معاون اول رییس جمهوری در گزارشی از عملکرد دولت دهم تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با هدف رفع و تعدیل اثرات تحریم دشمنان را یکی از مهمترین جلسات دولت در حوزه معاون اولی رییس جمهوری برشمرد.

ˈمحمدرضا رحیمیˈ در دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان (یکشنبه 23 تیر ماه) از برگزاری 4170 جلسه طی دولت دهم در حوزه معاون اول رییس جمهوری خبر داد.

رحیمی گفت: در هر کدام از این جلسات به طور متوسط 30 نفر شرکت داشته اند که در مجموع برابر با 125.100 نفر ساعت جلسه می شود و این در حالی است که در طول 20 سال قبل از آن، حدود31 هزار نفر ساعت جلسه در این حوزه برگزار شده بود.

وی با بیان این که حوزه معاون اول در سالهای اخیر علاوه بر انجام وظایف محوله، به ستاد اصلی و عملیاتی دولت تبدیل شده است، اظهار داشت: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که هدف آن رفع و تعدیل اثرات تحریم دشمنان است، یکی از مهمترین جلسات دولت بوده که در این حوزه پیگیری شده است.

معاون اول رییس جمهوری، اتخاذ مهمترین تصمیمات در موضوعات مربوط به کنترل بازار، اشتغال، تولید، هدفمندی یارانه ها، صادرات غیرنفتی، ترانزیت، صنعت نفت، صنعت هوایی و دریایی و مبارزه با مفاسد اقتصادی را از دیگر برنامه های دولت برشمرد.

رحیمی ضمن اشاره به انجام 130 سفر داخلی و خارجی خود برای پیشبرد اهداف دولت، خاطرنشان کرد: 1600 ملاقات رسمی با شخصیت ها و مقامات داخلی و خارجی ، 366 سخنرانی در همایشها و بازدیدها و ابلاغ بیش از 4800 مصوبه و آیین نامه اجرایی از دیگر کارهای صورت گرفته در حوزه معاون اول طی 4 سال اخیر است.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به دیگر دستاوردهای مهم این معاونت از جمله ستاد تدابیر ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: این ستاد با هدف تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی استراتژیک با حجم مناسب، جلوگیری از اخلال در سیستم مالی کشور و صیانت از ذخایر ارزی و طلای کشور و راهکارهای ابتکاری مداوم برای دورزدن تحریم ها با برگزاری 118 جلسه صورت گرفته است.

رحیمی، تشکیل ستاد هدفمند کردن یارانه ها، اجرای بهینه مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانه ها با بررسی ابعاد مختلف طرح و رفع مسائل و مشکلات آن با برگزاری 97 جلسه که باعث میلیاردها دلار صرفه جویی در مصرف انواع سوخت ، آب، برق، آرد و کاهش ضریب جینی در کشورشد را از دیگر دستاوردها برشمرد.

رحیمی به تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با هدف ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و صرافی های کشور،مبارزه با انواع مفاسد اقتصادی شامل زمین خواری و قاچاق و کاهش معوقات بانکی با برگزاری 56 جلسه اصلی و 280 جلسه در کارگاروه تخصصی ستاد نیز اشاره کرد.

وی تشکیل شورای عالی اشتغال را با هدف هماهنگی دستگاه های اجرایی، بانک های عامل و کارگروه های اشتغال و سرمایه گذاری استانها و تصمیم گیری در خصوص نحوه توزیع اعتبارات اشتغالزایی در 47 جلسه شورای عالی اشتغال که منجر به ایجاد میلیونها فرصت شغلی جدید و اختصاص450هزار میلیارد ریال اعتبار بانکی برای توسعه اشتغال و سرمایه گذاری شده است را نیز از دیگر دستاوردهای دولت برشمرد.

رحیمی به کارگروه کنترل بازار با هدف ایجاد زیرساختهای مناسب جهت هماهنگی و کنترل بازار در ایام ماه مبارک رمضان و عیدنوروز ، جلوگیری از شوک های قابل پیشگیری به بازار با ذخیره سازی کالاهای اساسی و استراتژیک در کلیه استانها و تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در 45 جلسه اصلی و تخصصی نیز اشاره کرد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف تهیه و ابلاغ سیاست های راهبردی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 107 جلسه و کارگروه های تخصصی که منجر به کاهش چشمگیر قاچاق کالا و افزایش درآمدهای دولت به دنبال واردات قانونی شده است از دیگر این دستاوردها است.

