رييس دفتر سابق رييس جمهور مهمترين و بزرگترين مسئوليت دست اندركاران مختلف عرصه مديريت كشور را پاسداري از روحيه ايثارگري و ترويج و ارتقاي معرفت در جامعه دانست و اظهار داشت: نبايد به وظايف راهيان نور، به عنوان يك كار اداري نگاه كرد، با مساعدت اداري نمي شود اين كارها را انجام داد، بايد از همه ظرفيتها براي تقويت اين روحيه و يادآوري آن استفاده شود.

دانلود لینک مستقیم فیلم سخنرانی با حجم 226 مگابایت

دانلود لینک مستقیم صوت سخنرانی با حجم 27 مگابایت

مهندس اسفنديار رحيم مشايي در جلسه هم انديشي متوليان و مجريان راهيان نور غرب كشور در كرمانشاه با اشاره به اينكه يكي از مهمترين و بزرگترين مسئوليت هاي دست اندركاران بخش هاي مختلف مديريت كشور، پاسداري از روحيه ايثارگري است، گفت: معتقديم كه انقلاب اسلامي ايران يك انقلاب و يك لطف الهي است و امام راحل نيز پيروزي انقلاب را انفجار نور و وديعه آسماني توصيف كردند.

وي افزود: هنوز كسي نتوانسته انقلاب اسلامي را به درستي و كامل تحليل كند، چرا كه اين انقلاب يك هديه الهي و بر اساس خواست و برنامه خداوند و طراحي امام عصر (عج)، براي مقدمه سازي آن رويداد بي نظير و بي بدليل هميشگي تاريخ از ازل تا ابد بوقوع پيوست.

مشاور رييس جمهور با بيان اينكه انقلاب اسلامي نه به عنوان يك حادثه در يك نقطه خاص از تاريخ و در يك جغرافياي محدود، بلكه بذري بود كه كاشته شده و امروز زمان شاخه گستراندن آن در تمام جهان است، اظهار داشت: امروز بايد شاخسارهاي انقلاب اسلامي وسيع شده، بر همه دنيا سايه افكنده و روشنگر باشد، اين يك فرآيند بزرگ و يك دستور كار عظيم در همه دنياست؛ انقلاب اسلامي صرفا متعلق به ملت ايران نيست، بلكه يك حقيقت، يك نقطه آغاز و يك فصل جديد براي همه دنياست.

وي افزود: انقلاب اسلامي بايد همه مظلومان، آزادي خواهان، انسانهاي شريف و مردان و زنان از همه اديان، مذاهب، قبايل، زبان ها، نژادها و رنگ ها را كمك، راهبري و هدايت كند.

رييس دفتر سابق رييس جمهور مهم ترين مسئوليت جمهوري اسلامي را مديريت انقلاب اسلامي دانست و تصريح کرد: امام خميني (ره) سال 57، پيروزي انقلاب را پايان انقلاب نمي ديد، بلکه آن را نقطه آغاز انقلاب مي دانست و جمهوري اسلامي به عنوان يك نظام بايد ارزش هاي انقلاب را عملياتي كند و ما مسئولان در جمهوري اسلامي وظيفه و تكليف داريم در جهت توسعه آرماني اهداف انقلاب و ارزش‌هاي انقلاب در عرصه ملي و بين المللي تلاش کنيم.

مهندس رحيم مشايي با بيان اينکه انقلاب و نظام اسلامي و زندگي در دوران حاكميت ولي فقيه، تمريني است براي زندگي در سايه حكومت جهاني امام زمان (عج) خاطرنشان کرد: اگر بصورت فرآيندي به پديده انقلاب اسلامي نگاه كنيم، كار تازه شروع شده است، 30 سال در تاريخ ، زمان زيادي نيست، امروز وظيفه ما اين است كه شعور و حماسه انقلاب را به نسل‌هاي بعد از خود منتقل و اين دريافت الهي را انتقال دهيم.

وي ادامه داد: نسل هاي بعد بايد پيرو اين آرمان و رهرو اين راه باشند و براي اين كار بايد هدف، منطق انقلاب، افق هاي بلند، گرفتاري ها، مشكلات، مسائل و نيازمندي ها و از سوي ديگر جاذبه هاي مسير را بشناسند، چرا که جاذبه ها هم بازدارنده هستند، به ويژه که سختي ها معلوم و آشکار، اما جاذبه ها عموما نامعلوم و غيرعيان هستند.

