شاید باور نکنید ولی این‌ها واقعیاتی است که هیچ‌وقت نخواسته ایم به آن‌ بها دهیم و متاسفانه از کنار آن بی‌تفاوت گذشته‌ایم در صورتی که اگر واقعاً می‌خواهیم به جای صادرات نفت، این نعمت خدادادی، به سمت توسعه محصولات غیر نفتی گام برداریم بدون شک یکی از گزینه‌های جایگزینی آن می‌تواند محصولات کشاورزی باشد.

شاید باور نکنید ولی این‌ها واقعیاتی است که هیچ‌وقت نخواسته ایم به آن‌ بها دهیم و متاسفانه از کنار آن بی‌تفاوت گذشته‌ایم در صورتی که اگر واقعاً می‌خواهیم به جای صادرات نفت، این نعمت خدادادی، به سمت توسعه محصولات غیر نفتی گام برداریم بدون شک یکی از گزینه‌های جایگزینی آن می‌تواند محصولات کشاورزی باشد.
بخش کشاورزی به‌دلیل نقشی که در امنیت غذایی کشور و تامین غذای مردم دارد، جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نمی‌توان نقش آن را در صادرات غیر نفتی کشور نیز نادیده گرفت. امروزه نه تنها توسعه بخش کشاورزی از جهت تامین غذای مورد نیاز از تولیدات داخلی مورد توجه قرار دارد بلکه توسعه این بخش به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در صادرات غیر نفتی ضروری است. زیرا از یک سو با تامین غذای مردم از تولیدات داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود و از سوی دیگر صادرات مازاد بر نیاز محصولات می‌تواند زمینه ورود چندین میلیارد دلار ارز را به کشور فراهم کند. توسعه کشاورزی در ایران تا قبل از انقلاب اسلامی به دلیل وابستگی شدید اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی به‌عنوان توسعه یکی از زمینه‌های صادرات مورد توجه چندانی قرار نداشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه از دولت نهم به بعد به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی مد نظر قرار گرفته است.
آمار نشان می‌دهد حدود یک پنجم از محصولات صادراتی دارای مزیت نسبی را تولیدات کشاورزی تشکیل می‌دهد. به‌گونه‌ای که در سال 91 حجم صادرات محصولات کشاورزی به رکورد 2/6 میلیارد دلار رسیده که نشاندهنده افزایش 4/4 برابری است.‌ وزیر جهاد کشاورزی می‌‌گوید: میزان صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال 82 حدود 4/1 میلیارد دلار بوده در حالی که این میزان در سال 91 به رکورد 2/6 میلیارد دلار رسیده که نشاندهنده افزایش 4/4 برابری است.

 رشد صادرات غیر نفتی دراین سال‌ها معادل 342 درصد بوده‌است

صادق خلیلیان با بیان این‌که کاهش 54 درصدی میزان واردات میوه در سال 91 نسبت به سال 88 حاکی از سیاست دولت در حمایت از تولیدات داخلی است، اظهار داشت: تراز بازرگانی انواع میوه (صادرات منهای واردات) در طول هفت سال گذشته مثبت بوده و از 35/1 میلیارد دلار در سال 85 به رقمی بالغ بر 64/1 میلیارد دلار در سال 90 و در نهایت به 17/2 میلیارد دلار در سال 91 افزایش یافته‌، بنابراین از افزایش 61 درصدی تراز بازرگانی انواع میوه طی هفت سال اخیر می‌توان نتیجه‌گرفت که واردات میوه کاهش و صادرات آن افزایش یافته که حاکی از روند رو به رشد تولیدات در این بخش است.
وی همچنین آماری را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد ارزش متوسط صادرات در سه سال اول برنامه چهارم نسبت به ارزش متوسط صادرات محصولات کشاورزی در برنامه‌سوم با افزایش چشمگیر 150 درصد مواجه شده و ارزش صادرات محصولات کشاورزی نیز از هزار و 419 میلیون دلار در سال 1383 با نرخ رشد 32 درصد سالانه به 3 هزار و 265 میلیون دلار (معادل 3/2 برابر) در سال 1386 رسیده است. از طرفی دیگر ارزش واردات محصولات کشاورزی از 3هزار و 29 میلیون دلار در سال 1383 با نرخ رشد سالانه 20 درصد به 5 هزار و 245 میلیون دلار در سال 1386 رسیده است. ارقام فوق در مجموع نشان می‌دهد رشد صادرات نسبت به واردات به مراتب بیشتر بوده و نسبت ارزش صادرات به واردات از 46/0 در برنامه سوم به 62/0 در برنامه چهارم رسیده است. برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی کشور، صادرات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی ایران درسال 85 از مرز 2 میلیارد و 600 میلیون دلار گذشت و با حفظ شتاب خود در سال 86 به بیش از 3 میلیارد و 260 میلیون دلار رسید.

 صادرات میوه ایران به 100 کشور جهان

مدیرکل دفتر امور میوه وزارت جهادکشاورزی ضمن تشریح پتانسیل بالای بخش باغبانی کشور هم در بخش تولید و هم صادرات می‌گوید: در حال حاضر محصولات باغی ایران به بیش از 100 کشور جهان صادر می‌شود که عمده‌ترین آن‌ها روسیه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن، چین و... است.
رحمت‌الله پریچهر در گفت‌و‌گو با افزود: پسته، خرما، کشمش و سیب مهمترین اقلام صادراتی کشاورزی به شمار می‌روند. وی تصریح کرد: مرکبات با سطح تولید 5/4 میلیون تن بیشترین تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. صادرات هر کیلو پسته‌ ایرانی معمولی 9 دلار، پسته ارگانیک 16 دلار، گیلاس تک دانه 3 دلار، خرما 5/1 دلار، کشمش 2/2 دلار و سیب 9 دلار است. پریچهر گفت: به‌رغم تبلیغات منفی امریکا علیه ایران، کشورمان همچنان تولید‌کننده اول پسته در جهان است.
وی میزان سرانه تولید میوه در ایران را 210 کیلوگرم و جهان را 90 کیلوگرم اعلام می‌کند و می‌گوید: مقایسه این آمار گویای آن است که تولید میوه در کشور ما کم نیست و بدون شک می‌تواند جوابگوی نیاز داخلی باشد.