دولت دهم در حالي فعاليت خود را آغاز كرد كه رآكتور تحقيقاتي تهران به سوخت ۲۰ درصدي براي توليد راديوداروها بويژه بيماران سرطاني نياز داشت و برخي كشورهاي غربي بدنبال «گرو كشي» اين موضوع بودند كه با تلاش دولت و دانشمندان كشورمان به ويژه شهيد «مجيد شهرياري» ناكام ماند.

شايد به جرات بتوان گفت كه دستيابي به غني سازي ۲۰ درصدي تبديل به پشتوانه مستحكمي براي اعضاي تيم مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران با گروه ۱+۵ و گروه وين (متشكل از آمريكا، فرانسه و روسيه) شد تا آنها مانع از گروكشي نياز بيماران ايراني توسط برخي كشورهاي غربي شوند.
نكته مهم درباره توليد سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران در آن است كه آمريكا و كشورهاي اروپايي با علم به پايان يافتن سوخت مورد نياز رآكتور تحقيقاتي تهران، فروش و صادرات راديو دارو به ايران را تحريم كردند تا بار ديگر نشان دهند دشمني آنها با ملت ايران ديرينه است.

*** صدور دستور غني سازي ۲۰ درصدي
رييس جمهوري پس از آنكه كشورهاي آمريكا، روسيه و فرانسه حاضر به فروش سوخت ۲۰ درصدي مورد نياز رآكتور تحقيقاتي تهران به كشورمان كه به توليد راديو دارو براي بيماران سرطاني مي پردازد، نشدند، ۱۸ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ دستور توليد سوخت ۲۰ درصدي را خطاب به «علي اكبر صالحي» رييس وقت سازمان انرژي اتمي صادر كرد.
سازمان انرژي اتمي ايران نيز دو روز بعد از اين دستور و پس از اطلاع قصد تهران براي توليد اورانيوم با غناي ۲۰ درصدي به آژانس بين المللي انرژي اتمي، غني سازي در اين سطح را در سايت نطنز آغاز كرد.
غني سازي در اين سطح باعث شد تا به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي دشمنان نتوانند «نياز مردم ايران به اين سوخت را گرو بكشند.»

*** سال ۱۳۸۹
احمدي نژاد در اولين سال فعاليت دولت دهم در مراسم جشن روز ملي فن آوري هسته اي (سال ۱۳۸۹) كه در سالن همايش هاي برج ميلاد تهران برگزار شد از «اولين نمونه سوخت مجازي رآكتور تحقيقاتي تهران و نسل سوم ماشين هاي سانتريفيوژ» رونمايي كرد.
براي بهره برداري از اولين نمونه سوخت مجازي، تمام زيرساخت هاي مجتمع توليد سوخت مجازي رآكتور تحقيقاتي تهران فراهم شده بود.
ويژگي نسل سوم ماشين هاي سانتريفيوژ اين است كه علاوه بر افزايش توان جداسازي، مقدار توليد در واحد زمان با استفاده از اين ماشين ها افزايش خواهد يافت.
نسل سوم سانتريفيوژها يك ماشين فوق بحراني است كه توان غني سازي آن ۱۰ كيلوگرم سوخت با سرعت ۵۶۵ متر بر ثانيه يا سرعت دوراني ۹۰۰ هرتز است كه با موفقيت به مرحله نهايي رسيده است. توان جداسازي اين نمونه از سانتريفيوژها در حدود ۱۰ طراحي شده كه ۵ برابر نسل اول و دو برابر نسل دوم است.

