد: آقای سلطانی فر آیا برای ترویج اخلاق در ورزش برنامه‌ای دارید؟ چه راهبرد و هدفی برای توسعه ورزش در مدارس دارید؟ برای توسعه ورزش چه برنامه‌ای دارید؟ میخواهید برای بیمه ، اشتغال و رفاه ورزشکاران ملی چکار کنید؟ چه راهبردی برای احیای حوزه جوانان در وزارت ورزش و جوانان دارید آیا می‌توانید تعهد دهید که به برنامه ها عمل کنید.

مرادی در پایان سخنان خود گفت: در بحث‌های چند روز اخیر شاهد بودیم که تیم آقای روحانی از نظر تجربه، سابقه و سوابق خوب است، اما طی چند روز اخیر به دلایلی صلاحیت برخی از وزرا زیر سوال رفته است. خواهش من این است که با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعامل قوا از دیدگاه رهبری و صحبت‌های امروز آقای روحانی به کابینه رای دهیم، رایی که ما می‌دهیم باید براساس منافع ملی باشد، نه صرفا منافع گروهی.

احمدی لاشکی؛ موافق وزیر پیشنهادی ورزش

قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جلسه علنی پارلمان طی سخنانی در موافقت با مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهارداشت: آقای سلطانی‌فر در قضاوت و سخنان مخالفان بسیار مظلوم واقع شد، چرا که ایشان 20 سال تجربه اجرایی و علمی داشته‌اند و معاونت سیاسی چند استان بوده‌اند، بنابراین به امور مربوط به بخش جوانان و ورزش آشنایی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمانی که سازمان تربیت‌بدنی با سازمان جوانان ادغام و این وزارتخانه تشکیل شد، مسائل مربوط به امور جوانان نادیده گرفته شده‌اند و در واقع آنها برادران ناتنی ورزش شدند و هیچ حقی از ارث نمی‌برند، اما آقای سلطانی‌فر این وعده را داده که جوانان و مشکلات آنها اعم از بیکاری، ازدواج، مسکن و... آنها را هم بنگرد.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: آقای سلطانی‌فر آمده تا به استقلال کامل فدراسیون‌ها بپردازد. همچنین قالب فدراسیون‌ها دچار مشکلات مالی هستند و از آنجا که آقای سلطانی‌فر کار استانداری انجام داده می‌تواند اقتصاد را در کنار ورزش قرار دهد تا فضای ورزش به واسطه اقتصاد تقویت شود و این یک نکته مثبت در کارنامه آقای سلطانی‌فر است.

احمدی با تاکید بر اینکه ورزش کشور فقط پرسپولیس و استقلال نیست، گفت: چرا باید یک ورزشکار 2 میلیارد تومان پول بگیرد، اما یک رشته ورزشی در یک شهرستان حتی صد هزار تومان اعتبار نداشته باشد؟ بنابراین آقای سلطانی‌فر برای این مسائل و این مشکلات آمده و آمادگی لازم را دارد تا به این مشکلات بپردازد.

وی با بیان اینکه آقای سلطانی‌فر کمتر از عادل فردوسی‌پور اطلاعات ورزشی ندارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چالش‌های مهمی را که وجود دارد رصد کرده و دلایل این مشکلات را ناکارآمدی و سلیقه‌ای عمل کردن می‌داند. همچنین وی در برنامه‌های خود به پروژه‌ها و طرح‌های ورزشی نیمه‌تمام اشاره کرده و این نکته‌ای است که همیشه از آن غفلت شده است.

نماینده مردم نوشهر اضافه کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان در تمام حوزه‌های و مسائل فرهنگی و اجتماعی ورزش است و امروز در شرایطی هستیم که وزیر ورزش باید سیاست‌مدار چیره‌دستی هم باشد. چرا که رابطه ورزش و سیاست از هم جدا نیست، بنابراین تنها گزینه‌ای که این ویژگی‌ها را دارد آقای سلطانی‌فر است.