مشاور رييس جمهور با اشاره به اينکه در تاريخ، اتفاقات و رويدادهاي فراوان، مهم و ارزشمندي رخ داده ولي به دليل عدم استمرار و تداوم از دست رفته است، گفت: امروز بايد با پژوهش‌هاي عميق اين تحولات و اتفاقات را از تاريخ استخراج کرده و غبار را از آنها بزداييم تا واقعيت ها به مردم نشان داده شود، چرا كه دشمنان و شياطين،در طول تاريخ مردم را نسبت به راهي كه آمده اند، بي اعتماد كرده، سعي مي كنند انديشه هايشان را تغيير داده و باورهايشان را عوض كنند و تحليل هاي آنان را متفاوت نمايند، تا راه طي شده را راه غلط و انحرافي معرفي كنند كه ديگر انديشه انقلابي و آگاهانه سبب يك تحرك جديد و يك حركت جديد نشود.

مهندس رحيم مشايي اضافه كرد: دشمنان و شياطين سعي مي كنند كه در هاله‌اي از ابهام و ايهام و با دروغ و جعل سند، روايت هاي دروغ از تاريخ را به نسل هاي جديد ارائه كنند و گذشت زمان نيز در اين ميانه خود آفت بزرگي است.

وي در توضيح اين مطلب با اشاره به ايامي كه بردن نام امام حسين (ع) يك جرم سنگين بود، گفت: زماني صرفا بردن نام امام حسين (ع) يك موضع گيري سياسي يا معرفتي بود و اين از نظر حكام وقت معنايش معارضه، مقابله، مجاهده و محاربه بود و كمترين جزاي اين جرم اعدام بود. اين سخنان قصه نيست، روايت تاريخي از دوراني است كه هيچ كس حق نداشت نام امام حسين (ع) را ببرد، چه رسد به اينكه در اين باره اعلام موضع كند.

رييس دفتر سابق رييس جمهور در ادامه با بيان اينكه پاسداري از ارزش هاي انقلاب و انتقال مفاهيمي كه اين ارزش ها بر پايه آنها شكل گرفت، هر دو جزء وظايف راهيان نور است، خاطرنشان كرد: برخي ها مي گويند مي شود يك يادماني در مناطق جنگي ساخت و يك شركت حمل و نقل هم ايجاد كرد كه افراد را به اين مناطق و به بازديد اين يادمان ها ببرد و ديگر همين، وظيفه ديگري بر عهده راهيان نور نيست.

مهندس رحيم مشايي اضافه كرد: راهيان نور ماموريت ارتقا و گسترش معرفت را بر عهده دارد. اينكه گفته شده است يك لحظه فكر، بهتر از هفتاد سال عبادت است، به دليل اين است كه اگر معرفت نباشد، پس از هفتاد سال ساختن به يكباره متوجه مي شويم كه همه ساخته ما در زمين ديگري است كه مالكيت آن متعلق به ما نيست.

وي گفت: معرفت خيلي مهم است، محبت منهاي معرفت نه تنها ارزشي ندارد، بلكه خطرناك هم هست، دليل آن هم همين افرادي هستند كه بمب به خود مي بندند و قبل از اجراي عمليات سخناني احساسي و حماسي درباره اسلام و دين مي زنند ولي بعد، با منفجر كردن خود، افرادي را كه عشق و محبت امام حسين (ع) در سينه اشان هست، مي كشند.

مشاور رييس جمهور با اشاره به اينكه مسئوليت اول ما توصيه، ترويج و ارتقاي معرفت است، ادامه داد: اگر در اين راه قله را از ذهن ها دور كرديم و چشم ها فقط به جلوي پاها افتاد، راه طولاني به نظر آمده، خستگي به همراه مي آورد و القائات شيطاني ما را از ادامه راه باز مي دارد. بايد زيبايي هاي افق هاي بلند و قله را پيوسته در زندگي خودمان و در زندگي ديگران نمايانده و ترويج دهيم.

مهندس رحيم مشايي با تاكيد بر اينكه ابتدا بايد معرفت را ارتقا دهيم چرا كه "ذات نايافته هستي بخش كي تواند كه شود هستي بخش" اظهار داشت: آدم تا خود تخلق حسيني نداشته باشد، نمي‌تواند به ديگران اين اخلاق و منش را منتقل كند، انتقال اين معارف با لحن و ادبيات كافي نيست، بايد از دل برآيد تا به دل بنشيند.