*** سال ۱۳۹۰
رييس قوه مجريه در روز ملي فن آوري هسته اي در سال ۱۳۹۰ نيز از چندين دستاورد مختلف دانشمندان و متخصصان هسته اي كشور رونمايي كرد كه با توجه به تحريم هاي بين المللي اهميت فراواني براي كشور داشتند.
احمدي نژاد در سال ۱۳۹۰ از «دي اكسيد اورانيوم طبيعي با خلوص هسته اي كه به عنوان خوراك نيروگاه آب سنگين اراك» توليد شده بود، به همراه توليد ايزوتوپ هاي پايدار در مجتمع آب سنگين اراك، رونمايي كرد.
رآكتور تحقيقاتي اراك به دليل وجود آب سنگين در اطراف آن، نياز به استفاده از اورانيوم غني شده ندارد و از اورانيوم با غناي طبيعي استفاده مي كند در حالي كه رآكتور تحقيقاتي تهران به سوخت با غناي حدود ۲۰ درصد نيازمند است. واحد توليد دي اكسيد اورانيوم طبيعي با خلوص هسته اي در كارخانه فراوري اورانيوم و توليد سوخت هسته اي اصفهان با رعايت استانداردهاي بين المللي هم اكنون در حال توليد ماده اصلي سوخت هسته اي جهت استفاد در رآكتور تحقيقاتي اراك است.
راديو داروي ۶۴CU-ATSM و دستگاه طيف سنج جرمي چهار قطبي از ديگر دستاوردهايي بود كه رييس شورايعالي امنيت ملي كشور در اين روز از آنها رونمايي كرد اما اينها تمامي دستاوردها نبود.
راديو داروي ۶۴CU-ATSM يكي از مهمترين راديو داروهاي مورد استفاده در روش نوين تصويربرداري با گسيل پوزيترون معروف به PET است كه تشخيص بافت كم اكسيژن توسط آن با موفقيت در بيماري هاي انساني در سه كشور جهان آزمايش شده است. تشخيص بافت كم اكسيژن در بسياري از بيماري ها از جمله سرطان ها، انفاركتوس قلبي و مغزي بسيار حياتي است.
اين راديو دارو به دليل نيمه عمر مناسب حدود ۱۳ ساعت يكي از بهترين گزينه ها در راديوداروهاي PET به شمار مي رود و به دليل خواص استثنايي هسته اي هم داراي اثرات تشخيصي و هم اثرات درماني است. راديوايزوتوپ اين راديو دارو براي اولين بار در جهان و به روش ابتكاري در پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي توليد شده است.
استقرار همزمان سامانه هاي پرتودهي در دو استان چهارمحال بختياري و آذربايجان شرقي ، توليد ژنراتور راديو دارويي گاليوم-۶۸ / ژرمانيوم – ۶۸ براي اولين بار در آسيا و ساخت اولين شتابگر الكترواستاتيك ۲۰۰KeV در ايران هم جزء افتخارات دانشمندان هسته اي كشور بود كه در دومين سال از آغاز به كار دولت دهم از آنها رونمايي مي شد.
عمليات اجرايي استقرار سامانه هاي پرتودهي استان هاي چهارمحال بختياري و آذربايجان شرقي به همت متخصصان پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي سازمان انرژي اتمي ايران و با حمايت مادي و معنوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري همزمان با روز ملي فناوري هسته اي آغاز شد.
اين سامانه ها كه قابل ارتقا به پنج سامانه در نقاط مختلف كشور بوده، داراي مزاياي منحصر به فردي هستند كه از جمله مي توان به پرتودهي بسته بندي نهايي محصول، عدم تاثير دما، فشار و رطوبت بر عملكرد آن، عدم ايجاد آثار سوء بر مصرف كنندگان، تاثير فوري و قابليت استفاده فوري از محصول و همچنين عدم استفاده از افزودني هاي شيميايي اشاره كرد.
پرتودهي كاربردهاي مختلفي در كشاورزي و صنايع غذايي، پليمر، شيمي و محيط زيست، صنعت، پزشكي، بهداشتي و ... دارد كه از جمله آنها جلوگيري از فساد محصولات كشاورزي، كاهش آلودگي هاي ميكروبي، افزايش زمان ماندگاري ميوه و مواد غذايي، اصلاح ساختار مولكولي و بهبود خواص حرارتي، فيزيكي و شيميايي مواد پليمري ارزان قيمت، حفاظت از محيط زيست با طراحي، فرمولاسيون و تهيه پليمرهاي زيست تخريب، سترون سازي تجهيزات و محصولات يكبار مصرف پزشكي، پرتودهي فرآورده هاي خون و لوازم آن و بازيافت ضايعات پلاستيك و تفلون و ... را مي توان نام برد.
در اين سامانه ها كه از نوع صنعتي هستند از چشمه كبالت ۶۰ يا سزيوم ۱۳۷ براي پرتودهي استفاده مي شود.
منسوخ شدن روش استريل با گاز اكسيد اتيلن به علت آلودگي و خطرات زيست محيطي، هزينه بالا و كار زياد در روش سنتي و از بين رفتن ۲۰ درصد محصولات كشاورزي ايران به طور سالانه ضرورت انجام اين طرح را نمايان مي سازد.

