در 8 سال فعالیت دولت های نهم و دهم بیش از 403 میلیون تن سیمان در کشور تولید شده است که نسبت به دولت اصلاحات رشدی 100 درصدی را نشان می دهد. افزایش 42 میلیون تنی ظرفیت تولید سیمان، افزایش 117 درصدی تولید سالانه سیمان، افزایش 80 درصدی تعداد کارخانه های سیمان و رشد 11 پله ای در رتبه بندی جهانی از دیگر دستاوردهای مهم دولت احمدی نژاد در صنعت سیمان به شمار می رود.

به گزارش روز چهار شنبه ایرنا سیمان همواره به عنوان یکی از پرمصرف ترین فرآورده های صنعتی در دنیا محسوب می شود و در سطح کشورهای جهان بالاترین میزان تولید را در بین محصولات صنعتی دارا است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 ، ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور هشت میلیون تن بود و در دوران پس از جنگ تحمیلی و در قالب برنامه های پنجساله روند رو به رشدی را پی گرفت .

نخستین برنامه پنج ساله کشور (72- 1368) آغاز حرکت در این زمینه بود و سال 1376 در چارچوب برنامه دوم توسعه (78- 1374) ظرفیت تولید سیمان کشور دو برابر شد و به بیش از 15 میلیون تن رسید .

سومین برنامه توسعه کشور دوره پنج ساله ( 83- 1379) را در برگرفت و طبق گزارش های منتشر شده وزارت صنعت ،معدن و تجارت ظرفیت تولید سیمان در پایان این دوره و در ابتدای سال 1384 ( نخستین سال برنامه چهارم توسعه ) به رقم 34 میلیون تن رسید ، به عبارت دیگر ظرف مدت 27 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان ظرفیت این بخش 26 میلیون تن افزوده شد .

دوره پنج ساله برنامه چهارم توسعه (88- 1384) که نیمه نخست سال 1384 مصادف با شروع به کار دولت نهم می شود ، شاهد شکل گیری ستاد ویژه راه اندازی طرح ها و رفع موانع تولید سیمان در وزارت صنایع و معادن بودیم. افزایش قیمت سیمان و به دنبال آن افزایش قیمت مسکن یکی از مشکلات اصلی کشور در سالهای پایانی دولت دوم اصلاحات و آغاز به کار دولت نهم بود.

اکنون آمارهای رسمی نشان می دهد تا پایان سال 1391 ظرفیت تولید سیمان با افزایش 42 میلیون تنی به رقم 76 میلیون تن رسیده است. به استناد گزارش وزارت صنعت ، معدن وتجارت در پایان این سال میزان تولید سیمان به مرز 70 میلیون تن رسیده است.

بررسی عملکرد دولتهای نهم و دهم نشان می دهد که ظرف هشت سال فعالیت، ظرفیت تولید این بخش 42 میلیون تن افزایش یافته و قرار است با برنامه ریزی های انجام شده و بهره برداری از طرحهای جدید، 6.7 میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید سیمان کشور افزوده شود که در این صورت ظرفیت تولید سیمان کشور به بیش از 83 میلیون تن خواهد رسید .

** عملکرد دولتها در تولید سیمان

در سال 76 زمانیکه دولت اصلاحات بر سر کار آمد میزان تولید سیمان در کشور 19 میلیون 470 هزار تن بوده است که در پایان دولت اول اصلاحات یعنی در ابتدای سال 80 با رشدی 38 درصدی به 27 میلیون تن رسیده است. به استناد آمار و گزارشهای منتشر شده میزان تولید سیمان در کشور در پایاین سال 83 برابر با 32 میلیون و 200 هزار تن بوده است که رشدی 19 درصدی را نشان می دهد. در مجموع در دولت اصلاحات میزان تولید سالانه سیمان با 65 درصد افزایش مواجه شد. کل سیمان تولید شده در سالهای 76 تا 83 در کشور بالغ بر 203 میلیون تن می باشد.

با روی کار آمدن دولت نهم میزان تولید سیمان کشور از 32 میلیون و 200 هزار تن به 44 میلیون و 400 هزار تن در پایاین سال 87 رسید و رشدی 38 درصدی را تجربه کرد. اما در طول فعالیت دولت دهم و در پایاین سال 91 میزان تولید سیمان از مرز 70 میلیون تن عبور کرد که نسبت به پایان دولت نهم بیش از 57 درصد رشد نشان می دهد. در مجموع در 8 سال فعالیت دولت های نهم و دهم بیش از 403 میلیون تن سیمان در کشور تولید شده است که نسبت به دولت اصلاحات رشدی 99 درصدی را نشان می دهد. همچنین تولید سالانه سیمان در این 8 سال بیش از 117 درصد افزایش نشان می دهد در حالیکه در دولت اصلاحات این رقم 65 درصد بود.

** سرانه تولید و مصرف سیمان

امروز مراجع بین المللی گستردگی دامنه تولید و مصرف سیمان هر کشور را به عنوان یکی از شاخص های رشد و توسعه مورد توجه قرار می دهند . قرار است مطابق برنامه های پیش بینی شده ظرفیت تولید سیمان تا پایان برنامه پنجم توسعه ( 94- 1390) به رقم 110 میلیون تن برسد.