وي با اشاره به اينكه ما در اين زمينه تكليف داريم، تصريح كرد: معرفت خيلي مهم است، اما به تنهايي كافي نيست؛ برخي از كساني كه در جبهه كفر ماندند و حتي مديريت جبهه كفر را بر عهده گرفتند، جاهل نبودند و حتي برخي از آنان خيلي هم عالم بودند و حتي برخي بودند كه اين شناخت و معرفت را داشتند كه جبهه باطل كدام است و جبهه حق كدام است، ولي در سنگر جبهه حق نايستادند، زيرا ترسيدند.

رييس دفتر رييس جمهور با طرح اين سوال كه روحيه ايثار چيست؟تصريح كرد: شعور حسابگر بدون شور به ايثار ختم نمي شود.

رييس دفتر رييس جمهور با بيان اينكه ترس مسئله كم اهميتي نيست، خاطرنشان كرد: در تاريخ ،فجايع بسياري بواسطه ترس اتفاق افتاده است، ذهن حسابگري كه خود را خردمند مي داند، وقتي مي بيند در يك طرف ميدان 72 نفر حضور دارند خوب حساب و كتاب مي كند كه اينان حتما كشته مي شوند، بعد تحليل مي كند كه اگر ما هم برويم و اينجا كشته شويم فرداي روزگار، كسي نمي ماند تا از اسلام دفاع كند. يك محاسبه خيلي ساده كه ظاهرا منطق درستي هم دارد. افراد زيادي با همين استدلال به كربلا نرفتند و راهي موازي راه حسين (ع) باز كردند؛ شيطان افراد را متناسب با خودشان فريب مي دهد.

مهندس رحيم مشايي با طرح اين سوال كه چرا اين اتفاقات در عرصه اي مثل كربلا كه حق و باطل در آن روشن بود، هم رخ داد، گفت: ما انسانيم و انسان غير از شعور براي بالا رفتن و اوج گرفتن، به شور و حماسه نياز دارد و از اينرو است كه رجزخواني در جنگ ها براي ايجاد شور و بسيج توده ها لازم است.

وي با بيان اينكه پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57، آغاز حركتي بود كه بايد با ايجاد شور انقلابي حركت آن ادامه يابد، افزود: اگر به سخنان مقام معظم رهبري نگاه كنيم، خواهيم ديد كه ايشان چقدر بارها و بارها بر ترويج روحيه ايثار در بين آحاد مردم تاكيد دارند.

مشاور رييس جمهور اظهار داشت: روح حماسه، ضرورت حركت يك جامعه و يك منطق انساني است و اصولا حرفي عقلي هم هست و براي اثبات آن حتي نيازي به استناد به دين نيست و همه مي فهمند كه شور براي انجام خيلي از كارها در هر جامعه اي ضرورت دارد.

مهندس رحيم مشايي با بيان اينكه جامعه نياز به نمادسازي دارد، تصريح كرد: جنس نماد اجتماعي شور است و يادآوري خاطرات حماسي از جنس شور است. جامعه بايد حس بگيرد، آن هم حس انقلابي. تشكيلات راهيان نور ايجاد شده براي دفاع از ارزش‌هاي دفاع مقدس و دو وظيفه بر عهده دارد كه يكي معرفتي است و ديگري حسي و عاطفي.

وي با تاكيد بر اينكه بدون روح حماسه و ايثار نمي شود انقلاب و نظام بر آمده از آن را مديريت كرد، خاطرنشان كرد: هيچ كشوري را نمي توان بدون روح حماسه، ايثار و شور برآمده از آن اداره كرد.

رييس دفتر رييس جمهور در ادامه با اشاره به انتقادات و مخالفت هايي كه با دولت براي هدف گذاري بلندترين قله ها و بزرگترين اهداف مي شود، گفت: مرتب به ما مي گويند كه آن بالاها را رها كرده و همين اهداف دم دستي را پيگيري كنيد و مي خواهند ما را از ادامه راهي كه طي كرده ايم، منصرف كنند. دست يافتن به اهداف بلند چنانكه شعور مي خواهد به شور نيز نياز دارد؛ بايد شور انقلابي را در جامعه دم به دم زنده كنيم زيرا جامعه ‌اي كه روح ايثار از آن حذف شود، نمي‌تواند، انقلابي باشد.