*** رونمايي از صفحات سوخت ۲۰ درصدي
رييس جمهوري اسلامي ايران ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ با حضور در سازمان انرژي اتمي از مجتمع سوخت استاندارد و كنترلي رآكتور تحقيقاتي تهران، افزايش تعداد ماشين هاي سانتريفيوژ جهت غني سازي تا سقف سه و نيم درصد و مرحله نصب و راه اندازي اولين زنجيره ماشين هاي نسل جديد با روتور كامپوزيتي و واحد كاري جداسازي ۶ (SWU) را در مجتمع هاي نطنز و اصفهان رونمايي و افتتاح كرد.
در اين راستا، سوخت هسته اي با غناي ۲۰ درصد در مجتمع سوخت رآكتورهاي اصفهان توليد و پس از طي مراحل فني و رعايت استانداردهاي ايمني تحت نظر كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي جهت بهره برداري به رآكتور تهران منتقل شده بود، پس از طي مراحل مختلف آزمايش هاي لازم در قلب رآكتور تهران بارگذاري شد.
با راه اندازي خط توليد اين مجتمع سوخت و بهره برداري در رآكتور تهران تمام راديوداروهاي مورد نياز كشور در داخل توليد و از خروج ارز جلوگيري خواهد شد و بدين ترتيب آخرين گام در تكميل فرآيند سوخت هسته اي يعني ساخت سوخت و بارگذاري مجتمع هاي سوخت در داخل قلب رآكتور توسط متخصصين هسته اي كشور برداشته شد.

*** سال ۱۳۹۱
رييس جمهوري اسلامي ايران روز بيستم فروردين ماه سال گذشته نيز در جمع رييس و كاركنان سازمان انرژي اتمي به سنگ اندازي دشمنان در سال ۸۸ براي ارائه سوخت ۲۰ درصد رآكتور تهران از سوي برخي كشورها به جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: قرار بود در آن سال، ميزان سوخت مورد نياز را براي رآكتور تهران در اختيار ايران قرار دهند اما طبق معمول، اين موضوع نيز در چرخه هاي استعماري شكل ديگري به خود گرفت به طوري كه مي خواستند حيثيت و موجوديت خود را بدهيم تا در مقابل سوخت ۲۰ درصد را تحويل دهند.
احمدي نژاد اضافه كرد: اما زماني كه اعلام شد دانشمندان جوان ايراني توانسته اند اين صفحه سوخت را توليد كنند، مقامات سياسي همان كشورها اعلام كردند كه ايران بلوف مي زند و هرگز نمي تواند به اين دانش دست پيدا كند اما در نهايت مشاهده شد كه دانشمندان ما توانستند اين صفحه سوخت را توليد كنند و در حال حاضر نيز نمونه آن در حال فعاليت است.
احمدي نژاد در اين مراسم همچنين روز ملي فناوري هسته اي را به ملت سرافراز ايران تبريك گفت و از همه كساني كه در دفاع از حقوق هسته اي كشور تلاش كردند، قدرداني كرد و گفت: در اين زمينه اگر قرار باشد روزي از اشخاصي تقدير شود بايد طي مراسمي از ۷۵ ميليون نفر ايراني تقدير كرد.