رحیمی به کارگروه نفت با هدف رسیدگی و رفع مشکلات اساسی صنعت نفت و گاز در جلسات کارگروه ویژه نفت که منجر به تامین بنزین مورد نیاز کشور در شرایط تحریم، انعقاد قراردادهای مربوط به اجرای 11 فاز باقیمانده پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی کشور گردید نیز اشاره کرد.

وی در ادامه تشریح اهم این دستاوردها به کارگروه ترانزیت نیز اشاره کرد و گفت: این کارگروه با هدف هماهنگی کلیه دستگاه های اجرایی جهت تمهید زمینه های افزایش و توسعه ظرفیت ترانزیت کشور با برگزاری بیش از 56 جلسه اصلی و تخصصی که منجر به افزایش 2.3 برابری ترانزیت نسبت به دولت قبلی شده است،شکل گرفت.

رحیمی کارگروه توسعه صادرات کشور را با هدف تصویب آیین نامه های اجرایی ،تقسیم کار ملی و استانی،هماهنگی تخصیص اعتبارات توسط بانکهای عامل و پیگیری اهداف تعیین شده برای توسعه صادرات در 28 جلسه اصلی و تخصصی که منجر به ثبت رکورد 53 میلیارد دلاری صادرات در سال 90 گردید و در سال 91 نیز ، برغم شرایط ناشی از تشدید تحریمها،این روند ادامه داشته است ،دانست.

رحیمی در ادامه افزود:کارگروه توسعه صنعت هوایی با برگزاری 43 جلسه، ضمن حل مشکل اساسی این صنعت، زمینه طراحی، ساخت و تولید بالگردهای( 8 و14نفره) و هواپیماهای(100و150نفره) درداخل را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: شورای عالی صنایع دریایی نیز برای اولین بار در کشور به طور جدی شاخص های توسعه صنایع دریایی کشور و مشاغل وابسته به آن را تهیه و ابلاغ کرده است.

رحیمی تشکیل کارگروه طب ایرانی و اسلامی با هدف ایجاد معاونت طب ایرانی و اسلامی در ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را زمینه احیاء میراث ملی کشور دانست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رییس جمهوری و اعضای هیأت دولت، کار و تلاش شبانه روزی و بسیار پرحجم و برجسته کردن شعارهای انقلاب در عرصه های داخل و خارج را از ویژگی های تحسین برانگیز دولت خواندند و از زحمات و تلاش های آقای احمدی نژاد و همکاران وی صمیمانه قدردانی کردند.

به گزارش ایرانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در این دیدار مقام معظم رهبری تاکید فرمودند: چون روزهای آخر این دولت است، ایام مناسبی است برای این که از مجموعه ی کارهائی که در این دولت شده - البته به عنوان یک نمائی، یک نمونه ای - گزارشی ارائه شود.

ایشان تصریح کردند: ما دوست داریم که این اظهاراتی که امروز (دوشنبه) مطرح شد، به سمع مردم عزیزمان هم برسد؛ هم خواص و کسانی که اهل فنّند و آشنا هستند، مطلع شوند، چون بسیاری از این مطالبی که گفته می شود، دوستان این ها را نمیدانند؛ می بینیم گاهی اوقات اطلاعات کافی و وافی ندارند، هم عموم مردم مطلع شوند و بدانند؛ اگرچه برخی از کارها جلوی چشم است.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند:البته مخالفین و کسانی که بی اطلاعند ،بعضی از دستگاه های رسانه ایِ خارجیِ مغرض و گاهی بعضی در داخل، برخی از چیزهائی را که جلوی چشم هم هست، انکار می کنند. یعنی کاری انجام گرفته، جلوی چشم است، همه می بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. کاری به این نداریم که حالا بعضی ها ممکن است نگاه خوشبینانه ای یا دوستانه ای یا منصفانه ای نداشته باشند؛ بالاخره در فضای عمومی کشور باید اینها گفته شود و ثبت شود؛ اینها بسیار مهم است.