احمدی همچنین غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس نیز با استفاده از قسمتی از زمان نماینده نوشهر به موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: یکی از بزرگترین ویژگی‌های کابینه روحانی این است که تصمیم‌گیری را برای نمایندگان سهل و آسان کرده، چرا که تمام وزرای این کابینه امتحان پس داده هستند و ما می‌توانیم به همه اینها نمره دهیم.

وی ادامه داد: اگر امروز بخواهیم کشتی مدیریت وزارتخانه‌ها و امور اجرایی کشور به مقصد برسد باید از فرصتها استفاده کنیم و آقای سلطانی‌فر که توانسته حدود 20 سال در عرصه سیاسی کشور مدیریت کلان داشته باشد، می‌تواند از فرصت‌های طلایی استفاده کند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: آقای سلطانی‌فر در تمام مسائل جوانان اشرافیت کامل دارد و بهترین جمله‌ای که می‌توان برای اشرافیت و اطلاعات آقای سلطانی‌فر به کار برد، همان جمله‌ای است که آقای روحانی گفت که سلطانی‌فر کامپیوتر سیار ورزشی است.

کاتب افزود: اطلاعاتی که آقای سلطانی‌فر دارد را نمی‌توان پس از 34 سال در یک مسئول ورزشی پیدا کنیم، بنابراین تنها کسی که امروز می‌تواند مسئولیت امور ورزشی و جوانان کشور را بر عهده بگیرد وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان است چرا که در طول این سالها نشان داده که اهل افراطی‌گری و سیاسی‌کاری نیست.

رحمانی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

رجب رحمانی نماینده تاکستان که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت با بیان اینکه مخالفت من به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به منزله مخالفت با کل کابینه نیست، گفت: این وزارتخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که هم باید به اهمیت ورزش بپردازد و هم موضوع جوانان را دنبال کند.

وی سلطانی‌فر را که به عنوان وزیر پیشنهادی وزرات ورزش و جوانان معرفی شده، به عنوان یکی از چهره‌های سیاسی خواند و افزود: بنده برنامه‌های او را مطالعه کرده‌ام و باید چند سوال را مطرح کنم؛ سوال اول اینکه آقای سلطانی‌فر برای مسئله دوشغله‌ها چه کاری را می‌خواهد انجام دهد. همچنین برای سرانه ورزش چه برنامه‌ای دارد؟ وی برای تهیه امکانات ورزشی و دورافتاده چه برنامه‌ای دارد؟ آیا می‌خواهد فقط به مناطق و استان‌ها توجه کند یا برنامه‌ای هم رای مناطق محروم دارد؟

نماینده تاکستان ادامه داد: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای ورزش بانوان دارد؟ آیا وی می‌خواهد کماکان فقط به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال توجه داشته باشد؟ برای هماهنگ‌سازی خانه‌های ورزش چه برنامه‌هایی دارد؟ آقای سلطانی‌فر شما به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده‌اید، برای اشتغال و ازدواج جوانان چه برنامه‌ای دارید؟

رحمانی در پایان سخنانش با بیان اینکه شنیده‌ایم سلطانی‌فر گرین‌ کارت دارد و در انگلستان درس خوانده است خطاب به وی گفت: آیا می‌خواهید ورزش را سیاسی کنید؟ در خصوص این سوالاتی که مطرح شد توضیح دهید.

عثمان احمدی نماینده مردم مهاباد نیز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان پشت تریبون رفت، اما به جای انتقاد پیشنهادهایی را به سلطانی‌فر ارائه کرد.

وی خطاب به سلطانی‌فر گفت: آقای سلطانی‌فر، استادیوم مهاباد رها شده است، به آن توجه کنید. طرح جامع ورزش را در دستور کار قرار دهید. همچنین می‌خواهم که در این دوره بین وزارتخانه با کمیته ملی المپیک همکاری خوبی ایجاد شود، ضمن آنکه باید برای بازی‌های آسیایی برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شود. باید برای فراغت جوانان نیز برنامه داشت.

نماینده مهاباد همچنین از رئیس دولت تدبیر و امید خواست که از نظرات نمایندگان به ویژه نمایندگان ادوار استفاده کند.