*** شناسايي ۱۶ ساختگاه جديد براي احداث نيروگاه هاي هسته اي/ كشف منابع جديد اورانيوم
پنجم اسفندماه سال ۱۳۹۱ سازمان انرژي اتمي از شناسايي ۱۶ ساختگاه جديد نيروگاه هاي هسته اي كشور پس از ماه ها تلاش در مناطق ساحلي درياي خزر، خليج فارس، درياي عمان، خوزستان و شمال غرب كشور خبر داد.
اين امر در راستاي برنامه بلند مدت جمهوري اسلامي ايران براي توسعه توليد برق از طريق نيروگاه هاي هسته اي و با رعايت و بكارگيري استانداردها و معيارهاي بين المللي صورت گرفته است.
سازمان انرژي اتمي ايران همچنين با يادآوري تلاش هاي گسترده براي كشف منابع جديد اورانيوم در كشور از اكتشاف منابع جديد اين ماده ارزشمند در كشور خبر داد و اعلام كرد: با اكتشافات جديد در يك و نيم سال اخير و پس از بررسي هاي دقيق، ذخاير و منابع معدني كشور با ثبت ركورد ۵/۴ برابري نسبت به ۳۵ سال گذشته، از يك هزار و ۵۲۷ تن اورانيوم به چهار هزار و ۴۰۰ تن منابع جديد اورانيوم افزايش پيدا كرد و در حوزه منابع زمين ­شناسي نيز، با بدست آمدن ركورد ۵ برابري نسبت به ۳ دهه گذشته، از ۶ هزار و ۶۵۰ تن اورانيوم به ۳۳ هزار تن ذخاير جديد اورانيوم رسيد.
به دست آمدن اين ركورد تاريخي در اكتشاف اورانيوم كه حاصل تلاش شبانه روزي متخصصان صنعت هسته اي است، با روش هاي مختلفي از جمله پيمايش زميني گروه هاي اكتشافي، انجام مطالعات زيرسطحي و ... در مناطق مركزي، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق كشور محقّق شد.
بدون ترديد اين دستاوردهاي مهم، ثمره ايستادگي و پايداري ملّت سرافراز ايران، حمايت هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و رييس جمهوري به همراه تلاش و مجاهدت خستگي ناپذير دست اندركاران صنعت هسته اي كشور است كه موجب ارتقاي روحيه خودباوري و غرور ملّي و پاسخي محكم به تحريم هايي است كه خلاف تمام شئون انساني، اخلاقي و مغاير با همه معاهدات بين المللي است.

*** سال ۱۳۹۲
با حضور رئيس جمهور در روز ملي فن آوري هسته اي در سال ۹۲ نيز، از اولين شتاب‌دهنده صنعتي الكترون كشور با انرژي ۱۰MEV و توان ۱۰۰KV و ۵ راديو داروي درماني جديد رونمايي شد.
استريل كردن لوازم يكبار مصرف پزشكي، حافظه‌دار كردن مواد پليمري، توليد لوله‌ها و نوارهاي قابل انقباض حرارتي مورد نياز صنايع، توليد سيم و كابل نسوز حرارتي، پرتودهي مواد غذايي تسويه آب و فاضلاب شهري، مقاوم سازي فلزات و چوب، توليد ايدروژل‌هاي پوشش‌ دهنده زخم، توليد لاستيك و قطعات خودرو با دوام بالا از جمله كاربردهاي اين شتاب‌دهنده است كه داراي اجزاء مختلف مي باشد و از تكنولوژي بالا برخوردار است.
قيمت تمام شده اين شتاب‌دهنده در داخل كشور نسبت به نمونه مشابه خارجي آن بسيار كمتر و نزديك به يك پنجم بوده و از نظر كارايي و كيفيت نيز از برخي جهات نسبت به نمونه خارجي برتري داشته و سازگار و مطابق نياز صنايع كشور ساخته شده است.
شتاب دهنده‌هاي صنعتي الكترون كاربردهاي گسترده‌اي در علوم مختلف پزشكي، صنعتي و كشاورزي داشته و يكي از نمونه‌هاي بارز صلح‌آميز از صنعت هسته‌اي است كه نقش مؤثري در سلامت افراد جامعه و بهبود كيفيت محصولات دارد.