مهندس رحيم مشايي اضافه كرد: انقلابي بودن صرفا با استدلال، منطق، كتاب و حرف و حديث نمي‌شود، بچه‌هاي ما كه جان‌هاي خودشان را تقديم كردند، بزرگترين سرمايه هاي ما هستند؛ اين همه شهيد سند پرافتخار اثبات حقانيت راه ماست، با معرفتي كه به جامعه عرضه مي‌كنند و ذخيره بسيار بسيار بزرگي نيز براي شورآفريني و ارتقاء روح ايثار و فداكاري در جامعه هستند.

وي با طرح اين سوال كه ضرورت و دليل سفر به مناطق عملياتي و جنگي چيست؟ تصريح كرد: اصلي ترين دليل اين اقدام قرار گرفتن در حس دوران دفاع مقدس است تا به ياد بياورند و رزمندگان را باور كنند و درك كنند آنها چكار كردند، چگونه زندگي و زن و بچه خود را رها كرده، دل از مقام و مسئوليت كنده شغل، تجارت، موقعيت اجتماعي، ثروت، آسايش و آسودگي را رها كردند و به ميدان تير و تركش گام نهادند.

مشاور رييس جمهور با بيان اينكه اين فضا هنوز هم منش پهلواني را تربيت كرده و جامعه را به خود مي آورد، خاطرنشان كرد: فضاي جبهه ها هنوز شورآفرين بوده و مردم و توان جامعه را بسيج مي كند.

وي ادامه داد: براي احقاق حقوق جامعه و كشور تنها قبول داشتن حق كافي نيست و بايد روح انقلابي داشت و جامعه را براي مطالبه آن حق بسيج كرد. براي اين منظور ابتدا بايد خود مسئولان، روحيه انقلابي داشته باشند چرا كه اگر روحيه انقلابي نداشته باشند، نمي توانند اين روحيه را به ديگران عرضه كرده يا از ديگران بخواهند كه اين روحيه را داشته باشند.

نماينده تام الاختيار رييس جمهور در ستاد راهيان نور با بيان اينكه بهترين نمونه كار بسيجي و متكي به روحيه انقلابي، دكتر احمدي نژاد است، اظهار داشت: اگر خود را درگير هزار توي زندگي روزمره كرده باشيم نمي توانيم روحيه انقلابي داشته باشيم. نگاه كنيد كه دكتر احمدي نژاد وقتي پيگير فك پلمب تاسيسات هسته اي شد يك جرياني آغاز شد، اگر چه اين كار به اين سادگي ها نبود، اما آقاي احمدي نژاد روي مردم حساب كرد، او خوب مي‌داند كه اگر مردم نباشند، از او نيز كاري ساخته نيست.

مهندس رحيم مشايي ادامه داد: اگر مردم حول اين روحيه انقلابي تجمع نكرده و متمركز نمي شدند، نمي شد فشار قطعنامه ها را تحمل كرد، اما مطالبه يك صداي انرژي هسته اي از سوي مردم كشورمان، عنصر قدرت ما بود و اين برآمده از روحيه ايثار بود.

وي تاكيد كرد: اگر شهداي دفاع مقدس را فراموش كنيم ديگر افرادي تربيت نخواهند شد كه حق خود را تحت شرايط سخت مطالبه كنند. درست است كه لطف و عنايت الهي در توفيقات كشور نقش زيادي داشته است و "يدالله فوق ايديهم" اما دست خدا، از آستين مردم در مي آيد.

وي با بيان اين توصيف كه تاريخ، تقاطع زمان و مكان است كه جلوه هاي بي شماري خلق كرده است، تصريح كرد: عاشورا يكي از زيباترين جلوه‌هاي تاريخ است، اگر كسي خوب نگاه كند زيباترين زيبايي ها در عميق‌ترين لايه‌هاست كه در سطح ديده نمي شود و بسيار بايد خدا را شكر كنيم كه امسال دهه اول محرم و روز عاشورا با هفته بسيج تقارن يافته است كه هر دو از جنس نور و شور و حماسه هستند.

نماينده تام الاختيار رييس جمهور در ستاد راهيان نور خاطرنشان كرد: حجم كاري كه دولت براي راهيان نور انجام داده است، از جهت مديريت، مالي، پشتيباني و برنامه ريزي يك حجم بسيار بسيار بالايي است، اما نسبت به درياي بي‌كران ظرفيتي كه در مناطق عملياتي وجود دارد، اين چيزي نيست. من البته به جهت تعهدي كه در خودم احساس ميكردم و تكليفي كه داشتم در زماني كه در گردشگري بودم، در سفر اول يا سفر دوم دولت به استان خوزستان مصوب كرديم كه سند گردشگري جنگ را بنويسيم و اين كار را هم كرديم.