رشد تولید سیمان کشور ،ضرورت راهیابی به بازارهای جهانی را مضاعف ساخت ، بگونه ای که سال 1388 میزان صادرات سیمان پنج میلیون تن بود که با رشدی 170 درصدی در سال 1391 به رقم 13.6 میلیون تن رسید. انتظار می رود در سال پایانی برنامه پنجم توسعه (1394) میزان صادرات سیمان کشور به مرز 40 میلیون تن برسد.

میزان مصرف سیمان از برخی جهات بیانگر روند رشد اقتصادی و پیشرفت کشور نیز می باشد. وزارت صنعت ، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد : سال 1385 سرانه مصرف سیمان حدود 510 کیلوگرم بوده که امروز به یک هزار و 18 کیلوگرم رسیده است. در عین حال، سرانه تولید در سال 85 به میزان 501 کیلوگرم ثبت شد که این رقم در پایان سال 91 به 936 کیلوگرم رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد که با توجه به روند تولید سیمان در کشور و برحسب مقررات صادرات و واردات، سود بازرگانی واردات سیمان صفر است. نرخ سیمان وارداتی در مبادی ورودی کشور بیش از نرخ فروش کارخانه های داخلی بوده و با توجه به توانمندی تولیدات داخلی برای بازار مصرف، واردات سیمان از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست.

** افزایش 80 درصدی تعداد کارخانه های سیمان در دولت احمدی نژاد

تعداد کارخانه های سیمان در کشور از 37 کارخانه در پایان دولت اصلاحات (سال 83 ) به 59 کارخانه در سال 89 رسید که رشدی 60 درصدی را نشان می دهد. در حال حاضر (ابتدای سال 92) تعداد کارخانه های سیمان کشور به 67 کارخانه رسیده است که نسبت به پایان دولت اصلاحات بیش از 80 درصد افزایش نشان می دهد.

براساس استانداردهای روز برای ایجاد یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان در سال حدود 800 نفر در دوران ساخت و 20 هزار نفر (اشتغال مستقیم و غیرمستقیم) در دوران بهره برداری امکان اشتغال فراهم می شود. با توجه به افزایش 40 میلیون تنی تولید سیمان در کشور در دولت احمدی نژاد و همچنین ایجاد و بهره برداری از 30 کارخانه تولید سیمان در 8 سال گذشته می توان گفت سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه فرصتهای شغلی چند صد هزار نفری را در کشور فراهم کرده است اما برخی افراد و گروهها با چشم بستن بر واقعیتهای موجود کشور و نادیده گرفتن آمار رسمی، میزان اشتغال ایجاد شده از سال 85 تاکنون را 14 هزار فرصت شغلی عنوان می کنند. این در حالی است که فقط اشتغال ایجاد شده در صنعت سیمان چندین برابر آمار مورد اشاره این افراد است.

نکته جالب آنکه بیشترین میزان تولید سیمان در سالهای اخیر در کشور مورد استفاده قرار گرفته که یکی از مصارف عمده آن در پروژه مسکن مهر بوده است. بنابراین آثار اشتغال ایجاد شده در صنعت سیمان و تولید آن در کشور کاملا ملموس است. البته مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر هیات دولت به انکار دستاوردها و عملکردهای ملموس دولت توسط برخی افراد و گروهها اشاره کرده بودند.

** رشد 11 پله ای کشور در تولید سیمان

گزارشهای مصرف کنندگان خارجی سیمان از پنج قاره جهان نشان می دهد که سیمان تولیدی ایران از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قابل مقایسه با مشابه خارجی آن نیست. در سال 84 و ابتدای فعالیت دولت نهم کشورمان در رتبه 14 جهانی در زمینه تولید سیمان قرار داشت.

در ابتدای دولت دهم جایگاه جهانی ایران در تولید سیمان به رتبه 9 رسید و جزو 10 کشور برتر جهان در زمینه تولید سیمان قرار گرفتیم. در سال های 90 و 91 رتبه جهانی ایران به ترتیب به هفتم و پنجم جهانی ارتقا پیدا کرد. طبق آخرین آمارهای مراکز بین المللی، ایران به عنوان سومین تولید کننده سیمان در جهان در سال 2012 دست پیدا کرده است.

مدیریت موفق دولت های نهم و دهم در اهتمام به امر تولید و سرمایه گذاری در صنعت سیمان عامل اصلی در رشد 11 پله ای کشورمان از رتبه 14 در سال 84 به رتبه 3 در سال 92 می باشد.

امروز که شاهد تکمیل طرح موفق دولت در بخش مسکن تحت عنوان مسکن مهر هستیم و بیش از دو میلیون واحد مسکونی شهری در دوره 92- 1385 احداث شده و علاوه برآن طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی برای دو میلیون واحد مسکونی نیز رو به اتمام است، به نظر می رسد که در صورت عدم تداوم این طرح ها در دولت آینده، تولید کنندگان سیمان کشور با کاهش قابل توجه تقاضا مواجه شوند و این امر پیامد تولید مازاد بر مصرف و انباشت محصول را به دنبال خواهد داشت.