*** آغاز فرايند نصب محفظه اصلي رآكتور ۴۰ مگاواتي آب سنگين اراك
۱۹ خرداد سال ۱۳۹۲ با حضور رييس جمهوري عمليات نصب محفظه اصلي رآكتور تحقيقاتي ۴۰ مگاواتي آب سنگين اراك آغاز شد كه در نوع خود تحولي بزرگ در فن آوري هسته اي كشورمان محسوب مي شود.
رآكتور IR۴۰ به عنوان نخستين رآكتور آب سنگين داخلي، قابليت بارگذاري ۱۵۰ مجتمع سوخت اكسيد اورانيوم طبيعي را دارا است كه از آن براي توليد راديو دارو و راديو ايزوتوپ هاي مورد نياز علوم پزشكي استفاده مي شود.
اين رآكتور تحقيقاتي قرار است به مرور جايگزين راكتور تحقيقاتي آب سبك تهران شود.
رآكتور IR۴۰ هيچ نمونه خارجي نداشته و تمام مراحل طراحي، ساخت و بهره برداري از آن كه پس از اين صورت خواهد گرفت، در داخل كشور و توسط متخصصان جوان ايران اسلامي صورت گرفته است. همچنين علاوه بر خود رآكتور، تمام سيستم هاي جانبي سرويس دهنده به آن و ساختماني كه رآكتور در آن قرار دارد توسط آخرين استانداردها و مولفه هاي هسته اي و كاملا مقاوم در برابر پرتو و زلزله، توسط دانشمندان كشورمان طراحي و اجرا شده است.
در فاز توسعه اين رآكتور قرار است با توجه به ظرفيت در نظر گرفته شده، پس از تامين كامل نياز داخل به راديوداروها و راديوايزتوپ هاي توليدي اين راكتور، محصولات آن به خارج از كشور نيز صادر شود.
ساخت اين راكتور از مرحله طراحي تا اجرا پنج سال به طول انجاميده است.
رآكتور IR۴۰ از همه آزمايش هاي ساخت با موفقيت بيرون آمده و بنا بر گفته مسوولان سازمان انرژي اتمي قرار است از نيمه دوم سال جاري تست آن با سوخت مجازي آغاز شود كه تا پايان سال به طول خواهد انجاميد.
متخصصان ايراني با طراحي و اجراي ساخت اين راكتور، كشور را از فاز ساخت رآكتورهاي تحقيقاتي آب سبك به يك راكتور قوي و مهم رسانده اند و پس از اين مي توانيم براساس اين تجربه راكتورهاي بزرگ تر را در كشور طراحي كنيم.
تفاوت رآكتورهاي آب سبك و آب سنگين در آن است كه در رآكتورهاي آب سنگين از اكسيد اورانيوم طبيعي به عنوان سوخت استفاده مي شود ولي در رآكتورهاي آب سبك اورانيوم طبيعي بايد غني سازي شده و به عنوان سوخت مصرف شود.

*** مكان يابي رآكتور آب سبك در شيراز
«فريدون عباسي دواني» رييس سازمان انرژي اتمي در خرداد سال ۹۲ از مكان يابي يك رآكتور ۱۰ مگاواتي آب سبك در نزديكي شيراز و شهر زرقان خبر داد.
وي گفت: اين مكان در نزديكي شمال شيراز در پهنه اي به وسعت ۸۰ هكتار است و با نزديكي به مراكز دانشگاهي شيراز و ظرفيت هاي علمي اين شهر مي تواند شيراز را به قطب مطالعات دانش هسته اي تبديل كند.
عباسي نزديكي به فرودگاه بين المللي، تامين منابع آب و شرايط مناسب از لحاظ زمين شناسي از جمله دوري از گسل ها را از عوامل مهم براي مكان يابي اين رآكتور عنوان كرد.
وي افزود: طراحي اين رآكتور به پايان رسيده و رآكتور ۱۰ مگاواتي شيراز، رآكتوري تحقيقاتي و از نوع آب سبك استخري است كه پس از رآكتور تهران، دومين رآكتور تحقياتي كشور مي شود.
رييس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: دانش ساخت رآكتورهاي استخري در كشور بومي شده و همه تجهيزات ساخت اين رآكتور از جمله ساخت جرثقيل قطبي، تجهيزات بتن ريزي، طراحي و ساخت اتاق كنترل در داخل كشور موجود است و هيچ گونه احتياجي به كشورهاي ديگر نداريم.
عباسي توليد راديو داروها ، مطالعات تحقيقاتي و آزمايش سوخت توليد شده در اصفهان را از جمله اهداف راه اندازي اين رآكتور عنوان كرد.
وي گفت : اعتبار ساخت اين رآكتور از منابع ملي تامين مي شود و در صورت تامين اعتبار پيش بيني مي شود كه در سه تا پنج سال آينده به بهره برداري برسد.
با پايان مكان يابي اين رآكتور، قرار است عمليات اجرايي ساخت آن آغاز شود.