مهندس رحيم مشايي با تاكيد بر اينكه ظرفيت زيادي در كشور هست كه بايد مورد استفاده قرار گيرد، گفت: دولت واقعا عاشقانه به اين مسئله نگاه مي كند و در رأس همه، رييس جمهور محترم در دولت واقعا عاشقانه به اين عرصه توجه دارد، به هيچ وجه هم به دنبال ارائه گزارش عملكرد در اين حوزه نيست چرا كه وظيفه و مايه افتخار خود مي داند در اين عرصه كار كند.

وي با اشاره به انتقادات مطرح شده از نحوه ارائه گزارش رييس جمهور كه عملكرد دولت خود را با سالهاي گذشته پس از انقلاب تا دولت نهم مقايسه مي كند، اظهار داشت: برخي مدعي بودند كه اين نحوه گزارش دادن باعث مي شود مردم تصور كنند در 27 سال قبل از دولت نهم كم كاري شده است كه ما در پاسخ آنها گفتيم اين نحوه گزارش دهي مي خواهد بگويد كه مي شد در آن 27 سال هم مثل اين سال ها كار كرد.

رييس دفتر رييس جمهور تصريح كرد: وقتي آقاي احمدي نژاد آمد، رسانه هاي خارجي گفتند كه او بوي خميني (ره) مي دهد. دولتي سر كار آمد كه با قدرت از ارزش ها دفاع كرده و براي خدمت شب و روز نمي شناسد و حالا حاصل عملكردش گاه با دو برابر زمان گذشته از دولت هاي ديگر و گاه با تمام زمان سپري شده از پيروزي انقلاب اسلامي و گاه با تمام تاريخ معاصر برابري مي كند، خوب اينكه بد نيست، بلكه خيلي هم خوب است و اثبات مي كند كه با پافشاري بر ارزش ها بهتر مي شود كشور را اداره كرد و بيشتر كار كرد و نظريات خلاف اين، جعلي و غلط است.

مهندس رحيم مشايي ادامه داد: اگر بر ارزش ها و عدالت پافشاري كنيم، اين مانع سرمايه گذاري نيست، البته عده اي در كشور كارهايي مي‌كنند تا در ايران سرمايه گذاري نشود، اما دولت نشان داد كه بازگشت به ارزش هاي انقلاب و ارزش‌هاي اسلامي نه تنها بازدارنده نيست، بلكه يك نهضت جديدي در آباداني كشور است.

وي خاطرنشان كرد: بازگشت نگاه و افق ديد ما به اهداف بلند مي تواند به ما نيرو بدهد و البته اين كار بايد دسته جمعي انجام شود.

مشاور رييس جمهور، سال آينده را سال شكوفايي بزرگ براي كشور خواند و گفت: ان شاءالله در اين سال انتخاباتي پرشور برگزار خواهد شد و همه مردم در صحنه خواهند بود و يك بار ديگر همه به خصوص كساني را كه منكر عزت ملت بزرگ ايران هستند، نااميد خواهند كرد، البته در هر صورت نبايد يادمان برود كه چه در روز سختي و چه در روز راحتي بايد به ياد داشته باشيم و به ديگران نيز يادآور شويم كه هر چه امروز ميراث زيبايي، عزت و شكوه ماست، همه حاصل جانفشاني، ايثار و فداكاري مردان و زناني است كه جان، حيثيت، آبرو، مال و ناموسشان را تقديم اين راه درخشان، يعني راه نور كردند.

مهندس مشايي در ابتداي اظهارات خود از همه فعالان خدوم و زحمتكش در نيروهاي سپاه، بسيج و ارتش و خادمان دولت انقلابي، مكتبي و بسيجي دكتر احمدي نژاد كه در استان هاي مختلف كشور خدمات شايسته‌اي به مردم ارائه ميدهند و به طور خاص پاسداران ارزش‌هاي انقلابي و اسلامي دوران دفاع مقدس و ميراث دار حركت جانانه و ماندگار رزمندگان در طول ساليان دفاع مقدس و تاريخي ملت بزرگوار ايران در برابر جبهه كفر و نفاق جهاني هستند و امروز روحيه ايثار و مقاومت را براي كشور و براي نسل هاي جديد پاس مي‌دارند، تقدير كرد.

دانلود لینک مستقیم فیلم سخنرانی با حجم 226 مگابایت

دانلود لینک مستقیم صوت سخنرانی با حجم 27 مگابایت